Hur hittar ni bra spårmarker?

Det kan också vara bra att diskutera lagar, regler och tolkningar ibland. Finns många såna här exempel tycker jag där man absolut har en lag men det är inte alltid helt rimligt att följa den till punkt och pricka. Jag anser inte att det är så svartvitt alltid.
Så vilka flera lagar kan du tänka dig att tänja på i din anarkistiska anda?
 
Jag tycker dock inte att det jag tagit upp är att "använda någon annans mark som de vill och störa djurlivet". Det jag skrivit är att jag inte förstår skillnaden mellan att plocka bär, svamp eller gå i skogen jämfört mot att lägga spår vad gäller störning och förstörelse.

Känns inte som att jag når fram heller när det görs helt absurda jämförelser med tex motorfordon.

Om man använder sin mark på så vis att folk stör en massa när de går i skogen så tycker jag ärligt talat att det är fullt rimligt att skylta om det. Som tex exemplet med hundträning du tog upp. För grejen med det att de blir ju inte mer störda av att en spårhund går där jämfört mot någon som går på promenad eller plockar bär.
Grejen med naturvårdsverkets rekommendation kring att först kolla med markägaren innan spårträning är för att du tänker gå på exakt samma ställe två gånger - alltså har du uppsåt att nyttja marken mer än en gång. Allemansrätten ger oss friheten att röra oss i naturen, inte med uppsåt nyttja någon annans resurs.

Jag kan tycka att det är att dra det till sin spets att rekommendationen är som den är vid hundträning, men jag kan inte heller se hur naturvårdsverket skulle kunna uttrycka sig på annat sätt utan att markägarna då skulle få inskränkningar i äganderätten.

Om jag idag ska köpa skog i södra Sverige så får jag i runda slängar lägga upp 100 000 kr för ett hektar. Alltså ett område på 100 x 100 m. Samtidigt som jag betalar denna summa för min mark, så måste jag vara medveten om att hela Sveriges befolkning har rätt att vistas där. För mig är min skog, den jag köpt för pengar jag själv förvärvat, som min tomt. Det är mina träd, mina blåbär, mitt vatten, som jag delar med mig av till resten av befolkningen och då anser iallafall jag att de som besöker min skog/(”tomt”) ska visa den hänsyn som naturvårdsverket rekommenderar för att jag i fortsättningen ska vilja dela med mig.
 
Och som svar på din fråga om hur mycket skada en spårtränande hund gör; troligen ingen alls i de allra flesta fall. Men jag tror att om naturvårdsverket skulle släppa på rekommendationen kring att först fråga, skulle det kunna innebära att tolkningen kring att uppsåtligen nyttja någon annans mark urholkas och det skulle kunna bli lättare att gå runt möjligheten att nyttja annan mark i kommersiellt syfte.
 
Nej jag menar att det är en aktivitet som inte ingår i allemansrätten och som markägaren därför inte behöver tåla. Aktiviteten kan störa ägarens rätt till att använda sin mark för sina egna aktiviteter.
Markägaren har faktiskt större rätt till marken än allmänheten. Trots allt.

Har aldrig mött någon som inte tål det när jag pratat om det. Men jag lovar, går jag i din mark så kommer jag bara gå off-road på promenad och inte lägga spår. Så slipper jag bryta mot lagen eftersom att det stör dig.

Hunden får inte röja lös alls under tiden 1 mars - den 20 augusti. Under den tiden är även spårlina för långt bort från föraren.

Vem har pratat om bara den perioden? Om du har gjort det hela tiden så känns det som att det blivit missförstånd. Och hunden får visst röja. Men inte där det finns vilt. Och man kan spåra med hunden 2-3 m ifrån sig.

Så vilka flera lagar kan du tänka dig att tänja på i din anarkistiska anda?

Haha alla gör ju sånt här? Det skadar inte mer (ibland mindre) och det är en sån liten "brytning" från lagen att det tom i vissa fall är bättre för alla inblandade. Ett problem i trafiken är ju tom folk som håller så hårt på lagen att det sker olyckor. Aldrig mött någon som är så nitisk om jag ska vara ärlig.
 
Är du säker på det?

Av denna texten att utläsa så verkar det inte så.

https://tidningen.djurskyddet.se/fraga-experten/min-hund-bajsar-inne/
Men där så är det ju hundägaren som tycker att det är ett problem att hunden bajsar inomhus.
Vi tycker ju inte att det är något problem.

Jag är faktiskt helt säker på att det är okej rent lagligt bara hunden också får komma ut varje dag. Och dessa kommer ut flera gånger om dagen.

Men om du är orolig så kan du ju kontakta Länsstyrelsen och fråga. Om du vill anmäla mig så finns det säkert någon här på forumet som kan bistå med det då de vet vem jag är.
 
Har aldrig mött någon som inte tål det när jag pratat om det.
Det är ett uttryck som man använder i juridiska sammanhang.
Det heter att den som blir utsatt för något som den inte rimligen bör tåla, när det rent lagligt har gått över gränsen.
Det handlar inte om vad personen liksom tål rent subjektivt.
 
Vem har pratat om bara den perioden? Om du har gjort det hela tiden så känns det som att det blivit missförstånd. Och hunden får visst röja. Men inte där det finns vilt. Och man kan spåra med hunden 2-3 m ifrån sig.
Nu så handlade det om spår i skogen och där så finns det vilt. Vissa i tråden argumenterar för att viltet behöver vara ostört, det regleras redan hårt under denna tid då även en spårlina är för långt avstånd till föraren.

Under jakttider är det i stället störande av jakt och jaktträning som är problemet. Jaktträning, som spår räknas till, är inte tillåtet på annans mark utan tillstånd.
Det är för markägarens skull och regleras i Jaktlagen.
 
Grejen med naturvårdsverkets rekommendation kring att först kolla med markägaren innan spårträning är för att du tänker gå på exakt samma ställe två gånger - alltså har du uppsåt att nyttja marken mer än en gång. Allemansrätten ger oss friheten att röra oss i naturen, inte med uppsåt nyttja någon annans resurs.

Jag kan tycka att det är att dra det till sin spets att rekommendationen är som den är vid hundträning, men jag kan inte heller se hur naturvårdsverket skulle kunna uttrycka sig på annat sätt utan att markägarna då skulle få inskränkningar i äganderätten.

Om jag idag ska köpa skog i södra Sverige så får jag i runda slängar lägga upp 100 000 kr för ett hektar. Alltså ett område på 100 x 100 m. Samtidigt som jag betalar denna summa för min mark, så måste jag vara medveten om att hela Sveriges befolkning har rätt att vistas där. För mig är min skog, den jag köpt för pengar jag själv förvärvat, som min tomt. Det är mina träd, mina blåbär, mitt vatten, som jag delar med mig av till resten av befolkningen och då anser iallafall jag att de som besöker min skog/(”tomt”) ska visa den hänsyn som naturvårdsverket rekommenderar för att jag i fortsättningen ska vilja dela med mig.

Men så gör ju jättemånga som bara går i skogen. Det är alltså olagligt att gå på samma ställe igen? Hur tätt inpå?

Men det är ju inte som en tomt. Och då kan man ju inte heller se det som det känner jag...

Alltså jag förstår att folk kan bete sig som rövhål på annans mark. Men jag har faktiskt aldrig hört "Fan nu såg jag en jävla hundägare som spårade med sin hund igen!!! Såg en igår också!!"

Snarare "Nu har x släppt ut hundarna i skogen igen och låter de härja flera km från hemmet och jaga djur i timmar så snart hotar jag att skjuta dom om de inte skärper sig!!" Eller "Jävla ungjävlar som kör sönder åkern med sina epor/crossar!!" Eller någon som låtit sin hund hoppa upp på balarna med foder så att de förstörs, eller låter hunden springa runt på havreåkern. Eller annat som faktiskt förstör.

Har även en som svär lite när svampplockare hittar hens ställe med kantareller i skogen. Men det är ju inte på något sätt allvarligt menat :D

Och som svar på din fråga om hur mycket skada en spårtränande hund gör; troligen ingen alls i de allra flesta fall. Men jag tror att om naturvårdsverket skulle släppa på rekommendationen kring att först fråga, skulle det kunna innebära att tolkningen kring att uppsåtligen nyttja någon annans mark urholkas och det skulle kunna bli lättare att gå runt möjligheten att nyttja annan mark i kommersiellt syfte.

Och det är väl lite min poäng. På samma sätt som att jag inte tycker att man absolut inte får ha hund i bur ibland men jag förstår varför lagen finns där. Typ.
 
Det är ett uttryck som man använder i juridiska sammanhang.
Det heter att den som blir utsatt för något som den inte rimligen bör tåla, när det rent lagligt har gått över gränsen.
Det handlar inte om vad personen liksom tål rent subjektivt.

Nu pratar jag alltså om att jag aldrig stött på en markägare som inte tål att andra spårar på dess mark.

Finns det någon som är straffad för det?
 
Aldrig mött någon som är så nitisk om jag ska vara ärlig.
Jag använder de lagar som står till buds för att skydda mina intressen. Det är genom lagföring som jag kan skydda mig själv och min egendom.
De flesta vill ju ha sina saker ifred, det vill i alla fall jag.
Min skog, min mark och mina byggnader är mina saker och jag vill inte att andra förstör dem för mig eller utgör hinder för mitt nyttjande av dem.

Vi hade en irriterande nattcyklare som lade banor i skogen. Vi plockade helt sonika bort hans markeringar upprepade gånger med motiveringen att han hade lämnat skräp i skogen. Att prata med honom var inte meningsfullt. Det går säkert att även plocka ner markeringar för ett spår.
 
Men så gör ju jättemånga som bara går i skogen. Det är alltså olagligt att gå på samma ställe igen? Hur tätt inpå?

Men det är ju inte som en tomt. Och då kan man ju inte heller se det som det känner jag...

Alltså jag förstår att folk kan bete sig som rövhål på annans mark. Men jag har faktiskt aldrig hört "Fan nu såg jag en jävla hundägare som spårade med sin hund igen!!! Såg en igår också!!"

Snarare "Nu har x släppt ut hundarna i skogen igen och låter de härja flera km från hemmet och jaga djur i timmar så snart hotar jag att skjuta dom om de inte skärper sig!!" Eller "Jävla ungjävlar som kör sönder åkern med sina epor/crossar!!" Eller någon som låtit sin hund hoppa upp på balarna med foder så att de förstörs, eller låter hunden springa runt på havreåkern. Eller annat som faktiskt förstör.

Har även en som svär lite när svampplockare hittar hens ställe med kantareller i skogen. Men det är ju inte på något sätt allvarligt menat :D



Och det är väl lite min poäng. På samma sätt som att jag inte tycker att man absolut inte får ha hund i bur ibland men jag förstår varför lagen finns där. Typ.
Hur ofta och hur tätt får du fråga naturvårdsverket om. Jag kan bara referera till länken som tidigare lagts in.

Sen att du känner att det inte kan ses som en tomt får du stå för. Jag känner iallafall att min skog är som en del av min tomt.
 
Hur ofta och hur tätt får du fråga naturvårdsverket om. Jag kan bara referera till länken som tidigare lagts in.

Sen att du känner att det inte kan ses som en tomt får du stå för. Jag känner iallafall att min skog är som en del av min tomt.
Att du känner att din skog är som din tomt må så vara men det är tämligen stor skillnad mellan tomt och annan mark
 
Nu så handlade det om spår i skogen och där så finns det vilt. Vissa i tråden argumenterar för att viltet behöver vara ostört, det regleras redan hårt under denna tid då även en spårlina är för långt avstånd till föraren.

Under jakttider är det i stället störande av jakt och jaktträning som är problemet. Jaktträning, som spår räknas till, är inte tillåtet på annans mark utan tillstånd.
Det är för markägarens skull och regleras i Jaktlagen.

Nu är det ju så att man får gå i skogen. Även med hund. Och det finns vilt överallt. Jag är väl lite av åsikten att viltet inte störs så mycket av det som vissa vill få det till om man går i skogen. Då skulle tex vilt aldrig finnas i städer eller samhällen men det är ganska vanligt. Går man i skog där det ibland vistas folk så stressas inte viltet ihjäl av det heller. Och återigen. Man kan spåra med hunden närmare sig också.

Nej. Personspår räknas väl ändå inte till jaktträning...

Men jag vet inte om vi kommer någonstans? Det känns inte heller som att du förstår vad jag vill komma fram till.
 
Nu pratar jag alltså om att jag aldrig stött på en markägare som inte tål att andra spårar på dess mark.

Finns det någon som är straffad för det?
Det har jag aldrig hört talas om.
Men markägaren har ju rätt att avvisa den som spårar på marken och om den fortsätter att störa jakt och jaktträning så kan den få förbud vid vite att vistas på området.
 
Hur ofta och hur tätt får du fråga naturvårdsverket om. Jag kan bara referera till länken som
Jag använder de lagar som står till buds för att skydda mina intressen. Det är genom lagföring som jag kan skydda mig själv och min egendom.
De flesta vill ju ha sina saker ifred, det vill i alla fall jag.
Min skog, min mark och mina byggnader är mina saker och jag vill inte att andra förstör dem för mig eller utgör hinder för mitt nyttjande av dem.

Vi hade en irriterande nattcyklare som lade banor i skogen. Vi plockade helt sonika bort hans markeringar upprepade gånger med motiveringen att han hade lämnat skräp i skogen. Att prata med honom var inte meningsfullt. Det går säkert att även plocka ner markeringar för ett spår.

Men alltså. Du kan inte ha din skog ifred hur mycket du än vill det.

Jag använder inte markeringar då jag är för lat för att ta bort dom sen efter spåret och knappast hinner under tiden 🤷‍♀️ Så det är verkligen ett ickeproblem.

Att folk skräpar ner har ju inget med spårträningen att göra.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 468
Senast: Krumben
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 352
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 860
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 335
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp