Hur kan man vara så missnöjd när man skall få helrenoverat?

Ja, alla inklusive hyresbolaget är ju överens om att kommunikationen har brustit.
Det finns ju inga tvivel där.
Om nu hyresvärden visste då.

Hur hade du gjort om du fått veta innan att lägenheten såg ut som skit men kommer att renoveras snarast?

Då hade man ju kunnat behålla sin gamla bostad en månad till (så att den nya hinner rneoveras) eller tacka nej om man inte har möjlighet till det.
 
Då hade man ju kunnat behålla sin gamla bostad en månad till (så att den nya hinner rneoveras) eller tacka nej om man inte har möjlighet till det.
Det kan man ju göra för säkerhets skull p.g.a. pandemin också. Just för att man faktiskt inte vet.

Det är ett speciellt läge och alla blir påverkade.
Att köra med hängslen och livrem kan ju vara lämpligt när det är som det är.
 
Ja, alla inklusive hyresbolaget är ju överens om att kommunikationen har brustit.
Det finns ju inga tvivel där.
Om nu hyresvärden visste då.

Hur hade du gjort om du fått veta innan att lägenheten såg ut som skit men kommer att renoveras snarast?

Beroende på vad som ska renoveras. Och hur stor lägenheten är. Men med en större renovering medan jag bor där, hade fått mig att säga nej pga katterna.

Hade det varit en riktig drömlägenhet, hade jag kanske tagit den och haft kvar den gamla, alt bott hos mina föräldrar tills den var klar.
 
Håller med. Jag tyckte inte heller att det var så förfärligt. Men om lägenheten luktar något förfärligt så är det ju en sak. DET hade jag absolut inte velat flytta in till.
Och det är just stanken/lukten som dessutom inte kan förmedlas via medier, som personen framförallt klagar på.

Vem vill ställa in sina möbler om lägenheten stinker? Eller ens vistas där? Nu kanske hon är extra känslig och överdriver eller så inte. Det är omöjligt att veta.

Sen beror det på hur omfattande renoveringen är, tar det en dag eller ett halvår?
 
Faktiskt väldigt förvånad över att folk går in på "det var inte så illa, jag har haft hyresrätter som varit värre". Det betyder väl inte att hon ska nöja sig med något som är under hennes förväntning och standard? Tycker det är bra att hyresgäster ställer krav på produkten så att det faktiskt inte accepteras med undermåliga skitlägenheter som "bara är så".
 
Jag har flyttat in i en lägenhet nu under pandemin och jag fick inte se den innan inflytt. Trots att lägenheten stått tom i minst två månader (kunde datera den gigantiska hög med reklam som låg innanför dörren) har inte min hyresvärd kollat upp om den tidigare hyresgästen åtgärdat det som fanns i besiktningsprotokollet... Det var inte städat ordentligt, badkaret stod kvar trots att det skulle tas bort etc. Lukten tog det fyra dagar att vädra ut (torra vattenlås och instängt). Förstår faktiskt inte varför bostadsbolaget (allmännyttan) inte ens kunde sticka in näsan i lägenheten under dessa månader...
 
Faktiskt väldigt förvånad över att folk går in på "det var inte så illa, jag har haft hyresrätter som varit värre". Det betyder väl inte att hon ska nöja sig med något som är under hennes förväntning och standard? Tycker det är bra att hyresgäster ställer krav på produkten så att det faktiskt inte accepteras med undermåliga skitlägenheter som "bara är så".
Men det är väl ingen som tycker att hon skall nöja sig?
Alla inklusive hyresbolaget anser ju att lägenheten skall renoveras. Den kommer ju att bli helt nyrenoverad alldeles strax.
Däremot så tycker vissa att hon överdriver.

Jag tycker att det är fjantigt att inte vilja ha lägenheten ens efter att den är renoverad.
 
Beroende på vad som ska renoveras. Och hur stor lägenheten är. Men med en större renovering medan jag bor där, hade fått mig att säga nej pga katterna.

Hade det varit en riktig drömlägenhet, hade jag kanske tagit den och haft kvar den gamla, alt bott hos mina föräldrar tills den var klar.
Det verkade ju som att det var den perfekta lägenheten på alla sätt utom skicket.
Och skicket kommer ju att åtgärdas.

Om man har känsliga husdjur så kan ju jag tycka att man behåller den gamla lägenheten en månad extra för att göra flytten smidig för dem.
 
Men det är väl ingen som tycker att hon skall nöja sig?
Alla inklusive hyresbolaget anser ju att lägenheten skall renoveras. Den kommer ju att bli helt nyrenoverad alldeles strax.
Däremot så tycker vissa att hon överdriver.

Jag tycker att det är fjantigt att inte vilja ha lägenheten ens efter att den är renoverad.
Finns så mycket konstiga människor
Min bror sålde sin lägenhet ett par hundra tusen billigare pga att badrummet behövde renoveras (skrevs in i kontraktet tom)
När köpet var klart ville nya ägaren att min bror skulle stå för renoveringen av badrummet "för det var i så dåligt skick" :meh:
 
Det verkade ju som att det var den perfekta lägenheten på alla sätt utom skicket.
Och skicket kommer ju att åtgärdas.

Om man har känsliga husdjur så kan ju jag tycka att man behåller den gamla lägenheten en månad extra för att göra flytten smidig för dem.

Ja, får man veta i tid så kan man ju lösa det. Det blir ofta minst 1 dubbel månad i alla fall, tycker jag. Men pratar vi ur det aktuella fallet, så hade jag inte blivit glad.
 
Jag har flyttat in i en lägenhet nu under pandemin och jag fick inte se den innan inflytt. Trots att lägenheten stått tom i minst två månader (kunde datera den gigantiska hög med reklam som låg innanför dörren) har inte min hyresvärd kollat upp om den tidigare hyresgästen åtgärdat det som fanns i besiktningsprotokollet... Det var inte städat ordentligt, badkaret stod kvar trots att det skulle tas bort etc. Lukten tog det fyra dagar att vädra ut (torra vattenlås och instängt). Förstår faktiskt inte varför bostadsbolaget (allmännyttan) inte ens kunde sticka in näsan i lägenheten under dessa månader...
Fick de tillträde?
Enligt hyreslagen så får inga reparationer som kan vänta utföras de sista två månaderna av ett hyresförhållande.
 
Ja, får man veta i tid så kan man ju lösa det. Det blir ofta minst 1 dubbel månad i alla fall, tycker jag. Men pratar vi ur det aktuella fallet, så hade jag inte blivit glad.
Men just nu i pandemi-tid så vet man ju ingenting alls.
Då är det väl lämpligt att ta höjd för att saker kan trassla?

I det aktuella fallet hade ju kommunikationen fallerat.
Ibland så blir det fel och människor misslyckas.
Sådant är nog bra att vara förberedd på.
 
Men just nu i pandemi-tid så vet man ju ingenting alls.
Då är det väl lämpligt att ta höjd för att saker kan trassla?

I det aktuella fallet hade ju kommunikationen fallerat.
Ibland så blir det fel och människor misslyckas.
Sådant är nog bra att vara förberedd på.

Nä, jag tycker inte att fallerad info kan skyllas på pandemi. Och alla kan inte ta höjd, det beror ju på det tidigare boendet. Allt går inte att förbereda sig för.
 
Fick de tillträde?
Enligt hyreslagen så får inga reparationer som kan vänta utföras de sista två månaderna av ett hyresförhållande.
Kan ju inte svara med säkerhet, men jag är ganska så säker på att den stått tom (alltså efter att hyreskontrakt löpt ut) som minst en vecka, då jag var på tredje plats i kön och fick först nej men efter 2 eller 3 veckor fick jag ett samtal om att lägenheten var min. Så då har det ju gått en period där två personer innan mig tackat nej, och är ganska säker på att jag inte fick tillträde på samma datum som annonsen visade.

Förtydliggande: inga reparationer behövde utföras, men tycker ändå det är konstigt att man inte ser efter om den föredetta hyresgästen gjort det som den ska göra efter utflytt, typ städa igen efter påminnelse och ta bort badkar/återställa badrum.
 
Jag har sett filmen och ingenstans säger hon det. Det är din tolkning.

Som flera påpekat tycks det just vara lukten som är det största problemet. Kan du garantera att lukten helt försvinner?
Ja det finns olika metoder för det.
Så det går att garantera.
Om just det hyresbolaget gör det kan jag ju inte lova. Men ännu så vet jag inget hyresbolag som misslyckats däremot en bostadsrättsförening som har undermåligt avlopp där det är ett problem.
 
Jag har sett filmen och ingenstans säger hon det. Det är din tolkning.

Som flera påpekat tycks det just vara lukten som är det största problemet. Kan du garantera att lukten helt försvinner?
Det är i alla fall så som jag tolkar detta.
Screenshot_2021-05-11-10-26-45.png
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 067
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 792
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi En sliten villa med anor i Stockholms skärgård blev nyligen såld men den nya ägaren upptäckte att den redan var bebodd. Några frågor som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 586
Hemmet I början av året köpte jag min första egna lägenhet relativt billigt då jag och sambon skulle bli särbos. En liten 1:a som var i...
Svar
7
· Visningar
1 860
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp