Hur hittar ni bra spårmarker?

Men alltså nej, du märker inte alltid om det är områden där fåglar häckar. Alla som häckar på marken har ju mesta möjliga kamouflage för att undvika upptäckt, t ex.
En stor del av vår mark är Natura2000-område pga växter och djur, och jag vågar lova att inte ens 95% av de som nyttjar allemansrätten hos oss har en aning om det, eller vad det innebär.

Om det blir problem med folk som förstör så sätter många markägare upp bommar som hindrar biltrafik, vilket i regel försvårar mycket för allmänheten att ta sig ut till marker. De flesta sådana vägar är enskilda vägar utan statsbidrag och då får markägaren göra som den vill med dem. Men är det dit man vill komma? Att markägare ska känna att de behöver begränsa allemansrätten?

De flesta skyltar för större jakter eller vid jakt vid vägar, men i princip ingen skyltar för t ex någon form av smygjakt.

Jag tycker som sagt att det tillhör allmän hyfs att stämma av regelbunden träning med markägaren innan, och som flera andra skrivit innebär det givetvis inte att man ringer varje gång om man gör det flera gånger i veckan, det är ju helt orimligt och det trodde jag var självklart.

Ärligt talat får jag erkänna att har man extra skör mark så får man liksom som markägare ha lite ansvar också. Tex genom skylt om området. Just eftersom att vi har allemansrätten är det ju lite orimligt att varje gång man går ut i ny skog så ska man läsa om området innan så man inte stör i onödan? Det måste ju ändå vara ett större problem med nytt folk än folk som går där regelbundet och har bättre koll?
 
Ärligt talat får jag erkänna att har man extra skör mark så får man liksom som markägare ha lite ansvar också. Tex genom skylt om området. Just eftersom att vi har allemansrätten är det ju lite orimligt att varje gång man går ut i ny skog så ska man läsa om området innan så man inte stör i onödan? Det måste ju ändå vara ett större problem med nytt folk än folk som går där regelbundet och har bättre koll?

Fast det är ju ofta inte markägaren som har huvudansvaret för extra skyddsvärd mark, utan Länsstyrelsen? T ex för Natura 2000-områden.

Jag tycker inte alls att det är orimligt att tänka till en gång extra innan man nyttjar en ny mark, det ingår i allemansrätten att vara försiktig och att inte störa i onödan.
Med tanke på hur dålig kunskap folk generellt har om naturen, t ex om markhäckande fåglar ;) , så tror jag helt ärligt att det spelar mindre roll om de nyttjar marken ofta eller sällan. Vad som däremot kan spela roll, är att kolla upp sådant innan man ger sig ut och/eller ta en kontakt med markägaren och fråga 🤷🏽‍♀️
 
Fast det är ju ofta inte markägaren som har huvudansvaret för extra skyddsvärd mark, utan Länsstyrelsen?

Jag tycker inte alls att det är orimligt att tänka till en gång extra innan man nyttjar en ny mark, det ingår i allemansrätten att vara försiktig och att inte störa i onödan.
Med tanke på hur dålig kunskap folk generellt har om naturen, t ex om markhäckande fåglar ;) , så tror jag helt ärligt att det spelar mindre roll om de nyttjar marken ofta eller sällan. Vad som däremot kan spela roll, är att kolla upp sådant innan man ger sig ut och/eller ta en kontakt med markägaren och fråga 🤷🏽‍♀️

Fast det är ju markägarens mark och de man ska fråga så tycker det känns ganska normalt att vilja skydda sin mark?

Att tänka till en extra gång och vara extra lyhörd på ny mark är ganska självklart? Men inte börjar jag googla runt kartor och markägare för att jag ska gå i naturen. Känner ingen som gör så. Varken markägare eller hundägare. Gör du så?

Jag blir uppriktigt nyfiken på hur du sköter det praktiskt med alla som vill gå i skogen? Följer du med dom och visar var alla skogsfåglar är? Annat som kan störas? Är det så du vill ha det? Eller försöker du förklara på telefon och räknar med att folk ska förstå var i skogen du menar?
 
Vad som däremot kan spela roll, är att kolla upp sådant innan man ger sig ut och/eller ta en kontakt med markägaren och fråga 🤷🏽‍♀️

Har varit på samma marker sen jag var 11 och ridit med markägarens dotter och de har själva hund. Jag hade även hund med mig då. Jag har även mött dom flertalet gånger i skogen just när de grejat med typ röjning. De hälsar glatt trots lösa hundar. Så jag är ganska säker på att de inte är sura och tycker att jag stör. Om jag skulle råka göra de någon gång så får de säga till 🤷‍♀️
 
Fast det är ju markägarens mark och de man ska fråga så tycker det känns ganska normalt att vilja skydda sin mark?

Att tänka till en extra gång och vara extra lyhörd på ny mark är ganska självklart? Men inte börjar jag googla runt kartor och markägare för att jag ska gå i naturen. Känner ingen som gör så. Varken markägare eller hundägare. Gör du så?

Jag blir uppriktigt nyfiken på hur du sköter det praktiskt med alla som vill gå i skogen? Följer du med dom och visar var alla skogsfåglar är? Annat som kan störas? Är det så du vill ha det? Eller försöker du förklara på telefon och räknar med att folk ska förstå var i skogen du menar?

Visst är det så, men det jag menar är att det inte alltid är markägarens val att marken är extra skyddsvärd, det är länsstyrelsens beslut och kan komma långt efter att man köpt marken. På dig lät det som att markägaren får skylla sig själv om man har känslig mark.

Nej, att gå i naturen ingår ju i allemansrätten, så det är ju inget som behöver frågas om, jag trodde vi diskuterade att träna regelbundet med sin hund på en viss mark?

De som går i skogen och beter sig som man bör, gör vi ingenting med så klart, mer än att heja och hälsa. De som stör eller förstör försöker vi kontakta om vi inte träffar på dem under tiden. Då kan vi absolut åka ut och visa, det har jag gjort flera gånger för cyklister t ex. Vi rör oss mycket i skogarna, så ofta träffar vi dem på plats.

Förr hade vi mycket problem med crossåkare som körde sönder vägarna, så numera är alla infartsvägar förutom huvudinfarten till vår fastighet bommade eftersom det inte hjälpte att föra en diskussion 🤷🏽‍♀️
 
Har varit på samma marker sen jag var 11 och ridit med markägarens dotter och de har själva hund. Jag hade även hund med mig då. Jag har även mött dom flertalet gånger i skogen just när de grejat med typ röjning. De hälsar glatt trots lösa hundar. Så jag är ganska säker på att de inte är sura och tycker att jag stör. Om jag skulle råka göra de någon gång så får de säga till 🤷‍♀️

Haha ja, har man varit på samma mark sedan man var 11 och dessutom känner markägaren så får man nog förutsätta att de säger till om man stör. Då är ju frågan om att nyttja marken redan avklarad sedan länge, eller rättare sagt att den löst sig av sig själv.
 
Har varit på samma marker sen jag var 11 och ridit med markägarens dotter och de har själva hund. Jag hade även hund med mig då. Jag har även mött dom flertalet gånger i skogen just när de grejat med typ röjning. De hälsar glatt trots lösa hundar. Så jag är ganska säker på att de inte är sura och tycker att jag stör. Om jag skulle råka göra de någon gång så får de säga till 🤷‍♀️
Jag tycker att du behöver lyfta ditt tänkande i den här diskussionen lite grann, från"vad får jag göra där bor med mina förutsättningar", där du alltså känner relevant markägare sedan du var liten o.s.v., till "Hur ska alla bete sig på alla platser när man tränar hund i skogen, oavsett förhistoria på platsen".

När du tittar utifrån, på hur vem-som-helst som dessutom kanske är på en helt ny plats, borde göra, så kanske det mer begripligt, varför man ska kontakta markägaren.
 
Visst är det så, men det jag menar är att det inte alltid är markägarens val att marken är extra skyddsvärd, det är länsstyrelsens beslut och kan komma långt efter att man köpt marken. På dig lät det som att markägaren får skylla sig själv om man har känslig mark.

Nej, att gå i naturen ingår ju i allemansrätten, så det är ju inget som behöver frågas om, jag trodde vi diskuterade att träna regelbundet med sin hund på en viss mark?

De som går i skogen och beter sig som man bör, gör vi ingenting med så klart. De som stör eller förstör försöker vi kontakta om vi inte träffar på dem under tiden. Då kan vi absolut åka ut och visa, det har jag gjort flera gånger för cyklister t ex. Vi rör oss mycket i skogarna, så ofta träffar vi dem på plats.

Förr hade vi mycket problem med crossåkare som körde sönder vägarna, så numera är alla infartsvägar förutom huvudinfarten till vår fastighet bommade eftersom det inte hjälpte att föra en diskussion 🤷🏽‍♀️

Inte skylla sig själv? Men om det blir ett problem med folk som råkar störa så är det ju enklare att helt enkelt sätta upp en skylt?

Alltså mja. Det jag ifrågasatte från början var väl hur mycket mer man störde om man spårade med hunden än om man gick med hunden på samma plats.

Men känns som att det hela tiden blir antingen åt ena eller andra håller när en diskuterar på buke. Självklart visar man hänsyn i naturen. Stöter man på jägare så hejjar man och frågar om det är säkert att gå vägen man tänkt gå, annars vänder man, Man har reflexer på både sig själv och hunden när det är jakttid, möter man någon som avverkar i skogen går man ju på behörigt avstånd. Märker man att det är extra vilttätt på ett ställe håller man extra koll på hunden. Iaf mina hundar visar om det går vilt på ställen så sånt där lär man sig ganska fort om man går i skogen flera gånger i veckan. Går man på ny mark håller man extra koll. Speciellt om man rör sig utanför vägar. Oavsett hund eller inte.

Folk som beter sig illa, låter hundarna löpa vind för våg utan någon som helst lydnad, rider sönder vägar, kör sönder vägar, kör motorfordon, lämnar skräp osv är ju en annan sak känner jag...
 
Jag tycker att du behöver lyfta ditt tänkande i den här diskussionen lite grann, från"vad får jag göra där bor med mina förutsättningar", där du alltså känner relevant markägare sedan du var liten o.s.v., till "Hur ska alla bete sig på alla platser när man tränar hund i skogen, oavsett förhistoria på platsen".

När du tittar utifrån, på hur vem-som-helst som dessutom kanske är på en helt ny plats, borde göra, så kanske det mer begripligt, varför man ska kontakta markägaren.

Men då är det ju en annan diskussion om nytt folk som kommer till skogen och inte folk som regelbundet tränar där?

Frågan är om jag stör mer om jag lägger ett spår till hunden än om jag åker ut och plockar bär med min hund? Eller går på samma plats. Jag anser inte det. Och det får man ju göra.

Jag vet inte. Men jag tänker som så att om man får problem med en massa folk som råkar förstöra för vilt eller liknande så är det bättre med skylt? Alla kommer inte ringa och fråga och det blir ju otroligt tidskrävande om det är mycket folk som rör sig i skogen?

Om det är folk som bara är respektlösa som mannen som trodde att han fick plocka potatis i en åker eller kör med cross som idioter så kommer man ju åt dom också :angel: Eller så kommer de inte bry sig ändå.
 
Men då är det ju en annan diskussion om nytt folk som kommer till skogen och inte folk som regelbundet tränar där?

Frågan är om jag stör mer om jag lägger ett spår till hunden än om jag åker ut och plockar bär med min hund? Eller går på samma plats. Jag anser inte det. Och det får man ju göra.

Jag vet inte. Men jag tänker som så att om man får problem med en massa folk som råkar förstöra för vilt eller liknande så är det bättre med skylt? Alla kommer inte ringa och fråga och det blir ju otroligt tidskrävande om det är mycket folk som rör sig i skogen?

Om det är folk som bara är respektlösa som mannen som trodde att han fick plocka potatis i en åker eller kör med cross som idioter så kommer man ju åt dom också :angel: Eller så kommer de inte bry sig ändå.

Folk skiter fullständigt i skyltar. Då åker bommarna upp. Vägarna jag red på när jag hade häst har bommar nästan allihopa för att markägarna har tröttnat på att folk inte sköter sig.
 
Frågan är om jag stör mer om jag lägger ett spår till hunden än om jag åker ut och plockar bär med min hund? Eller går på samma plats. Jag anser inte det. Och det får man ju göra.
Men det som inte ingår i allemansrätten måste man ju som markägare rimligen få slippa.

När man lägger spår så planerar man ju att gå exakt samma väg två gånger. Allemansrätten ger inget stöd för det. Det är en rätt att passera och vistas inte att planera återkommande aktiviteter.
 
Det var en konstig tolkning. Var är lagtexten om det? Det är ju sagt att det gäller om man tränar i grupp tidigare iaf.
Allemansrätten har inga tydliga lagtexter, den består i det som inte anses vara förbjudet.
Naturvårdsverket har tolkningsföreträde i frågan, så i princip gäller vad de som statlig myndighet påstår. Det finns möjlighet att pröva saken i domstol. Resultatet av domen kan bli en ny förbudslag eller ett klargörande av de lagar som finns.
Jag ser två lagstöd.
Den ena är att man inte regelmässigt får ta samma väg med stöd av allemansrätten. Lägger man ett spår så avser man ju att ta samma väg igen.
Det andra är att det kan hamna under jaktlagen där jaktträning på annans mark inte faller under allemansrätten.
 
Folk skiter fullständigt i skyltar. Då åker bommarna upp. Vägarna jag red på när jag hade häst har bommar nästan allihopa för att markägarna har tröttnat på att folk inte sköter sig.

Men då skiter ju folk fullståndigt av att bli tillsagda också? Vad var det dom tröttnade på?
Jag förstår liksom inte vad det har med saken att göra riktigt?
 
Folk skiter fullständigt i skyltar. Då åker bommarna upp. Vägarna jag red på när jag hade häst har bommar nästan allihopa för att markägarna har tröttnat på att folk inte sköter sig.
Ja det är verkligen så.
Vi har på ena gården skylten motorfordonstrafik förbjuden. Men nog kommer det bilar med båt på släp i alla fall. Och arga blir de när de blir avvisade.
Vi har en mycket privat båtramp på en mycket privat plats som de vill använda utan att fråga eller betala för det.
Men vi vill varken ha trafiken eller bil med båtsläp stående i vägen hela dagen medan de är ute och fiskar.
 
Men det som inte ingår i allemansrätten måste man ju som markägare rimligen få slippa.

När man lägger spår så planerar man ju att gå exakt samma väg två gånger. Allemansrätten ger inget stöd för det. Det är en rätt att passera och vistas inte att planera återkommande aktiviteter.

Var kan jag läsa om att man inte får gå samma väg flera gånger? Eller göra återkommande aktiviteter? Då får man ju inte gå i skogen heller? Många som går i skogen som bryter mot lagen då. Svampplockare och bärplockare osv.
 
Ja det är verkligen så.
Vi har på ena gården skylten motorfordonstrafik förbjuden. Men nog kommer det bilar med båt på släp i alla fall. Och arga blir de när de blir avvisade.
Vi har en mycket privat båtramp på en mycket privat plats som de vill använda utan att fråga eller betala för det.
Men vi vill varken ha trafiken eller bil med båtsläp stående i vägen hela dagen medan de är ute och fiskar.

Men, att folk är respektlösa sker ju överallt men vad har det med saken att göra?

Man behöver ju inte dra på 10 växlar och jämföra att lägga spår i skogen med att köra motorfordon på vägar där man inte får och använda privata båtramper utan att fråga som ligger privat?
 
Inte skylla sig själv? Men om det blir ett problem med folk som råkar störa så är det ju enklare att helt enkelt sätta upp en skylt?

Alltså mja. Det jag ifrågasatte från början var väl hur mycket mer man störde om man spårade med hunden än om man gick med hunden på samma plats.

Men känns som att det hela tiden blir antingen åt ena eller andra håller när en diskuterar på buke. Självklart visar man hänsyn i naturen. Stöter man på jägare så hejjar man och frågar om det är säkert att gå vägen man tänkt gå, annars vänder man, Man har reflexer på både sig själv och hunden när det är jakttid, möter man någon som avverkar i skogen går man ju på behörigt avstånd. Märker man att det är extra vilttätt på ett ställe håller man extra koll på hunden. Iaf mina hundar visar om det går vilt på ställen så sånt där lär man sig ganska fort om man går i skogen flera gånger i veckan. Går man på ny mark håller man extra koll. Speciellt om man rör sig utanför vägar. Oavsett hund eller inte.

Folk som beter sig illa, låter hundarna löpa vind för våg utan någon som helst lydnad, rider sönder vägar, kör sönder vägar, kör motorfordon, lämnar skräp osv är ju en annan sak känner jag...

Men frågan om hur mycket mer man stör när man spårar än när man går är ju en tolkningsfråga, och den har Naturvårdsverket tolkat att man bör tillfråga markägaren eller jakträttsinnehavaren först. @Inte_Ung postade ju länken nyss och jag har postat den tidigare i tråden. Har man synpunkter på det tar man rimligtvis det med Naturvårdsverket :)

Ja, så bör man ju bete sig, så klart. Utöver det tycker jag, och flera andra i tråden, att det tillhör samma sunda förnuft att fråga markägaren om man planerar att nyttja marken för hundträning regelbundet.

Det är en annan sak för folk som förstör, missbrukar och skräpar ner, men det tror jag att alla vi i tråden håller med om.
 
Alltså jag har aldrig hört om att det är ett sånt problem för markägare med enskilda hundägare som lägger spår i skogen som det verkar som härinne? Liksom, aldrig.

Men det är klart att klampar man väldigt ofta runt utanför vägarna så kanske man bör prata med ägaren och kolla läget. Men det kvittar ju om det är med spårande hund eller hund i koppel som skrittränar eller bara går med sin ägare.

Hör däremot om folk som är trött på folk som släpper sina hundar vind för väg, kör på deras åkrar med epa eller cross, kör med cross på skogsvägar eller liknande. Men folk som spårar med sin hund i skogen? Är det verkligen ett vanligt problem att skog och vilt störs så av det?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 794
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 258
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp