Hur hittar ni bra spårmarker?

Men frågan om hur mycket mer man stör när man spårar än när man går är ju en tolkningsfråga, och den har Naturvårdsverket tolkat att man bör tillfråga markägaren eller jakträttsinnehavaren först. @Inte_Ung postade ju länken nyss och jag har postat den tidigare i tråden. Har man synpunkter på det tar man rimligtvis det med Naturvårdsverket :)

Ja, så bör man ju bete sig, så klart. Utöver det tycker jag, och flera andra i tråden, att det tillhör samma sunda förnuft att fråga markägaren om man planerar att nyttja marken för hundträning regelbundet.

Det är en annan sak för folk som förstör, missbrukar och skräpar ner, men det tror jag att alla vi i tråden håller med om.

Nu gällde det ju om man överhuvudtaget ska spåra på marken står det i länken. Vilket helt klart gör det ganska krångligt om man är ute och åker och tänker lägga ett spår och måste börja leta rätt på markägare :laugh:
 
Men då skiter ju folk fullståndigt av att bli tillsagda också? Vad var det dom tröttnade på?
Jag förstår liksom inte vad det har med saken att göra riktigt?

Det var du som tyckte man skulle sätta upp skyltar. Markägarna här har tröttnat på folk som bryter mot reglerna (i fallet här hemma var det nog inte ryttarna utan diverse okynneskörning) och begränsar då tillgängligheten för alla, inom reglerna för Allemansrätten.

Något som kunde ha undvikits genom att ha en öppen dialog med markägarna och att man följer reglerna. Men jag anser inte att det är markägaren som ska initiera kontakten, det är den som önskar nyttja någon annans mark. Det finns de som har hundträning i skog som affärsidé och att då ha någon som kommer och lägger ut spår på deras mark utan att fråga skulle göra dem vansinniga (exempel från verkligheten, jag känner några med sådan verksamhet).
 
Det var du som tyckte man skulle sätta upp skyltar. Markägarna här har tröttnat på folk som bryter mot reglerna (i fallet här hemma var det nog inte ryttarna utan diverse okynneskörning) och begränsar då tillgängligheten för alla, inom reglerna för Allemansrätten.

Något som kunde ha undvikits genom att ha en öppen dialog med markägarna och att man följer reglerna. Men jag anser inte att det är markägaren som ska initiera kontakten, det är den som önskar nyttja någon annans mark. Det finns de som har hundträning i skog som affärsidé och att då ha någon som kommer och lägger ut spår på deras mark utan att fråga skulle göra dem vansinniga (exempel från verkligheten, jag känner några med sådan verksamhet).

Ja. Om man har problem med folk som går som råkar störa vilt. Folk som skiter i vilket kommer man ju inte påverka ändå? Det är ju helt olika saker.

Att ha hundträning med grupp eller verksamhet i skog är en helt annan sak vilket jag även skrivit tidigare?

Men det är ju samma sak om man är en förskoleklass och ska ut i skogen jämfört med om man går själv? Det ena stör lite mer och då tycker jag att man frågar. Speciellt om det sker flera gånger.

Jag säger liksom inte att man ALDRIG ska prata med markägaren eller visa hänsyn. Tvärtom. Men jag förstår inte hur just EN person med hund som spårar stör mer än om man går på samma ställe offroad utan att hunden spårar.
 
Ja. Om man har problem med folk som går som råkar störa vilt. Folk som skiter i vilket kommer man ju inte påverka ändå? Det är ju helt olika saker.

Att ha hundträning med grupp eller verksamhet i skog är en helt annan sak vilket jag även skrivit tidigare?

Men det är ju samma sak om man är en förskoleklass och ska ut i skogen jämfört med om man går själv? Det ena stör lite mer och då tycker jag att man frågar. Speciellt om det sker flera gånger.

Jag säger liksom inte att man ALDRIG ska prata med markägaren eller visa hänsyn. Tvärtom. Men jag förstår inte hur just EN person med hund som spårar stör mer än om man går på samma ställe offroad utan att hunden spårar.

Och jag tycker att det är artigast att faktiskt fråga innan man gör något som att lägga spår på någon annans mark. För att vara trevlig.

I mitt exempel med de som har hundträning som affärsidé hade det varit oerhört störande om någon kom och la sitt egna spår helt plötsligt, även om det bara var en person vid ett tillfälle. De har alltså träning mer eller mindre året om och tränar även hundar åt andra.
 
Nu gällde det ju om man överhuvudtaget ska spåra på marken står det i länken. Vilket helt klart gör det ganska krångligt om man är ute och åker och tänker lägga ett spår och måste börja leta rätt på markägare :laugh:

Ja, det har jag ju skrivit tidigare? Att enligt Naturvårdsverket så omfattas även personspår.
Med lite planering behöver det inte bli särskilt krångligt :) Men visst, ibland blir det ju lite krångligare när man ska följa riktlinjer och råd.
 
Alltså jag har aldrig hört om att det är ett sånt problem för markägare med enskilda hundägare som lägger spår i
Jag bara visar på att det inte är tillåtet.
Saker som inte är tillåtna skall man låta bli att göra.
Det finns ingen plats för tyckande i det fallet.
Om man vill påverka vad som är tillåtet så är det via politik på olika vis som nan får gå.
Att bara göra som man vill ändå är ju både ociviliserat och hänsynslöst.
Det brukar kallas anarki.
 
Och jag tycker att det är artigast att faktiskt fråga innan man gör något som att lägga spår på någon annans mark. För att vara trevlig.

I mitt exempel med de som har hundträning som affärsidé hade det varit oerhört störande om någon kom och la sitt egna spår helt plötsligt, även om det bara var en person vid ett tillfälle. De har alltså träning mer eller mindre året om och tränar även hundar åt andra.

Det stör väl lika mycket om en person går där utan att lägga spår? Det är typ något man får räkna med när man lägger spår? Att vilt, folk och hundar kan korsa spåret.
 
Det stör väl lika mycket om en person går där utan att lägga spår? Det är typ något man får räkna med när man lägger spår? Att vilt, folk och hundar kan korsa spåret.

Så du anser att att du som privatperson skulle i den situationen vara i din fulla rätt att störa en markägare som använder skogen för sitt levebröd, utan att ens försöka fråga först? Den attityden gör att markägare blir mindre och mindre benägna att vilja ha folk på sin mark och gör sitt yttersta för att hindra det, inom lagens råmärken.

Det ska alltid skrikas om vad man har rätt till, aldrig vilka skyldigheter man har eller att faktiskt visa lite hyfs.
 
Jag bara visar på att det inte är tillåtet.
Saker som inte är tillåtna skall man låta bli att göra.
Det finns ingen plats för tyckande i det fallet.
Om man vill påverka vad som är tillåtet så är det via politik på olika vis som nan får gå.
Att bara göra som man vill ändå är ju både ociviliserat och hänsynslöst.
Det brukar kallas anarki.

Är det anarki om jag lägger ett spår i skogen istället för att gå med hunden på samma ställe? :D

Nåja, jag får helt enkelt erkänna att jag kommer att bryta mot råden någon gång ibland då. Helt okej.

Om markägare på riktigt hade fått samtal varje gång någon ska gå/cykla/spåra på ett nytt ställe så man inte råkar störa vilt eller annat så tror jag de hade blivit ganska störda :D Vill man verkligen det? Är det ett sådant problem med dessa människor som förstör?

Skylt på känsliga ställen känns så mycket enklare.
 
Så du anser att att du som privatperson skulle i den situationen vara i din fulla rätt att störa en markägare som använder skogen för sitt levebröd, utan att ens försöka fråga först? Den attityden gör att markägare blir mindre och mindre benägna att vilja ha folk på sin mark och gör sitt yttersta för att hindra det, inom lagens råmärken.

Det ska alltid skrikas om vad man har rätt till, aldrig vilka skyldigheter man har eller att faktiskt visa lite hyfs.

Har aldrig varit i situationen. Och anser inte heller att folk som kommer och går i spåret förstör. Det kan ju gå vilt eller allt möjligt där som jag skrev. Det är ju något man räknar med när man lägger spår i skogen. Att folk och fä kan gå över spåret och det är inget konstigt? Det finns ju andra än vi som är i skogen. Känns orimligt att tro att man är helt själv i skogen när vi har allemansrätten?
 
Har aldrig varit i situationen. Och anser inte heller att folk som kommer och går i spåret förstör. Det kan ju gå vilt eller allt möjligt där som jag skrev. Det är ju något man räknar med när man lägger spår i skogen. Att folk och fä kan gå över spåret och det är inget konstigt? Det finns ju andra än vi som tränar i skogen. Känns orimligt att tro att man är helt själv i skogen när vi har allemansrätten?

Men kan du inte se skillnad på om någon markägare har det som sin affärsidé? Jag tycker det är ohyggligt oförskämt att komma och lägga sitt eget spår i ett sådant läge. Plus att de kanske inte ser på det hela på samma sätt som du...

De har dessutom jakt på sin mark, bla fågel. De är GARANTERAT inte intresserade av att någon ska störa häckande fåglar.

Som sagt, propsa på att man minsann har rätt till en massa och skita i att vara artig och hänsynsfull kommer i förlängningen att göra att det blir inskränkningar i allemansrätten. Jag vet många markägare som är för det redan nu.
 
Men kan du inte se skillnad på om någon markägare har det som sin affärsidé? Jag tycker det är ohyggligt oförskämt att komma och lägga sitt eget spår i ett sådant läge. Plus att de kanske inte ser på det hela på samma sätt som du...

De har dessutom jakt på sin mark, bla fågel. De är GARANTERAT inte intresserade av att någon ska störa häckande fåglar.

Som sagt, propsa på att man minsann har rätt till en massa och skita i att vara artig och hänsynsfull kommer i förlängningen att göra att det blir inskränkningar i allemansrätten. Jag vet många markägare som är för det redan nu.

Stör det fåglarna mindre menar du om jag kommer gående med hund på promenad? Stör det andra spårande människor mindre om jag går på promenad genom deras spår?

Du vet många markägare som tycker att just en spårande hund stör så mycket?
 
Stör det fåglarna mindre menar du om jag kommer gående med hund på promenad? Stör det andra spårande människor mindre om jag går på promenad genom deras spår?

Du vet många markägare som tycker att just en spårande hund stör så mycket?

Jag orkar inte förklara mig längre för bevisligen når jag inte fram. Men ja, jag vet många markägare som inte tycker om att femtielva personer anser att de ska få använda någon annans mark som de vill och störa djurlivet. Dvs de vill inskränka och helst ta bort allemansrätten, vilket jag tycker är synd.

Det är så enormt mycket trevligare och artigare att i förväg prata med personen vars mark man tänkt använda. Och vara lite ödmjuk inför det faktum att det är faktiskt någon annans egendom man rör sig på.
 
Är det anarki om jag lägger ett spår i skogen istället för att gå med hunden på samma ställe? :D
Det är anarki att göra precis som man vill och strunta i regler.

Nåja, jag får helt enkelt erkänna att jag kommer att bryta mot råden någon gång ibland då. Helt okej.
Det är inga råd, det är regler som du skall följa.
De reglerna är till för att alla skall veta vad som gäller i deras omgivning.

Du gillar visst inte lagar och regler alls du.
 
Jag orkar inte förklara mig längre för bevisligen når jag inte fram. Men ja, jag vet många markägare som inte tycker om att femtielva personer anser att de ska få använda någon annans mark som de vill och störa djurlivet. Dvs de vill inskränka och helst ta bort allemansrätten, vilket jag tycker är synd.

Det är så enormt mycket trevligare och artigare att i förväg prata med personen vars mark man tänkt använda. Och vara lite ödmjuk inför det faktum att det är faktiskt någon annans egendom man rör sig på.

Jag tycker dock inte att det jag tagit upp är att "använda någon annans mark som de vill och störa djurlivet". Det jag skrivit är att jag inte förstår skillnaden mellan att plocka bär, svamp eller gå i skogen jämfört mot att lägga spår vad gäller störning och förstörelse.

Känns inte som att jag når fram heller när det görs helt absurda jämförelser med tex motorfordon.

Om man använder sin mark på så vis att folk stör en massa när de går i skogen så tycker jag ärligt talat att det är fullt rimligt att skylta om det. Som tex exemplet med hundträning du tog upp. För grejen med det att de blir ju inte mer störda av att en spårhund går där jämfört mot någon som går på promenad eller plockar bär.
 
Det är anarki att göra precis som man vill och strunta i regler.


Det är inga råd, det är regler som du skall följa.
De reglerna är till för att alla skall veta vad som gäller i deras omgivning.

Du gillar visst inte lagar och regler alls du.

Men var det inte du som medvetet låter dina hundar rasta sig inne? Hundar ska rastas ute.

Ärligt talat så anser jag inte att alla lagar är lika nitiska som andra. Det får man väl hoppas att de flesta håller med om. Det är ju lite skillnad på att köra 75 eller 100 km/h på en 70 väg. Som ex. Och lite skillnad på att köra motorfordon med tung last till någons privata brygga medvetet och sen sura för att någon förklarar. Eller att köra cross som en idiot i skogen och skrämma djur. Mot att lägga ett spår och sen gå det. Då ser man ju dessutom ännu mer om det är lämpligt att gå med hunden än om man bara går med hunden direkt. Så jag förstår ärligt talat inte tolkningen.

Jag kommer inte heller få panik över att någon ibland använder bur till sin hund, har den bunden längre tid än 2 h ute, låter den ligga i bilen längre tid ibland, har den i bilen vid olika temp så länge den mår bra, har sina hästar ute en natt när dom vägrar komma in under icke betesperiod osv. Även om lagarna säger emot detta.
 
Men var det inte du som medvetet låter dina hundar rasta sig inne? Hundar ska rastas ute
Det finns faktiskt ingen lag på det.

Det finns också en stor skillnad i dessa saker.
Ingen annan kan bli störd av att hundarna kissar inne i badrummet.
Medan köra för fort, låta hunden kissa på andras saker eller använda andras mark på otillåtet vis faktiskt går ut över omgivningen.
Det är just där som det blir så oerhört hänsynlöst och ociviliserat.
 
Det finns faktiskt ingen lag på det.

Det finns också en stor skillnad i dessa saker.
Ingen annan kan bli störd av att hundarna kissar inne i badrummet.
Medan köra för fort, låta hunden kissa på andras saker eller använda andras mark på otillåtet vis faktiskt går ut över omgivningen.
Det är just där som det blir så oerhört hänsynlöst och ociviliserat.

Jodå...

"Alla hundar behöver daglig motion och ska vara utomhus varje dag. Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare."

Tror du att dom avser rastning inomhus i badrummet?

Men alltså. Du menar alltså på riktigt att mark och vilt blir mer störda av att du går ett spår än att du går på promenad? Hur? Tvärtom skulle jag isåfall säga. Om man har en jaktgalen hund så kan det ju vara väldigt bra och vettigt att först gå utan hund.

Du förstod inte mina jämförelser alls? Tror du att polisen ser på det samma sätt om du kör 3 km över hastigheten mot om du kör 30 km över hastigheten? Om du kör om för du inte köra fortare än begränsningen men de flesta är nog med på att det ofta är att föredra för att undvika olyckor.

Är det värre mot skog och vilt om jag går med min hund i lina jämfört om hunden röjer i skogen lös inom synhåll?

Det sistnämnda är ju lagligt. Men är det EGENTLIGEN bättre?

Man får tex INTE binda hunden inomhus. Men man får hålla den i koppel. Vad blir skillnaden om jag binder hunden i ett bordsben när jag äter middag jämfört mot om jag håller i kopplet? För hundens skull?

Hunden får bara vara bunden högst 2 h per dygn ute. Så om man är ute och grejar i sin trädgård 3 h och sen tänker ha grillning på kvällen kan inte hunden vara med utan får sitta inne.

Det kan också vara bra att diskutera lagar, regler och tolkningar ibland. Finns många såna här exempel tycker jag där man absolut har en lag men det är inte alltid helt rimligt att följa den till punkt och pricka. Jag anser inte att det är så svartvitt alltid.
 
"Alla hundar behöver daglig motion och ska vara utomhus varje dag. Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare."

Tror du att dom avser rastning inomhus i badrummet?
Nej men det förbjuder inte rastning i badrummet.
Hundarna är utomhus flera gånger varje dag, precis som det står i texten.
 
Men alltså. Du menar alltså på riktigt att mark och vilt blir mer störda av att du går ett spår än att du går på promenad? Hur? Tvärtom skulle jag isåfall säga. Om man har en jaktgalen hund så kan det ju vara väldigt bra och vettigt att först gå utan hund.
Nej jag menar att det är en aktivitet som inte ingår i allemansrätten och som markägaren därför inte behöver tåla. Aktiviteten kan störa ägarens rätt till att använda sin mark för sina egna aktiviteter.
Markägaren har faktiskt större rätt till marken än allmänheten. Trots allt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 468
Senast: Krumben
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 352
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 860
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 335
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp