Bukefalos 28 år!

Hur jobbar du med trygghet och förtroende?

Eller om man går tillbaka till "Sitt-stanna-kvar-övningen" på en SBK så utförs den övningen på exakt samma sätt oavsett hund. Men ponera nu att @hastflicka är där med sin rottis och @Tonto är där med sambons dalmatiner. För att hunden ska ha förtroende för sin förare skulle jag gissa att det bör läras in helt olika.

Har du överhuvudtaget varit på BK eftersom du uttrycker dig så tvärsäkert? Jag är instruktör på BK och jag anpassar efter de olika hundarna och förarna jag har på kurser. Övningarna görs verkligen inte likadant med alla ekipagen.
 
För att många hundägare är intresserade av quick-fix av typen "hur får jag hunden att sluta...vad det nu kan vara". Har man då gått kurser på SBK så är man van vid konkreta upplägg. Till exempel, du måste träna på sitt-stanna-kvar. Då tar du en köttbulle, kommenderar sitt osv. Det är ganska konkret och enkelt om man istället ser till helheten och som tränare bedömer att hunden och ägaren relation är för dålig. Då kan jag inte säga till ägaren "ta en köttbulle och osv.." Utan jag måste till exempel lära hundägaren läsa sin hund, då måste jag på kort tid "sälja in" det konceptet. Det kommer inte gå snabbt, det är inte konkret men nödvändigt. Sen vet jag inte om jag håller med dig om att det finns många konkreta övningar på nätet om just relationshöjande övningar. Känner på rak arm bara till Svartbergs bok.

Eller om man går tillbaka till "Sitt-stanna-kvar-övningen" på en SBK så utförs den övningen på exakt samma sätt oavsett hund. Men ponera nu att @hastflicka är där med sin rottis och @Tonto är där med sambons dalmatiner. För att hunden ska ha förtroende för sin förare skulle jag gissa att det bör läras in helt olika.


Nu har ju jag ocksa en mycket kanslig hund (som fick feber, madde fysiskt daligt och sov i tre dagar nar var forra IPO tranare hojde rosten och drog honom tillbaka i langlina) och jag har lart bada mina hundar att stanna sittande eller liggande (och pa en "spot" helt enkelt hur de vill sa lange de ar pa "spot").

Jag har nog lart ut det mycket lika, med klicker och godis med rottisen och med rost och bitleksak med Mallen. Den stora skillnaden ar att med Rottisen har jag hojt rosten om hon inte lyssnat och anvant en skarpare ton och mer "body pressure". Med Mallen blir det mer lyfta ogonbryn, harklignar och huvudskakningar.

Bada ar dock mina basta "verktyg" nar jag tranar andras utatriktande hundar. De ar helt solida och stannar dar jag ber dem. De litar hundra procent pa att jag haller reda pa hunden som ibland skaller och morrar pa dem. De ligger och vantar pa en "betalning" (godis ett par ganger under pagaende ovning om jag kan lita pa agaren och racka over kopplet och ga ifran) och Mallen far en alskad bit leksak nar vi ar klara.
Oavsett hur mycket min klient hund har levt rovare har aldrig nagon nagonsin ens sett ut att vilja resa sig eller spannt sig. De ar helt avslappnade men foljer vad vi gor (jag star ju trots allt for betalningen de vantar pa) med stort intresse.
 
Nu har ju jag ocksa en mycket kanslig hund (som fick feber, madde fysiskt daligt och sov i tre dagar nar var forra IPO tranare hojde rosten och drog honom tillbaka i langlina) och jag har lart bada mina hundar att stanna sittande eller liggande (och pa en "spot" helt enkelt hur de vill sa lange de ar pa "spot").

Jag har nog lart ut det mycket lika, med klicker och godis med rottisen och med rost och bitleksak med Mallen. Den stora skillnaden ar att med Rottisen har jag hojt rosten om hon inte lyssnat och anvant en skarpare ton och mer "body pressure". Med Mallen blir det mer lyfta ogonbryn, harklignar och huvudskakningar.

Bada ar dock mina basta "verktyg" nar jag tranar andras utatriktande hundar. De ar helt solida och stannar dar jag ber dem. De litar hundra procent pa att jag haller reda pa hunden som ibland skaller och morrar pa dem. De ligger och vantar pa en "betalning" (godis ett par ganger under pagaende ovning om jag kan lita pa agaren och racka over kopplet och ga ifran) och Mallen far en alskad bit leksak nar vi ar klara.
Oavsett hur mycket min klient hund har levt rovare har aldrig nagon nagonsin ens sett ut att vilja resa sig eller spannt sig. De ar helt avslappnade men foljer vad vi gor (jag star ju trots allt for betalningen de vantar pa) med stort intresse.

Jag tankte bara lagga till att Jag till en borjan med en ny utatriktande klient hund ALLTID befinner mig mellan den utatriktade hunden och mina nar de ligger plats (losa). Oftast haller jag ocksa i kopplet pa "klient hunden" da min "timing" ar battre an agarnas.
 
Det är ju skitlätt att säga till en hundägare som gått fyra kurser på SBK att nu ska vi bara jobba med relationen. Men många vill ju både nåt konkret
Den som konstaterar att en relation behöver jobbas på och därefter tänker ta betalt för att hjälpa ägaren med det behöver ha något konkret att komma med, ja. Ägaren föväntar sig att det finns kunskap att betala för.
 
Har du överhuvudtaget varit på BK eftersom du uttrycker dig så tvärsäkert? Jag är instruktör på BK och jag anpassar efter de olika hundarna och förarna jag har på kurser. Övningarna görs verkligen inte likadant med alla ekipagen.

Jag har gått flera kurser för olika instruktörer på BK och ingen av dessa har tyckt att samma metoder ska tillämpas på alla individer oavsett övning, snarare tvärtom.
 
Jag har gått flera kurser för olika instruktörer på BK och ingen av dessa har tyckt att samma metoder ska tillämpas på alla individer oavsett övning, snarare tvärtom.

Nar jag hade mina rottisar i Sverige var jag och tranade pa 3 olika BKs och var mycket imponerad av bade tranare och upplagg ... Mina tva rottisar behovde mycket olika metoder och jag upplevde att tranare pa BK lyssnade pa mig, utvarderade vad jag gjorde med varje hund, och utgick fran det for att ge rad och fora oss vidare.
 
För att många hundägare är intresserade av quick-fix av typen "hur får jag hunden att sluta...vad det nu kan vara". Har man då gått kurser på SBK så är man van vid konkreta upplägg. Till exempel, du måste träna på sitt-stanna-kvar. Då tar du en köttbulle, kommenderar sitt osv. Det är ganska konkret och enkelt om man istället ser till helheten och som tränare bedömer att hunden och ägaren relation är för dålig. Då kan jag inte säga till ägaren "ta en köttbulle och osv.." Utan jag måste till exempel lära hundägaren läsa sin hund, då måste jag på kort tid "sälja in" det konceptet. Det kommer inte gå snabbt, det är inte konkret men nödvändigt. Sen vet jag inte om jag håller med dig om att det finns många konkreta övningar på nätet om just relationshöjande övningar. Känner på rak arm bara till Svartbergs bok.

Eller om man går tillbaka till "Sitt-stanna-kvar-övningen" på en SBK så utförs den övningen på exakt samma sätt oavsett hund. Men ponera nu att @hastflicka är där med sin rottis och @Tonto är där med sambons dalmatiner. För att hunden ska ha förtroende för sin förare skulle jag gissa att det bör läras in helt olika.
Jag är ledsen men jag förstår fortfarande inte ditt resonemang. Jag utgick ifrån att du var privat hundtränare? Som tränare har du väl en hållning, strategi, filosofi som du använder dig av? Det finns väl massor av mycket bättre alternativ till ”spraya vatten-metoden”. Jag tycker det låter som att du underskattar både hundägare, sbk och köttbullar. Om du definierat problemet som att dina kunder läser hunden dåligt så är det väl det du ska hjälpa dem med? Att bli bättre på att förstå hunden? Varför måste du ”sälja in” något snabbt? Som sagt, jag förstår inte problemet. Har man problem i sitt hundägande så man anlitar en privat hundtränare så är man väl beredd att lägga lite tid på det. Att någon hjälper till att filma hund och ägare är en metod till exempel. Då kan ni sedan titta tillsammans och du kan konkret visa på vad du menar är feltolkning av hunden och lära ut vad hunden försöker säga. Och ditt förakt för köttbullar (godisbelöning) förstår jag inte alls.
 
Jag är ledsen men jag förstår fortfarande inte ditt resonemang. Jag utgick ifrån att du var privat hundtränare? Som tränare har du väl en hållning, strategi, filosofi som du använder dig av? Det finns väl massor av mycket bättre alternativ till ”spraya vatten-metoden”. Jag tycker det låter som att du underskattar både hundägare, sbk och köttbullar. Om du definierat problemet som att dina kunder läser hunden dåligt så är det väl det du ska hjälpa dem med? Att bli bättre på att förstå hunden? Varför måste du ”sälja in” något snabbt? Som sagt, jag förstår inte problemet. Har man problem i sitt hundägande så man anlitar en privat hundtränare så är man väl beredd att lägga lite tid på det. Att någon hjälper till att filma hund och ägare är en metod till exempel. Då kan ni sedan titta tillsammans och du kan konkret visa på vad du menar är feltolkning av hunden och lära ut vad hunden försöker säga. Och ditt förakt för köttbullar (godisbelöning) förstår jag inte alls.
Tyvärr är många inte det utan de vill ha en snabb lösning på det som de själva ser som problemet. Att hunden inte lyder, att hunden skäller eller vad det nu kan vara. Orsaken till beteendet är de flesta inte alls intresserade av och inte att arbeta med det heller utan de vill bara ha bort det som de ser som störande. Min hund har enligt hundpsykolog fått PTSD av en specifik händelse hos tidigare ägare och jag har varit väldigt tydlig mot de tränare jag har kontaktat i hopp om hjälp att jag inte är ute efter en lösning som löser det som händer när PTSD märks, dvs. det som människor ser när han hamnar i en sådan situation som utlöser reaktionen utan jag vill ha en lösning som långsiktigt löser det som är problemet för hunden, dvs. hitta strategier för att få PTSD att släppa så att han slipper må dåligt i de situationerna. Trots det är det hundgård och antiskallhalsband det de ger som lösningar för det är vad folk i gemen vill ha. Snabba lösningar så att problemet löser sig för människan.
 
Har du överhuvudtaget varit på BK eftersom du uttrycker dig så tvärsäkert? Jag är instruktör på BK och jag anpassar efter de olika hundarna och förarna jag har på kurser. Övningarna görs verkligen inte likadant med alla ekipagen.
Jag blev SBK-instruktör 2008, har haft minst två kurser per år sen dess på tre olika lokala klubbar. Har varit engagerad i styrelsearbete inom SBK i cirka fem år. Så ja. Jag säger inte att SBK generellt är fel, men att det skulle var individanpassat. Nej, inte av egen erfarenhet.
 
Den som konstaterar att en relation behöver jobbas på och därefter tänker ta betalt för att hjälpa ägaren med det behöver ha något konkret att komma med, ja. Ägaren föväntar sig att det finns kunskap att betala för.
Kunskap, absolut. Men många är ute efter snabba lösningar.
 
Jag blev SBK-instruktör 2008, har haft minst två kurser per år sen dess på tre olika lokala klubbar. Har varit engagerad i styrelsearbete inom SBK i cirka fem år. Så ja. Jag säger inte att SBK generellt är fel, men att det skulle var individanpassat. Nej, inte av egen erfarenhet.

Men då är du iaf medveten om att det bara är din erfarenhet och inte någon generell sanning. Det finns ju flera som inte håller med dig som också är utbildade och aktiva instruktörer.
 
Har man problem i sitt hundägande så man anlitar en privat hundtränare så är man väl beredd att lägga lite tid på det.
Jag påstår bara att man ofta är intresserad av en snabb lösning. Det är väl bra att du inte är det i så fall. Och jag föraktar varken SBK eller köttbullar.
 
Men då är du iaf medveten om att det bara är din erfarenhet och inte någon generell sanning. Det finns ju flera som inte håller med dig som också är utbildade och aktiva instruktörer.
Ursprungsfrågan var hur du jobbade med trygghet och förtroende. Jag har aldrig hört det nämnas på en SBK-kurs eller SBK-utbildning, att "nu ska vi jobba med tillit". eller "Hur tänker hunden här". Det är klart mer: "Idag är det sitt-stanna-kvar, som vi ska öva på". Och det är självklart min erfarenhet.
 
Senast ändrad:
Jag lever bara med hunden, förväntar mig ett visst beteende och får det nästan alltid. Jag pratar mycket med hundarna, använder väldigt lite kommandon och är tydlig om jag måste korrigera ett fel (t ex bita på sladdar, som ju är livsfarligt och därmed inte ens är förhandlingsbart). Jag gillar hundar som är opportunister, hundar som tar chanser som ges. De ska inte vara några tråkiga robotar, utan de ska kunna tänka själva.
Mina hundar litar på mig och de är trygga med mig. Jag är tydlig i min kommunikation, så de behöver inte gissa vad jag egentligen menar. Dessutom är jag lite lagom inkonsekvent, vilket hundarna fixat helt utan problem. De märker direkt om jag menar allvar eller ej när jag säger något.
 
Har du missat att vi är flera i tråden som inte delar din erfarenhet av BK?
Nej, det har jag inte. Men min ursprungsfråga handlade inte om SBK. Att jag sen har delat med mig om en erfarenhet av SBK som då flera inte håller med om har jag märkt. Men min åsikt om just det kvarstår.
 
Alltså. Jag tycker det låter rätt flummigt med "nu ska vi jobba med tillit/relationen". Jag känner liksom att det är något man gör hela tiden i vardagen och i träning. Är jag en resurs och löser de flesta sakerna i livet med/åt min hund så behöver man inte göra så mycket mer?
Jag försöker vara så svart/vit jag kan med, för jag tror det ger trygghet men är såklart inkonsekvent i mycket och det är oxå där jag oftast har problem i vardagen/träning.
 
Som precis nyutbildad SBK-instruktör (blev klar i april efter ett års utbildning) så blir jag nödgad att påpeka att det inte längre går till så som @Blandrastik beskriver. Förr, ja. Nu, nej. Men det finns tyvärr många SBK-instruktörer som lever kvar i det förgångna och inte vidareutvecklas.

Jag upplever att det var rätt länge sedan man övergav det gamla tänket och att inställningen att grunden alltid ska vara en tillitsfull relation mellan hunden och ägaren lyckligtvis är väl rotad inom SBK nu(även om det tyvärr förstås finns en del stofiler kvar - men de blir allt färre).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 114
Senast: Farao
·
L
Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 212
Senast: hastflicka
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 975
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 954
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp