Hur länge kan man ha ont i halsen?

tott

Trådstartare
Jag är förkyld (inte Covid) och har varit det i en vecka nu. Jag kracklar och hostar, är hes och lite snorig men ganska pigg. Hade ögoninflammation också, men det har gett sig. Ena örat är i lås sedan några dagar tillbaka och jag har ont i halsen! I natt vaknade jag av att jag inte kunde svälja för det gjorde så jäkla ont. Tog en Ipren och det blev bättre. Hur länge ska jag ha det så här? Borde drt inte börja svänga snart? Jag har varit isäg kontakt med sjukvården men de bara säger att jag ska fortsätta som jag gör och vänta ut sjukan.
Vad har ni för erfarenheter?
 
Låter lite mysko. Vid förkylning brukar jag bara ha ont i halsen precis i början (ett par dagar eller så) och sedan kommer alla "nässymtom" och då försvinner det halsonda.
 
Låter som det jag hade i våras, det tog också åtminstone en vecka att bli någorlunda bra igen. Vanligtvis är jag förkyld 2-3 dagar men inte denna gång. På slutet var slemhinnorna i luftvägarna så dåliga att jag hostade blod. Var betydligt jobbigare sjukdom än covid var. Men till slut gick detöver.
 
Låter lite mysko. Vid förkylning brukar jag bara ha ont i halsen precis i början (ett par dagar eller så) och sedan kommer alla "nässymtom" och då försvinner det halsonda.
Så brukar jag också ha - att drt börjar med halsont och sedan kommer allt det andra och det halsonda försvinner.
Är nästan rädd för att gå och lägga mig nu.
 
Låter som det jag hade i våras, det tog också åtminstone en vecka att bli någorlunda bra igen. Vanligtvis är jag förkyld 2-3 dagar men inte denna gång. På slutet var slemhinnorna i luftvägarna så dåliga att jag hostade blod. Var betydligt jobbigare sjukdom än covid var. Men till slut gick detöver.
Jag är långt ifrån bra. Känns som om jag mest blir sämre 🤒
 
Jag är förkyld (inte Covid) och har varit det i en vecka nu. Jag kracklar och hostar, är hes och lite snorig men ganska pigg. Hade ögoninflammation också, men det har gett sig. Ena örat är i lås sedan några dagar tillbaka och jag har ont i halsen! I natt vaknade jag av att jag inte kunde svälja för det gjorde så jäkla ont. Tog en Ipren och det blev bättre. Hur länge ska jag ha det så här? Borde drt inte börja svänga snart? Jag har varit isäg kontakt med sjukvården men de bara säger att jag ska fortsätta som jag gör och vänta ut sjukan.
Vad har ni för erfarenheter?
Jag hade liknande i våras. Halsont som jag aldrig tidigare upplevt, brutalt ont i 7-8 dagar innan det började klinga av, dock inte så mycket andra symptom. När halsontet gick över kom torrhosta i någon vecka.

Det var inte covid och på VC konstaterades att det var något annat virus, ingen infektion eller så. Jag maxade på värktabletter tills det gick över, var enda sättet jag kunde få lite sömn eller få i mig något ätbart.
 
Jag hade liknande i våras. Halsont som jag aldrig tidigare upplevt, brutalt ont i 7-8 dagar innan det började klinga av, dock inte så mycket andra symptom. När halsontet gick över kom torrhosta i någon vecka.

Det var inte covid och på VC konstaterades att det var något annat virus, ingen infektion eller så. Jag maxade på värktabletter tills det gick över, var enda sättet jag kunde få lite sömn eller få i mig något ätbart.
Jag går på värktabletter jag också hela tiden. Inte kul!
Hoppas mitt skit också vänder snart.
 
Jag hade med något liknande i våras, tror det tog en månad innan halsen var ok igen, helt bisarrt!

Jag var hos VC efter ett par veckor då jag trodde det var en halsböld för att det gjorde så ont men icke, ”bara” lite röd i halsen.

Jag fick ta värktabletter för att kunna svälja.
 
Hos mig började det som sagt släppa efter en vecka och jag fungerade nästan som vanligt efter tio dagar men grannen, som smittade mig, var nog dålig en månad. Han var fortfarande risig efter att jag blivit bra.
 
Jag hade med något liknande i våras, tror det tog en månad innan halsen var ok igen, helt bisarrt!

Jag var hos VC efter ett par veckor då jag trodde det var en halsböld för att det gjorde så ont men icke, ”bara” lite röd i halsen.

Jag fick ta värktabletter för att kunna svälja.
Usch! Låter nog som nåt liknande. Orkar inte med det här i en månad 🥵
 
Jag tycker att det låter rätt normalt. En förkylning för mig brukar bita sig fast en vecka eller två med rejäla symptom och sedan småstöra en vecka till, men så länge jag inte får feber (mycket sällan) knagglar jag liksom bara på. Tror aldrig jag varit med om en förkylning som gått över på ett par dagar, då tänker jag mest att det är något annat. :)

Hoppas du repar dig!
 
Jag tycker att det låter rätt normalt. En förkylning för mig brukar bita sig fast en vecka eller två med rejäla symptom och sedan småstöra en vecka till, men så länge jag inte får feber (mycket sällan) knagglar jag liksom bara på. Tror aldrig jag varit med om en förkyning som gått över på ett par dagar, då tänker jag mest att det är något annat. :)
Förkylningen brukar sitta i men inte det halsonda. Gör galet ont att svälja. Galet ont.
 
Jättejobbigt men tyvärr helt inom det normala för en infektion som satt sig i halsen. Rekommenderar vårdkontakt (VC primärt) om det fortfarande sitter i efter tre veckor.

Det är tyvärr inte mycket att göra annat än att vänta ut. Vila och håll slemhinnorna fuktiga. Det vill säga: fortsätt prata men anpassa efter dagsform, drick mycket, andas genom näsan så mycket som möjligt, hosta mjukt (undvik att ta i mer än vad reflexen kräver) och undvik att harkla.

Krya på dig!
/Röstlogoped
 
Jag hade konstant ont i halsen i ett par månader :angel:
Fick halsfluss som inte gav med sig trots totalt fyra pencillinkurer (tre olika sorters), så till slut opererade de bort mina tonsiller.

Förjävligt rent ut sagt!
 
Men alltså strepsils. Funkar det för folk? Jag har aldrig förstått konceptet

Funkar utmärkt. Så fort jag får känning av halsont tar jag Bafucin eller Strepsils som jag löser upp i en mugg med kokande vatten. Sedan dricker och gurglar jag det. Lite äckligt men betydligt mer effektivt än att bara tugga dem som godis...
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont...
2
Svar
25
· Visningar
2 597
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 201
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 680
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Okej, så jag har varit förkyld sedan i fredags. Började som en vanlig förkylning: trött, ont i huvud och hals, snuva. Blev bättre, men...
Svar
4
· Visningar
2 903
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp