Bukefalos 28 år!

hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag har inget behov av att få Fjordingar att framstå som någon typ av "mirakelhäst" Varför får jag intrycket av att en del Islänningsägare har det?

Islandshästar är inga mirakelhästar.
Men vissa individer kan utan vidare bära ryttare på upp till 110kg om ryttaren tar hänsyn till hästen.
Den tunga ryttaren måste t.ex. kliva av och gå mera än den lätta ryttaren.
Jag brukar kräva av tunga ryttare som rider mina hästar att de börjar med 15min promenad, sitter upp och får rida i ca 20min, sitter av och promenerar i 10min med lossad sadelgjord, sitter upp och rider ytterligare 20min och sitter sedan av och promenerar hem.
Och de får aldrig använda hästen som fotölj.
Vilket innebär att förutom dessa ridminuter så får de inte sitta på hästen alls.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag känner ingen sådan heller, sådana vänner vill inte jag ha.
Men jag vet om och har träffat på en del sådana.
Rätt ut med hästarna i hagen efter ridning bara.
Oavsett väder och temperatur, de är ju Islänningar.

Lagen om ligghallar är bra.

Och det är ju ett märkligt resonemang. Men dessa djurägare borde på vintern prova att ta på sig en tjock päls, sedan duscha med pälsen på och ställa sig utomhus i snålblåsande minusgrader, utan möjlighet till vare sig tak eller vindskydd. Då skulle nog hästen få stå på stall med täcke och torka ordentligt nästa gång och beredas en torr liggplats..

(Nu vet jag att det är dumt att göra jämförelser mellan människa och häst, men fysikens lagar om våt päls och kyla gäller båda...)
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Islandshästar är inga mirakelhästar.
Men vissa individer kan utan vidare bära ryttare på upp till 110kg om ryttaren tar hänsyn till hästen.
Den tunga ryttaren måste t.ex. kliva av och gå mera än den lätta ryttaren.
Jag brukar kräva av tunga ryttare som rider mina hästar att de börjar med 15min promenad, sitter upp och får rida i ca 20min, sitter av och promenerar i 10min med lossad sadelgjord, sitter upp och rider ytterligare 20min och sitter sedan av och promenerar hem.
Och de får aldrig använda hästen som fotölj.
Vilket innebär att förutom dessa ridminuter så får de inte sitta på hästen alls.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Ser du inte själv vad det är du skriver!!!???????
Din text betyder i min värld att: Islänningar INTE är mer viktbärande än andra hästar.
Det du beskriver gäller ju ALLA hästar/ponnyer i den storleken. Jag förstår faktiskt inte vad skillnaden är och nu är jag (som alltid) ärlig

// M
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag anser att man kan rida alla hästar så länge man rider dem rätt coh inte är för lång (det är det som är det störta problemet för många hästar), vikten klarar de flesta hästar av.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Ser du inte själv vad det är du skriver!!!???????
Jo - jag ser utmärkt vad jag skriver.

Din text betyder i min värld att: Islänningar INTE är mer viktbärande än andra hästar.
Nej just det.

Det du beskriver gäller ju ALLA hästar/ponnyer i den storleken. Jag förstår faktiskt inte vad skillnaden är
Det är just det där med storleken.
En 135cm Islandshäst bär mera än en 135cm Ponny av lätt typ.
Och ibland mera än ett smäckert halvblod i häststorlek.
Men det finns också massor av kraftigt byggda ponnyer som bär lika mycket.
Och så har vi ju Fjordhästar, Haflinger och Kallblod i Ponnyformat som är precis lika viktbärande.

Som sagt, Islandshästar är inga Mirakelhästar.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

vad är det som säger att just islandshästarnas påstådda viktbärighet är så exeptionell? Vad är det som säger att inte även andra raser kan bära 85-90 kg väl ridande ryttare?.

Det låter bättre! Och så är det nog garanterat, att raser med samma byggnad/förutsättningar kan bära lika mycket.


Det är ju du (och någon till) som påstår detta. Så jag undrar vad ni har för underlag ... mer än "vad jag har hört...."
Kliniken i närheten av dig: har du någon statistik från dem då?.
Jag ska försöka kolla upp det, dock bor jag ju på andra sidan landet numera.

För övrigt håller jag med dig om att det är bra att byta häst om man rider på långturer. Men en entimmes tur 5 dgr/vecka med en kunnig ryttare på 85-90 kg är jag övertygad om att mitt sto (ca 135 hög, dock av kraftigare typ) skulle greja. Naturligtvis ska hästen (som alltid) tränas för sin uppgift. Jag (som väger kring 60-65 kg) red inte mer än kanske 10-20 minuter på henne i början när hon reds in.

Låter bra! :)
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

En islandshäst benstomme är mycket tätare och har mycket mindre märg än vanliga hästars ben, dvs benen ÄR starkare..
Även ryggen är kompaktare, dvs kortare så att den kan bära mer vikt..
Sedan har islandshästen gångarter som gör att den bär rätt från början, välbyggda hästar med andra ord..

Islandshästar har ofta spatt som jag tror kommer av fel/ överbelastning! eller är jag knäpp? Och alla hästar som avlas på ett specielt sätt får problem nån stans! I det här fallet gångarter/ benen!

Bla. ryggen som bärs av muskler, har islänningar extra stark muskelatur oxå eller?

I mina ögon är Isläningar en ponny och ska i mina ögon inte ha en 120 kg klump på ryggen även fast dom är viktbärande!
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Islandshästar har ofta spatt som jag tror kommer av fel/ överbelastning! eller är jag knäpp? Och alla hästar som avlas på ett specielt sätt får problem nån stans! I det här fallet gångarter/ benen!

Bla. ryggen som bärs av muskler, har islänningar extra stark muskelatur oxå eller?

I mina ögon är Isläningar en ponny och ska i mina ögon inte ha en 120 kg klump på ryggen även fast dom är viktbärande!

Nu får du nog läsa på litegrann.... Laterala gångartsanlag är en urgångart som fanns hos alla hästar.

Det är så att de flesta ANDRA hästraser medvetet har avlat så smalt att man blivit av med pass och töltanlag.

Islandshästavel som bedriven på Island är en av de bredaste avelsmetoderna i världen vad gäller häst (med ett undantag, inga hästar utifrån tas in). I Sverige har vi en lite annan metodik med smalare avel, på gott och ont.

Och ja, man tränar TYPISKT islandshästar för att få en bättre muskulatur över ryggen än många andra hästar jag ser. Det är bara att titta på en vältränad islandshäst och motsvarande ponny inom andra discipliner så ser man ofta skillnaden. Givetvis finns undantag inom båda.

120 kg är mycket för en häst. Vi har 14 ridbara islandshästar. De flesta går bra med ryttare på upp till 85-90 kg, ingen av dem bär mer än 100 kg, vissa bär inte mer än 70 kg baserat på fysiologiska förutsättningar och träning. Sedan spelar det stor roll för hästen huruvida ryttaren klarar att rida i balans eller inte.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag anser att man kan rida alla hästar så länge man rider dem rätt coh inte är för lång (det är det som är det störta problemet för många hästar), vikten klarar de flesta hästar av.

Rider man dem rätt spelar längden INGEN roll. Har man balans har man, längden spelar ingen roll, faktum är att vikten då också spelar mindre roll.

Enkel fysik helt enkelt. Det är tyngdpunktens läge och förflyttningar som spelar roll i förhållande till var hästen tar upp krafterna från ryttaren. Eftersom riktningen för tyngdpunkten på en balanserad ryttare är parallell med krafterna för bärandet så spelar längden ingen roll.

En ryttare som är lång kommer dock att orsaka större avvikelser från detta när man rider i obalans, vilket ger större belastning.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Islandshästar har ofta spatt som jag tror kommer av fel/ överbelastning! eller är jag knäpp?
Gällande spatt finns undersökningar som påvisar arvbarhet; dvs att det för vissa individer uppträder innan inridning. För att minska risken för spatt har man också sett att tidigare träning och belastning faktiskt minskar risken - så det bör därmed inte bero på överbelastning.

Och alla hästar som avlas på ett specielt sätt får problem nån stans! I det här fallet gångarter/ benen!
Är det därför OCD / lösa benbitar är så vanligt bland halvblod etc? Och kotledsinflammationer är väl inte heller främmande?

I mina ögon är Isläningar en ponny och ska i mina ögon inte ha en 120 kg klump på ryggen även fast dom är viktbärande!
Jag tror säkert många hästar - oavsett ras inte vill ha en klump på ryggen. Däremot så var även "stora hästar" mindre tidigare, att avla på höjd är ju egentligen främst ett 1900-talsfenomen bland halvbloden. Samtidigt säger försäkringspremierna att detta kanske inte är superbra, för varför är annars premierna nästan dubbelt så höga jämfört med islandshästar på A1/ maximal?

Jag kan lätt förstå att det "ser konstigt" ut med islandsekipage ur en storhästryttares ögon, men som islandsryttare så tycker jag faktiskt att vissa ekipage på stor häst ser lite lustiga ut. Det brukar jag dock inte påtala jämt och ständigt, för jag misstänker att det ibland handlar om att vara lite mera öppen och vidsynt.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

*KL*

Oj, säger jag! Har nu läst igenom hela tråden och jag fascineras verkligen av alla åsikter och hur löst underbyggda dessa faktiskt är. Måste dock säga att jag är imponerad av den goda tonen...ja Virre, har inte sett en tillstymmelse av lynchning här.

Jag har själv bott i en landsända där veterinärklinikerna hade väldigt många islandshästar på besök. Fullt logiskt då den landsändan innehåller oerhört många turridningsföretag med islandshästar samt importföretag av rasen ifråga. Klart att de då är ofta representerade i området, eller hur? Då travet också är rätt stort i området så är det ungefär lika förekommande som travarna. Att döma rasens hållbarhet efter huruvida antalet besök på klinik i det området håller inte vill jag påstå.

Likaså när det gäller ET:s behandlingar av rasen. Ofta är ET ute på s.k. islandshäststall och i förhållandet antal förekommande islandshästar i området jämfört med andra raser tror jag inte det finns några exakta undersökningar gjorda. Här handlar det om "snack"...Be istället en ET beskriva problemen de stöter på bland alla övriga ridhästar...och då halvblod i synnerhet...

Att utgå från att islandshäst är detsamma som turridningshästar som alla går med en ryttare i flera timmar i sträck är verkligen att generalisera. De flesta islandshästägare har en rätt krass inställning och vet mycket väl vad som krävs för att träna sin häst stark och konkurrenskraftig för tävlingsamman. De tränas alltså för en uppgift och inte alls överdrivet längre än någon annan ras rids och tränas.

Vad det gäller vikter glömmer allt för många här att alla hästar ska tränas upp för sin uppgift. Med rätt träning från grunden bygger man upp hästen för att bära vikt. Jag bara väntar på när det ska gå upp för några att många QH i världsklass och som rids av stora karlar + 20 kg sadel inte kommer över maxmåttet för ponny. Men, de har fördelen att "se ut" som "hästar" och inte som ponny...är det där skon klämmer?

Dagens hysteriskt höga halvblod dras med enorma skadeproblem och det vimlar av ET som sliter med dessa liksom andra alternativare. Försäkringspremien talar sitt tydliga språk är jag rädd...Att då gnälla över eksem och spatt som förekommer på en del av hela islandshästpopulationen är rätt larvigt.

Jag har inget intresse att rida gångartshästar och därmed faller islandshästen bort helt naturligt som hästval för min del. Jag är dock vuxen och rider Welsh Cob som är strax över ponnymått och hingsten (Painthingst AB-prem.) jag valt att betäcka syrrans häst med är precis 147 cm och jag hoppas att avkomman inte blir mer än max 150 cm. Jag är westernryttare, 174 cm och väger runt 75-80 kg...Att jag törs ;)
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Det här med hållbarheten är jag ändå inte övertygad om. Veterinärer och ET pratar ofta om att Islandshästens problem är just att den har så otroligt mycket högre smärttröskel än andra hästar och därför upptäcks många skador inte alls. Hästarna kämpar på ändå. ET har berättat för mig om hur mycket islänningar hon behandlar och generellt är det mycket ryggproblem. Hästarna visar ingenting ändå och ryttarna har oftast kallat på en ET för att få hästen genomgången, inte för att något verkar vara fel. Hade dessa tappra hästar lägre smärttröskel kanske inte statistiken alls skulle se ut som den gör nu.
Jag är medveten om att mankhöjden på en häst inte säger om den är viktbärande eller inte. Det finns många faktorer att ta hänsyn till. Men nu är det vanligt med en lättare typ av Islandshäst. De är i många fall inte alls lika grovt byggda som de var förr. Den lättare smäckrare varianten bär likafullt dessa stora tunga karlar.
Faktum är ju att på Island rider man ut med en eller två handhästar, just för att kunna byta häst efter vägen, men hur ofta görs detta i Sverige? Som någon sa innan: Sverige och Island är inte samma sak.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Det var det jag som sa :banana:
Och jag håller med.. man får skilja på då och nu.
De avlas till sportmodeller, och bär samma människor.
Då är det något som blir fel.. :(
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Ja vi är helt på samma linje.
Hoppas bara att alla Islandsryttare inte tar illa upp, för det finns givetvis massor av dem som rider sina hästar med förnuft. Det är avarterna (som det är ganska gott om) som vi pratar om här nu.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Vill bara stötta teorierna om Islandshästarnas smärttröskel eller deras förmåga att dölja smärta (och detta faktum påverkar säkerligen försäkringsbolagens statistik...)

Har hört detta från flera framstående hästbehandlare/veterinärer.

Många som vill ha en trevlig familjehäst/skogsmulle köper islandshäst, hästen visar inte smärta och hamnar följdaktligen inte hos veterinär, även om den har ont/skador.
Hos tävlande individer kanske man upptäcker detaljer i aktion tex. och kollar upp hästen i större utsträckning.

Har även hört en veterinär som är expert på hästryggar (arbetar i stora delar av sverige) säga att det inte är någon skillnad på en vanlig ponnys skelett och en islandshäst skelett.

Dock tror jag att en normalviktig vuxen lätt kan rida på en islandshäst som har bra exteriör, likväl som på en C-D - ponny av det inte alltför vekare slaget.

Dock ska inte tjockisar (som jag tex) rida längre turer.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Instämmer med föregående talare. Många islänningar hamnar hos familjer som i första hand vill ha en trevlig ridkompis - inte en tävlingshäst. Därför är det svårare att upptäcka mindre hältor, ryggproblem etc.
Jag tycker att man ser en hel del islänningar som ser omusklade ut - de ser ju mest ut som små pälsbollar!! Att sen stora karlar rider på dessa pälsbollar ser inte så bra ut... Jag tycker faktiskt synd om dem. Nu när jag läste om att de skulle ha högre smärttröskel än andra hästar (hur man nu kommit fram till det) så tycker jag att det låter hemskt!
Visst har halvbloden problem, men de är ju oftast mer rena tävlingsindivider och rids regelbundet för tränare därför hittar man lättare småskador.
Jag tror för min del att islandshästen är en utmärkt häst för familjen - där omväxlande barn och mamman rider - då kan islänningen säkert vara det perfekta valet! De verkar ha ett mycket gott psyke. Klart bättre psyke än fysik.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Vill bara stötta teorierna om Islandshästarnas smärttröskel eller deras förmåga att dölja smärta
Krasst sett - är det inte ägare/ ryttares oförmåga att förstå sitt djur och därmed människans okunnande vi lika gärna kan diskutera här?!
:devil:


Många som vill ha en trevlig familjehäst/skogsmulle köper islandshäst, hästen visar inte smärta och hamnar följdaktligen inte hos veterinär, även om den har ont/skador.
Hos tävlande individer kanske man upptäcker detaljer i aktion tex. och kollar upp hästen i större utsträckning.
Återigen, här handlar det om kunnande. Hur många halvblod eller fd travare rids halta av sina orutinerade ryttare?
Och är det i så fall rasens fel?

Har även hört en veterinär som är expert på hästryggar (arbetar i stora delar av sverige) säga att det inte är någon skillnad på en vanlig ponnys skelett och en islandshäst skelett.
Men detta skall ju ha påvisats i undersökningar där man sågat itu ben, är det då bara en personlig reflektion veterinären gör?
Och beror belastningsskador ALLTID på en stor eller för tung ryttare eller på felaktig ridning, tokig skoning, illasittande utrustning, ryttarens balans eller avsaknad av balans, underlag, utfodring osv?

"Som man frågar får man svar" heter det och det ligger ofta något i detta. Antaganden görs utifrån EN persons värderingar och erfarenheter - men är de sanna? Och vad var utgångspunkten?

Är utgångspunkten att det ser konstigt ut med en stor person på en liten häst, och att man själv bara har dressyr/ hopp på halvblod som referens, ja vad tror ni svaret blir?
De flesta människor har trots allt närmre till att skydda det bekanta än att varmt omfamna nyheter för dem.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Krasst sett - är det inte ägare/ ryttares oförmåga att förstå sitt djur och därmed människans okunnande vi lika gärna kan diskutera här?!
Det tycker jag inte. När många hästbehandlare vittnar om samma fenomen tycker jag att man bör kunna börja fundera på om det finns en sanning bakom denna. När flera veterinärer vittnar om dessa hästar som går omkring med skador men som inte visar det.
Hästar med spända och ömma muskler som behandlas men inte rör en min. Människor som har känt på hundratals individer av olika raser och märker klar skillnad på reaktioner hos islandshästen jämfört med andra raser. Detta förklaras av dessa med att de har, precis som någon skrev tidigare, mera flockinstinkter kvar än andra raser - inte visa sig svag. Naturligtvis förekommer det även undantag.

Återigen, här handlar det om kunnande. Hur många halvblod eller fd travare rids halta av sina orutinerade ryttare?
Och är det i så fall rasens fel?

Det är ju vanligt såklart (tyvärr). Jag tror inte det är rasens "fel" någonsin. Det är ju människan som gör fel - alla gånger.
Från avel till användning....
Skillnaden ligger i att en halt häst/ponny i regel hamnar hos veterinären och får behandling och hamnar i statisistiken. En lika skadad islandshäst kanske bara har en rörelsestörning som inte upptäcks lika lätt/i värsta fall inte alls.
Att skillnaden ligger hos hur hästen uttrycker smärta, inte att den har "dåliga" ägare som inte upptäcker felen, för såna hästägare finns det över hela linjen :( .

Jag tror även att det finns hos flera raser, många kallblod tex, att de är "tåligare" och inte hamnar hos vet. lika ofta.

Jag gillar islandshästar, har inte påstått annat, det vore klart ett alternativ om jag vore lättare. Men jag gillar inte uppfattningen att de är så mycket tåligare/kraftigare än andra raser och därmed kan utsättas för mycket högre påfrestning.

Men detta skall ju ha påvisats i undersökningar där man sågat itu ben, är det då bara en personlig reflektion veterinären gör?
Enligt honom så fanns det undersökningar som visade på att det inte fanns skillnader i skelettets tjocklek och övriga utseende eller hållbarhet. Har bestämt för mig att han var inblandad i den stora undersökningen om hur hästens rygg fungerar som fortfarande pågår om jag inte är felunderrättad.
Men jag vill gärna se denna undersökning som du pratar om, jag blir mer än gärna bevisad om motsatsen :) Jag lär så länge jag lever och försöker lyssna på människor som har stor erfarenhet och mycket kunskap.

Och beror belastningsskador ALLTID på en stor eller för tung ryttare eller på felaktig ridning, tokig skoning, illasittande utrustning, ryttarens balans eller avsaknad av balans, underlag, utfodring osv?
Nej, knappast. Har aldrig påstått det heller. En häst som aldrig rids kan drumla runt i hagen och göra sig illa. För att lindra smärtan belastar den fel osv.. Arvet påverkar ju såklart, men där är ju människan med och petar. Men allt det du räknar upp påverkar ju hållbarheten och hur hästen rör sig/inte rör sig.

"Som man frågar får man svar" heter det och det ligger ofta något i detta. Antaganden görs utifrån EN persons värderingar och erfarenheter - men är de sanna? Och vad var utgångspunkten?

När flera personer berättar om sina erfarenheter, helt oberoende av varandra och har samma upplevelser brukar jag ta till mig informationen. Jag har inte ställt några frågor utan fått detta serverat av människor som har stor kunskap och som jag respekterar.
Det har inte funnits någon anledning för dessa människor att på något vis racka ned på islandshästen, utan de har bara berättat om sina erfarenheter.

Är utgångspunkten att det ser konstigt ut med en stor person på en liten häst, och att man själv bara har dressyr/ hopp på halvblod som referens, ja vad tror ni svaret blir?
Jag är själv sprungen ur hästhantering på många olika sätt och har absolut inga "rasistiska" tankar om någon hästras. Har inte problem med att vuxna människor rider ponny/liten häst överhuvudtaget bara det görs med huvudet och det både tror och hoppas jag att det görs i de allra flesta fall.

De flesta människor har trots allt närmre till att skydda det bekanta än att varmt omfamna nyheter för dem.
Det är ju sant! Men det finns inga sådana tendenser hos dessa människor jag mött utan snarare ett öppet sinne.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

hinner inte mera nu, men tack biffen för intressant inlägg / bemötande :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 110
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 753
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 827
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp