Bukefalos 28 år!

Hur jobbar du med trygghet och förtroende?

En annan tanke. Vad händer om du och hunden möter besökare ute och går in tillsammans? Att det inte blir nån dörrklocka och folk som kommer eller redan är i lägenheten. Om ni möter folk ute, kanske tar en liten promenad och sen går in tillsammans?
 
Ja det är absolut en fördel med godismotiverad hund!

Det jag menar är att scenariot alltid blir i skarpt läge. Det är inget vi kan träna på i lugn och ro bara jag och han eftersom beteendet inte uppstår när vi är ensamma. När vi är ensamma är han ju lugnet själv. Jag kan och har såklart tränat in allt annat i lugn och ro och även detta att vila men just det här att någon kommer och han då triggas kan jag inte träna på i lugn och ro. Att kasta ut mat gör saken värre tyvärr, likaså att någon annan ger. Det är enda gången han har uppträtt stressat med barn, det har varit när barn har gett. Den idén har jag alltså provat och förkastat och samma sak med att personen nästan genast går. Det har snarare gett motsatt reaktion och det har blivit än värre nästa gång någon kommer. Ju högre energi han är i desto snabbare kommer stressreaktionen. Leksaken han bara får när någon kommer får aldrig kastas till honom utan ges först när han sitter lugnt och tar den försiktigt med munnen. Kastas den, han inte sitter lugnt eller om han flyger på den så är det helkört. Då går det inte alls utan beteendet kan då komma även innan vi har satt oss eller ens hunnit säga hej.
Det som har varit effektivast är när människor inte försöker prata eller integrera med honom utan bara säger hej också är det bra. Då tar han med sig leksaken han får innan jag öppnar dörren till sängen självmant och ligger där varierande lång tid men aldrig mer än fem minuter. Jag har testat att personen går innan reaktionen kommer men antingen är det för att det är så oförutsägbart när det kommer så att det hade kommit ändå just då eller så går han upp i stress av att vi reser oss igen för kommer gör det då.

Precis. Han är en hund som vill vara med och ska få vara med när han vill det men han behöver hitta lugnet att gå undan/varva ner istället för att gå upp i stress. Jag läste om någon kurs som hette typ "vila utan förväntan" (minns inte ordagrant) och var väl mest för hundar som stressar upp sig på nya platser kanske men jag tror att det hade funnits nyttiga saker att lära sig där ändå. Tyvärr var kursen alldeles för långt bort och jag har inte hittat något liknande häromkring. Jag önskar att det fanns mer sådant online.
Jag förstår. Ja jag tänkte nog att du hade testat nåt sånt jag föreslog redan. Och det är ju en risk med förväntan och värre stress vid godisträning förstås, så jag kan förstå vad som händer.

Usch vad svårt. Trist när allt annat funkar så bra. Ska hålla utkik och om jag ser nån övning eller något tips som verkar relevant så ska jag tänka på er och återkomma.
 
Vi har ingen hundgård i dagsläget och med tanke på hur stort behov han har av att vara nära (vilket är en av orsakerna till att jag valde den ras jag valde, jag vill ha min hund nära) tror jag inte riktigt på idén heller så att bygga en känns inte värt det.

Jaha, nej, har ni ingen hundgård förstår jag att det inte är aktuellt att bygga en för att testa det :)
 
En annan tanke. Vad händer om du och hunden möter besökare ute och går in tillsammans? Att det inte blir nån dörrklocka och folk som kommer eller redan är i lägenheten. Om ni möter folk ute, kanske tar en liten promenad och sen går in tillsammans?
Också testat. Allt går toppen som vanligt tills vi kommer in i huset igen. Ingen skillnad mot om de hade kommit när vi var inne. Dörrklockan är numera inget jobbigt för honom. Han går inte ens till dörren utan dit han vet att leksaken finns.
 
Jaag kan inte se någon anledning att inte prova clomicalm t ex.
Såhär står det på clomicalm
Indikationer
Som ett hjälpmedel vid behandling av separationsrelaterade tillstånd hos hundar som yttrar sig såsom destruktivt beteende, okontrollerad defekation, urinering och enbart i kombination med terapi för att ändra beteendet.

Det är på de indikationerna det får skrivas ut och de stämmer ju inte med det som är.
 
Jag förstår. Ja jag tänkte nog att du hade testat nåt sånt jag föreslog redan. Och det är ju en risk med förväntan och värre stress vid godisträning förstås, så jag kan förstå vad som händer.

Usch vad svårt. Trist när allt annat funkar så bra. Ska hålla utkik och om jag ser nån övning eller något tips som verkar relevant så ska jag tänka på er och återkomma.
Ja precis. Även positiv stress höjer ju energin vilket gör att det lättare slår över.

Tack! Jag är ändå så oändligt tacksam att det "bara" är just det här. Det finns så mycket värre.
 
Jaag kan inte se någon anledning att inte prova clomicalm t ex.
Nej, inte jag heller. Speciellt eftersom det är just vid specifika tillfällen. Sen vet jag inte om clomicalm är just rätt preparat, men det finns ju fler. (Den här frågan/hunden kanske skulle bli en egen tråd?)
 
Nej, inte jag heller. Speciellt eftersom det är just vid specifika tillfällen. Sen vet jag inte om clomicalm är just rätt preparat, men det finns ju fler. (Den här frågan/hunden kanske skulle bli en egen tråd?)
Nej tack. Jag vill inte ha en egen tråd. Då hade jag gjort en egen tråd.
 
@TinyWiny Hur fungerar det om du ber honom jobba när det kommer gäster? Jag tänker att gå och vila kan bygga upp stress, men att gör övningar han tycker är roliga? Eller är han för blockerad för att det ska kunna fungera?Jag tänker att om man får något att göra samtidigt så är det inte lika lätt att gå upp i stress för att det kommer folk.
 
@TinyWiny Hur fungerar det om du ber honom jobba när det kommer gäster? Jag tänker att gå och vila kan bygga upp stress, men att gör övningar han tycker är roliga? Eller är han för blockerad för att det ska kunna fungera?Jag tänker att om man får något att göra samtidigt så är det inte lika lätt att gå upp i stress för att det kommer folk.
Det bygger upp stressen än mer tyvärr. Det blir ungefär som när vi kommer hem efter promenad/träning och det är någon här.

Gå och vila är det jag har provat hittills som har fungerat bäst men vi började träna in det i söndags och har bara haft besök vid två tillfällen denna veckan så dels är det inte befäst än och jag tycker inte att jag kan utvärdera det heller än efter så kort tid.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 796
Senast: Farao
·
L
Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 190
Senast: hastflicka
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 939
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 916
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp