Hur hitta företag för uppsats?

R

Raderad medlem 6459

Jag hoppas på att seniorerna är herrarna och damerna med koll och kan hjälpa mig! Jag är på jakt efter ett företag i stockholmsområdet som kan ta emot en glad student som läser till ingenjör och ska göra sin sista uppsats inom utbildningen tillsammans med ett företag. Studenten ifråga är inte svensk men talar mycket god engelska och kommer vid terminens start att ha läst svenska i ca tre månader.

Eftersom jag själv inte alls är insatt i den branschen så vet jag inte vart jag ska börja leta ens. Mailade mitt fack (som även är fack för ingenjörer) men fick överhuvudtaget inget svar. Vad gör jag? Vilken ände ska man börja i? Vart kan jag vända mig? Jag vet inte ens vilka sorters företag som anställer ingenjörer, vet ju knappt vad en ingenjör gör :o

Snälla hjälp om ni har nån idé om vart jag kan vända mig, vore otroligt tacksam!
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

Med tanke på hur många olika sorters ingenjörer det finns vore det nog bra att höra vad din vän har för inriktning och utgå från det.
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

Inriktningen är rymd- och flygteknik (vet inte exakt vad det heter på svenska). Men området han kan göra sin uppsats inom är rätt stor, en av hans vänner som gick året innan honom gjorde sin uppsats tillsammans med ett företag som forskar om nåt med tåg. Därför vill han leta rätt brett, eftersom hans universitet kan godkänna ganska brett.

Nämnde det inte eftersom jag hellre får för många tips än inga alls - och enfaldigt trodde att fack/föreningar etc var samma för de flesta ingenjörer oavsett inriktning.
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

Kanske SAAB kan vara något. Jag tror att det huvudsakliga ligger i Linköping när det gäller flyg, men de har stora kontor även i Stockholm. Det är kanske känsligt (säkerhetsmässigt) med utländsk student men det skadar aldrig att fråga.
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

Tusen tack för tipset! Det hade jag aldrig kommit på själv! :bow:

Hur tror du att det är ute på Arlanda? Swedavia, behöver de ingenjörer? Tågnissar/företag, kan de behöva ingenjörer?
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

Måste det vara i Stockholm? Kan inte rymdstyrelsen vara någonting annars?
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

Vi vill helst att det ska vara i Stockholm, eftersom vi vill kunna bo ihop. Men han är öppen för att vara någonstans annanstans i Sverige också om det är det enda han kan hitta. Men, när jag föreslog rymdgrejen uppe i Norrland så han att han hellre gör nåt icke-rymdigt än bor långt ifrån mig.

Vad är Rymdstyrelsen? När jag googlar kommer jag in på Swedish National Space Board men de finns i Solna så jag gissar att det inte var dem du menade..?
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

Skicka pm till CattisE om tåg! Hon är ju inte ingenjör men jobbar med tåg och borde veta lite mer :) Swedavia vet jag inte riktigt om de behöver ingenjörer så, men de tar iaf emot praktikanter/studenter (har två klasskamrater där nu).
Min sambos morbror är ingenjör i Uppsala, men inget flyg/rymd där utan han har bla jobbat med en ny gastroskopikamera för hästar. Jag kan alltid kolla med honom om det skulle vara intressant.
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

Saab i Järfälla kan fungerar. Det är flera rymdingenjörer som jobbar där. De svenska rymdingenjörerna har dock en inriktning mot el.
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

Saab i Järfälla kan fungerar. Det är flera rymdingenjörer som jobbar där. De svenska rymdingenjörerna har dock en inriktning mot el.

Jag tänkte också på Saab i Järfälla. Lite beroende på vad studenten vill arbeta med, och kanske vilket land studenten kommer ifrån, så kan det kanske bli problem med sekretessen.

Men jag vet att Sabb vid flera tillfället har tagit emot studenter för liknande projekt.
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

Håller med andra om att Saab låter lämpligt. Ett annat tips är Bombardier i Västerås, som gör tåg. Stockholm-Västerås är ju en vanlig pendlardistans.
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

SAAB som utbytesstudent kan vara svårt. Har två ingenjörskompisar som gör exjobb där just nu och det var rigorösa säkerhetsgrejer de gick igenom och mycket papper att skriva på (och även deras respektive och familjer kollades noga upp!). Men det skadar ju inte att fråga för vad vet jag :)
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

SAAB som utbytesstudent kan vara svårt. Har två ingenjörskompisar som gör exjobb där just nu och det var rigorösa säkerhetsgrejer de gick igenom och mycket papper att skriva på (och även deras respektive och familjer kollades noga upp!). Men det skadar ju inte att fråga för vad vet jag :)
svenskt medborgarskap + så är man inte glad åt dubbelt medborgarskap...
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

Vad är det för slags uppsats, under hur lång tid ska den skrivas?
Vilket ämne vill han skriva om? Möjligheterna är mycket större om man själv kommer till ett företag och vet ungefär vad man vill göra sin uppsats/exjobb om.
När jag skrev min C-uppsats och mitt exjobb (civilingenjör) så fanns det en nationell sida med samlade förslag från företag, men den verkade ha lagts ner för ett år sedan. Företaget för C-uppsatsen hittade jag själv, men exjobbet hittade jag där. Nu verkade många högskolor ha egna sidor där de samlar företag istället.

Trafikverket kanske kan vara något för honom, de brukar ha några förslag på uppsatser och exjobb ute på sin hemsida, men genom studentkontakterna kan man hitta rätt person om det är något annat område man vill skriva om. Swedavia har jag kompisar (också ingenjörer) som gjort sitt exjobb på. Industriföretagen (Saab, Scania, Ericsson mm), kan dock ibland vara känsligt med utländska medborgarskap och forskningsdelen. Även vissa konsultbolag tar emot folk (WSP, Sweco mm). Även högskolorna tar emot exjobbare, tex så började ju Fuglesang jobba på KTH nyligen, genom honom kanske det går att skapa ett intresant exjobb inom rymdområdet.
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

SAAB som utbytesstudent kan vara svårt. Har två ingenjörskompisar som gör exjobb där just nu och det var rigorösa säkerhetsgrejer de gick igenom och mycket papper att skriva på (och även deras respektive och familjer kollades noga upp!). Men det skadar ju inte att fråga för vad vet jag :)

Jo så är det. Men min uppfattning är att det är olika sektretess och säkerhetsklass beroende på avdelning och vad man jobbar med. Så det behöver inte vara omöjligt.
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

Så är det kanske. Men det handlar även om att du har tillgång till deras datorer, datanätverk, byggnader mm och det är ju lite oberoende på säkerhetsklassning. Dessutom tror jag inte det finns någon avdelning som klassas som låg riskklass och där ingenjörer arbetar/gör exjobb utan då rör det sig nog om helt andra arbetsuppgifter och yrkestitlar..
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

Och jag föreslår Telefonkatalogen.
Jag hade en gång en kollega som bara talade engelska och han sökte och fick jobb så.
Han ringde till alla företag under rätt rubrik i Gula Sidorna.

Han var programmerare i en då smal nisch.
PC för 30 år sedan.
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

Så är det kanske. Men det handlar även om att du har tillgång till deras datorer, datanätverk, byggnader mm och det är ju lite oberoende på säkerhetsklassning. Dessutom tror jag inte det finns någon avdelning som klassas som låg riskklass och där ingenjörer arbetar/gör exjobb utan då rör det sig nog om helt andra arbetsuppgifter och yrkestitlar..

Jag är av uppbara skäl inte alls helt insatt. Men visst är det olika säkerhetsklass även på datorer, nätverk och byggander. (Jag har en nära anhörig och en vän som jobbar där.). Men visst finns det ingenjörsjobb på Saab som inte omfattas av försvarssekretess och kräver svenskt medborgarskap, även om det är vanligast. Jag har även studiekamrater med utländska pass som har gjort exjobb på Saab.

Men självklart är det svårare, och det kan sätta stopp. Jag ville bara säga att det inte behöver vara omöjligt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

rymd- och flygteknik är fortfarande ett rätt brett ämmnesområde. Är det aerodynamik och strömningsmekanik som är hans nich så finns det tre företag i Stockholmstrakten som har något att skryta med. ÄR själv flygingenjör från början och jobbar numera på Xylem med just strömningsmekanik.
  • Scania
  • Xylem
  • Alfa-laval
Sedan beror det såklart på vilken typ av uppsats som skall skrivas.
 
Sv: Hur hitta företag för uppsats?

Är det militärindustri så brukar allt som är skojigt och intressant vara hemligstämplat. Då är det rätt medborgarskap och granskning av Säpo som gäller. been there, done that;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 000
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 196
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 213
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp