Hur kan man vara så missnöjd när man skall få helrenoverat?

Fast det blir knappast billigare att ha en mer långdragen reparation. Och du menade ju att hyresbolagen inte hade möjlighet att kolla innan.

Jag vet ingen som har ett hyreskontrakt som generellt avtalar bort all ersättning vid eventuella reparationer.
Ofta så har hyresbolagen egen personal som ändå kostar lön. Så det spelar då ingen roll.
Det vanligaste är faktiskt kontrakt där ersättning vid reparationer och underhåll är avtalat så att det inte utgår.
 
Jo hyresgästen säger det i videon.
Att hon nu inte vill ha lägenheten alls för att sunkigheten sitter kvar i väggarna.

Lukten kan ju t.ex. bero på att vattenlåsen har torkat ur så att det luktar avlopp. Men hon vill inte bo där längre oavsett vad som nu åtgärdas.

Hon säger att hon har stått i kö i flera år och aldrig hade varit intresserad av lägenheten om hon hade fått veta dess skick på förhand. Vilket hon - med alltså väldigt många andra hyresgäster som sökt ny lägenhet under samma period - inte fick. Det är ju det som är själva nyheten.

I mina ögon uttrycker hon mest bara en stor besvikelse över att lägenheten inte var i det skick hon förväntade sig, och omaket över att renoveringen sätts igång först samtidigt som hon får nycklarna för inflyttning (och ändå tvingas betala full hyra under tiden renonoveringen pågår och lägenheten inte kan nyttjas fullt ut).

Hade hon vetat om detta och fått välja, hade hon uppenbarligen inte valt att lägga sina köpoäng på den lägenheten.
 
Men detta - fetstilt - påstås väl ingenstans? Det är väl just kommunikationen och - bristen på - information det hela handlar om. Det går liksom inte på en vecka att få tag på ett förstahandskontrakt i många städer; det handlar om åratal i bostadskö. Det anmärkningsvärda i detta är ju att chansen till visning före påskrivning av kontrakt/inflytt har decimerats p.g.a. pandemin och att hyresvärdar har hyrt ut utan att ge insyn i eller informera om aktuellt, faktiskt skick på lägenheten. Sådant som är omöjligt att få någon uppfattning om utifrån enbart en planlösning, vilket är det enda nya hyresgäster har haft att utgå från då visningar inte varit möjliga och inga alternativ verkar ha möjliggjorts.
Jo på slutet av filmen så säger hon att hon inte hade velat ha lägenheten för att den är så äcklig att det känns som att det sitter i väggarna. Renovering före hade inte hjälpt på det.
 
Jo på slutet av filmen så säger hon att hon inte hade velat ha lägenheten för att den är så äcklig att det känns som att det sitter i väggarna. Renovering före hade inte hjälpt på det.
Hjärnan spelar många spratt. Skulle själv inte vilja lägga sparad kö på en lägenhet som luktar illa, räckte att jag var borta några dagar så vattenlåset luktade lite när jag kom hem men jag tyckte jag kände lukt länge efter det trots ingen annan kände av lukten.
 
Jo på slutet av filmen så säger hon att hon inte hade velat ha lägenheten för att den är så äcklig att det känns som att det sitter i väggarna. Renovering före hade inte hjälpt på det.

Ja, alltså att hon inte hade velat ha den om hon hade varit medveten om och informerad om förutsättningarna, d.v.s. skick och renoveringsbehov.

Jag kan inte se att hon uttryckligen säger att lägenheten aldrig någonsin kommer att bli beboelig, men att hon är uppenbart besviken över att den var något helt annat än vad hon hade förväntat och önskat sig efter att ha tackat ja till en lägenhet efter flera år i bostadskö.
 
Ja, alltså att hon inte hade velat ha den om hon hade varit medveten om och informerad om förutsättningarna, d.v.s. skick och renoveringsbehov.

Jag kan inte se att hon uttryckligen säger att lägenheten aldrig någonsin kommer att bli beboelig, men att hon är uppenbart besviken över att den var något helt annat än vad hon hade förväntat och önskat sig efter att ha tackat ja till en lägenhet efter flera år i bostadskö.
Men när den är renoverad och fin så borde den ju motsvara hennes förväntningar kan jag tycka.
 
Det var inte några stora bitar av parketten som saknades. Lite sprucken färg kring fönstren? Fettfläckar på väggarna ser man hos många.
Färgsläpp/rinningsskador på köksluckor närmast diskbänken är inte heller något jag förfaras över.

Det var ju inte ens nikotinrosor i taket, något som jag haft i flera lägenheter....
Titta på filmen 0:06 in - det är breda remsor borta ut parketten under köksskåpens fötter
 
Titta på filmen 0:06 in - det är breda remsor borta ut parketten under köksskåpens fötter
Alltså, kom igen. Det gör att lägenheten behöver renoveras, men inte att den inte går att bo i.

Ja, bostadsbolaget borde ha kommunicerat hur lägenheten såg ut, men lägenheten är inte precis skabbig, speciellt inte när hon dessutom får den renoverad. Och det är helt normalt att man renoverar när hyresgäster bor där. Att bo där när de fixar golvet i köket verkar inte så omöjligt.
 
Jag skulle inte heller vilja få en för skabbig lägenhet om jag stått i kö länge. Lukt av inrökt eller annat stank samt ohyra finns ofta kvar till en viss del trots helrenovering. Renoveringar av hyresrätter är ju dessutom oftast ”fort och fel” med liten respekt över nedsmutsning och annat omak det blir för en själv eller ens tillhörigheter. Så jag förstår att hon blev missnöjd om lägenheten är rent äcklig om den inte är superbillig även om reaktionen kanske är lite väl dramatisk.
 
Men när den är renoverad och fin så borde den ju motsvara hennes förväntningar kan jag tycka.

Ja, det kan jag såklart inte svara för. Som sagt, det som inslaget försöker belysa är ju att hyresgäster under pandemin har ”tvingats” (det kan ju vara mer eller mindre akut) ta lägenheter utan att ha fått se dem innan. Och i det här fallet uppenbarligen utan att ens få någon särskild information om aktuellt skick.
 
Angående visning, så är det vanligaste här att den boende har visningen. Hyresvärden är inte med. Så att det krånglar nu, förstår jag. Alla vill inte ha in ett gäng okända människor i sitt hem under pandemin.

Hade jag fått reda på i efterhand att min lägenhet skulle renoveras efter inflytt, hade jag blivit väldigt grinig. Jag har djur och måste ha möjlighet att kunna anpassa efter det.
 
Hade jag fått reda på i efterhand att min lägenhet skulle renoveras efter inflytt, hade jag blivit väldigt grinig. Jag har djur och måste ha möjlighet att kunna anpassa efter det.
Ja, alla inklusive hyresbolaget är ju överens om att kommunikationen har brustit.
Det finns ju inga tvivel där.
Om nu hyresvärden visste då.

Hur hade du gjort om du fått veta innan att lägenheten såg ut som skit men kommer att renoveras snarast?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 067
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 792
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi En sliten villa med anor i Stockholms skärgård blev nyligen såld men den nya ägaren upptäckte att den redan var bebodd. Några frågor som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 586
Hemmet I början av året köpte jag min första egna lägenhet relativt billigt då jag och sambon skulle bli särbos. En liten 1:a som var i...
Svar
7
· Visningar
1 860
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp