hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

ja, isl.hästar kan vara svaga individer som här i sverige tros vara "lika stadiga som dom ska vara", fastän om de hade fötts på island hade dom fått bli mat istället..
svenskar är så blödiga..

dock kan även en shetlandsponny, ett halvblod eller ett russ få en spricka på ett ben och visa diffus hälta.. det är nog inget som är speciellt för en islandshäst..

dock kanske benet vid ansträngnings kulle gå av lättare på en annan häst än på en islandshäst med tanke på deras benstomme.. så hästen hade väl tur att den var islänning och kunde vila sig frisk istället för att benet skulle ha gått av helt..
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Det var veterinären som sade det och enligt honom så skulle någon annan häst varit blockhalt vid samma skada. Har märkt att de har en hög smärttröskel men visste inte att den var så hög.

Har säkert funnits hos de flesta raser men försvunnit mer och mer för varje generation i vår avel (lär nog tyvärr bli samma med islänningarna i sverige så småningom). Tyvärr har vi en förmåga att även avla på hästar som tex de aldrigt använt i aveln på tex island. Ska absolut inte dra alla över en kam utan om man ser det väldigt generellt.

Tex all teknik för att kunna använda en nästan steril hingst som i sin tur lämnar avkommor med samma problem är inte direkt gynnande för rasen . Tänk om man får en superbra sto som efter 10 starter på travet går sönder och är steril.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Enligt min ET som har släkt på Island (och därmed är ganska insatt) är det helt enkelt en missuppfattning. På Island rider alla på dessa hästar eftersom det inte finns andra hästar att rida på. De har där alltid med handhästar för att kunna byta under längre turer. Här i Sverige verkar många inte förstått detta utan tunga ryttare rider de små hästarna ändå och följden är att det myllrar av Islandshästar med ryggproblem. Hon menar att har man en islänning och inte är jätteligen själv ska man bara rida kortare turer.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Enligt min ET som har släkt på Island (och därmed är ganska insatt) är det helt enkelt en missuppfattning. På Island rider alla på dessa hästar eftersom det inte finns andra hästar att rida på. De har där alltid med handhästar för att kunna byta under längre turer. Här i Sverige verkar många inte förstått detta utan tunga ryttare rider de små hästarna ändå och följden är att det myllrar av Islandshästar med ryggproblem. Hon menar att har man en islänning och inte är jätteligen själv ska man bara rida kortare turer.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Det var veterinären som sade det och enligt honom så skulle någon annan häst varit blockhalt vid samma skada. Har märkt att de har en hög smärttröskel men visste inte att den var så hög.

Har säkert funnits hos de flesta raser men försvunnit mer och mer för varje generation i vår avel (lär nog tyvärr bli samma med islänningarna i sverige så småningom). Tyvärr har vi en förmåga att även avla på hästar som tex de aldrigt använt i aveln på tex island. Ska absolut inte dra alla över en kam utan om man ser det väldigt generellt.

Tex all teknik för att kunna använda en nästan steril hingst som i sin tur lämnar avkommor med samma problem är inte direkt gynnande för rasen . Tänk om man får en superbra sto som efter 10 starter på travet går sönder och är steril.
aha, det var så du menade! med smärttröskeln.. nu är jag med :D

men jag tror precis som du.. vi försvagar raserna med "vackra och snabba" avelshästar istället för de robusta och friska.. så vad händer? ja man får en snabb och vacker ras som inte är lika hållbar som om man skulle avla på de robusta och friska.. :crazy:

människor.. *suck*
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Det förvånar mig inte att det finns många islandshästar med ryggproblem. De traditionella isländska sadlarna ligger inte bra på hästar med så pass korta ryggar som de flesta islandshästar har, och gångartsridning med fem gångarter är svårare än att rida tregångare, vilket gör att en hel del ryttare inte klarar att rida sin häst i en korrekt form.

Vad anser du förresten att en islandshäst max bör bära? Vi kan ju ta min häst som exempel - han är ca 140 cm hög och väger någonstans mellan 400 och 450 kg. Rätt så välmusklad och i god kondition. Hur mycket tycker du att han skall få lov att bära? (Jag vet ju vad jag tycker är max, men är nyfiken på vad du tycker)
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Enligt min ET som har släkt på Island (och därmed är ganska insatt) är det helt enkelt en missuppfattning. På Island rider alla på dessa hästar eftersom det inte finns andra hästar att rida på. De har där alltid med handhästar för att kunna byta under längre turer. Här i Sverige verkar många inte förstått detta utan tunga ryttare rider de små hästarna ändå och följden är att det myllrar av Islandshästar med ryggproblem. Hon menar att har man en islänning och inte är jätteligen själv ska man bara rida kortare turer.

Håller med helt och hållet!
På island rider man ofta med handhäst och byter kontinuerligt.

Dessutom har jag "hört" (har en kompis som jobbat på island med hästar) att islänningarna på island är större, eftersom de säljer de små hästarna till utlandet (ex. sverige) och behåller de stora själva.

/Tokan
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Ingen som vågar ha en åsikt om maxvikt på (min) islandshäst?!? Hade varit mycket intressant att höra, och att också få ta del av resonemanget kring vad ni tycker är avgörande för var gränsen skall gå...
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Islandshästarna på Island är ungefär lika stora som de som finns på andra håll i världen. Kanske var det som du säger när man började exportera hästar från Island (dvs man behöll de fina hästarna oavsett storlek och sålde av "skrapet"), men numera är de flesta köpare medvetna och insatta och VÄLJER vad de vill köpa. Dessutom har ex-vis Sverige och Tyskland en omfattande och framgångsrik egen avel av islandshästar.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Det finns ju många reflektioner att göra inom ämnet. Dels att "stora hästar" förvisso blivit högre än tidigare, men vad säger det om de högres hållbarhet? Och vad är det som säger att större = lämpligare ridhäst för vuxen person, ligger inte mycket av det i betraktarens öga och inte minst inlärda "sanningar" utan påvisbar bakgrund?

Ser man till islandshästen så visst, många har en bra uppväxt på Island med stora ytor att muskla sig optimalt på. De får också mera näringsintensiv mat då deras hö oftast innehåller långt högre proteinmängd än vad grovfodret i Sverige gör. Därtill är bentätheten faktiskt högre, men inte heller jag har länken tyvärr.

Gällande smärttålighet så är det troligen en instinkt som lever kvar eftersom de flesta islandshästar är flockdjur - visar du svaghet hör du inte dit. Å andra sidan skall man inte generalisera och säga att ALLA är extremt smärttåliga, för en eller ett par individer ger knappast underlag för ett sånt påstående.

Sett till försäkringspremier så bör dock rasen vara rätt frisk och tålig, annars vore väl inte premien såpass låg jämfört med svenskt halvblod? Vissa bolag tillåter också nyförsäkring vid högre ålder.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Ok, du måste mena att den går "rätt" för att tölta på ett korrekt sätt
För i form är det mycket sällan man ser en islandshäst gå.....
Jag har nog aldrig gjort det vid närmare eftertanke....men jag har ju inte sett alla islandshästar i sverige;)

Inte jag heller... :angel:

Var med i det så kallade "ryggprojektet" på SLU där det bl.a. talades om islandshästar som är starkt överrepresenterade vad gäller allvarliga ryggproblem.
"Islänningar har också en extremt hög smärt-tröskel -eller nivå där de visar sin smärta. De har också en stark instinkt att så långt det bara är möjligt dölja sin smärta för eventuella rovdjur, och övriga flockmedlemmar också - de riskerar annars att bli utstötta och bli rovdjursmat.

-Islänningar är tuffa hästar - men tål rent fysiskt inte alls så mycket som många påstår!

Sorry...

Det är inte bara en gång som veterinärer svurit över dessa eländiga islänningar :D . En vet berättade om en dom fått in som visade en diffus hälta och de höll på att bli tokiga innan de röntgade alla ben. Hästen hade en rejäl spricka på ena frambenet. Ändå hade de böjt hela hästen, bedövat och klämt utan han visade mkt.

Att det går många islänningar med speciellt rygg , kors och bäckenproblem är välkänt.

Enligt min ET som har släkt på Island (och därmed är ganska insatt) är det helt enkelt en missuppfattning. På Island rider alla på dessa hästar eftersom det inte finns andra hästar att rida på. De har där alltid med handhästar för att kunna byta under längre turer. Här i Sverige verkar många inte förstått detta utan tunga ryttare rider de små hästarna ändå och följden är att det myllrar av Islandshästar med ryggproblem. Hon menar att har man en islänning och inte är jätteligen själv ska man bara rida kortare turer.

:bow: :bow:
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Det har alltid förvånat (och upprört) mig att människor på 90-100 kg väljer att köpa/rida islandshäst. Hur kan dom få för sig att en c-ponny, oftast inte särskilt grov, ska bära den vikten ibland i flera timmar???? Varför skaffar dom inte en större och grövre häst? Man kan inte gömma sig bakom "dom är så starka och viktbärande". Använd sunt förnuft, även om dom är starka för sin storlek finns det gränser. Det verkar som många tycker som jag men ingen säger något eftersom man är rädd för att såra tunga islandsryttare. Jättebra att detta kommer upp till debatt!!!
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Hur kan dom få för sig att en c-ponny, oftast inte särskilt grov, ska bära den vikten ibland i flera timmar????

Använd sunt förnuft, även om dom är starka för sin storlek finns det gränser. Det verkar som många tycker som jag men ingen säger något ...

Ok. Sunt förnuft är för mig att fråga vad du har för belägg för detta? Är det bara tyckande eller har du hårda fakta som vi andra missat?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag håller helt med dig!

Många veterinärer påpekar ryggproblem osv hos rasen.

Är man tjock eller bara stor ont tung ska man välja större, grövre häst! Tänk på hästarna lite för :devil:

Och på island har dom ju med handhästar, så det får man faktiskt ta hänsyn till lite.

Blev vansinnig på mitt ex pappa, nästan 2 meter lång, kraftig, hade en islandshäst på 137 cm, halsen i vädret och ryggen i backen.. den hade ryggproblem enligt vet senare. Och det är inte alltid så.. men jissess. .vad tänkte han med? :mad:
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Islandshästarna på Island är ungefär lika stora som de som finns på andra håll i världen. Kanske var det som du säger när man började exportera hästar från Island (dvs man behöll de fina hästarna oavsett storlek och sålde av "skrapet"), men numera är de flesta köpare medvetna och insatta och VÄLJER vad de vill köpa. Dessutom har ex-vis Sverige och Tyskland en omfattande och framgångsrik egen avel av islandshästar.

Ja, precis. Och enligt vad jag hört så är snarare hästarna i Sverige/Tyskland/Danmark mfl länder generellt större än många på Island (vet dock ej var jag fått det ifrån... :o ). Delvis tror man att det hänger på bättre fodring under uppväxten. Generellt har säkerligen islandshästen även på Island blivit betydligt större mot för ett antal år sen.

Det är bara att dra sina egna slutsatser av hästar man sett. När jag började med islänning för dryga 15 år sen var nog 1.35 cm ett "medelmått"; numera ligger det väl uppåt 1.39-1.40?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Det finns ju många reflektioner att göra inom ämnet. Dels att "stora hästar" förvisso blivit högre än tidigare, men vad säger det om de högres hållbarhet? Och vad är det som säger att större = lämpligare ridhäst för vuxen person, ligger inte mycket av det i betraktarens öga och inte minst inlärda "sanningar" utan påvisbar bakgrund?
:bow: Precis därför jag ställer "tvärtomfrågan" : vad säger att mindre hästar (även andra än islandshästar) INTE klarar vuxna människor?
Vore också intressant att få höra ett svar på Roheryns inlägg om vad som anses "lämpligt" att den "får" bära....

Sett till försäkringspremier så bör dock rasen vara rätt frisk och tålig, annars vore väl inte premien såpass låg jämfört med svenskt halvblod? Vissa bolag tillåter också nyförsäkring vid högre ålder.
Ja, det kan man ju också undra över. Och varför så många islandshästar faktiskt är hållbara för ridning långt över 20 års ålder.... trots att de kanske ridits av vuxna ryttare hela livet.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Det har alltid förvånat (och upprört) mig att människor på 90-100 kg väljer att köpa/rida islandshäst. Hur kan dom få för sig att en c-ponny, oftast inte särskilt grov, ska bära den vikten ibland i flera timmar???? Varför skaffar dom inte en större och grövre häst? Man kan inte gömma sig bakom "dom är så starka och viktbärande". Använd sunt förnuft, även om dom är starka för sin storlek finns det gränser. Det verkar som många tycker som jag men ingen säger något eftersom man är rädd för att såra tunga islandsryttare. Jättebra att detta kommer upp till debatt!!!

Gissningsvis är det så att väldigt många som köper islandshäst gör det av samma skäl som jag: de har en eller två extra växlar! Och om man har ett intresse för gångartsridning så finns inte så många stora, grova raser. Mjo, saddlebreed finns väl i Sverige; men inte i så stor omfattning och ej heller finns gångartstävlingar för rasen.

Däremot kan man väl fundera över lämpligheten i att rida en liten, tunn häst om man är väldigt stor. Men.... de allra flesta jag träffar som rider islänning är faktiskt fullt normalviktiga människor. ÄVen om också jag sett personer som är ganska överviktiga så tillhör de defintivt inte någon majoritet.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Blev vansinnig på mitt ex pappa, nästan 2 meter lång, kraftig, hade en islandshäst på 137 cm, halsen i vädret och ryggen i backen.. den hade ryggproblem enligt vet senare. Och det är inte alltid så.. men jissess. .vad tänkte han med? :mad:

Låter ju som typexemplet som flera berört: någon som ej vet/kan rida hästen i en korrekt form. Hästen kanske hade klarat det bättre om den ridits korrekt? Även en större häst som rids i en usel form kan ju få ont i ryggen.

Så frågan är: är det storleken på ryttaren som alltid är avgörande? Eller kan hur man rider också påverka?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Låter ju som typexemplet som flera berört: någon som ej vet/kan rida hästen i en korrekt form. Hästen kanske hade klarat det bättre om den ridits korrekt? Även en större häst som rids i en usel form kan ju få ont i ryggen.

Så frågan är: är det storleken på ryttaren som alltid är avgörande? Eller kan hur man rider också påverka?

Självklart handlar det om hur hästen rids och ryttarens balans! men han va så lång och stor för hästen så han kan nog omöjligt hittan nån balasns där :crazy:

Men han är för stor.. det finns inte en chans liksom..

Men en stor ryttare med bra balans är bättre än en liten som skumpar, helt klart!
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Knapplån....

Så många som har åsikter i detta ämne, men INGEN som vågar sig på en uppfattning om vad som då kan vara lämplig ryttarvikt på en islandshäst. Jag har som sagt en ca 140cm hög islänning, valack, 9år, ganska kraftig, någorlunda väl musklad och i god kondition. Inga extrema exteriöra avvikelser, inga gamla skador eller annat att ta hänsyn till. Riden/tränad regelbundet sedan han var 4år. Vad tror/tycker ni att han kan bära (och hur ofta och hur länge)....?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 865
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 902
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 031
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 886
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp