hur lägga upp träningen?

NightRain

Trådstartare
hur lägger jag upp hoppträningen för min 6 åriga valack?
han gillar att hoppa å hoppar allt utan att tveka men tekniken är inte så bra.. han ha svårt att bedömma avstånd osv

hur tycker ni man ska lägga upp träningen?

han är hoppad bana 100cm å löshoppad 120cm

vi vill gärna att han ska tävla i sommar/höst (inga jätte höjder men ändå).

så behöver tips å råd på hur han ska tränas för detta=)
 
Jag hade nog hittat mig en bra tränare att rida för varje/varannan vecka, som kunde hjälpa mig se till helheten och ge "läxor" mellan träningarna. Tror det är effektivaste sättet att utvecklas.
 
det är inte jag som ska hoppa honom då jag är hopprädd.

å vi ska inte ut på några stora tävlingar utan de är bara för att han ska få ha lite kul..

så vill ändå ha lite tips å råd på vad å hur vi kan göra på hemma plan=)
 
Har du markbommar?
Annars ska du se till att lägga dit det. En ung/orutinerad häst kan ha svårt att avståndsbedömma ett hinder som "flyter i luften". en markbom under gör det lättare.
För att ytterligare underlätta att komma rätt så kan man dra ut markbommen lite från hindret. Ca 50cm ut gör att hästen har lättare att komma rätt och få en bättre språngkurva.

Jobba mycket med serier för då får hästen tänka själv men med rätt avstånd mellan hinderna så hamnar man aldrig helt fel.

Det finns mycket bra böcker i ämnet.
Själv har jag bla Hoppning Strömsholmsmetoden där man får mycket vettiga tips och förslag på hur man ska bygga banor/serier.
 
nä de har jag inte haft.. har inte haft en tanke på de faktiskt..=) tack..

okej med serier menar du hur många hinder?
 
Serier behöver inte alls vara många hinder för att vara nyttiga.
Tre travbommar-ett räcke-ett galoppsprång-en oxer alt två galoppsprång med hjälpbom i mitten.
Ett par låga studs (50 cm höga kryss med 3m mellan) sen ett galoppsprång till en liten oxer.
Ett kryss med travbom framför-5,5 m till oxer. Man travar in, hästen får trycka ifrån bra men man kan hoppa oxer rejält högt om man vill och vågar.

Ju mer rutinerad hästen blir ju tuffare serier kan man bygga.
Tänk på att många hinder i rad blir jobbigare och att inte rida genom serierna för många gånger på rad.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 412
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 221
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 117
Senast: hundtant
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 326
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp