Bukefalos 28 år!

Hur länge har försäkringen varit tecknad??

Lillan86

Trådstartare
Håller för fulla halsar på att utreda min häst nu. Ringde idag till försäkringsbolaget och skulle fråga om dom godkände att jag åkte till en annan dit jag har fått remiss att åka, det gjorde dom.

Men nu till min fråga.. jag köpte hästen i maj och vi skrev över försäkringen på mig, när jag fick hem dom så stod det i Status; nytecknad. Blev då lite orolig eftersom att den här skadan (problem med SI-leder, förändringar i tornutskotten) Kan ha kommit tidigare än försäkringen tecknades.. Jag frågade försäkringsbolaget när hästen fick sin försäkring alltså när den blev gjord från första början men det fick dom inte svara på?? Hur ska jag då kunna veta om jag kan åka på att betala allt om det nu visar sig att skadan kom innan försäkringen tecknades:confused: Dom jag köpte hästen av kunde ju lika gärna kunnat tecknat den dagen innan jag kom och hämta henne..(?)
 
Sv: Hur länge har försäkringen varit tecknad??

Ja, så ser det ut. Man kan inte ta över en befintlig försäkring, det går som nytecknande. Nu verkar ju bolaget ha godkänt att du åker in, men det kan komma kallduschar.

Jag vet, av erfarenhet, då vi - trots att vi tog över en befintlig försäkring sedan 10 år - inte fick ut varken veterinärvård eller livvärde 2009.
 
Sv: Hur länge har försäkringen varit tecknad??

Det viktigaste och som du ska göra är ha kontinuelig kontakt med försäkringsbolaget under hela behandlingen och informera dom och få deras godkännande. Då säger dom stopp om dom bedömer att behandlingen inte täcks fortsättningsvis.
 
Sv: Hur länge har försäkringen varit tecknad??

Det låter ju helt sjukt, en försäkring som hästen haft sens tio år och dom hjälper inte till!

Hur blir det i mitt fall nu då, kan jag bli återbetalnings skyldig? Eftersom jag ska åka in till klinik ultarljuda och det antagligen kommer visa sig att hästen haft skadan långt innan försäkringen nyteknades på mig? Jag har ju varit på besök på annan klinik och fått det draget på försäkringen, men kan dom då ändra sig nu i efterhand och kräva mig på pengarna som la ut?

Det här var ju vekligen inte bra!
 
Sv: Hur länge har försäkringen varit tecknad??

Det viktigaste och som du ska göra är ha kontinuelig kontakt med försäkringsbolaget under hela behandlingen och informera dom och få deras godkännande. Då säger dom stopp om dom bedömer att behandlingen inte täcks fortsättningsvis.

Så dom kan inte ändra sig om det dom redan betalat ut?
 
Sv: Hur länge har försäkringen varit tecknad??

Ja, så ser det ut. Man kan inte ta över en befintlig försäkring, det går som nytecknande.

Men man får ju alltid hör att man helst inte ska byta försäkring eller bolag, utan låta hästen stå kvar i den gamla för att slippa reservationer etc. :eek:

Stämmer inte det, eller beror det på vilken typ av försäkring man har, eller är det olika mellan bolagen?
 
Sv: Hur länge har försäkringen varit tecknad??

Jag har haft problem med tre olika bolag, dock var det ena bara livvärdet de vägrade betala ut (löpande veterinärkostnader - dock ej höga - har vi fått ut).

De flesta bolag nytecknar försäkringen på den nya ägaren men har historiken obruten på hästen (om man inte ändrar något i försäkringen vill säga). Sedan får man helt enkelt strida om de sätter sig på tvären. Vilket inte är helt lätt att hitta tid och ork för när man dessutom står med ett sjukt djur.
 
Sv: Hur länge har försäkringen varit tecknad??

Håller för fulla halsar på att utreda min häst nu. Ringde idag till försäkringsbolaget och skulle fråga om dom godkände att jag åkte till en annan dit jag har fått remiss att åka, det gjorde dom.

Men nu till min fråga.. jag köpte hästen i maj och vi skrev över försäkringen på mig, när jag fick hem dom så stod det i Status; nytecknad. Blev då lite orolig eftersom att den här skadan (problem med SI-leder, förändringar i tornutskotten) Kan ha kommit tidigare än försäkringen tecknades.. Jag frågade försäkringsbolaget när hästen fick sin försäkring alltså när den blev gjord från första början men det fick dom inte svara på?? Hur ska jag då kunna veta om jag kan åka på att betala allt om det nu visar sig att skadan kom innan försäkringen tecknades:confused: Dom jag köpte hästen av kunde ju lika gärna kunnat tecknat den dagen innan jag kom och hämta henne..(?)

Men kunde du inte få veta i vart fall om du hade någon karens eller resavation på dena skada:confused:
Låter mysko, har aldrig hört att man inte får de uppgifterna i vart fall
 
Sv: Hur länge har försäkringen varit tecknad??

Ja, så ser det ut. Man kan inte ta över en befintlig försäkring, det går som nytecknande. Nu verkar ju bolaget ha godkänt att du åker in, men det kan komma kallduschar.

Jag vet, av erfarenhet, då vi - trots att vi tog över en befintlig försäkring sedan 10 år - inte fick ut varken veterinärvård eller livvärde 2009.

Det där är skitsnack och du har blivit lurad i så fall om du har råkat ut för det. Övertagande av försäkring räknas inte som nyteckning och det är det datum som försäkringen först tecknades i bolaget som är den som gäller ang när nyteckning skedde i bolaget. Har varit med på nära håll när en vän stred mot försäkringsbolaget i domstol och inte en eda gång var det tal om att det datum hon tog över försäkringen skulle ha någon relevans (tur för henne för då hade hon flugit så det visslade om det eftersom hon bara ägt hästen kortare tid) där handlade det om en häst som försäkrades in som 3 åring i bolaget striden skedde när hästen var 7 år. Allt handlade om ifall felet fanns redan som 3 åring eller inte och ja det gällde livvärde som de inte ville ersätta.
Dock finns det ju ett bolag på marknaden som gör allt för att slippa ersätta någonting skulle inte bli förvånad om de tramsade även med sådant och försökte intala sina kunder att de har rätt att göra så, de försöker ju ibland att sätta reservationer på skador som uppkommit under försäkringsperioden odyl, man undrar verkligen vad som pågår i det bolaget, än knepigare blir det iom att deras moderbolag är bra att ha att göra med på andra områden.
 
Sv: Hur länge har försäkringen varit tecknad??

Det står på pappren, försäkringen är nytecknad. Trots att vi har förra ägarens försäkringshandlingar.

När vi tog upp detta med bolagen så förklarade alla att det är så de gör, numera finns inte övertagndet i den meningen som tidigare funnits, utan i handlingarna anges nytecknande. Sedan tar man hänsyn till att det funnits en försäkring sedan tidigare (samma som om man byter bolag).
 
Sv: Hur länge har försäkringen varit tecknad??

Kl

Jag tog över försäkringen på mitt sto när jag köpte henne. Blev ingen nyteckning, utan dom ändrade till mig som ägare bara. Agria.
 
Sv: Hur länge har försäkringen varit tecknad??

Har du kollat i dina papper vad det stod i "status" när du fick hem dom? Om det inte står "nytecknad" så vad står det i dina?
 
Sv: Hur länge har försäkringen varit tecknad??

Är det någon som vet om jag kan bli återbetalnings skyldig?:crazy:
 
Sv: Hur länge har försäkringen varit tecknad??

Men det står väll *Nytecknad* på försäkringen om man ändrar försäkringen överhuvudtaget .

Oavsett om man höjer sänker ,ändrar eller nåt i försäkringen så står den som Nytecknad numer .

Gäller nog att spara ALLA gamla Försäkringspapper så det inte kan hävdas att man brutit försäkringen någon gång .

Mia
 
Sv: Hur länge har försäkringen varit tecknad??

Är det någon som vet om jag kan bli återbetalnings skyldig?:crazy:

Jag tror faktiskt inte det om man själv _inte _lämnat oriktiga uppgifter .

Har bolaget haft rätt uppgifter och betalat ut pengar ,så kan du nog sova lungt på natten .

Mia
 
Sv: Hur länge har försäkringen varit tecknad??

Då kör jag på det;)! Skulle ju inte vara så kul om man får betala tbx allt till dom sen:crazy:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 897
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 742
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 747
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp