Hur hitta företag för uppsats?

Sv: Hur hitta företag för uppsats?

Nej omöjligt är det kanske inte.

Jag är själv från Linköping och har otaliga kompisars föräldrar och numer även kompisar som jobbar där, och varenda en har säkerhetsprövats noga. Därför drog jag det nog lite över en kam att är man ingenjör där så är det hög säkerhet som gäller.
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

Är det militärindustri så brukar allt som är skojigt och intressant vara hemligstämplat. Då är det rätt medborgarskap och granskning av Säpo som gäller. been there, done that;)

Jo jag har också blivit Säpogranskad ;)

Och visst är det så att det är mycket man inte får tillgång till. Men nu gällde ju frågan möjliga ställen för uppsatsskrivande och då villle jag säga att Saab inte var helt omöjligt även om mycket är sekretessbelagt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

FOI och försvarsmakten brukar vara intresserade av exjobb. Finns gott om saker de behöver som inte är direkt hemliga. När jag skulle göra mitt magisterarbete fanns flera förslag som kom från FOI.
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

Alla stora byggföretag brkar a en drös x-jobbare. Ex Ncc, Skanska osv. De jobbar ju brett, så det borde kunna funka.
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

Svarar alla i samma

Tusen tack för alla svar! Jag har fått en hel del idéer nu och framförallt företag att googla! :) Jag är så tacksam för er hjälp!

Angående SAAB så ringde jag deras HR-avdelning i dag. De anställer endast svenska medborgare men tar absolut emot utlänningar för exjobb, lite beroende på vad för nåt de vill inrikta sig emot. Sedan är väl jag lite skeptisk till att de skulle välja just honom om det är så att de även kollar upp respektive, i och med att jag har varit väldigt engagerad i fredsrörelsen. Men vad vet jag, de kanske inte bryr sig om sånt...?

Vi är ute i jättegod tid så än så länge försöker jag bara hitta företag som tar emot exjobbare (hade ingen aning om hur vanligt det är inom den här branschen) och nu har han tid på sig att sätta sig ned och bestämma sig vad för inriktning han ska ha på uppsatsen, vad han vill göra.

Återigen, tusen tack! Har ringt runt till de olika företagen idag och det känns SÅ skönt att åtminstone ha lite olika alternativ som han kan försöka med :)

Blir jätteglad för ännu fler förslag!
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

Sedan är väl jag lite skeptisk till att de skulle välja just honom om det är så att de även kollar upp respektive, i och med att jag har varit väldigt engagerad i fredsrörelsen. Men vad vet jag, de kanske inte bryr sig om sånt...?

Säkerhetskontroller handlar mycket sällan om sådant, inte i verkligheten i Sverige (däremot kunde det förut försvåra för tex visum till USA, något som min familj har haft problem med). Fredsengagemang räknas, om det alls kommer upp, som samhällsengagemang och är snarare till din fördel än nackdel i sammanhanget. Hur bakvänt det än kan låta, så tycker ju försvarsindustrin att den är till för freden.

Om ditt fredsengagemang har lett till att du åkt fast för civil olydnad, kommer saken i ett annat läge. Det är bra att vara ostraffad i de här sammanhangen. Och det gäller alla typer av brott, inte enbart om du stått på barrikaderna.

I de fall som den här typen av arbetsgivare kan ta emot utländska medborgare, brukar det ändå vara omöjligt att anställa iranier och nordkoreaner. Nu antar jag att han inte är nordkorean, men är han iranier så kan det hela alltså kompliceras ytterligare. Detta har med USA och EU att göra.
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

Tusen tack för ditt svar! Dömd har jag aldrig blivit, och har heller aldrig begått nåt brott. Däremot kändes det som att jag talade med Djävulen själv när jag ringde SAAB, men det behöver han ju inte nämna i eventuell ansökan ;)

Jag gissade faktiskt när hon sa att de tar emot utländska medborgare att det beror på varifrån de kommer. Han är varken iranier eller nordkorean, utan spanjor, så jag gissar att det ska vara OK.
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

Man får fylla i uppgifter om inkomst, eventuell arbetsgivare, sparat kapital och skulder. Sedan kollar de även brottsregistret. Eller det var så när det gällde en svensk iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

Okej, tusen tack! Och verkligen tusen tack för PM:et! Försökte svara men den säger att du har exceedat max antal PM man får ha.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
581
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 008
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 231
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp