Bukefalos 28 år!

hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

S

Sofie_W

Lite dum fråga kanske men jag har just börjat rida islänning och kom på att jag inte har en aning om varför de kan bära mer än "vanliga hästar". Helt plötsligt kan jag, som visserligen är rätt liten och smal men som ändå red D-ponny och stor häst förut, rida stallets minsta häst som är 130cm. Hur mysigt som helst! Men hur kommer det sig att islänningar kan bära en vuxen människa trots sin litenhet?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Det svar som jag har fått, är att islandshästens benstomme är mer kompakt och att den trots samma omkrets på tex benen kan bära mycket mer än vissa andra hästraser. Det finns säkert ngn som kan förklara det bättre...
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

ja det har jag också undrat!
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

En islandshäst benstomme är mycket tätare och har mycket mindre märg än vanliga hästars ben, dvs benen ÄR starkare..
Även ryggen är kompaktare, dvs kortare så att den kan bära mer vikt..
Sedan har islandshästen gångarter som gör att den bär rätt från början, välbyggda hästar med andra ord..
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

En islandshäst benstomme är mycket tätare och har mycket mindre märg än vanliga hästars ben, dvs benen ÄR starkare..
Även ryggen är kompaktare, dvs kortare så att den kan bära mer vikt..
Sedan har islandshästen gångarter som gör att den bär rätt från början, välbyggda hästar med andra ord..

:confused: :confused: :confused:
Har man konstaterat det via undersökningar på döda hästar då eller? Det där med märgen alltså? För jag undrar också över det här...

Måste bara säga emot när det gäller påståendet att "de bär rätt från början" jag ser inte många islänningar som gör det faktiskt, de springer istället runt med extra sänkt rygg i många fall som jag studerat :devil: ;)

//M
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jo, det är många som skiter i att hästarna går i dålig form, men det är väldigt många som vill ha islänningar som ska hålla ett långt liv - de blir ju gamla. Träffade en idag som var över 30, och fortfarande rids, han är glad o pigg, och har ändå tävlat ,mycket, i sin ungdom.
Såå, det finns nog inom alla kategorier folk som inte tänker så mycket på hur hästarna har det, men de flesta gör nog så gott de kan.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

ehh ja, man har sågat igenom benen på döda islandshästar och jämfört med många andra raser, och har då sett med blotta ögat att en islandshästs ben är kompaktare och har mindre märg = mer ben..

islandshästen har vart den enda hästen på island i många år och därför har svaga individer sållats ut och staka individer avlats på, för att få fram en häst som håller att ridas på även av vuxna..

skulle man sätta ut t.ex welshar (ej mountain el cob) på en ö och rida dem gradvis mer och mer av tyngre och tyngre ryttare skulle den rasen inom ett antal generationer ha förändrar sin kroppsform och benstomme för att överleva, de svaga individerna sållas ut och de starka överlever.. precis som med islandshästen..

nu finns det bilder på islandshästens ben och märg jämfört med nån annan ras på nån islandshästsida, dock har jag inte länken och jag hittar den ej heller vid sökning..


och om den går rätt, självklart beror det på hästens utbildning, men i de flesta fall går en välutbildad islänning rätt mycket oftare än ett välutbildat halvblod..
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag tror inte att de kan bära mer än andra hästar av samma storlek och byggnad. Däremot kan de bära mer än många hästar med samma mankhöjd, då ju islandshästar oftast är betydligt grövre/kraftigare än t.ex. ridponnyer, även om de i höjd räknat är "lika stora". Tittar man ordentligt på en islandshäst ser man ofta kraftiga ben, relativt kort rygg, kompakt kropp, bred bringa, rund rumpa.... och med en sådan kroppsbyggnad är det lättare att bära mycket. Sedan är det givetvis en individuell fråga också - alla islandshästar kan inte bära 100kg ryttare, även om de flesta klarar normalbyggda vuxna.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Vad gäller benstommen, förresten, så har jag också "hört" det där om att den skulle vara tätare på islandshästar. Har ingen aning om ifall det stämmer, och tror inte att det spelar någon större roll för hur viktbärande hästen är. Det är ju sällan så att benen brukar gå av på hästar som får bära för tungt, utan snarare så att leder och senor tar mer stryk, och då hjälper ju inte en tät benstomme.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Ok, du måste mena att den går "rätt" för att tölta på ett korrekt sätt
För i form är det mycket sällan man ser en islandshäst gå.....
Jag har nog aldrig gjort det vid närmare eftertanke....men jag har ju inte sett alla islandshästar i sverige;)
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

formen är olika på olia typer av hästar.. rider man en islandshäst som är en gångartshäst i engelsk dressyr får den det många kallar rätt form.. men rätt form är helt enkelt en form där hästen bär sig själv och ryttaren (eller drar en vagn) på optimalt sätt.. dvs för islandshästen gäller det att sätta bakbenen under sig och vara lätt i framkroppen..
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag är riktigt skeptisk till det utbredda antagandet att alla islänningar kan bära fullvuxna grova personer (ex män).
Under de förutsättningar som de har på Island så verkar det som om de klarar det (men nu vet jag ingenting om deras veterinärvård och besiktning av hästar som verkar "veka"). På Island lever de under magra förhållanden, ute året runt, de som inte klarar det dör. Vad du får är en massiv, tålig, kraftig ponny som växer sakta. Den kost de äter på Island är unik som jag försått det bidrar mycket till hur deras benstomme konstrueras.
Så min stora skepticism bygger på vad som händer när vi i Sverige (eller annat land utanför Isalnd) börjar avla islänningar. Uppväxtmiljön som är unik på Island med kost och härdighet försvinner men mentaliteten och tanken på en ponny för vuxna finns kvar. Är det inte då hästen som drar det kortaste stråt...
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Men hur kommer det sig att islänningar kan bära en vuxen människa trots sin litenhet?

Jag brukar vända på frågan: hur kommer det sig eller snarare; vem har bestämt att andra raser INTE klarar bära en vuxen människa?

Uppvuxen i ridskolor som man är fick man ju lära sig att som vuxen kunde man inte rida ponny; man var för stor. Men: finns det någon statistik/forskning som visar att ponnys bara kan bära max 40 kg?

Om man tittar på andra kulturer: Mongoliet, Afrika, Sydamerika, indianerna i Amerika - där rider ju vuxna på hästar av ponnystorlek. Och jag vet inte... kanske "brakar" hästarna ofta? Nåväl, eftersom Islandshästen trots sin storlek ofta lever och är ridbar till långt över 20 års ålder så tycks de ju klara det rätt bra; generellt sett.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag tror inte att de kan bära mer än andra hästar av samma storlek och byggnad. Däremot kan de bära mer än många hästar med samma mankhöjd, då ju islandshästar oftast är betydligt grövre/kraftigare än t.ex. ridponnyer, även om de i höjd räknat är "lika stora". Tittar man ordentligt på en islandshäst ser man ofta kraftiga ben, relativt kort rygg, kompakt kropp, bred bringa, rund rumpa.... och med en sådan kroppsbyggnad är det lättare att bära mycket. Sedan är det givetvis en individuell fråga också - alla islandshästar kan inte bära 100kg ryttare, även om de flesta klarar normalbyggda vuxna.

Jag håller med! Jag tror inte heller det är mankhöjden som avgör egentligen utan snarare kroppskonstitutionen.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag har nog aldrig gjort det vid närmare eftertanke....men jag har ju inte sett alla islandshästar i sverige;)

Det är inte så ofta de går i form i tölten; men åk på VM eller SM nästa gång så kan du få se även såna hästar. Men i grundgångarterna tycker jag det finns många hästar även på klubbnivå som går i en lika bra (eller ibland dålig :crazy: ) form som på en klubbtävling i dressyr.

Här finns bilder från både nationell och klubbtävlingar på Islandshäst; de flesta bilder är tagna i tölt (Det är väl mest de vi islandshästmänniskor vill se;) ) men några är även i grundgångarterna och nog hittar jag några bilder där hästarna går i en ganska trevlig form! :)
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag är riktigt skeptisk till det utbredda antagandet att alla islänningar kan bära fullvuxna grova personer (ex män).
Under de förutsättningar som de har på Island så verkar det som om de klarar det (men nu vet jag ingenting om deras veterinärvård och besiktning av hästar som verkar "veka"). På Island lever de under magra förhållanden, ute året runt, de som inte klarar det dör. Vad du får är en massiv, tålig, kraftig ponny som växer sakta. Den kost de äter på Island är unik som jag försått det bidrar mycket till hur deras benstomme konstrueras.
Så min stora skepticism bygger på vad som händer när vi i Sverige (eller annat land utanför Isalnd) börjar avla islänningar. Uppväxtmiljön som är unik på Island med kost och härdighet försvinner men mentaliteten och tanken på en ponny för vuxna finns kvar. Är det inte då hästen som drar det kortaste stråt...
ja det har du helt rätt i! och det är just därför andra hästraser inte kan bära lika mycket som en islandshäst, för här i övriga världen behandlar vi svaga individer, gör det lättare för dem och omedvetet avlar vidare på individer som kanske inte håller de mått de borde..

så egentligen tycker jag att alla ston man avlar på ska besiktas och prövas, svaga individer ska inte avlas på bara för att "hon är så vacker" "hon är så snäll" "hon hoppar som en gasell" eller likn.. starka och friska individer ska det vara..

på island är det ju till och med så att individer med bristande lynne, dvs de som sparkar åt människa eller annan häst när de fångas in, de går direkt till slakt oavsett färg, kön eller stam.. hästar som sparkas och bits ska inte få vara kvar och lära andra hästar hur man gör eller "råka" föra lynnesgener vidare..
samma med hästar som uppvisar svaghetstecken, ryggproblem, fel exteriör, kroppsslitningar pga exteriören..
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Var med i det så kallade "ryggprojektet" på SLU där det bl.a. talades om islandshästar som är starkt överrepresenterade vad gäller allvarliga ryggproblem.
"Islänningar har också en extremt hög smärt-tröskel -eller nivå där de visar sin smärta. De har också en stark instinkt att så långt det bara är möjligt dölja sin smärta för eventuella rovdjur, och övriga flockmedlemmar också - de riskerar annars att bli utstötta och bli rovdjursmat.

-Islänningar är tuffa hästar - men tål rent fysiskt inte alls så mycket som många påstår!

Sorry...
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

"Islänningar har också en extremt hög smärt-tröskel -eller nivå där de visar sin smärta. De har också en stark instinkt att så långt det bara är möjligt dölja sin smärta för eventuella rovdjur, och övriga flockmedlemmar också - de riskerar annars att bli utstötta och bli rovdjursmat.

-Islänningar är tuffa hästar - men tål rent fysiskt inte alls så mycket som många påstår!

Sorry...

Och HUR har de kommit fram till det?

Det tror jag inte på öht.
Hur funkar det liksom, vad är det i islänningens kroppspråk som gör att man inte märker lika lätt om de har ont?:confused:

Jag säger inte att de TÅL så mkt som påstås,vill själv inte sätta upp för stora människor på min fast han är av den grövre typen av isis. men hur kan du veta att de INTE gör det?


Ryggproblemen tror jag kan ha att göra med att många islänningar fortfarande sadlas fel, eller att många anser den vara en bra nybörjarhäst, och därmed rider den inkorrekt.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Var med i det så kallade "ryggprojektet" på SLU där det bl.a. talades om islandshästar som är starkt överrepresenterade vad gäller allvarliga ryggproblem.
"Islänningar har också en extremt hög smärt-tröskel -eller nivå där de visar sin smärta. De har också en stark instinkt att så långt det bara är möjligt dölja sin smärta för eventuella rovdjur, och övriga flockmedlemmar också - de riskerar annars att bli utstötta och bli rovdjursmat.

-Islänningar är tuffa hästar - men tål rent fysiskt inte alls så mycket som många påstår!

Sorry...
har denna undersökning gjorts på islandshästar i sverige eller på hästar på island?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Det är inte bara en gång som veterinärer svurit över dessa eländiga islänningar :D . En vet berättade om en dom fått in som visade en diffus hälta och de höll på att bli tokiga innan de röntgade alla ben. Hästen hade en rejäl spricka på ena frambenet. Ändå hade de böjt hela hästen, bedövat och klämt utan han visade mkt.

Att det går många islänningar med speciellt rygg , kors och bäckenproblem är välkänt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 117
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 753
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 827
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp