Hur länge rider ni era dräktiga ston?

saraaandersson

Trådstartare
Efter ett par försök så har mitt sto äntligen blivit dräktig! :rofl:
Hon kommer föla i augusti. (om det lilla stannar kvar och kommer ut frisk) och jag har tänkt hålla igång henne och "hobby-rida" fram till maj.
Första gången som jag betäcker en egen häst och blir min första uppfödning. :)

Hur länge rider ni era dräktiga ston?
 
Sv: Hur länge rider ni era dräktiga ston?

Min dam har snart gått 120 dygn och jag rider henne samt går promenader. Tänker fortsätta ned det tills det att hon tycker det är okej.
 
Sv: Hur länge rider ni era dräktiga ston?

jag betackte min marr i maj, beraknad foldato ar 15 april 2013. och sedan hon ar precis inriden/insutten sa fortsatter vi fram till daglig motion till nyar. sedan blir det val lattare motion som handhast fram till folning. ser ingen anledning att sluta med motionen bara for att hon ar gravid.. 2 veckor innan folning blir det nog bara promenader, helt beroende pa hur hon mar forstas...
 
Sv: Hur länge rider ni era dräktiga ston?

Om hon ska föla i augusti måste hon precis ha blivit betäckt, är det på dygn 16 hon har konstateras dräktig?

Då ska hon ta det lite lugnt i en månad, sen kan man motionsrida fram tills stoet säger ifrån. Mitt har sagt ifrån vid ca 300 dygns dräktighet och då har vi skrittat ut sista månaden.
 
Sv: Hur länge rider ni era dräktiga ston?

Tack för alla svar! (:

Ja, hon är nyligen betäckt (: kommer få vila helt 3-4 veckor helt. Dock kommer hon bli tvungen att åka en lång resa om 2 veckor. Den är på 8h.. Tycker inte att det är helt optimalt, men hon har då varit dräktig 5veckor; vad tror ni om det? Hon har åkt samma resa förut och inte ens varit svettig eller brydd när vi kommit fram. Har lånat en bra transport, boggie som är lite större.
 
Sv: Hur länge rider ni era dräktiga ston?

Jag kunde rida lugnt på mitt sto ungefär två månader innan hon fölade :) Märkte på henne att i slutet på April så var hon inte så nöjd med att bli riden så jag slutade då och sen fölade hon 1 Juli förra året.

Angående hennes långa resa hem så är det ju inte så optimalt som du redan har funderat på. Helst ska stoet ta det extra lugnt fram till dygn 45 tycker jag :)
 
Sv: Hur länge rider ni era dräktiga ston?

okej :) tack för svar! ska räkna exakt på vilken dag det blir.. helst hade jag velat att hon skulle stå kvar gärna med lite marginal.. då det tog ett tag att få henne dräktig överhuvudtaget. började i mitten juni.. men jag åker ner ändå den helgen (är i östersund nu och har mina föräldrar en bit från västerås).. så då får hon följa med upp när jag åker tillbaka. Behöver pappas hjälp med körning också då jag bara har B-körort och vill inte ta min en axlade transport när vi ska åka så långt ...
 
Sv: Hur länge rider ni era dräktiga ston?

Kan du vänta en vecka så blir det säkrare för embryot.
 
Sv: Hur länge rider ni era dräktiga ston?

hade helst inte åkt ner en gång till veckan efter.. då det känns som om jag nu kan ta "två flugor i en smäll",.
men ska absolut tänka på det.. det är ju två veckor till. ska prata lite med min veterinär också, och höra vad han har att säga :)
 
Sv: Hur länge rider ni era dräktiga ston?

Jag red mitt sto till jul det året hon fölade förra gången. Hon fölade sedan i maj, ganska exakt på beräknat datum.

I december märkte jag att hon blev väldigt trött efter ridpassen, trots att vi bara red skogsturer på runt 45 minuter - en timme och inte något "fullt fräs". Pålle själv gick kanon, har aldrig ridit henne och hon varit så pigg glad och arbetsvillig! :laugh: Men som sagt, hon var helt slut efter de lätta passen, då slutade jag att rida.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 124
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 450
Senast: Fiorano
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 550
Senast: Masse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp