Hur kräsen kan jag vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår sa jag upp mitt medryttarskap på ridtravaren. Jag har ju under en tid känt att något är fel med hästen. Dessvärre har ägaren inte upplevt samma symptom så jag har inte fått något stöd i min teori om att något är fel. Men till slut sa mitt samvete stopp, plus att det inte var ett dugg kul att rida en häst som slog i bromsen så fort jag bad om trav.

Redan samma kväll la jag in en medryttarannons i två olika grupper på FB. Jag har hittills fått ett svar. Hästen det gäller är en ridtravare på 170 cm i mankhöjd. Det är jättestort för mig som är jättekort. Hästen kan inte så mycket men kan gå i form i alla gångarter. Ägaren känner jag till sedan förut och stallet likaså. Det finns en ridbana på ridavstånd.

Jag kan inte påstå att jag är jättepepp. Det jag önskar mig är en häst som är mer utbildad och som jag kan lära mig på. Jag skulle också vilja ha en ridbana vid stallet. Jag kommer heller inte ha möjlighet att rida för tränare med hästen eftersom jag inte har någon transport och det finns ingen som kommer ut och håller lektioner på vintern. Så vad jag egentligen vill är att hästen står på en anläggning med ridhus.

Jag är liksom lite less på att jag aldrig kommer längre i min ridning än typ LC. Den här gången tänkte jag försöka få till bättre förutsättningar.

Och vad jag ska svara henne med jättehästen vet jag inte.
 
Senast ändrad:

Igår sa jag upp mitt medryttarskap på ridtravaren. Jag har ju under en tid känt att något är fel med hästen. Dessvärre har ägaren inte upplevt samma symptom så jag har inte fått något stöd i min teori om att något är fel. Men till slut sa mitt samvete stop, plus att det inte var ett dugg kul att rida en häst som slog i bromsen så fort jag bad om trav.

Redan samma kväll la jag in en medryttarannons i två olika grupper på FB. Jag har hittills fått ett svar. Hästen det gäller är en ridtravare på 170 cm i mankhöjd. Det är jättestort för mig som är jättekort. Hästen kan inte så mycket men kan gå i form i alla gångarter. Ägaren känner jag till sedan förut och stallet likaså. Det finns en ridbana på ridavstånd.

Jag kan inte påstå att jag är jättepepp. Det jag önskar mig är en häst som är mer utbildad och som jag kan lära mig på. Jag skulle också vilja ha en ridbana vid stallet. Jag kommer heller inte ha möjlighet att rida för tränare med hästen eftersom jag inte har någon transport och det finns ingen som kommer ut och håller lektioner på vintern. Så vad jag egentligen vill är att hästen står på en anläggning med ridhus.

Jag är liksom lite less på att jag aldrig kommer längre i min ridning än typ LC. Den här gången tänkte jag försöka få till bättre förutsättningar.

Och vad jag ska svara henne med jättehästen vet jag inte.
Kan du inte försöka på ridskola eller finns det inte ekonomi för det? Vill man komma vidare behöver man ju oftast träna för någon.
 
Kan du inte försöka på ridskola eller finns det inte ekonomi för det? Vill man komma vidare behöver man ju oftast träna för någon.
Jag har tänkt att anmäla mig till ridskola och rida där under vårterminen. Sen slutar den bra ridläraren och jag vill inte rida för den som är ordinarie ridlärare.

Den bra ridläraren har egen verksamhet vid sidan av sitt vikariat. Där kan man också rida lektion, med lånehäst om man så vill, men det är dyrt. En privatlektion på lånad häst går på 500 kronor och lektionen är 30 minuter. På ridskolan är lektionen 50 minuter och kostar 190 kronor per gång. Det är rätt stor skillnad, även med hänsyn till att det ena är grupplektion och det andra är privatlektion. Jag är dessutom lite less på lånehästen jag får rida när jag rider lektion där för han är för stor och tungriden för mig. Jag behöver en häst som är mindre och känsligare.

En privatlektion på egen häst kostar 400. Ska jag åka dit med medryttarhäst, så måste jag lägga på några hundra för transporthyra. Så det drar iväg.
 
Jag hade provat ridtravaren. Letat mer under tiden. jag hade provat för att inte komma från ridningen om den var viktig för mig. Bara timmar i sadel. Man kan ju slipa på massa saker i tex bara skritt om man vill det. Och sen rida på ridskolan också.
 
Igår sa jag upp mitt medryttarskap på ridtravaren. Jag har ju under en tid känt att något är fel med hästen. Dessvärre har ägaren inte upplevt samma symptom så jag har inte fått något stöd i min teori om att något är fel. Men till slut sa mitt samvete stop, plus att det inte var ett dugg kul att rida en häst som slog i bromsen så fort jag bad om trav.

Redan samma kväll la jag in en medryttarannons i två olika grupper på FB. Jag har hittills fått ett svar. Hästen det gäller är en ridtravare på 170 cm i mankhöjd. Det är jättestort för mig som är jättekort. Hästen kan inte så mycket men kan gå i form i alla gångarter. Ägaren känner jag till sedan förut och stallet likaså. Det finns en ridbana på ridavstånd.

Jag kan inte påstå att jag är jättepepp. Det jag önskar mig är en häst som är mer utbildad och som jag kan lära mig på. Jag skulle också vilja ha en ridbana vid stallet. Jag kommer heller inte ha möjlighet att rida för tränare med hästen eftersom jag inte har någon transport och det finns ingen som kommer ut och håller lektioner på vintern. Så vad jag egentligen vill är att hästen står på en anläggning med ridhus.

Jag är liksom lite less på att jag aldrig kommer längre i min ridning än typ LC. Den här gången tänkte jag försöka få till bättre förutsättningar.

Och vad jag ska svara henne med jättehästen vet jag inte.
Jag hade haft is i magen och avvaktat. Det kanske dyker upp någon häst som känns bättre!

Du kan ju svara att du söker en mindre häst som är lite mer utbildad. Det är inget konstigt 😊
 
Jag hade provat ridtravaren. Letat mer under tiden. jag hade provat för att inte komma från ridningen om den var viktig för mig. Bara timmar i sadel. Man kan ju slipa på massa saker i tex bara skritt om man vill det. Och sen rida på ridskolan också.
Ja, prova kan man ju alltid göra.

Jag har nu fått ändan ur vagnen och mejlat ridskolan om att jag vill börja där till vårterminen.

Jag hade haft is i magen och avvaktat. Det kanske dyker upp någon häst som känns bättre!

Du kan ju svara att du söker en mindre häst som är lite mer utbildad. Det är inget konstigt 😊
Jag var på vippen att skriva något om storlek på hästen i annonsen, men så strök jag det i alla fall. Men jag kanske borde lägga till det ändå.
 
Ridskola är väl ett bra alternativ tills du hittar något annat. Jag tänkte själv anmäla mig till lektionsridning under våren så får vi se hur det går.
 
Ridskola är väl ett bra alternativ tills du hittar något annat. Jag tänkte själv anmäla mig till lektionsridning under våren så får vi se hur det går.
Jag ser inte ridskola som ett alternativ utan som ett komplement. Det är ju inte så att jag står och väljer mellan ridskola och medryttarhäst utan jag vill ha båda. En lektion i veckan på ridskola är ju väldigt lite ridning.
 
Jag tänkte mer att ridskola är bättre än inget och att du kan rida där tills du hittar en lämplig medryttarhäst :)
Jo, det är ju bättre än inget men fortfarande för lite.

Eller så kan man rida den dyra lektionen en gång i månaden, och rida på medyttarhäst övrig tid. öva på de man gjorde på lektionen på medryttarhäst.
Det är väl ungefär så jag har gjort nu när jag haft ridtravaren som medryttarhäst. Haken är att det inte går att göra likadant på hästar som är varandras motsatser. Ridtravaren kunde dessutom inte galoppera ordentligt och där föll rätt mycket. Vi kunde i princip nästan bara öva på övergångar mellan skritt och trav, som inte heller fungerade särskilt väl med hans mellangångarter som han ägnade sig åt.
 
Jag har nu varit och hälsat på den stora ridtravaren. Egentligen skulle jag ha provridit idag men han hade dragit av sig en sko. Men det gav i alla fall tillfälle att prata med ägaren. Jag berättade att jag ju egentligen sökte en häst som var mer utbildad då jag vill vidare i min ridning och hon sa då själv att jag ju då kunde rida hennes häst tills något bättre dök upp. Så hon var helt okej med det. På torsdag kommer hovis så då ska jag provrida. Enligt uppgift har hästen tre helt okej gångarter i alla fall.
 
Jag har nu fått ett till svar. Det är en D-ponny som ägaren vill ha en halvfodervärd till. Jag fick en utförlig beskrivning av hästen och förutsättningarna och det lät bra, men jag är osäker på om jag har råd på sikt. Just nu har jag det men jag vet inte hur det kommer att gå med jobb/sjukskrivning framöver så framtiden känns rätt oviss. Hon har även angett maxvikten till 65 kg på den och jag väger något mer.

Jag vet inte vad jag ska svara.
 
Jag har nu fått ett till svar. Det är en D-ponny som ägaren vill ha en halvfodervärd till. Jag fick en utförlig beskrivning av hästen och förutsättningarna och det lät bra, men jag är osäker på om jag har råd på sikt. Just nu har jag det men jag vet inte hur det kommer att gå med jobb/sjukskrivning framöver så framtiden känns rätt oviss. Hon har även angett maxvikten till 65 kg på den och jag väger något mer.

Jag vet inte vad jag ska svara.
Kan du inte prova och se hur det känns? Berätta att du väger något mer.
Sen kan ni ju göra upp om uppsägningstid tex 1 månad och då kan du ju sluta om du säger till i tid.
 
Kan du inte prova och se hur det känns? Berätta att du väger något mer.
Sen kan ni ju göra upp om uppsägningstid tex 1 månad och då kan du ju sluta om du säger till i tid.
Det var ungefär vad jag sa. Nu får jag vänta och se hur hon ställer sig till det.

Hästen var ju klart intressant. Det fanns dessutom ridhus på skrittavstånd och möjlighet att träna och tävla. Hästen var utbildad till medelsvår dressyr, hoppade 90 cm, var trygg, okomplicerad och pålitlig. Jag blev helt klart sugen.
 
Det var ungefär vad jag sa. Nu får jag vänta och se hur hon ställer sig till det.

Hästen var ju klart intressant. Det fanns dessutom ridhus på skrittavstånd och möjlighet att träna och tävla. Hästen var utbildad till medelsvår dressyr, hoppade 90 cm, var trygg, okomplicerad och pålitlig. Jag blev helt klart sugen.
Det förstår jag. Det låter ju bra!
 
Jag har aldrig, aldrig, aldrig någonsin kommit överens med fjordingar, inte ens de men någon uns av fjording i sig. När jag 2013 sökte efter en medryttarhäst var det en som skrev om att hon hade en fjording hon behövde hjälp med. Velade fram och tillbaka (pga jag och fjordingar har aldrig kommit överens) men gav det en chans. Med han utvecklade jag min ridning bl.a.

Jag skulle åtminstone valt att provrida travaren du fått erbjudande om och sedan efter den provridningen avgöra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 863
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 529
Senast: Masse
·
  • Artikel
Dagbok Egentligen förväntar jag mig inte att någon har något svar. Jag har det verkligen inte själv 😅 Som många vet har det senaste året varit...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp