Hur hittar ni bra spårmarker?

Nej. Personspår räknas väl ändå inte till jaktträning...
Naturvårdsverket anser att det inte hör till allemansrätten.
Så då anser de nog att det går under jaktträning.
Men jag vet inte om vi kommer någonstans? Det känns inte heller som att du förstår vad jag vill komma fram till.
Jo du vill komma fram till att du skall få göra som du vill för att du anser att det inte rimligen kan störa någon annan.

Jag håller inte med.
 
Och det har hänt ofta?
Det vet jag inte heller.
Men jag vet att de jägare som jag känner brukar be hundägare som uppför sig fel i skogen att flyga och fara.
Dessa hundägare brukar inte komma tillbaka.
Jägarna har ju här det stöd i lagen som de behöver.
Jag har bett hundägare flyga och fara bl.a. när de lät suna hundar springa lösa och jaga hästarna i hagen.
De hundägarna kom inte tillbaka eftersom att jag upplyste om att jag hade rätt att skjuta hundarna.
Det brukar inte behövas mer än så.
 
Men alltså. Du kan inte ha din skog ifred hur mycket du än vill det.
Jo jag kan ha min mark ifred så långt som lagen reglerar det. Och därför så hävdar jag just den lagliga delen som begränsar andras nyttjande av min mark.
Du får t.ex. inte utan lov träna spår på annans mark.
Då så hävdar jag just den inskränkningen i andras nyttjande.
 
Enligt Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hundar och katter; 2020:8
SKA hundar rastas utomhus varje dag. Om det står att de SKA rastas utomhus torde det inte vara tillåtet att rasta hundar inomhus på regelbunden basis.
De definierar rasta: hunden i lugn och ro får uträtta sina behov (och få utlopp för sitt behov att röra sig och lukta av omgivningen) utomhus. Med den definitionen kan man inte rasta en hund inomhus.

Vill inte hunden göra ifrån sig ute om det regnar/är kallt, träna hunden till att göra det.

Jag anser att hundar inte behöver pissa på allt och hela tiden, det borde vara självklart att inte låta dom pissa på brevlådor, soptunnor, staket, grindar, bilar etc. Tydligen inte självklart för alla...

Gällande spår: Nej det är inte förbjudet att framföra hund i spårlina mellan 1 mars och 20 augusti (eller någon annan tid på året), hur skulle det då kunna genomföras officiella tävlingar med spårmoment? I viltspår går föraren ca 5m bakom hunden, i bruksspår 10m bakom...


Personspår torde rimligtvis inte räknas som jaktträning, så vitt jag vet har vi ingen jaktperiod för människor i Sverige.

Naturvårdsverkets tolkning av personspår tycker jag är väldigt knepig, hur kan det vara ok att gå i skogen och plocka svamp, rasta hunden etc men inte ok om hunden spårar en person som nyss gått där? Jättekonstigt.
 
Naturvårdsverket anser att det inte hör till allemansrätten.
Så då anser de nog att det går under jaktträning.

Jo du vill komma fram till att du skall få göra som du vill för att du anser att det inte rimligen kan störa någon annan.

Jag håller inte med.

Mja. Nu spårar jag sällan i skog då jag föredrar hårda spår. Men det händer att jag spårar i skogen. Dock går jag i samma skog nästan dagligen och kan ju känna att det är mer störande än när jag spårar.

Har ju änsålänge inte mött någon markägare som varit sur eller anser att jag stör så uppenbarligen kan jag inte göra så mycket fel.

Sen finns det ju alltid bittra markägare som egentligen vill ha skogen för sig själva men så funkar det ju liksom inte.
 
Med den definitionen kan man inte rasta en hund inomhus.
Då så är de väl inte rastade just den gången utan har bara fått göra sina behov.

De rastas utomhus flera gånger om dagen.
Det uppfyller gott och väl kraven.
De flesta dagar om året är dessutom vädret också bra nog för att de skall vilja gå ut varje gång.

Jag tror att det där har blivit en fix idé hos hundfolk att hundar bara måste gå ut varje gång de behöver göra sina behov. Hästfolk hade tills ganska nyligen samma fixering vid att hästar måste stå inne i stall om nätterna.
 
Gällande spår: Nej det är inte förbjudet att framföra hund i spårlina mellan 1 mars och 20 augusti (eller någon annan tid på året), hur skulle det då kunna genomföras officiella tävlingar med spårmoment? I viltspår går föraren ca 5m bakom hunden, i bruksspår 10m bakom...
För tävlingar och träningar i Brukshundsklubbens regi gäller andra regler. De har eget tillstånd.

Det gäller inte för privatpersoner.
 
För tävlingar och träningar i Brukshundsklubbens regi gäller andra regler. De har eget tillstånd.

Det gäller inte för privatpersoner.

Men alltså. De allra flesta som tävlar tex spår lägger ju den mesta spårträningen hemmavid. Annars hade det ju varit omöjligt att tävla för väldigt många. Det är redan få som meriterar sina brukshundar ordentligt. Att göra det svårare kan rent krasst sett göra att vi får svårare att utvärdera våra brukshundar och polis, militär osv får svårare att hitta hundar. Och folk i frivilligorg får svårare att träna sina hundar.

Men det kanske inte är så viktigt att ha hundar som kan jobba i skog och mark länge för att bla hitta folk som gått vilse, brottslingar osv?
 
Men alltså. De allra flesta som tävlar tex spår lägger ju den mesta spårträningen hemmavid. Annars hade det ju varit omöjligt att tävla för väldigt många.
Inte alls.
Många har egen mark och i övrigt så få man se till att hitta en markägare att få tillstånd från.
Det krävs ju inte att träningen måste falla under allemansrätten för att den skall vara möjlig.
 
Inte alls.
Många har egen mark och i övrigt så få man se till att hitta en markägare att få tillstånd från.
Det krävs ju inte att träningen måste falla under allemansrätten för att den skall vara möjlig.

Många av de som tävlar bruksspår och har tjänstehund har egen skogsmark? Har du någon statistik på det?
 
Att det går utmärkt att ordna mark att träna på utan att det måste vara tillåtet under allemansrätten.
Ett bra sätt är väl att komma överens med markägare på olika sätt så att man kan träna utan att störa någon annan verksamhet.

Jag ser inte att det måste finnas något samband mellan att kunna träna hundar och att det måste vara tillåtet enligt allemansrätten.
 
Nej.
Men på något vis måste de ju ha löst saken, de kan ju inte vara lagbrytare hela bunten.
Eller?
Bygger verksamheten på lagbrott?

De har löst det genom att spåra på olika ställen. Hur många som frågar varje gång de är på ny mark vet jag inte. Men ärligt talat så känns det inte så vanligt.

Att fråga vid gruppträning däremot gör dom.

Om du inte ens märker av eller hör om folk som spårar i skogen så känns det inte som ett så särskilt stort störningsmoment eller?
 
Att det går utmärkt att ordna mark att träna på utan att det måste vara tillåtet under allemansrätten.
Ett bra sätt är väl att komma överens med markägare på olika sätt så att man kan träna utan att störa någon annan verksamhet.

Jag ser inte att det måste finnas något samband mellan att kunna träna hundar och att det måste vara tillåtet enligt allemansrätten.

Men spårträning stör ju så mycket? Hur ska man hitta marker att träna på? För det är väl därför du anser att spårträning inte ska vara tillåtet enligt allemansrätten?
 
Om du inte ens märker av eller hör om folk som spårar i skogen så känns det inte som ett så särskilt stort störningsmoment eller?
Det blir ett störningsmoment när det hamnar mitt i jakt eller jaktträning. Jag jagar inte själv utan har jägare till det på min mark.
Grannmarken har rent allmänt haft problem med hundar som stör jakten. Men de har talat hundägarna till rätta så det är inte längre något problem. En av jägarna där patrullerar marken med sin hund för att inventera viltet och vänja det vid mänsklig närvaro, då blir det ju koll på hundägarna också. De har även åtlar som skall skötas om. Hos oss pågår jakt på gris året om.
 
Men spårträning stör ju så mycket? Hur ska man hitta marker att träna på? För det är väl därför du anser att spårträning inte ska vara tillåtet enligt allemansrätten?
Man skall komma överens.
Om man har en dialog med markägaren så kan man få träna på tider när de inte planerar jakt eller egen jaktträning. Så krockar inte aktiviteterna.
Grannarna till den andra gården (som inte är min men där jag bor) har stora och välorganiserade jakter, de skulle nog bli skogstokiga om de blev störda i sin jakt. Men där så är inte trycket från utomstående så stort och grannarna vet sedan generationer att de skall hålla sig undan.
 
Det blir ett störningsmoment när det hamnar mitt i jakt eller jaktträning. Jag jagar inte själv utan har jägare till det på min mark.
Grannmarken har rent allmänt haft problem med hundar som stör jakten. Men de har talat hundägarna till rätta så det är inte längre något problem. En av jägarna där patrullerar marken med sin hund för att inventera viltet och vänja det vid mänsklig närvaro, då blir det ju koll på hundägarna också. De har även åtlar som skall skötas om. Hos oss pågår jakt på gris året om.

Det låter som att de borde skylta vid jakt så ingen kommer till skada tycker jag det låter som. Bryr de sig alltså mer om att någon stör jakten än att de råkar skjuta någon?

Och det scenariot blir ju densamma om någon promenerar så jag förstår inte varför du drar paralleller till just spårträning?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 523
Senast: Krumben
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 449
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 889
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 385
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Semester.
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp