Bukefalos 28 år!

Hur kan man ändra kvinnosynen i Indien? Ang. våldtäkter

Det kan du kanske ha rätt i, jag har tyvärr inte läst så många rapporter heller utan kontrollerade bara ett av påståendena i tråden. Men i synnerhet reportage måste man också läsa kritiskt.

Skummar man internetpublikationer får i varje fall inte jag bilden av situationen är värre i Indien när det gäller våldtäkter än i andra länder:

http://world.time.com/2013/11/08/wh...india-than-everywhere-else-but-actually-isnt/
Blir lite snedvridet när våldtäkt inom äktenskapet inte är olagligt och många våldtäkter rent generellt sker inom förhållanden. Fortfarande inga problem i Indien?

http://edition.cnn.com/2015/03/05/asia/marital-rape-india/
 
Blir lite snedvridet när våldtäkt inom äktenskapet inte är olagligt och många våldtäkter rent generellt sker inom förhållanden. Fortfarande inga problem i Indien?

http://edition.cnn.com/2015/03/05/asia/marital-rape-india/
Jag kan mycket väl tänka mig att det finns stora problem i Indien när det gäller kvinnors status och rättigheter, det jag vände mig mot var att försöka göra dessa förövares åsikter till norm för männen i Indien.
 
Jag kan mycket väl tänka mig att det finns stora problem i Indien när det gäller kvinnors status och rättigheter, det jag vände mig mot var att försöka göra dessa förövares åsikter till norm för männen i Indien.

Just den mannens åsikter bör väl kanske inte ses som normen, men jag är nyfiken på hur du anser att samhället ska se ut innan någonting kan klassas som "normen"?
Anser du att normen i Sverige också är jämställdhet och fin kvinnosyn, med några få undantag? Är det inte lite av en norm med krasslig kvinnosyn typ nästan i hela världen?
 
Problemet med Indien att det samhället spänner från det modernaste vi i västvärlden kan erbjuda till nära nog stenåldern.
Man har ett traditionellt kastsystem som delvis fortfarande är socialt accepterat.

Delar av befolkningen har alltså en föreställningsvärld att kvinnor inte har ngr rättigheter och att allt våld som drabbar dem är att härleda till att kvinnor inte håller sig på plats.

Det tog oss här i Skandinavien 800 år att nå dit vi kommit idag. Det kommer att ta något liknande för de delar av det Indiska samhället att västerländsk standard och tradition.

Naturligtvis kan och ska man speeda upp processen men i vilket fall kommer det att ta många generationer.

Att direkt flytta över Svenska värderingar på det Indiska samhället är egentligen både naivt och fruktlöst. Man måste acceptera den situation som råder och utifrån den med dess förutsättningar arbeta framåt.
Att från Europa med "Kolonial" förstå sig bäst anda komma med pekpinnar lär nog istället vara kontraproduktivt.
 
Senast ändrad:
Ja, jag har förstått att du precis som författarna till artikeln vill föra ut dessa personers åsikter och det tycker jag är fel.

Vill man veta vad som är den allmänna åsikten i Indien om våldtäkter så skall man intervjua andra än dessa personer. Våldtäkt är i Indien belagt med dödsstraff om det upprepas, mycket strängare än så kan det inte bli och lagen kommer inte till av sig själv utan det måste finnas ett stöd bland befolkningen för den inklusive bland män.

Om våldtäkt upprepas ja... Om vi i Sverige har problem med bevisning i våldtäktsfall så utgår jag ifrån att det är liknande eller kanske ännu sämre situation i Indien. I Sverige behöver ett offer "bara" leva med sin egen skam, i många andra länder läggs samhällets skam till som ytterligare en sten. Naturligtvis kan vi inte överföra våra svenska samhällsvärderingar på ett annat land men faktum är att something is rotten in the state of India. Precis som @landsbygdsbo tror jag att det har med kastsystemet att göra, bland annat. Att ändra på detta kommer ta generationer. Ett säkert kort tror jag är att satsa på de som idag är pojkar. Det är där en attitydförändring måste gro.
 
Att de styrande i Inden är medvetna om problemet kan ju utgå ifrån. Men kommer vi från Europa med pekpinnar så låser hela situationen sig och man kommer ingen vart.
Utbildning, att ändra och bryta upp gamla konventioner och att som Marquell säger , att ta tag in nya kommande generationer och att göra allt detta under Indiska myndigheters kontroll och ansvar.
 
Jag läste den här artikeln och blev ärligt talat illamående http://www.svt.se/nyheter/varlden/i...n-legat-still-hade-hon-inte-kommit-till-skada

"– En flicka är mycket mer ansvarig för en våldtäkt än en pojke. En ordentlig flicka ska inte springa runt på stan klockan nio på kvällen. Bara 20 procent av alla flickor är bra flickor, "

"Hon borde inte kämpat emot under våldtäkten. Hon borde bara ha varit tyst och låta den ske. Då skulle de inte ha kastat ut henne när de var klara, säger den dömde våldtäktsmannen"

"Förut kunde en man våldta och sedan säga ’lämna henne, hon kommer inte berätta det för någon’. Nu kommer de inte lämna kvinnan när de är klara, som vi gjorde. De kommer att döda henne, säger Mukesh Singh."

Jag förstår att det handlar om en kvinnosyn som är djupt rotad i deras kultur men något måste ju göras. Frågan är hur? Går det ens? Fler och fler i landet protesterar och kvinnorna börjar säga ifrån, ändå lever sån här kvinnosyn kvar. Det gör verkligen ont i hjärtat.

Hur ändrar man åsikter som levt i generationer bakåt. När började man tolka det hela som att våldtäkter var okej? Var börjar man?
Det är så obeskrivligt vidrigt så det finns inte ens ord för det :yuck: Läste det också förut, det är så totalt omänskligt att kunna göra något sådant. Stackars stackars kvinna! Eller kvinnor för det händer ju titt som tätt :(
 
Omänskligt eller onaturligt har egentligen inte med saken att göra.
Det bryter mot de officiella normer de flesta samhällen har idag.

Men man måste komma ihåg att dessa normer varierar och har varierat genom tiderna och från samhälle till samhälle.

Och det är genom att påverka normbildningen vi kan komma ngn vart.

Ta exempelvis prostitution, De flesta samhällen ser med avsky på företeelsen men flera länder i EU tillåter prostitution.
I antikens Grekland var pedofili mot pojkar både acceptabelt och comme-il-faut, Ett fenomen som existerade i dela av Italiens så sent som mot slutet av 1800;talet

Sedan dess har våra normer ändrats och vi accepterar inte längre dessa beteenden.

I Indien är våldtäkt ett brott, men traditioner och normer som int hör hemma på 2000:talet lever fortfarande kvar hos stora grupper
 
I Indien är våldtäkt ett brott, men traditioner och normer som int hör hemma på 2000:talet lever fortfarande kvar hos stora grupper
Inte om det sker inom äktenskapet, så länge som bruden är över 15 år. Mannen har rätt att ha sex med sin fru när och hur han vill enligt lag.
Det vore ju en bra start för myndigheterna att ändra den lagen. Om mannen har rätt till sin hustrus kropp är det inte så långt hopp till att andra män anser sig ha rätt till kvinnors kropp rent generellt.
 
Inte om det sker inom äktenskapet, så länge som bruden är över 15 år. Mannen har rätt att ha sex med sin fru när och hur han vill enligt lag.
Det vore ju en bra start för myndigheterna att ändra den lagen. Om mannen har rätt till sin hustrus kropp är det inte så långt hopp till att andra män anser sig ha rätt till kvinnors kropp rent generellt.
Ja där ser du hur normerna kan ändras med tiden, detta var lagligt i Sverige fram till 1962, tror jag. Så att räkna med att den Indiska lagstiftningen följer inom 100* år är väl realistiskt.
* från 1962 räknat
 
Får man försynt fråga om vi inte skulle börja sopa rent framför våran egen dörr innan vi börjar med Indien?
Överfallsvåldtäkter som var tämligen okända för 30-40 år sedan är nu vardagsmat.
:confused:
 
Får man försynt fråga om vi inte skulle börja sopa rent framför våran egen dörr innan vi börjar med Indien?
Överfallsvåldtäkter som var tämligen okända för 30-40 år sedan är nu vardagsmat.
:confused:
Överfallsvåldtäker är fortfarande den minsta delen. Våldtäkter sker i stor majoritet mest i förhållanden eller med någon man känner. Så nej det är inte vardagsmat.

Man kan inte jämföra kvinnosynen i Indien och Sverige idag då lagar och kultur ser helt annorlunda ut. Jovisst ska vi fortsätta jobba för att förbättra läget här i Sverige också.
 
Utanför eller innanför dörren, ?? det är ju innanför Sveriges gränser som menas, det begriper tom. en kratta som jag ;)

Då får jag förklara när inte poletten trillade ned. Eftersom majoriteten av våldtäkter sker inomhus, av för offret känd gärningsman (ofta genom giftermål eller annat förhållande), verkar det bäst att börja städningen där - innanför dörren.
 
Då får jag förklara när inte poletten trillade ned. Eftersom majoriteten av våldtäkter sker inomhus, av för offret känd gärningsman (ofta genom giftermål eller annat förhållande), verkar det bäst att börja städningen där - innanför dörren.
Nu undrar jag vem som läser som en kratta, jag citerar "Överfallsvåldtäkter som var tämligen okända för 30-40 år sedan är nu vardagsmat.
:confused:"

Och så kommer du dragande med relationsvåldtäkter???

Överfallsvåldtäkter sker nog mest med okända förövare och utomhus eller? ;)
 
Citaten är hämtade från personen som begick våldtäkten och mordet, att hans kvinnosyn skall utgöra norm i Indien motsäges direkt av att han dömdes till döden av samhället. Sedan att låta en sådan här person få utrymme att försöka ursäkta sin handling tycker jag är fel, vad han har att säga när det gäller detta saknar fullständigt värde.
Nejdå den synen är väldigt utbredd i Indien. dagens DN innehöll en intervju med filmskaparen som intervjuat mannen och hon sa att hon varit beredd på att möta ett monster men att han var en helt vanlig man och helt oförstående inför uppståndelsen, såhär tyckte ju alla.
 
@AndersB jag orkar inte diskutera just nu men lägg lite energi på att söka info istället för att skriva hittepå. Googla lite det räcker.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag funderar mycket över vad det egentligen var som hände med mitt förhållande och hur det kunde bli som det blev… Jag funderar på om...
2
Svar
23
· Visningar
3 657
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 120
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 428
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 403
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp