Hur kan vi göra om vårt badrum?

Om tanken är att sälja inom ett par år så säger jag hellre fult och funktionellt än en budgetrenovering. Det är ju främst bården som gör det fult och hopplöst omodernt. Jag hade nöjt mig med ny inredning. Även en budgetrenovering kostar och i ärlighetens namn blir det aldrig helt bra, dessutom ger det ett lite trist intryck vid en senare försäljning.

I dagsläget har jag svårt att se att det skulle kunna se tristare ut än nuvarande läge :D Såvida man inte gjort det hafsigt då. Men håller helt med om att det finns en hel del hemskt dåliga lösningar där ute.

KL

Ingen som vill ge sig på att utvärdera kakel på kakel lösningen?
 
Vad ni än gör så ska ni nog se till att dokumentera noga att ni hör det på proffsigt sätt med rätt grejer.
Framtida köpare lär inte ta ert ord på att det är vettigt gjort

Att lägga klinker på klinker utan fuktspärr låter i mina lekmannaöron osäkert. Klinker är ju inte tätt i sig utan vatten kommer rinna igenom och samlas i undre klinkerlagret ovanpå fuktspärren. Samma med kaklet men lite mindre eftersom tynglagen hjälper lite. Så byt allt hellre än sätta nytt.

Nytt klinker på golvet kräver ju även ny golvbrunn och det kan medföra oväntade problem. Kanske lika bra att gjuta nytt golv m golvvärme och rätt lutning?

Bland folk jag känner går funktion före utseende i badrum. Att göra det snyggare men lite osäkrare att det är funktionellt i längden, skulle vara en stor nackdel om du ville sälja lägenheten till någon i min bekantskapskrets..
Det mesta du kan göra för att fixa ditt badrum utan att göra om kommer sänka värdet, är min gissning.

Har för övrigt själv snabbfixat badrum och byggt eget och halvrenoverat ett annat och anser mig hyfsat händig men tid och vatten i kombination kräver speciella erfarenheter och jag hade inte gjort det i en lägenhet där jag vill behålla värdet.
 
I dagsläget har jag svårt att se att det skulle kunna se tristare ut än nuvarande läge :D Såvida man inte gjort det hafsigt då. Men håller helt med om att det finns en hel del hemskt dåliga lösningar där ute.

KL

Ingen som vill ge sig på att utvärdera kakel på kakel lösningen?

Med tristare menade jag helhetsintrycket det ger, inte bara estetiskt. Det ger en känsla av att vara billigt gjort och inte nödvändigtvis helt funktionellt. Det kanske är funktionellt men det vet inte en potentiell köpare.

Vill ni göra det för er egen skull så ska ni såklart göra det, men räkna då med att en framtida köpare kan se det som som en osäkert gjord renovering.
 
Vi har testat täcka vår bård med kakelplast men det blir inte bra tyvärr, blev ev liten utstickande kant som kastar en skugga och gör man den 1 mm mindre syns det rosa. Plus att det inte funkar på golvet tyvärr.
Jag tror golvet kommer upplevas bättre om ni får fixat bården på väggen till något annat, någon färg som dämpar golvet kanske? Dvs måla bården.
En fin mjuk badrumsmatta hjälper också till att dämpa golvet.
 
Dock blir det ju inte så med remaljering, så målning är ju inte enda alternativet. Så jag pushar alltså inte för den ena eller andra lösningen i den här tråden. Min förhoppning hade varit att det fanns fler lösningar än de vi redan kikat på, men det kanske det inte finns.
Jag har aldrig sett en remaljering, blir det bra? Eller syns det att man gjort något. Jag tänker att om man (eller en hantverkare såklart) bara gör det på bården, kommer det se bra ut då?
Om ja och det blir snyggare än målat kanske jag gjort den investeringen, samt byta ut de möbler ni ändå tänkt byta och fixa glasvägg. Sen hade jag ej bemödat mig med mer för enbart 2-3 år.

Trist med avrinningen. Tycker det är jättevanligt att det blir fel. Vi har flera brunnar på jobbet där lutningen är obefintligt eller till och med går åt fel håll. Sjukt irriterande och man undrar hur svårt det ska vara att få det rätt liksom...
 
Jag tror golvet kommer upplevas bättre om ni får fixat bården på väggen till något annat, någon färg som dämpar golvet kanske? Dvs måla bården.
En fin mjuk badrumsmatta hjälper också till att dämpa golvet.

Problemet med att enbart måla bården är dock att jag inte tror att det går att få samma nyans som resterande kakel. Kakelfärg kommer liksom i ”vit”, och det var det :D Inte ens med dekorplast, där vi jämförde med typ 25 olika nyanser lyckades vi hitta en som matchade helt..
 
Jag har aldrig sett en remaljering, blir det bra? Eller syns det att man gjort något. Jag tänker att om man (eller en hantverkare såklart) bara gör det på bården, kommer det se bra ut då?
Om ja och det blir snyggare än målat kanske jag gjort den investeringen, samt byta ut de möbler ni ändå tänkt byta och fixa glasvägg. Sen hade jag ej bemödat mig med mer för enbart 2-3 år.

Trist med avrinningen. Tycker det är jättevanligt att det blir fel. Vi har flera brunnar på jobbet där lutningen är obefintligt eller till och med går åt fel håll. Sjukt irriterande och man undrar hur svårt det ska vara att få det rätt liksom...

Jag har inte sett det med egna ögon men sambons kollega hade gjort det hemma och rekommenderade det. Går att se lite för och efterbilder här. https://www.remaljering.se/

Ja, man blir så less! Det känns som en rätt viktig funktion. Nu har vi vant oss vid att skrapa men egentligen ska man ju inte behöva det.
 
Jag har inte sett det med egna ögon men sambons kollega hade gjort det hemma och rekommenderade det. Går att se lite för och efterbilder här. https://www.remaljering.se/

Ja, man blir så less! Det känns som en rätt viktig funktion. Nu har vi vant oss vid att skrapa men egentligen ska man ju inte behöva det.
Vad häftigt! Det ser ju väldigt fint ut. Spontant tror jag det där är både snyggare och betydligt mer hållbart 😊
 
Med tristare menade jag helhetsintrycket det ger, inte bara estetiskt. Det ger en känsla av att vara billigt gjort och inte nödvändigtvis helt funktionellt. Det kanske är funktionellt men det vet inte en potentiell köpare.

Vill ni göra det för er egen skull så ska ni såklart göra det, men räkna då med att en framtida köpare kan se det som som en osäkert gjord renovering.

Jag tror det där med smak och tycke på framtida köpare är svårt att bedöma. Vi räknar absolut med att framtida köpare kan vara negativt inställda till exempelvis målning. Samtidigt är det en liten tvåa på en attraktiv adress och efter att förlorat X antal lägenheter av köpare som fått förhandsvisning, eller budgivningar som gått i taket, så lyckades vi själva köpa denna efter privat förhandsvisning. Så visst är det tryck, många är unga par och jag tror en del kikar mest på estetiken. Jag tycker jag såg många målade badrum och halvlösningar när vi kikade runt. Så absolut, vi tänker på det, och kommer inte göra något som riskerar att sänka värdet. Men jag vill också tro att det kommer att vara tillräckligt många budgivare för att få det pris vi vill ha ändå.

Men vi har också pratat om att kanske ta hit en mäklare som kan ge tips, och som också kanske kan ge oss lite mer info gällande om en helrenovering kan vara gynnsam eller inte rent ekonomiskt.
 
Jag har ögnat tråden så kanske har missat något, men ni har inte övervägt microcement @Voeux?

Appropå badrummets ålder så gissar jag på ca 2005. Så där såg badrummen ut i vår förra förening och de var renoverade kring 2005 (av Familjehem).
 
Måla inte. Det blir inte snyggt. Har det tyvärr så i mitt nuvarande badrum och är jättemissnöjd. Min hyresvärd har målat kaklet för att fräscha upp det sunkiga badrummet men det ser riktigt trist ut.
 
Jag har ögnat tråden så kanske har missat något, men ni har inte övervägt microcement @Voeux?

Appropå badrummets ålder så gissar jag på ca 2005. Så där såg badrummen ut i vår förra förening och de var renoverade kring 2005 (av Familjehem).

Inte hört om detta, men googlade lite nu och det verkar spännande! Verkar dock som att det inte alltid godkänns av föreningen pga nytt och folk vet inte riktigt vad det är? Får ta kontakt med föreningen och kolla med dem. Godkänner dem och försäkringsbolaget så är det ju bara att köra.
 
Vi hade en hantverkare här för att vi vill ha någon som bygger en låda för att täcka fula rör i badrummet. Han skulle alltså bygga en låda med kakel på, typ 100x40x15 cm stor. Det skulle han ha 20 papp för O_o då började han prata om att lägga kakel på kaklet (på golvet) i hela badrummet. Vet inte varför då det är rätt snyggt, mörkgrå lite skiffer-aktiga, men iallafall; det skulle han ta 38 k för, inklusive lådan då, värd 20. Vårt badrum är typ 30 kvadrat dessutom :o så det verkar ju inte så dyrt? Däremot tyckte jag också det känns tveksamt med tanke på golvbrunnar osv..?
 
Jag hade testat att sätta kakeldekor över borden. Om ni har sådan i annan färg/ mönster så kan det bli helt annat intryck även om golvet är kvar.

Vi gjorde så i vårt förra badrum som såg likadant ut fast någon läskig mintgrön nyans istället för aprikos. Så stod vi ut utan renovering :p
De fäst med statisk elektricitet så inget klistrande. Inget problem att ta bort om man vill men sitter som berget annars :)

sån här exempelvis:
https://www.dekortorget.se/kakeldek...biwu8QBG7DHvWT0IwEeNBK8_cqEjIE9YaAuTaEALw_wcB
 
Jag hade testat att sätta kakeldekor över borden. Om ni har sådan i annan färg/ mönster så kan det bli helt annat intryck även om golvet är kvar.

Vi gjorde så i vårt förra badrum som såg likadant ut fast någon läskig mintgrön nyans istället för aprikos. Så stod vi ut utan renovering :p
De fäst med statisk elektricitet så inget klistrande. Inget problem att ta bort om man vill men sitter som berget annars :)

sån här exempelvis:
https://www.dekortorget.se/kakeldek...biwu8QBG7DHvWT0IwEeNBK8_cqEjIE9YaAuTaEALw_wcB
@Voeux skrev att de har testat med kakeldekor men det blev fult eftersom man såg en rosa kant runt om.
 
Min kompis köpte en lägenhet med samma tanke som ni , alltså att flytta om nåt år. De hade nåt liknande badrum och har målat sitt golv. Det blev hur bra som helst. Alltså det håller inte femton år, och det syns ju att det är målat, men det blev så mycket behagligare för ögonen. Jag hade kört färg på golvet och försökt måla borden också. Men inte vit utan typ samma som golvet eller nåt matchande.
 
Blev jätte-taggad när du sa rosa 😅🤪 Min polare har totalrenoverat sitt badrum och ALLT är rosa marmor. Sjukt snyggt!! :love:
Men detta är ju brunt? Förstår att ni vill byta! Jag hade lätt kaklat om och tagit kostnaden! Det måste ju ändå betala sig så ni iaf får tillbaks pengarna när ni säljer sen?
Smidigt dock med handtag om man vill ta en stabil dusch när man kommer hem efter en blöt krogrunda? 😆
 
Den färgen har jag levt med när vi bodde lägenhet. Inte så kul. Bryt med färgstarka tillbehör. Svart dasslock. Matchande färg duschdraperi, tjock frotte matta och lyxiga handdukar. Tex mörkgrått. Nått käckt under handfatet. Borde gå att fästa någon spärr / Kant på golvet vid duschen. Fräck lampa inte så stark med mjukt ljus. Starkare sminklampa vid handfatet Snygga shampoflaskor,tvålar mm. Några snygga färgglada morgonrockar i hörnet på en hängare.
 
Blev jätte-taggad när du sa rosa 😅🤪 Min polare har totalrenoverat sitt badrum och ALLT är rosa marmor. Sjukt snyggt!! :love:
Men detta är ju brunt? Förstår att ni vill byta! Jag hade lätt kaklat om och tagit kostnaden! Det måste ju ändå betala sig så ni iaf får tillbaks pengarna när ni säljer sen?
Smidigt dock med handtag om man vill ta en stabil dusch när man kommer hem efter en blöt krogrunda? 😆

Det är rosa, tro mig :p Gammelrosa. Jag vet faktiskt inte om det skulle löna sig, men vi får be en mäklare kika på det. Det är nog ändå minst 160 tkr det handlar om och lägenheten köptes för 100tkr/kvm. Så vi är inte helt säkra på att vi kommer få mer än så för den vid försäljning.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
5 786
Senast: BernT
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 203
Hemmet Hej. Håller för fullt på och planerar för renovering av mitt badrum i min bostadsrätt och är i valet och kvalet om jag ska lägga in...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 691
Senast: Stekspaden
·
Hemmet Vi ska renovera badrummet i stugan vi hyr ut. Vi ska INTE höja hyran. Vi brukar höja hyran mellan hyresgästerna istället. Men det som...
Svar
17
· Visningar
1 391
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp