Bukefalos 28 år!

Hur jobbar du med trygghet och förtroende?

Jag blev SBK-instruktör 2008, har haft minst två kurser per år sen dess på tre olika lokala klubbar. Har varit engagerad i styrelsearbete inom SBK i cirka fem år. Så ja. Jag säger inte att SBK generellt är fel, men att det skulle var individanpassat. Nej, inte av egen erfarenhet.

Är det du själv som inte individanpassar på BK eller? Om du är SBK instruktör men inte tycker att det individanpassas är du ju en del av det.

Har precis gått en valpkurs på BK och den instruktören individanpassade också. Pratade också om varför man gör vissa saker och hur det bygger relation och förtroende osv.
 
Glömde visst lite.

Som instruktör ingår det ju i ens roll att förklara varför man jobbar långsiktigt. Kan man inte förklara det ska man nog se över sin roll som instruktör. Hur man förklarar det kan skilja mellan vilket ekipage man har framför sig. Det gäller att möta folk och hundar där de är, inte där man vill att de ska vara.
 
Nar mina klienter har mycket dalig forstaelse av vad hunden vill saga tar jag oftast kopplet och jobbar med hunden. Jag for ocksa en monolog till agarna av vad jag vill att de ska titta pa och lagga marke till i hunden's sprak. Da jag ar battre pa att lasa hunden och darfor har battre timing far jag, sa klart, battre resultat och kan visa exact vad jag vill att hundagaren ska gora for att uppna samma resultat.

Sedan pratar jag mycket om tillit och hur viktigt det ar att hunden litar pa sin agare och att det innebar att de maste jobba pa "timing" och vara konsekventa.

De som ar ute efter en "quick fix" rekommenderar jag att lamna hunden till mig for "Board and Train" da hunden bor med mig 2-6 veckor och jag jobbar med den 5-8 gagner om dagen med precisa "skills". Under tiden har jag lektioner med agaren en gang i veckan och ytterligare 4 ganger efter att hunden kommer hem. (oftast i agaren's hem)

Nu ar ju jag i USA, men det fungerar mycket bra. Agarna ar overlyckliga att kunna kommunicera med hunden och far ett betydligt snabbare resultat an om vi har lektioner da de ska ta hunden direkt och forsoka gora vad jag sager.
 
Ursprungsfrågan var hur du jobbade med trygghet och förtroende. Jag har aldrig hört det nämnas på en SBK-kurs eller SBK-utbildning, att "nu ska vi jobba med tillit". eller "Hur tänker hunden här". Det är klart mer: "Idag är det sitt-stanna-kvar, som vi ska öva på". Och det är självklart min erfarenhet.

Jag har nog aldrig sagt att "Nu ska vi jobba med tillit". I min experience gor jag det varje gang jag jobbar med en hund, vare sig det ar min eller nagon annans, liksom att fa agarna att forsa hur de far hunden's tillit ar min huvud uppgift som hundtranare. Har man inte hunden's tillit kan man jobba hur mycket som helst med "kottbullar" och "sit-stanna-kvar" utan att hunden varken sitter eller stannar kvar och den minsta storning far den att bryta.
 
Jag påstår bara att man ofta är intresserad av en snabb lösning. Det är väl bra att du inte är det i så fall. Och jag föraktar varken SBK eller köttbullar.
Låter tråkigt om det är så. I och för sig finns det en del saker som går förvånansvärt fort att korrigera men trodde nog att om man vände sig till privatlärare så hade man sådana problem att man var beredd att lägga både tid och pengar. Men jag tror ju på vad du säger så klart. Jag är ingen tränare, vare sig privat eller på sbk.
 
Tyvärr är många inte det utan de vill ha en snabb lösning på det som de själva ser som problemet. Att hunden inte lyder, att hunden skäller eller vad det nu kan vara. Orsaken till beteendet är de flesta inte alls intresserade av och inte att arbeta med det heller utan de vill bara ha bort det som de ser som störande. Min hund har enligt hundpsykolog fått PTSD av en specifik händelse hos tidigare ägare och jag har varit väldigt tydlig mot de tränare jag har kontaktat i hopp om hjälp att jag inte är ute efter en lösning som löser det som händer när PTSD märks, dvs. det som människor ser när han hamnar i en sådan situation som utlöser reaktionen utan jag vill ha en lösning som långsiktigt löser det som är problemet för hunden, dvs. hitta strategier för att få PTSD att släppa så att han slipper må dåligt i de situationerna. Trots det är det hundgård och antiskallhalsband det de ger som lösningar för det är vad folk i gemen vill ha. Snabba lösningar så att problemet löser sig för människan.
Fel tränare? Antiskall-halsband låter ju ganska kontraproduktivt om det handlar om PTSD. Fast jag vet inte hur man ställer den diagnosen på hund? Om jag förstår saken rätt är det väldigt svårt att komma tillrätta med PTSD hos människor i alla fall, det är symtomen som man får behandla oftast. Med bättre eller sämre resultat. Servicehund är en variant som funkar bra har jag hört!
 
Tror inte det finns någon bra träning för hunden utan i så fall att ägarna går en kurs i hur hen ska bete sig runt hunden.

Vissa har ju alltid problemdjur medan andra aldrig får det, nej tror inte på slumpen här då det bott hundar här när ägaren varit på semester som ägaren haft olika problem med men som familjen aldrig märkt av.
 
Fel tränare? Antiskall-halsband låter ju ganska kontraproduktivt om det handlar om PTSD. Fast jag vet inte hur man ställer den diagnosen på hund? Om jag förstår saken rätt är det väldigt svårt att komma tillrätta med PTSD hos människor i alla fall, det är symtomen som man får behandla oftast. Med bättre eller sämre resultat. Servicehund är en variant som funkar bra har jag hört!
Såklart det är fel tränare! Problemet är att jag ännu inte lyckats få tag i någon vettig. Hur vettiga deras hemsidor än är så kommer de med idiotiska förslag som "lösningar" som inte är några lösningar enligt mig, dvs. det löser inget för hunden men människor slipper se/höra och då ses problemet som löst av dem.
Hur tänker du att en servicehund skulle kunna hjälpa?
 
Såklart det är fel tränare! Problemet är att jag ännu inte lyckats få tag i någon vettig. Hur vettiga deras hemsidor än är så kommer de med idiotiska förslag som "lösningar" som inte är några lösningar enligt mig, dvs. det löser inget för hunden men människor slipper se/höra och då ses problemet som löst av dem.
Hur tänker du att en servicehund skulle kunna hjälpa?
Hur ställer man en PTSD diagnos på hund?

Alltså, jag är helt med att djur kan ha mentala trauman men är rätt skeptisk till att ge dem människodiagnoser. Deras tankemönster är ju inte som våra.
 
Hur tänker du att en servicehund skulle kunna hjälpa?

Nu är jag inte @Ciccio, men jag tror att hen menade att servicehund hjälper många människor med PTSD, det blev bara lite syftningsfel eftersom det kom ur att du nämnde din hunds trauma. Att ha en servicehund till en annan hund har jag aldrig hört talas om överhuvudtaget.
 
Nu är jag inte @Ciccio, men jag tror att hen menade att servicehund hjälper många människor med PTSD, det blev bara lite syftningsfel eftersom det kom ur att du nämnde din hunds trauma. Att ha en servicehund till en annan hund har jag aldrig hört talas om överhuvudtaget.
Det finns faktiskt beskrivet, en hund som självmant tar på sig rollen som ledarhund åt en flockmedlem som blivit blind, precis som hundar självmant kan ta på sig uppgiften som servicehund åt en matte/husse som får epilepsi eller diabetes.
 
I dag lamnade jag tillbaka yorkshire terriern som aldrig hort ordet nej forut. Han var definitivt en av de mest utatriktande hundar jag nagonsin jobbat med ... efter tva veckor kunde JAG ga med honom (med kort koppel sa han var vid min sida) mellan tva rader av hundar med ungefar en meter till hundarna pa varje sida.
Han hade aldrig varit dar forut och aldrig sett nagon av de hundar eller manniskor som var dar. Han stirrade rakt fram och gick lungt vid min sida aven nar en av hundarna skallde till. Vi gick 4 eller 5 ganger igenom och han var helt avslappnad sista gangen, han stirrade inte ens rakt fram langre.

Enda orsaken att det fungerade var att han litar pa MIG ... nu blir det mer lektioner med agarna (som fick en video av vad vi gjorde) for att det ska fungera for dem med.

Den som konstaterar att en relation behöver jobbas på och därefter tänker ta betalt för att hjälpa ägaren med det behöver ha något konkret att komma med, ja. Ägaren föväntar sig att det finns kunskap att betala för.

Och jag haller verkligen med om att man maste han nagot konkret att komma med, sarskilt som privat tranare.
Jag skickar hem varje hund som varit pa en "board and train" med 2-3 sidor skrivet vad vi gjort, vilka kommandon jag anvander for vad, vad hunden har latt for och vad som behover jobbas pa mer ... och, sa klart, min evaluation som sager exact var hunden var nar den kom till mig och var den ar nar den lamnar mig, och jag dokumenterar det som overhuvudtaget gar med video. och visar och berattar under klasser under tiden ar hos mig och vid avlamning.
Pa de fa klasser jag har (jag tar inte mer an 6 hundar i vanliga fall, men det har hant att jag haft 8) startar jag med att lamna ut malsattning for klassen i sin helhet (valp klass, unghundsklass, nosework, etc) i skrift med kommands och recommendations for vissa specifika grejor (valpar behover andra recommendations an unghundar osv.)
 
Såklart det är fel tränare! Problemet är att jag ännu inte lyckats få tag i någon vettig. Hur vettiga deras hemsidor än är så kommer de med idiotiska förslag som "lösningar" som inte är några lösningar enligt mig, dvs. det löser inget för hunden men människor slipper se/höra och då ses problemet som löst av dem.
Hur tänker du att en servicehund skulle kunna hjälpa?
Nej förlåt. Blev lite överentusiastisk där och började skriva alldeles för långt om hur människan skulle kunna vara motsvarande stöd för sin hund. Men insåg att jag ju inte har en aning om din hunds problem och att du säkert har provat det mesta redan så klart. Så raderade mitt svammel och då blev det konstigt.
 
Nej förlåt. Blev lite överentusiastisk där och började skriva alldeles för långt om hur människan skulle kunna vara motsvarande stöd för sin hund. Men insåg att jag ju inte har en aning om din hunds problem och att du säkert har provat det mesta redan så klart. Så raderade mitt svammel och då blev det konstigt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 701
Senast: Farao
·
L
Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 190
Senast: hastflicka
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 939
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 914
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp