Hur kryddar ni köttfärssåsen?

Svartpeppar, grädde och en liten slatt sherry, plus lök och champinjoner. Till exempel. Köttfärssås är många rätter, som någon sa ovan.
 
På den tiden jag åt kött gjorde jag gärna gräddstuvad köttfärssås.

Stekte den med champinjoner och vitlök, matlagningsgrädde och soja.
Tänkte just tipsa om det hade även i tomatpure för lite syra annars i stort sett det du beskriver och det ska vara färska champinioner och pressad vitlök mot slutet av tillagningen för att få stark vitlökssmak.
 
Förutom köttfärsen då: Lök, vitlök (massor), tomatpuré, krossade tomater (från Mutti) nymald svartpeppar, salt, socker.... örtkryddor (timjan + oregano eller Herbes de Provence). Koka länge. Ev en slatt vin också.

Minus socker och timjan, plus en tärning oxbuljong så är det sådär jag också gör. Tar alltid en slatt vin, rött eller vitt spelar ingen roll. Antingen blir det mustigt eller lite mer syrligt, gott oavsett!
 
Tänkte just tipsa om det hade även i tomatpure för lite syra annars i stort sett det du beskriver och det ska vara färska champinioner och pressad vitlök mot slutet av tillagningen för att få stark vitlökssmak.

Jag steker köttfärs, lök och champinjoner. Sen slår jag på passerade tomater och matlagningsgrädde och låter det koka ihop och därefter kryddar jag med vitlök, soja och svartpeppar.
 
Jag steker köttfärs, lök och champinjoner. Sen slår jag på passerade tomater och matlagningsgrädde och låter det koka ihop och därefter kryddar jag med vitlök, soja och svartpeppar.
Jag steker vegfärs, lök och champinioner sedan häller jag på grädde, tomatpure och soja. När det börjar bli klart kör jag i vitlöken :). Så typ samma bortsett från vilken typ av tomat man har i ;). Gott blir det iallafall!
 
Svartpeppar, salt, vitlök är grunden vad gäller kryddor. Sen har jag också chiliflakes ibland. Sen naturligtvis krossade tomater, grädde, vitt eller rött vin. Sen lite sötma för att balansera syran från vinet till exempel socker eller honung.
 
Jag brukar ha i lök, vitlök (massor!), balsamvinäger, oregano, peppar, lite socker, buljongtärning eller fond och så en nypa mynta:d

Vet att många har i lite kanel och tycker att det blir som magiskt :)
 
Förutom köttfärsen då: Lök, vitlök (massor), tomatpuré, krossade tomater (från Mutti) nymald svartpeppar, salt, socker.... örtkryddor (timjan + oregano eller Herbes de Provence). Koka länge. Ev en slatt vin också.
Jag har faktiskt övergått från Mutti till Zetas finkrossade! De vann något smaktest i någon tidning och jag har köpt dem sedan dess. Har för mig att jag till och med smakade båda tillsammans och konstaterade att jag gillade Zeta bäst.
 
pastasas-extra-kryddig-500g-dolmio-3.jpg


Bästa! Bara steka färs och lök, perfekt varje gång 😁
 
Aha. Fuskis. ;) Här lagas det bara från grunden, jag brukar börja med att gå ut i hagen och strypa ett nöt.

Är den alltså så välkryddad att du inte kryddar något mer?

Vid ett enda tillfälle i mitt liv har jag kommit över ett parti nötfärs (grannens kor) som smakat så bra att det bara krävts minimalt med kryddning. Ofta är den som säljs i butik ganska smaklös.
 
Vid ett enda tillfälle i mitt liv har jag kommit över ett parti nötfärs (grannens kor) som smakat så bra att det bara krävts minimalt med kryddning. Ofta är den som säljs i butik ganska smaklös.
Ja, faktiskt. Nötfärs smakar inte mycket. Och så går det åt en kubik salt, jag vet inte hur köttfärs suger upp salt egentligen, det bara försvinner. (Jag är ändå ingen översaltare)
 

Liknande trådar

Mat Jag hittade ett recept på annorlunda tillagning av potatismos. Nu undrar jag om ni har gjort potatismos på potatischips? Blir det olika...
12 13 14
Svar
260
· Visningar
9 777
Senast: Luff
·
Mat Hur kryddar ni er kyckling? Jag är så förbannat less på allroundkrydda / salt och peppar... snälla hjälp! När kycklingen är stekt och...
2
Svar
21
· Visningar
1 169
Senast: sjoberga
·
Mat Hej buke! Jag har alltid lagat mat i teflonpannor innan men har numera både kolstålspanna, gjutjärnspanna och gjutjärnsgryta i min ägo...
2
Svar
31
· Visningar
1 182
Senast: co-SMAD4
·
Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp