Bukefalos 28 år!

Hur hinna med allt

Jag åker hemifrån 7.15-7.30, har 10 minuter till jobbet. Slutar runt 16, då åker jag direkt till stallet där jag är till 18-19, ibland senare. Jag tränar/rastar hundarna där också.

Jag lagar inte mat varje dag, lagar större omgångar och gör matlådor. Köper matkasse så jag slipper tänka på att sätta ihop måltider och lägga massa tid på det. Åker direkt till stallet efter jobbet. Gymmar aldrig, springer ett par dagar i veckan, men det är på helgen och den dagen i veckan jag inte rider.
 
Jag jobbar heltid men har ganska fria arbetstider. Därför är jag ofta i stallet antingen tidigt på morgonen före jobbet eller går tidigt på em och jobbar ikapp på kvällen eller helgen sedan. Jag vet inte om jag orkat ha häst om jag varit låst vid vanliga kontorstider måndag till fredag. Vill hinna träffa barnen också.
 
@vinkelina har du möjlighet att träna på lunchen?
Annars skulle jag försöka träna de dagar hästen vilar/du inte behöver vara lika länge i stallet. Medryttare föreslog någon och det skulle ju frigöra åtminstone en dag i veckan då du inte behöver åka till stallet.
 
Jobbdag 1 borta 4.30-19.45
Jobbdag 2 borta 4.30-19.15
Jobbdag 3 borta 4-17.15

Dag 1 får hästarna mat och koll.
Dag 2 mat, koll och promenad med en.
Dag 3 mat, koll och ridning av en.

Sedan är jag ledig två dagar innan jag börjar jobba igen.

Kort och gott gör jag inte så mkt annat än jobbar och matar hästar.

Herregud! Hur orkar du med det där?
Jag är borta 4 - 14,30 någon gång ibland och är helt död efter det.
Har jag den turen två dagar i rad vill jag skjuta mig själv.
 
Som många andra har mitt dygn lite för lite timmar så funderar hur jag skall hinna med "allt"

Med resor till och från jobbet är jag borta 6-16 ca (lyckas aldrig sluta i tid vilket gör att jag fastnar i trafiken på hemvägen)

Äter lunch redan 10:30/11 så,är alltid väldigt hungrig när jag slutar

Stallet måste hinnas med varje dag, där borde jag vara klar 20, önskemål från de som äger stället då de bor nästan vägg i vägg med stallet

Skulle gärna träna på gym också ett par dagar i veckan.

För att röra till de lite extra är min man hemma först 17:30 på dagarna och vi vill äta middag tillsammans, jag brukar göra den klar så de är bara att äta när han kommer.

Så min dag
Jobb 6-16
Middag 17:30
Stall 18/19->
Sova 22

Jag tycker du har mycket fritid med 6h/dag :o

En enkel lösning är ju att du åker till stallet direkt efter jobbet (med mellanmål innan), och att ni äter när du kommer hem. De dagar du vill träna så kan du göra det efter jobbet (mellanmål innan), ni äter när mannen kommer hem och sedan åker du till stallet. Och ett pass kan du köra på helgen.
 
@snow - ja, sedan snart två år. Jag bor i Uppsala och jobbar i Stockholm. Från början skulle det bara vara sju månader, men sen fick jag en fast tjänst.

Jag var i en fas på mitt förra jobb då jag kände att jag stod och stampade. Ingen direkt utveckling, så jag sökte och fick ett vikariat och det ena ledde till det andra.

Jag är helt medveten om att jag inte kan fortsätta såhär. Men på sikt vill jag nog göra något annat än det jag gör nu. Så jag vet inte om jag ska ge mig in på att försöka flytta till Stockholm. Om jag ens hittar någon bostad där:crazy:. Jag har också två ganska gamla hundar (11 år) och en gammal katt (14,5 år). Det begränsar vilka lägenheter som passar mig även om jag skulle flytta till ett bättre pendlarläge i Uppsala. Helst skulle jag vilja bo här tills djuren har droppat av men jag är rätt sliten faktiskt. Och så har jag "bara" tio års kötid vilket endast räcker till dyra nyproduktioner i innerstan (Uppsala alltså).

Så jag ska väl antingen försöka hitta ett jobb i Uppsala eller en bostad i Stockholm. Men mina djur begränsar mig som sagt och ska jag ha ett nytt jobb vill jag ha något jag verkligen vill göra den här gången.

Ska tillägga att jag har flex, goda möjligheter att jobba hemma när det behövs och en superbra chef. Men det är slitsamt ändå!

Jag begriper inte hur jag orkade i sex år... Men så kraschade jag rätt så rejält när jag väl kom ifrån all stress. :crazy: Hoppas du hittar en lösning snart! :heart
 
Jag åker hemifrån 07.25 och kommer hem ca 17.40, förutom på måndagar då jag åker hemifrån en timme tidigare. Jag har sådan lyx att grannen tar ut hästarna och fodrar både morgon och lunch :love:

Har hästen hemma så ingen restid till stallet. När jag kommer hem så tar jag en macka och byter om och går ut direkt till stallet om jag ska rida. Då är jag i stallet ca 18.00. Rider, mockar, fyller vatten i hagen osv. Brukar vara klar runt 19.45-20.15. Jag har inga barn så jag behöver inte skynda mig i stallet, det tar den tid det tar, sambon är ändå uppe länge på kvällarna så jag hinner umgås med honom :)
Hästen har i stort sett fri tillgång på hö i boxen så han får sitt natthö direkt när jag är klar i stallet.

Ska jag inte rida brukar jag gå ut senare, då ger jag hästen hö i hagen vid 18 tiden och så får han vara ute tills runt 21.

Så jag har riktigt gott om tid för hästen :) Lite disk/tvätt/städ kanske blir lidande men det hinner man med på helgen :up:
 
Haha. Jag fattar inte hur ni orkar :o

Jag är helt slut efter arbetet och behöver min middagsvila
Om du äter tidig lunch, är jättehungrig när du kommer hem men sen inte äter något förrän 1,5 timme senare kan det vara en förklaring till din trötthet. Prova att lägga in ett mellanmål.
 
Som många andra har mitt dygn lite för lite timmar så funderar hur jag skall hinna med "allt"

Med resor till och från jobbet är jag borta 6-16 ca (lyckas aldrig sluta i tid vilket gör att jag fastnar i trafiken på hemvägen)

Äter lunch redan 10:30/11 så,är alltid väldigt hungrig när jag slutar

Stallet måste hinnas med varje dag, där borde jag vara klar 20, önskemål från de som äger stället då de bor nästan vägg i vägg med stallet

Skulle gärna träna på gym också ett par dagar i veckan.

För att röra till de lite extra är min man hemma först 17:30 på dagarna och vi vill äta middag tillsammans, jag brukar göra den klar så de är bara att äta när han kommer.

Så min dag
Jobb 6-16
Middag 17:30
Stall 18/19->
Sova 22
Bli inte stressad över att de andra skriver att de minsann har mindre med fritid och ändå hinner med en massa saker. Det är ingen tävling. Ingen kommer någonsin tacka dig för att springa in i väggen.

Det jag reagerar på är att du äter lunch tidigt. Jag kan inte heller dröja för länge mellan måltider och det är inget att sträva efter heller. Men en idé är ju ändå att ha med någon form av matlåda till em -fikat. Sedan är det nog svårt att både hinna med gym och häst under en vardag. Styrketräna hemma kanske? Man kommer långt på att bara använda kroppen och tyngder hemma.
 
Jag har hästen 50m hemifrån och har en restid till jobbet på ca 15 min, jobbar 8.30-17.00.
Klockan ringer 5.45 och då snoozar vi lite och går upp ca 6, katterna och hunden får mat medan jag klär på mig. Sen tar jag och hunden en kissrunda innan jag fixar stallet.
Är inne ca 6.45 och äter då frukost i lugn och ro framför tvn, ibland sitter jag kvar till det är dags att byta till "civila" kläder. Andra dagar fixar jag lite hemma med disk eller så.
ca 8.10 åker jag och hunden till jobbet.
10.30 fm fika
ca 12.30 lunch och sen tar jag och hunden en kort lunchpromenad.
Är hemma ca 17.20 och då går vi på promenad
Sen är det lite olika om jag tar hästen på en gång eller väntar till senare och rider efter lektionerna som slutar runt 20. Efter det tar vi sista rundan jag och hunden. Försöker komma i säng senast 22.
Måndagar och onsdagar tränar jag Krav Maga mellan 19.00-20.30. Tidigare har hästen vilat de två dagarna, men nu när det börjar bli ljust ute så kommer jag försöka ta honom på morgonen en av de dagarna.
Tränar Krav Maga även på lördagar mellan 11.00-12.00.
Under helgerna så tar jag och hunden längre promenader hemma eller på andra ställen.

Jag håller med övriga som föreslår att du tar stallet direkt efter jobbet och att mannen lagar middagen. :)
 
Haha. Jag fattar inte hur ni orkar :o

Jag är helt slut efter arbetet och behöver min middagsvila
Där tror jag också mer på ett kortare måltidsuppehåll än vila (om inte ditt arbete är svintungt). Dricker du vatten under dagen mellan måltiderna? Jag blir trött när jag glömmer det.

Sen hinner tex inte jag heller något mer än jobb och häst vanliga vardagar. Möjligen skulle jag kunna röra lite på mig en stund på lunchen, men jag tar det hellre lugnt.
 
Haha. Jag fattar inte hur ni orkar :o

Jag är helt slut efter arbetet och behöver min middagsvila

Jag hade aldrig varken orkat eller hunnit ha häst nu när jag har små barn. Middagsvila = lägga sig och vila? Varken hinner eller behöver jag.

Jag är hemma från jobbet vid 18 om jag inte hämtar på förskolan, sen är det kvällsmat, umgås med barnen, röja upp i köket, eventuellt slänga in en maskin tvätt, och lägga barnen vid 20.30-21. Därefter oftast röja lite till och de flesta dagar i veckan ut och springa eller iväg till gymmet. Hemma strax efter 22. Sen gonatt.
 
Jag förstår inte heller hur vissa hinner/orkar! Jag har 10 min till jobbet och 2 min till stallet, så har inte speciellt mycket restid. Tex städning är ju ett evighets projekt! Har ca 5 timmar fritid på vardagarna och det är mycket som ska hinnas med då! Samt att jag även behöver tid för att inte göra någonting.
 
Min dag;
07.00-17.00 jobb
Har dock bara tio min körväg dit så det är skönt :)
17.10-17.30 om hästen vilar annars oftast 18.15-18.30
Äter inte middag om sambon jobbar kväll, är han hemma lagar vi något tsm.
All tid mellan stallet och sova spenderas med vänner eller något annat ^^
22.00-23.00 sova
 
Som många andra har mitt dygn lite för lite timmar så funderar hur jag skall hinna med "allt"

Med resor till och från jobbet är jag borta 6-16 ca (lyckas aldrig sluta i tid vilket gör att jag fastnar i trafiken på hemvägen)

Äter lunch redan 10:30/11 så,är alltid väldigt hungrig när jag slutar

Stallet måste hinnas med varje dag, där borde jag vara klar 20, önskemål från de som äger stället då de bor nästan vägg i vägg med stallet

Skulle gärna träna på gym också ett par dagar i veckan.

För att röra till de lite extra är min man hemma först 17:30 på dagarna och vi vill äta middag tillsammans, jag brukar göra den klar så de är bara att äta när han kommer.

Så min dag
Jobb 6-16
Middag 17:30
Stall 18/19->
Sova 22
Jag åker hemifrån vid 06, är på jobbet strax innan sju, tar en macka med kollegan och börjar jobba kl 07,00, lunch vid 11 och sen ett snabbt mellan mål vid 14 slutar sen kl16,00 resvägen hem är olika lång beroende på trafiken. Far raka vägen till stallet, är det en vilodag för hästen så mockar jag och fixar mat och drar vidare till gymmet, hemma vid 21,00 tiden på kvällen.

Det blir långa dagar när man har häst, du kanske skall skaffa en medryttare ifall du känner att du vill ha tid över till annat?

/B
 
Jag får lite panik när jag läser i tråden. Alla är ju självklart olika men personligen hade jag inte klarat stressen att leva så "inrutat".
Menar inget illa mot ngn, är väldigt intressant att läsa hur andra har det och jämföra med sig själv.

Jag mår bäst när jag får sova till iallafall 09. Har testat att jobba kontorstider men jag kände mig trött hela tiden. Jag mår bättre när jag kan jobba lite mer fritt efter min dygnsrytm. Som piggast är jag mellan 13-00 ungefär så jag försöker jobba då. Jag gillar att vakna långsamt, äta brunch och sen köra igång arbetsdagen. Jag jobbar gärna helger mot att jag är ledig nån vardag. Tycker att det är skönt att vara ledig när andra jobbar. Då kan man göra nåt ärende på stan tex. Måndagar brukar vara min lediga dag.

Jag har ett stort socialt behov. Att leva inrutat och hålla mig hemma är inte min grej. Jag vill gärna gå ut på kvällarna, kan gå ut vid 21-22 en vardag och äta tillsammans med vänner i kvarteret. Att klubba hela natten är dock inget för mig i min ålder ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 300
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 127
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 210
Senast: Sassy
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 306
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp