Hur kan vi göra om vårt badrum?

Kostar det 130 + material att byta kaklet? 😯

Ja, tyvärr. Vi trodde också att det skulle vara ett enkelt ingrepp att bara ”byta kakel”. Men eftersom kaklet är tätskiktet så bryts det om man river kaklet, så då måste en ny grund läggas, en röris måste in och hantera rören och en elektriker måste hantera elen. Man måste gjuta en ny grund och kakla nytt = totalrenovering.
 
Ja, tyvärr. Vi trodde också att det skulle vara ett enkelt ingrepp att bara ”byta kakel”. Men eftersom kaklet är tätskiktet så bryts det om man river kaklet, så då måste en ny grund läggas, en röris måste in och hantera rören och en elektriker måste hantera elen. Man måste gjuta en ny grund och kakla nytt = totalrenovering.

Kaklet är inte fuktspärren. Fuktspärren sitter under kaklet. Men det är mycket möjligt att man måste sätta ny fuktspärr när man byter kakel. Sånt kan jag inte men jag vet att kaklet inte är fuktspärren.
 
Kaklet är inte tätskikt. Tätskiktet sitter bakom kaklet.
Men det anses i princip omöjligt att ta ner kaklet utan att skada tätskiktet. Så därför måste man göra nytt tätskikt för att kunna garantera att det är vattensäkert.

Ja, det var det jag menade även om jag skrev lite hastigt.
 
Kaklet är inte fuktspärren. Fuktspärren sitter under kaklet. Men det är mycket möjligt att man måste sätta ny fuktspärr när man byter kakel. Sånt kan jag inte men jag vet att kaklet inte är fuktspärren.

Hänvisar till svaret innan. Ni är snabba på att tillrättavisa ni👍
 
Jag hade bytt till vitt kakel och klinkers, standardstorlek är billigast och snyggast. Att bara kalka om kan inte bli särskilt dyrt om man förbereder och plockar ut all inredning och sedan när plattläggaren är klar monterar in igen själv. En veckas arbete för en man, mer tid skall omkaklingen inte behöva ta.

Ändå har vi inte fått in en enda offert under 127tkr. Rivningen har varit en mycket liten del av priset. Om du har en annan hantverkare (vitt) så får du gärna tipsa :D
 
Jag hade kollat om det gick att kakla ovanpå det gamla kaklet från typ brösthöjd och ner, typ från strax under där spegeln ska vara. Svart skulle nog vara snyggt, och svart ram på duschväggen. Jag tror att golvet blir rätt uthärdligt om man får in en del svart och får bort randen. En snygg badrumsmatta till det så blir det ännu bättre.
 
Ändå har vi inte fått in en enda offert under 127tkr. Rivningen har varit en mycket liten del av priset. Om du har en annan hantverkare (vitt) så får du gärna tipsa :D
Jag har ju inte sett deras offerter och vad som ingår men räknar man på material och tid så bör det kunna göras betydligt billigare.
 
Jag tittade för skojs skull på vad materialet skulle kosta och vitt 15x15 kakel 70 kr/kvm, klinkers 300 kr/kvm vilket ger 2000 kr för ett litet badrum. Sen tillkommer tätskikt, murbruk och lite annat på ungefär 5000 kr, totalt 7000 kr i material. Räknar man arbetskostnad för en vecka är det 20 000 kr varav hälften går bort i ROT-avdrag. Totalt alltså 17 000 kr om man själv tar bort och monterar tillbaka inredning. Det är då enbart byte av kakel vilket borde räcka eftersom badrummet som jag förstått är relativt nyligen renoverat med stambyte etc. Även om man räknar på en väldigt långsam hantverkare som behöver två veckor på sig hamnar man ändå under 30 000 kr för ett kakelbyte.
 
Jag tittade för skojs skull på vad materialet skulle kosta och vitt 15x15 kakel 70 kr/kvm, klinkers 300 kr/kvm vilket ger 2000 kr för ett litet badrum. Sen tillkommer tätskikt, murbruk och lite annat på ungefär 5000 kr, totalt 7000 kr i material. Räknar man arbetskostnad för en vecka är det 20 000 kr varav hälften går bort i ROT-avdrag. Totalt alltså 17 000 kr om man själv tar bort och monterar tillbaka inredning. Det är då enbart byte av kakel vilket borde räcka eftersom badrummet som jag förstått är relativt nyligen renoverat med stambyte etc. Även om man räknar på en väldigt långsam hantverkare som behöver två veckor på sig hamnar man ändå under 30 000 kr för ett kakelbyte.
Sambon är murare och har gjort om ett betydligt mindre badrum här hemma. Material är betydligt dyrare än du räknar. Tätskikt är dyrt, murbruk är dyrt osv. Då låter 130k betydligt rimligare. Och det tar tid att göra tätskikt osv.
 
Jag tittade för skojs skull på vad materialet skulle kosta och vitt 15x15 kakel 70 kr/kvm, klinkers 300 kr/kvm vilket ger 2000 kr för ett litet badrum. Sen tillkommer tätskikt, murbruk och lite annat på ungefär 5000 kr, totalt 7000 kr i material. Räknar man arbetskostnad för en vecka är det 20 000 kr varav hälften går bort i ROT-avdrag. Totalt alltså 17 000 kr om man själv tar bort och monterar tillbaka inredning. Det är då enbart byte av kakel vilket borde räcka eftersom badrummet som jag förstått är relativt nyligen renoverat med stambyte etc. Även om man räknar på en väldigt långsam hantverkare som behöver två veckor på sig hamnar man ändå under 30 000 kr för ett kakelbyte.

Jag gjorde nytt badrum i ett av hyreshusen, exkl. material, rivning och vitvaror gick det på närmare 170 000 kr. Nu var det lite större, med stora plattor på vägg (mer tidskrävande) och småplattor på golvet (lösa, mer tidskrävande). Det handlar ju som sagt om röris och elektriker också.
 
Sambon är murare och har gjort om ett betydligt mindre badrum här hemma. Material är betydligt dyrare än du räknar. Tätskikt är dyrt, murbruk är dyrt osv. Då låter 130k betydligt rimligare. Och det tar tid att göra tätskikt osv.
Jag hämtade priserna direkt från ett byggvaruhus. Jag har själv kaklat ett badrum i den storleken och även sett andra göra det så jag vet hur lång tid det brukar ta.
 
Jag gjorde nytt badrum i ett av hyreshusen, exkl. material, rivning och vitvaror gick det på närmare 170 000 kr. Nu var det lite större, med stora plattor på vägg (mer tidskrävande) och småplattor på golvet (lösa, mer tidskrävande). Det handlar ju som sagt om röris och elektriker också.
Om man skall göra om ett badrum helt, dra om rör och el, byta avloppsstammar, ändra fall osv. samt med ny inredning och dyrare material är det såklart helt andra summor. Jag gjorde ett överslag på enbart byte av kakel och med standard vitt kakel.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
5 787
Senast: BernT
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 203
Hemmet Hej. Håller för fullt på och planerar för renovering av mitt badrum i min bostadsrätt och är i valet och kvalet om jag ska lägga in...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 691
Senast: Stekspaden
·
Hemmet Vi ska renovera badrummet i stugan vi hyr ut. Vi ska INTE höja hyran. Vi brukar höja hyran mellan hyresgästerna istället. Men det som...
Svar
17
· Visningar
1 391
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp