Hur kryddar ni köttfärssåsen?

Alltid lite olika. Köttfärs (nöt- eller blandfärs) och krossade tomater är alltid med. Gärna en grönsak om det finns. Och då blir det ofta riven morot, eller kanske paprika skuren i små bitar. En köttbuljongtärning åker alltid i, och alltid något med sötma som t.ex. ketchup eller honung/sirap. Sedan blir det oregano eller basilika. Ibland vitlök, men jag har inte alltid det hemma. Chiliflakes, brukar jag ta. Svartpeppar och lite salt efter behag. Ibland tar jag i matlagningsgrädde eller cremé fraiche, om jag känner för att det ska bli lite krämigare sås.
 
Vilken rolig tråd :)

Själv gillar jag färska tomater, hela konserverade grillade paprikor, som hackas, lite buljong/fond, svartpeppar koka ihop. Kryddar helst med färsk basilika och torkad salvia, ev lite oregano, absolut inte timjan!

Ibland kan jag dutta i en matsked creme fraiche eller en slatt matlagninggrädde för att runda av på slutet.

Jag brukar köpa Hälsingestintans nötfärs, tycker den är nästan lika god som om köttet kom från grannen.
 
Vilken rolig tråd :)

Själv gillar jag färska tomater, hela konserverade grillade paprikor, som hackas, lite buljong/fond, svartpeppar koka ihop. Kryddar helst med färsk basilika och torkad salvia, ev lite oregano, absolut inte timjan!

Ibland kan jag dutta i en matsked creme fraiche eller en slatt matlagninggrädde för att runda av på slutet.

Jag brukar köpa Hälsingestintans nötfärs, tycker den är nästan lika god som om köttet kom från grannen.
Jag har köpt Hälsingestintans nån gång men minns inte om jag ens noterade smaken. Får pröva igen!
 
Köttfärssås var en av de få kötträtter jag var riktigt bra på, då jag åt kött (jag var hopplös på allt annat kött, det blev skosulor av allt...). Nu gör jag det inte längre men kör typ samma ingredienser i övrigt när jag gör t.ex. quornfärs: Krossade tomater, (Mutti:s), sojasås, finhackad stekt lök, vitlök, vitt eller rött vin, tomatpure´ eller soltorkad tomatpure´, "pizzakrydda" ibland, nån god buljong, och - viktigast av allt - två LAGERBLAD som får puttra med i såsen! Lagerbladen gör all skillnad och det märks direkt att något saknas om jag glömt dem.

Säkert nåt mer också men jag kommer inte ihåg just nu.....
 
Hittar förresten denna uppgift: "in 1982, the Academia Italiana della Cucina officially registered the recipe with the Bologna Chamber of Commerce. The registered recipe states that Bolognese sauce must contain onions, celery, carrots, pancetta, ground beef, tomatoes, milk, and white wine."

Jag kan gå med på det mesta men - mjölk? Vad har den för uppgift? Ser att en del av er använder grädde, det har jag nog inte gjort på typ 30 år, vill ha en mustigare smak på köttfärssås.
 
Nu har jag inte ätit fläskfärs på rätt många år, så just därför skulle jag KANSKE det?
Sant. Samma här antagligen.

Jag tror att jag kan ha fått fläskfärs i Grekland för ett par veckor sedan inser jag, i frikadeller. Blev inte förtjust i smaken men kokt köttfärs kan nog vara lite svårt.
 
Ett tips är att fräsa lök, vitlök och krossad tomat tillsammans innan man har i köttfärsen. Tar fram en helt annan smak på tomaterna.
 
Hittar förresten denna uppgift: "in 1982, the Academia Italiana della Cucina officially registered the recipe with the Bologna Chamber of Commerce. The registered recipe states that Bolognese sauce must contain onions, celery, carrots, pancetta, ground beef, tomatoes, milk, and white wine."

Jag kan gå med på det mesta men - mjölk? Vad har den för uppgift? Ser att en del av er använder grädde, det har jag nog inte gjort på typ 30 år, vill ha en mustigare smak på köttfärssås.
Den såsen blir för söt för mig, med morötter och selleri (celery är väl stjälkselleri, inte rot-?). Mjölkens funktion undgår mig helt. Vill man ha mer vätska kan man ju ta mer (vitt) vin. Grädde i köttfärssås gör mig helt olycklig. Jag skyller på att det inte är kosher. :p Och jag vill inte höra ETT ORD om parmesan efter det!
 
Ett tips är att fräsa lök, vitlök och krossad tomat tillsammans innan man har i köttfärsen. Tar fram en helt annan smak på tomaterna.
Aha, det har jag aldrig prövat! Har i tomaterna när köttfärs, lök och vitlök har gått ett tag. Det ska jag definitivt testa.
 

Liknande trådar

Mat Jag hittade ett recept på annorlunda tillagning av potatismos. Nu undrar jag om ni har gjort potatismos på potatischips? Blir det olika...
12 13 14
Svar
260
· Visningar
9 791
Senast: Luff
·
Mat Hur kryddar ni er kyckling? Jag är så förbannat less på allroundkrydda / salt och peppar... snälla hjälp! När kycklingen är stekt och...
2
Svar
21
· Visningar
1 170
Senast: sjoberga
·
Mat Hej buke! Jag har alltid lagat mat i teflonpannor innan men har numera både kolstålspanna, gjutjärnspanna och gjutjärnsgryta i min ägo...
2
Svar
31
· Visningar
1 187
Senast: co-SMAD4
·
Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp