Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

Sv: Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

Varför tog du hem en katt som inte borde passa hos dig då?

Om han är skygg för att allt är nytt behöver han tid, om han är det för att det är hans personlighet är det bara att förstöra för katten att skicka honom fram och tillbaks när man vet att man har det rörigt. Det är påfrestande för en katt att flytta runt, framförallt i den åldern.

Normalt sett tar man inte hem en katt och förväntar sig att den ska fungera som vanligt, lika lite som man gör det med något annat djur. Man ger den ett eget rum, ett par veckor eller mer att acklimatisera sig, sen börjar man introducera den till resten av familjen. Kastar man bara in den ger man den inga bra förustättningar, och det är nog därför folk verkar ha så svårt att få sina katter att acceptera nykomlingar. Jag vet att mina egna klarar sig med ett par dagar till ett par veckor i möte med nya, men en främmande katt hade jag åtminstone väntat mig att få lägga ett par månader på innan vi är "familj" med varandra.

Min katt är inget problem med honom. Det är han.
Och jag har haft mkt katter så jag vet självklart att det tar tid
 
Sv: Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

Isola och Dimma har bott under samma tak i 4 år nu och de tolererar varandra. Troligtvis kommer de aldrig bli "kompisar", Dimma tycker att Isola är alldeles för irriterande. De tjafsar fortfarande ibland (läs; Isola irriterar Dimma tills hon klipper till) men för det mesta så samexisterar de i en någorlunda harmonisk tillvaro.
 
Sv: Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

Min katt är inget problem med honom. Det är han.

Jag fattar fortfarande inte vad det är som gör att han ska lämnas tillbaks efter 3,5 vecka? På den tiden hinner man ju inte avgöra någonting eftersom katten knappt flyttat in än.
 
Sv: Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

Idag låg de så här och sov. Lycka! De har lekt massvis idag och varit som ler och långhalm. Jag är såå glad att det gick så bra och tack alla för lugnande svar och kloka ord. :bow:

bebis_172301700.jpg

Hanen ligger på rygg och sover medan lillan ligger ihopkurad mot honom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har köpt en Ikea Stavanger fast. (Resårbotten) Eftersom jag är tung (+120 kg) tog jag en fast men den är som att sova på en dörr. Blir...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 894
Senast: Rosett
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 204
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 137
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp