hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag kan inte uttala mig om hur mycket din häst kan bära. Jag har inte sett hästen. Sen när det gäller vikt så är en viktigt fråga hur länge man rider. Hästar kan i många fall bära ganska tungt med en kortare stund. Det är en ganska avgörande fråga tycker jag.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Absolut! En häst som bär sin ryttare håller längre. En häst med rygg som en hängmatta får givétvis snabbare problem. en tyvärr ganska vanlig syn i alla fall häromkring där det vimlar av islandshästar med ryttare som inte ridit tidigare utan skaffat sig en trygg kompis. De har inte lärt sig rida sina hästar utan åker glatt med.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Nu har jag ju inte sett hästen, hur grov den är, hur ryggen ser ut, benkraftigheten, hur musklad den är, i vilken kondition den är. Man behöver se och provrida själv, för att tycka något.
Men för en kraftig bit,i god kondis, ca max 70-75 kg.
Sen har jag sett, att vikten spelar en himla roll, om man är på långtur. Då kanske det är läge att kliva på sin handhäst,eller byta häst med en annan, lättare ryttares. Eller ta en rejäl lunchrast.
Gå vissa sträckor, hjälper också.
Rör man sig kring de vikterna, tycker jag för övrigt att man ska se sig om efter en större häst. Mer än 145 cm, och kraftigt byggd, med bra rygg. Eller varför inte en Nordsvensk?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag kan inte uttala mig om hur mycket din häst kan bära. Jag har inte sett hästen. Sen när det gäller vikt så är en viktigt fråga hur länge man rider. Hästar kan i många fall bära ganska tungt med en kortare stund. Det är en ganska avgörande fråga tycker jag.

Inte något personligt mot just dig och ditt svar, men jag vill ändå kommentera eftersom du är den enda (hittills) som åtminstone försökt svara på frågan....

Det intressanta är att många som i denna tråd (och andra)ifrågasätter om en islandshäst verkligen klarar en vuxen ryttare måste ju ha någon slags bestämd uppfattning om vad de klarar och inte. Jag menar; med Roheryns ganska grundliga beskrivning av hästen (mankhöjd, ålder, kroppskonstitution) så går det alltså ändå (i alla fall enligt dig) inte att svara på frågan vad den klarar bära? Och ändå verkar många (kanske inte just du?) tycka att de kan avgöra att islandshästar "inte klarar vuxna ryttare"...??:confused:

För att få lite idéer om svar på Roheryns fråga (och kanske mothugg) så påstår jag att häns häst utan några som helst problem regelbundet skulle kunna ridas av ryttare på kring 80 kg. För en kortare tur tror jag hästen skulle klara 90-100 kg någon enstaka gång. Med regelbundet menar jag att ryttaren skulle kunna rida hästen 1-2 timmar om dagen 5-6 dagar i veckan.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

De töltar inte.

Nä visst sjutton!:D
Men jag vill bara ge ett litet tips, då jag sett fruar med islänningar, som vill att männen ska "joina" dem, men sorry...de små pållarna var för små...Ibland har lösningen för den ridsugne mannen, som inte kräver den ädla 4:e gångarten för att hisna av skogsupplevelserna, en Nordis. Dessutom är det ett välkänt faktum, att killar gillar western,och det funkar ju på Norsvensk också, och lite till, om man så vill.
Annars får man väl banta! :rofl:
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Nä visst sjutton!:D
Men jag vill bara ge ett litet tips, då jag sett fruar med islänningar, som vill att männen ska "joina" dem, men sorry...de små pållarna var för små...Ibland har lösningen för den ridsugne mannen, som inte kräver den ädla 4:e gångarten för att hisna av skogsupplevelserna, en Nordis. Dessutom är det ett välkänt faktum, att killar gillar western,och det funkar ju på Norsvensk också, och lite till, om man så vill.
Annars får man väl banta! :rofl:

:rofl: :bow:
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Yesss! Ett svar! Jag förväntar mig givetvis massor av respons på Björks inlägg, för precis som Björk tycker jag att det är synnerligen intressant att flera personer tvärsäkert kan säga att vuxna ryttare som inte är av "barnstorlek" inte kan rida islandshäst, samtidigt som de inte kan, vill eller vågar säga vad de tycker är maxvikt för en häst som jag försökt beskriva någorlunda väl.

Jag kan försöka beskriva hästen ännu lite bättre: Han är i "full ridkondition" vilket för mig innebär att jag skulle kunna tänka mig att ta ut honom på tävling när som helst, han är i lagom hull, har bred bringa, kraftiga bogar, en relativt rak, "medellång" rygg, väl ansatt hals, kraftig, muskulös rumpa. Behöver täcke i storlek 125-135. Tillräckligt grova ben för att inte kunna ha benskydd avsedda för ponny, hyfsat korrekt benställning, inga gamla skador eller skavanker att ta hänsyn till, bra hovar.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

...dvs för islandshästen gäller det att sätta bakbenen under sig och vara lätt i framkroppen..

Det är väl inte speciellt för islänningar, det är ju det alla strävar efter eller bör göra iaf. Alltså har det inget med att göra huruvida de kan bära tungt.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Det är väl inte speciellt för islänningar, det är ju det alla strävar efter eller bör göra iaf. Alltså har det inget med att göra huruvida de kan bära tungt.

Men det kan vara desto viktigare på en mindre häst att den rids på ett korrekt sätt kanske?

Det som möjligen är lite "speciellt" för islänningar är väl att om de rids för mycket på bogen så går de inte (eller kommer inte i längden att gå) gå i taktren tölt. Till slut ger felaktig ridning med för lite bakbensaktivitet ofelbart en oren tölt; pass- eller travtaktig sådan. En tregångare slutar inte gå i ren trav för att den rids på bogarna. Men nu är vi inne på något annat än hållbarhet i och för sig... sorry för utvikningen. :crazy:
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Att det sedan ser fruktansvärt fånigt ut med vuxna ofta skäggiga män på små ponnyer är ju en annan sida av historien, och nej jag tror inte att det är lämpligt att tunga ryttare sitter och kasar runt på de små stackarna dag ut och dag in.

Har sett i flera inlägg att på Island är de noga med vad de avlar på.

Kan då någon vara snäll att förklara varför islänningar dras med t.ex. både eksem och spatt.

Jag ska inte uttala mig om vad jag tycker om islandsponnyer eftersom jag då kommer att bli lynchad här på buke.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Kan då någon vara snäll att förklara varför islänningar dras med t.ex. både eksem och spatt.

Eksem kan man inte avla bort på Island.
Eftersom det inte är ett problem där.
Det som framkallar eksemet finns inte, så man vet inte vilka som har eksemanlagen.

Spatt har inte Islandshästar mera än andra hästar.
Men spatt är en av de få problem som Islandshästarna har.
Därför så är det just eksem och spatt som man skall se upp med på Islandshästar.

Spelar det förresten någon roll om männen är skäggiga eller inte?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag är på din sida, men ja.. man blir lynchad när man uttrycker sig.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

KL

Vad är det som säger att det är viktigare för en mindre häst att gå korrekt i form och att det inte spelar så stor roll om mitt halvblod gör det.
Det är väl minst lika viktigt om inte viktigare att en stor kropp bärs upp korrekt och på ett enhetligt sätt (annars är det lätt att man står med 2 hästar 1 fram och 1 bakdel).

Min häst får väl också sämre gångarter (tex. mer marbundna och mindre framåtgripande)om den inte rids ordentligt dessutom håller de inte så länge för sådan ridning.

Det var värst vad ni "islandfolk" blev krigssugna så fort någon/några kritiserade de små lurviga ponnysarna.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag tycker din häst låter som en häst som kan bära mer och tyngre ryttare. Jag ska inte uppge någon vikt men din häst låter som den mer viktbärande typen iaf.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Nja, vi är bara så innerligt lessa på dessa vikt-trådar om Islandshästryttare.
Ni kan väl gå in på Islandshäst och söka på sådana.
Det måste finnas att gödsla med.
Jag tycker att jag har svarat på detta så många gånger.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

*suck*
Då fattar jag det som att islänningen är en bra ponny... ,på Island, eftersom den uppenbarligen inte mår bra någon annanstans, med eksem o dyl.

Eftersom man ofta förknippar spatt med islänningar är det uppenbart att de har problem med det i rasen. Många jag känner som sysslar med islänningar höjer knappt ett ögonbryn om ngn häst har/har haft spatt, medan en annan tycker att det skulle vara hemskt.

Det spelar ingen roll huruvida männen har skägg eller inte, det var mer en reflektion över att det ser så fånigt ut.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Var med i det så kallade "ryggprojektet" på SLU där det bl.a. talades om islandshästar som är starkt överrepresenterade vad gäller allvarliga ryggproblem.
"Islänningar har också en extremt hög smärt-tröskel -eller nivå där de visar sin smärta. De har också en stark instinkt att så långt det bara är möjligt dölja sin smärta för eventuella rovdjur, och övriga flockmedlemmar också - de riskerar annars att bli utstötta och bli rovdjursmat.

-Islänningar är tuffa hästar - men tål rent fysiskt inte alls så mycket som många påstår!

Sorry...

Ge gärna länk eller annat som vidimerar dina uppgifter, annars tycker jag mig ha god koll på vad som har studerats på SLU vad gäller islänningen men detta känner jag då rakt inte till och inte flera av de jag pratat med. Att man gjort ryggundersökning stämmer, men inte de andra uppgifterna. Därför ser jag fram med stort intresse på dina fakta.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Håller med helt och hållet!
På island rider man ofta med handhäst och byter kontinuerligt.

Dessutom har jag "hört" (har en kompis som jobbat på island med hästar) att islänningarna på island är större, eftersom de säljer de små hästarna till utlandet (ex. sverige) och behåller de stora själva.

/Tokan

Skulle man gå efter den regeln så skulle Sverige få alla hästar under 130 cm,:rofl: när en tysk uppköpare går in i en flock och väljer häst tar de alla hästar över 140 cm i en klump. De köper allt som är över 140 cm, sorterar när de kommer hem vad de olika hästarna kan tänkas bli bra till. Vet jag det, jodå har varit med flera gånger med olika bekanta när de haft tyska uppköpare.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Eftersom man ofta förknippar spatt med islänningar är det uppenbart att de har problem med det i rasen.

Jo det är de problem som är vanligast.
Men de är fortfarande ovanliga jämfört med samma problem på andra hästar.

Jag gick över till Islandshästar för att de har mindre problem med hälsan än halvblod.
Och jag har inte blivit besviken.

Man kan ta försäkringsbolagens premier som bevis.
Det är billigare att försäkra en Islandshäst för 50 000:- än ett halvblod.
Min grannes halvblod fick föresten sommareksem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 881
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 903
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 031
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 886
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp