Bukefalos 28 år!

Hur jag får mina hästar pålitliga.

Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Det ser jag som nästa steg.
Men ibland så måste man backa och ta om långt tidigare faser i sin träning.
Jag rider ut mycket tidigt under inridningen.
Och där är det inte läge att envisas med att sitta kvar.
Utan jag kliver av och på många gånger under de ridturerna.

Jag tyckte nog att frågeställaren borde backa så pass långt tillbaka med det momentet.

Jag tänker så här:

En riktigt riktigt grön häst rider man inte ut ensam på. Jag har tagit med dem som handhästar tidigt, så de får se världen. :D

Sen i sällskap tills de är ganska vana. Då är inget läskigt, de hänger bara med.

Därefter ut själv och då behöver man inte hoppa för att något dyker upp. Jag har sett några otäcka olyckor när folk hopppat av och på hästar som varit upprörda över något. Det är större risk för skador då. Nej då sitter jag hellre på.

Annars är vi helt överens om förhållningsättet.:D
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Jag red ut själv 3:e ggn som jag satt på mitt sto, men den var van att ledas o tömköras den vägen.

Det som är bra med sällskap är att ha den bakom o ta fram den när den yngre inte vågar att gå, men det går nästan lika bra med selleri- menar hunden:angel: om man har en lydig sdn, så skickar man den FÖRE
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

En riktigt riktigt grön häst rider man inte ut ensam på.
Det gör jag då.
Jag tar en promenad med hästen bredvid, och om det passar så sitter jag upp och rider en 10-20m.
Sedan så sitter jag av igen.
Jag föredrar att arbeta ensammen och utan sällskap av andra hästar.
Jag tycker att de blir självständiga och trygga av det.
Och lätta att rida ut på själv.

Jag har sett några otäcka olyckor när folk hopppat av och på hästar som varit upprörda över något.
Hästar skall inte vara upprörda.
Man skall långt innan hästen nått den punkten ha suttit av och lugnat hästen.
Och man sitter inte upp igen på en upprörd häst, tycker jag då.
Utan den skall vara lugn innan man sitter upp igen.
Inget trams, dansande eller annat trassel.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

1. Äganderätt. Hästen äger dig och försvarar sin egendom.
Hästar är svartsjuka djur.
Att han äger dig blir så tydligt då du får göra precis vad som helst med honom.

2. Inbjudan till lek. Jättefarligt och totalt förbjudet.
Den största risken när man föder upp föl som trädgårdsuppfödningar.
De vet inte riktigt skillnaden på häst och människa.

3. Otämjd. Litet skygg och halvvild.
Ett guldläge. Om du gör rätt här så får du fort en trevlig och hänsynsfull häst.

1. Äganderätt = något positivt , om jag förstått rätt? Att han är svartsjuk märks tydligt, speciellt när jag grejar med russet i stallgången. Då lägger han öronen bakåt mot russet. Han försöker hela tiden pocka på min uppmärksamhet genom att "pussa" mig i nacken och på ryggen.

2. Denna häst har, innan hon kom hit, aldrig satts på plats. Upplevdes som att hon inte backade undan för något, även om man blev arg. Att hon inte verkar veta skillnad på häst och människa stämmer bra. Hon beter sig inte som hästar "brukar". Verkar inte ha nån större flyktinstinkt. Vad mer göra för att få henne mer som en häst?

3. Han är precis som du säger, otämjd. Har tidigare varit hos en hästhandlare bland en massa andra unghästar, därefter honsen som inte haft tid att tämja honom. Upplever honom som mkt känslig och lyhörd. Har också sett det som ett guldläge. Är det lättare att få en bra och pålitlig häst om man tämjer dem själv från början och att inte nån annan har format dem så mkt?

Åter till frågan från förra inlägger, är det hästarna som i sig är snälla individer eller är det hur man själv format dem? Samtliga tre hästar är unghästar. Häst 1 är f. -01 och är därmed äldst.

Vad är det eg. som avgör om man lyckas få snälla och pålitliga individer? Är det att man följer den och den "läran" som bevisligen ska funka, eller är det att vissa har "i blodet" hur man hanterar hästar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Det gör jag då.
Jag tar en promenad med hästen bredvid, och om det passar så sitter jag upp och rider en 10-20m.
Sedan så sitter jag av igen.
Jag föredrar att arbeta ensammen och utan sällskap av andra hästar.
Jag tycker att de blir självständiga och trygga av det.
Och lätta att rida ut på själv.

Jag tycker nog inte det gör ett dugg skillnad om de är lätta att rida ut på själva, om man haft sällskap i bärjan eller ej. Det har inte med det att göra, utan med förtroendet för den som sitter på ryggen.

Vissa individer är också osäkrare utan sällskap men det är de nog även om man alltid går ut själv också i så fall.

Jag förutsätter att de klarar det jag begär, om det är att gå ut ensam, gå fram överallt eller vad det än är. Och då gör de det:idea:

Jag tror hästen känner att jag vet att det går, och litar på det.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Jättebra tråd, :bow:

Här kommer en fråga till, har en 4- årig travare med stoort steg och massor av energi, hon ska omskolas till ridhäst och är tidigare bara ngt montériden. Hon är inte trygg med ryttare ännu så därför rider jag in henne på nytt och håller på med tömkörning nu. Vi har ingen ridbana, men har longerat o tömkört i hagen, innan det blev lervälling överallt. När man ger sig ut längs vägen så blir hon så himla pigg efter ca 50-100 meter och vill börja trava, hur ska jag göra för att hålla henne lugn o lära henne att nu är det bara skritt som gäller. Hon är ju van från tidigare att skrittas fram i skrittmaskin och sen selas för att direkt köras flera varv på banan i trav.
Igår så tänkte jag "bara" tömköra ca 500m och tillbaka, men var tvungen att vända efter halva vägen för att hon blev mer eller mindre tokig och när hon inte fick springa så snurra hon bara runt. Vad skall jag göra när jag märker att hon börjar ligga på i tömmarna och när hon väl har börjat snurra vad gör man då? Nu kopplade jag bort tömmarna och gick ner till stallet och satte på reflexer och gick ut på promenad istället. Hanteringen i och vid stallet går bra, hon är supermysig och följer, stannar, backar och flyttar undan som en hundvalp. Men när vi ska "iväg" så blir hon het.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

1. Äganderätt = något positivt , om jag förstått rätt?
Ja, du är bossen och den hästen kommer sedan.
Men man måste lära en sådan häst när den INTE är önskvärd i närheten.
Den kommer att bli mycket förnärmad i början.

2. Vad mer göra för att få henne mer som en häst?
Flockvistelse med så litet mänsklig kontakt som möjligt.
Så att den blir litet förvildad.
Om det inte går att genomföra, så måste man permanent ställa sig i rang över hästen.
Och i det läget så kan man behöva bli ganska så otrevlig mot hästen.
Det är inget roligt jobb.

3. Är det lättare att få en bra och pålitlig häst om man tämjer dem själv från början och att inte nån annan har format dem så mkt?
Det har ju inte med vem som gör det att göra.
Utan att det blir rätt.
Det är lättare att få en bra och pålitlig häst om den från början har en naturlig respekt för människor.

Åter till frågan från förra inlägger, är det hästarna som i sig är snälla individer eller är det hur man själv format dem? Samtliga tre hästar är unghästar. Häst 1 är f. -01 och är därmed äldst.
Om hästen bara är normalfrisk i huvudet så är det uppväxten och träningen som avgör till största del.
Men de psykiskt stabilare hästarna blir ju säkrare.
Och det finns de med hopplösa störningar i personligheten.

Vad är det eg. som avgör om man lyckas få snälla och pålitliga individer? Är det att man följer den och den "läran" som bevisligen ska funka, eller är det att vissa har "i blodet" hur man hanterar hästar?
Sunt förnuft och att hästen tillåts att vara häst.
En normalbegåvad person klarar det utmärkt efter en god bok.
Och en naturbegåvning behöver ingen bok.
Men alla kan - om de vill.
Och det finns många sätt att få det rätt på.
Gemensamt är dock att man måste förstå hästarnas språk och reaktioner samt följa det sociala spel som de har inprogrammerat i sina instinkter.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Jag tycker nog inte det gör ett dugg skillnad om de är lätta att rida ut på själva, .

Och jag har märkt skillnad.
Jag slutatde med att rida in med sällskap p.g.a. det.
Skillnaden blir störst när andra skall börja rida hästen och jag inte är med.
För mig så brukar skillnaden inte märkas så mycket.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Jag har aldrig läst en bok om hästhantering och aldrig lyssnat på vad andra har sagt, eller frågat om råd och jag har alltid hanterat hästarna ensam. Jag har gått på känsla och det har alltid fungerat. Den "Madam" jag har nu är den jag haft störst kompisrelation till och vi kan behandla varandra ganska så respektlöst MEN bara på skoj för vi har likadan humor båda två och känner så väl vad den andra är på för humör. Vi har båda haft en tråkig uppväxt och träffat fel sorts människor så jag tror att det är därför vi förstår varann så bra och att vi liksom växt ihop. Vi har blivit ett team.


Nu blev det visst lite svamligt men det är iallafall min egen uppfattning om hästhantering.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Det ser jag som nästa steg.
Men ibland så måste man backa och ta om långt tidigare faser i sin träning.
Jag rider ut mycket tidigt under inridningen.
Och där är det inte läge att envisas med att sitta kvar.
Utan jag kliver av och på många gånger under de ridturerna.

Jag tyckte nog att frågeställaren borde backa så pass långt tillbaka med det momentet.

Är jag helt ute och reser om jag gissar att detta inlägget gällde min fråga och min häst..? :o Jag tänkte på flashlights svar:

Jag tänker så här:

En riktigt riktigt grön häst rider man inte ut ensam på. Jag har tagit med dem som handhästar tidigt, så de får se världen.

Sen i sällskap tills de är ganska vana. Då är inget läskigt, de hänger bara med.

Därefter ut själv och då behöver man inte hoppa för att något dyker upp. Jag har sett några otäcka olyckor när folk hopppat av och på hästar som varit upprörda över något. Det är större risk för skador då. Nej då sitter jag hellre på.

Annars är vi helt överens om förhållningsättet.

För om I_U:s inlägg gällde min häst så är han långt ifrån grön (han är f -93), men han har ju mest gått på travbanan i sitt liv. Sällskap eller inte spelar ingen roll för den här herren, han vet bäst själv. ;) Enda skillnaden blir om jag står på marken istället för sitter i sadeln, då kan han gå fram och undersöka det mesta. Det enda som kan vara lite knepigt är när det blåser ordentligt i träden, gevärsskott på avstånd och sånt, då är där inget konkret att visa för honom liksom. Är jag då på marken känns det som att han ändå håller nervositeten under kontroll, det är fortfarande lite läskigt men inget som gör att han inte kan stanna hos mig. Sitter jag däremot i sadeln så kan där ju gömma sig monster lite varstans utan att man hör dem i blåsten och han har inga problem med att takta en hel runda. Kan tillägga att han aldrig har stuckit med mig, så lite kontroll har jag även från sadeln ;), men inte hans förtroende. Än.

Om I_U:s inlägg inte gällde mig så kan ni ju bortse från detta inlägg i er debatt... :o :angel:
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Jo det handlade från början om din häst.
Helt rätt där.
Och vad jag då gör med den vuxna hästen som har ett problem, är att gå tillbaka och göra om momentet så som jag skulle göra med den gröna hästen.

Och då hamnar man ju på diskussionen om hur man bör göra med den unga och gröna hästen.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Aah, då är jag med igen... Sorry... :o :angel:

Jag har aldrig haft med unghästar att göra, och jag vet inte hur Lidos blev hanterad när han var ung, så jag har väl inte i den här diskusionen att göra mer egentligen. Men jag tycker det låter vettigt att hästen lär sig lita på människan direkt och inte blir "beroende" av andra hästar för att känna sig säkra. Fast samtidigt kan jag förstå säkerhetsaspekten i att ha sällskap med sig när man rider ut på unghästar. Tycker ni har vettiga synpunkter både du och flashlight.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Bra tråd. :)

Har du några tips på hur man får en rädd och ängslig häst trygg?

Vi har en bra relation och han är i grunden lugn och harmonisk, inte stressad på något sätt. Men han är så rädd för allt möjligt!! :( Mest för ljud, och om något kommer snabbt mot honom. Han tror det kommer för att attackera... Oftast flyr han några meter, sen lyssnar han igen. Men det är inte särskilt kul och kan bli farligt. Ibland har han blivit bättre. Men så, om det händer något som han blir riktigt rädd och upprörd över, särskilt om något händer då han är ensam (utan mig) så är vi tillbaks på noll, eller minus...

Tror han fick en väldig shock då jag köpte honom, för det var en väldigt läskg miljö med mkt bilar, verkstad och värst av allt cross-cyklar, han stod på stallgången och skakade första halva året om ha hörde dom köra. :(
Och varje gång han nästan hämtat sig så händer något nytt!!!!!!! Nu senast att dom slaktade grisarna på gården, och Arrow kände all deras rädsla och förtvivlan, och var hjälplöst vittne till att hans grannar mördades. Det är så han ser det.. :crazy:

Jag vet liksom inte vad jag ska göra. Som det är nu så försöker vi helt enkelt hålla oss undan farliga saker, pysslar omkring inne i skogen där det inte finns trafik.

Det är en jättesnäll häst, väldigt social och tillgiven, kommer i hagen, älskar att vara nära mig och väntar förhoppningsfullt på att det ska bli hans tur att borstas och pysslas om.
Han är tryggare när jag är med än när han är själv, men inte tillräckligt. Han verkar inte lita på sig själv?

Vad ska jag göra för att få honom tryggare??

Här är en bild där det syns hur rädd han blir, han hör sotaren hålla på hos grannen, men ser ingen pga skog ivägen.

Hestene13-6.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Min tanke med att gå ut med andra är att göra det till vardagsmat att gå ut och för att en äldre häst visar att så här gör man, det är inget konstigt. Kommer man till ett dike tex hoppar den äldre över lugnt och då vet unghästen att "aha, så gör man".

Jag tycker faktiskt inte alls att de har blivit svårare att rida ut ensamma på sen, men det är ju bara min erfarenhet. Jag tror aldrig vi har låtit dem ifrågasätta det här med att ridas ut ensamma, om man säger så.

Vad jag gör när jag sitter kvar i sadeln istället för att hoppa av är att prata, lägga handen tydligt och fast på halsen och tala om att "jag är här". Att ha halvlång tygel och var lugn, aldrig ta upp tygeln, men däremot "smygkorta" för att ha koll, om den skulle bli rädd och vilja gå iväg. Man måste vara supertrygg själv åt hästen. Gärna sjunga, det gjorde jag lite när den här var ung och tyckte en massa saker var läskiga. Hon gillade det mycket.

Henry Blake har skrivit en del böcker om hästhantering och kommunikation och bla skrev han om att tända pipan och blossa lungt när något farligt händer omkring hästen. Ungefär så menar jag fast jag inte röker pipa:angel:

Sen har jag alltid lärt hästarna ordet "fram". Det betyder att de ska gå, oavsett vad de tycker.

Men framförallt man ska inte underskatta rösten, den påverkar dem väldigt mycket. Samt beröring, att jag är där. Och båda kan man ge från ryggen. Hästen vet att man är där om de hör rösten och känner handen. Då behöver man inte stå bredvid.

Jag pratar alltid mycket med dem, så de är vana att höra mej, och lyssnar...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Den här kommer du inte att gilla.
Gå tilllbaka till grundträningen.
Träna med liten pressening och att vara på konstiga ställen och höra konstiga ljud o.s.v.
Be någon snäll person med en crosscykel låta honom undersöka den både tyst och med motorn på.
Dock så måste det vara en 4-taktare och inte en 2-taktare då 2-taktaren har ett överljud som inte vi kan höra som skär i öronen på hästar och hundar.

Jag är inte så bra på att lösa sådana problem, då jag inte har så mycket erfarenhet av dem.
Men två bra böcker kan jag rekommendera.
The Tellington Touch - Linda Tellington Jones
Utter en Polishäst.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Mitt svar är att få hästen att fokusera på dej, se till att få hans uppmärksamhet, även när han är upprörd och rädd. Se till att han lugnar sej av att du lugnar honom. Det kan du göra från marken först, så du ser att det fungerar.


Sen från hästryggen.

Utsätt honom sen som Inte_ung skriver, för läskiga saker, och ta det när du är säker på att du kan hantera det och är beredd, och lugna honom från ryggen, se till att få hans uppmäkrsamhet då också. Han ska förstå att även om han är livrädd så kommer matte att ta honom tryggt genom det här också:idea:

Kanske blir han aldrig helt avspänd i såna situationer men han ska kunna bli lugnad av dej, det ska du jobba på.
 
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Du måste visa honom med ditt sätt att det inte är farligt.
Föregå med gott exempel som en god hönsmamma

avslappnad på marken o som en pannkaka på ryggen.
du bör i dessa lägen kräva att han är uppmärksam på dig o inte allt annat.

Om du är säker på att jorden inte är på väg att gå under, så visa det för hästen. Då får man samma tillit, respekt o förtroende som man har på marken.
Om du säger åt den att det är bara att gå, o inte bry sig om allt, så kommer den att börja slappna av.
Om ngn rider ut på mina hästar o de tror att de ska reagera på ngt, så säger jag.-Du får inte ta tygeln förrän hästen har vänt eller springer iväg o sen lång tygel igen plus att slappna av.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

:bow: :bow: :bow: Nickar o instämmer..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.

Men, hörrudu, vi verkar ju vara alldeles överens. Du är ju klok, du!:p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Trassel12
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 316
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 338
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 970
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp