Hur kryddar ni köttfärssåsen?

Jodå, svara du. Jag kommer att vara glad om jag åtminstone känner igen namnet på två av kryddorna, resten kan jag googla. :D
Jag tar framförallt tid på mig. River tex morot, selleri och persiljerot. Steker runt det en stund plus hackad gul lök. Gärna paprikapulver från början. Jag steker i olivolja. Sen färsen. Tänker nöt- eller bland-. Stek stek. Sen tomatkross, tomatpuré, en nypa socker. Gärna en liten skvätt brynt lök-fond. Vitt vin. Pressad vitlök. Lagerblad. Örtkryddor, tex oregano, salvia, mejram och basilika. I generösa mängder. Gärna rosmarin. Gärna en litenliten dutt libsticka. Och lite chili av något slag, tabasco eller chiliflagor. Inte rökt chipotle, inget rökt, fräschören försvinner då!

Och sen puttra minst två timmar.

Smaka av sältan. Höj vid behov smakerna med nymalen svartpeppar och mer vitlök.
 
Jag tar framförallt tid på mig. River tex morot, selleri och persiljerot. Steker runt det en stund plus hackad gul lök. Gärna paprikapulver från början. Jag steker i olivolja. Sen färsen. Tänker nöt- eller bland-. Stek stek. Sen tomatkross, tomatpuré, en nypa socker. Gärna en liten skvätt brynt lök-fond. Vitt vin. Pressad vitlök. Lagerblad. Örtkryddor, tex oregano, salvia, mejram och basilika. I generösa mängder. Gärna rosmarin. Gärna en litenliten dutt libsticka. Och lite chili av något slag, tabasco eller chiliflagor. Inte rökt chipotle, inget rökt, fräschören försvinner då!

Och sen puttra minst två timmar.

Smaka av sältan. Höj vid behov smakerna med nymalen svartpeppar och mer vitlök.

Ernst :love:

(Ska leta efter brynt lök-fond på Ica sedan :cautious:)
 
Förutom köttfärsen då: Lök, vitlök (massor), tomatpuré, krossade tomater (från Mutti) nymald svartpeppar, salt, socker.... örtkryddor (timjan + oregano eller Herbes de Provence). Koka länge. Ev en slatt vin också.
Här är i stort sätt som jag oxå gör, men gärna även lagerblad.
 
Just lagat klart min. Rödlök, buljongtärning och chilisås får gosa ihop sig med köttfärsen en stund ihop med salt, vit och svartpeppar. När det gottat sig lite häller jag i ica eco pastasås-tomatkross och vitlök. Sen får det sjuda en stund.
Tycker det är viktigt att köttfätsen får smak, därav den första proceduren.

Med detta sagt blir min sås aldrig likadan. Jag kan ta det jag har.
 
Jag tar framförallt tid på mig. River tex morot, selleri och persiljerot. Steker runt det en stund plus hackad gul lök. Gärna paprikapulver från början. Jag steker i olivolja. Sen färsen. Tänker nöt- eller bland-. Stek stek. Sen tomatkross, tomatpuré, en nypa socker. Gärna en liten skvätt brynt lök-fond. Vitt vin. Pressad vitlök. Lagerblad. Örtkryddor, tex oregano, salvia, mejram och basilika. I generösa mängder. Gärna rosmarin. Gärna en litenliten dutt libsticka. Och lite chili av något slag, tabasco eller chiliflagor. Inte rökt chipotle, inget rökt, fräschören försvinner då!

Och sen puttra minst två timmar.

Smaka av sältan. Höj vid behov smakerna med nymalen svartpeppar och mer vitlök.
Brynt lökfond var nytt! Men förutom libstickan var det ju faktiskt inte raketforskning. Chipotle kommer inte över tröskeln här och chiliflagorna stod jag och höll i i går men ställde tillbaka, tänkte inte att de skulle passa. Men nu är ni ju flera i tråden som nämner chili :up:
 
Brynt lökfond var nytt! Men förutom libstickan var det ju faktiskt inte raketforskning. Chipotle kommer inte över tröskeln här och chiliflagorna stod jag och höll i i går men ställde tillbaka, tänkte inte att de skulle passa. Men nu är ni ju flera i tråden som nämner chili :up:
Åh, jag älskar chipotle i potatisgratäng :p
 
Brynt lökfond var nytt! Men förutom libstickan var det ju faktiskt inte raketforskning. Chipotle kommer inte över tröskeln här och chiliflagorna stod jag och höll i i går men ställde tillbaka, tänkte inte att de skulle passa. Men nu är ni ju flera i tråden som nämner chili :up:
Lite chili finns det ofta i italienska "tomaträtter". Men jag vill då ha chilismaken "ren". Sån röd spansk peppar som finns i vanliga affärer duger gott, om du kärnar ur och finhackar den. Tabasco är den form av chili som jag uppfattat som mest konfliktfri i relation till barn. Vanligt himla chilipulver har fördelen att du slipper finhacka den.

Chipotle ändrar villkoren för hela rätten, även för mig som gillar chipotle.
 
Jag tycker en bra bas bestående av finhackad stjälk- eller rotselleri, små morotstärningar och hackad lök som får gå länge i olja på måttfull värme är hemligheten oavsett hur man sen väljer att krydda. Kryddor som inte är örter vinner på att steka med en stund mot slutet och det gör även tomatpuré. Tomatbaserade såser vill gärna ha tid på sig och dessutom gärna lite av något sött, som socker eller honung.
 
Alltså i tillagningen. Jag har ingen fantasi.

Normalt; svartpeppar, chilliflingor, salt, bjäst, och vitlök. Det är mina go-to-kryddor, tycker den kombon funkar för alla grytor/såser med tomatbas + en tärning svampbuljong.

Precis idag gjorde jag en variant med fänkål, hel koriander, lite svartpeppar, och gurkmeja - inte så övertänkt, mer häll-alla-slattar-i-samma-gryta men det funkade! Gjorde den med mycket cashewmjölk också iofs, som mjukar upp smakerna.
 

Liknande trådar

Mat Jag hittade ett recept på annorlunda tillagning av potatismos. Nu undrar jag om ni har gjort potatismos på potatischips? Blir det olika...
12 13 14
Svar
260
· Visningar
9 748
Senast: Luff
·
Mat Hur kryddar ni er kyckling? Jag är så förbannat less på allroundkrydda / salt och peppar... snälla hjälp! När kycklingen är stekt och...
2
Svar
21
· Visningar
1 166
Senast: sjoberga
·
Mat Hej buke! Jag har alltid lagat mat i teflonpannor innan men har numera både kolstålspanna, gjutjärnspanna och gjutjärnsgryta i min ägo...
2
Svar
31
· Visningar
1 176
Senast: co-SMAD4
·
Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp