Hur länge sov era barn på dagis?

Milosari

Trådstartare
Hålögd och ledsen svor jag en lång ramsa igår när sonen, drygt 3 år, fortfarande inte sov kl 22. Jag måste gå upp senast kl 5 på morgonen och det FUNKAR inte att sova mindre än 6 timmar varje natt, särskilt inte när jag redan i förväg sover dåligt ibland. Jag har ordnat det rätt bra med att mina föräldrar kommer hem till mig och är där till dagis öppnar, så sonen sover vidare till runt 7, och somnar han i rimlig tid på kvällen (vilket han gör när han inte har varit på dagis) så anser jag att han faktiskt klarar en hel dag utan att sova middag. Nu är ju rytmen helt förstörd för resten av den här veckan också, för naturligtvis kommer han vara jättetrött idag och behöva sova på förskolan.

Jag har nämnt det för personalen men inte fått gehör. Jag förstår såklart att det blir lite jobbigt för dem, och att de måste lösa det så någon i personalen tar hand om honom om de andra ska sova, men nog är det ett rimligt önskemål att de håller honom vaken? Eller? Hur gör ni?
 
Vet inte hur de funkar med förskolan. Men vår 2,5 åring somnar kl 07 och sover till 5-7 (tyvärr oftast 5/6) ingen dagssömn mera. Eller just nu ligger han faktist och sover men vi har haft ett par dåliga nätter och han är lite febrig
 
När det har blivit svårt att lägga barnen på kvällen har våra fått sluta sova på förskolan, om de inte är riktigt slut såklart och då väcks de vid behov lite tidigare. När barnen har längre dagar/tidigare mornar har de kanske sovit mer.

Våra barn har ibland haft vila på avdelningen för större barn och lyssnat på saga om det har varit krångel.
 
Sonen slutade sova på förskolan när han var ca 2,5 år. Då hade han slutat sova på dagarna hemma ett par månader innan. Med dottern (nu 20 mån) vet jag inte riktigt hur vi ska göra. Hon har alltid varit kvällspigg och värre lär det bli ju äldre hon blir så länge hon sover middag. Än så länge behövs det, men tror att hon kommer sluta med det innan storebror.

Att någon i personalen måste ta hand om honom medan de andra barnen sover är en icke-fråga. Inte kan de tvinga alla barn att sova middag bara för att vissa behöver det. De ska utgå från barnens behov av dagvila.

På min dotters avdelning är det nu för tiden bara ett barn som inte sover middag. Personalen brukar läsa saga med henne en stund och sen får hon pyssla eller lägga pussel eller något medan personalen dricker kaffe (deras rast). Blir det fler barn vakna (som det var tidigare innan bland annat min son bytte avdelning) får personalen turas om att ha rast. Inte svårare än så.
 
Vår dotter slutade sova på förskolan vid 2,5. Till en början lät personalen henne sova om hon somnade (alla måste ligga ner och vila tills de som ska sova sover). Efter att ha påtalat att det inte fungerade (långa nattningar) så respekterades vår önskan att hon ska väckas så fort som möjligt. Numera somnar hon väldigt sällan. Ibland är det bara hon som är vaken och då får hon titta på ipad eller så leker hon själv (givetvis någon vuxen närvarande men ingen pedagogisk verksamhet).
 
Svårt det där!

Vår treåring somnar numera inte heller förrän vid 21.30-22.00, men vi har turen att inte behöva gå upp så tidigt. Han sover fortfarande på dagen för han blir fullkomligt oresonlig om vi eller förskolan skulle hålla honom vaken.

Vet dock att flera barn, även de som är yngre än vår, väcks tidigare eller inte får sova alls på förskolan och vad jag har förstått av vänner och bekanta är det så många förskolor gör. Tycker du ska stå på dig och trycka på förskolan lite. Han kan väl ha "lugn stund" istället för att sova dagtid. Måste finnas äldre barn som inte sover och som han kan vara med?
 
Hålögd och ledsen svor jag en lång ramsa igår när sonen, drygt 3 år, fortfarande inte sov kl 22. Jag måste gå upp senast kl 5 på morgonen och det FUNKAR inte att sova mindre än 6 timmar varje natt, särskilt inte när jag redan i förväg sover dåligt ibland. Jag har ordnat det rätt bra med att mina föräldrar kommer hem till mig och är där till dagis öppnar, så sonen sover vidare till runt 7, och somnar han i rimlig tid på kvällen (vilket han gör när han inte har varit på dagis) så anser jag att han faktiskt klarar en hel dag utan att sova middag. Nu är ju rytmen helt förstörd för resten av den här veckan också, för naturligtvis kommer han vara jättetrött idag och behöva sova på förskolan.

Jag har nämnt det för personalen men inte fått gehör. Jag förstår såklart att det blir lite jobbigt för dem, och att de måste lösa det så någon i personalen tar hand om honom om de andra ska sova, men nog är det ett rimligt önskemål att de håller honom vaken? Eller? Hur gör ni?
Stå på dig!
Min dotter har alltid haft möjlighet att få sova lite längre på morgonen så hon slutade sova på förskolan redan vid två års ålder. Om hon sov till åtta så kunde hon ju omöjligt somna när kl var 11-11:30. För henne funkade det bra.
De flesta barn slutar väl sova dagtid nångång innan tre års ålder, tror jag.
 
På våra förskolor har barnen slutat sova när de gått över till ”storbarnsavdelningen” dvs. vid 3 års ålder. Det har varit rutin på förskolorna, de som fortsatt sova har varit undantag.
 
Vår son fyllde 3 i april och han sover 30 minuter på förskolan (inte sovit på dagen hemma sen strax efter 2 år), men läggningarna är rent ut sagt outhärdliga nu. Han går på sommarlov nu på fredag och är ledig i 7 veckor, när han kommer tillbaka ska han få sluta med sovningen. Jag har tyckt att det är bättre att han sover en stund och orkar med hela dagen på förskolan, än att vi får lätta läggningar, men nu börjar han nog bli för stor för att sova på dagen. Förskolan kör vakenvila och bokläsning för dom som inte sover.
 
På vår förskola har de ’stora vilan’ för alla som fyllt tre. Med början på höstterminen det året.

Men har man ett yngre barn som inte behöver ha sömn på dagen är det inga problem. Liksom större barn som behöver få sova.
De är väldigt tillmötesgående.

Vår ena är fyra, han sover ofta på dagen men ibland inte, på förskolan. Sover aldrig dag hemma.
Han har aldrig varit svår att söva oavsett. Jätteskönt.

Vår andra som är tre sover alltid på dagen. Skulle han hoppa över dagsömnen somnar han alldeles för tidigt och då är det upp som en tupp vid halv fem istället 🙈

Ska bli intressant att se efter semestern hur den lilla kommer vara. Han har växt väldigt bara senaste tiden, alltså växt som i att han blivit äldre.
För enklare läggningar skulle det vara trevligt om han skippade dagsovningen men än så länge funkar det dåligt att ta bort den.
Så det får vara som det är, läggningarna funkar ok ändå trots allt.
 
Hålögd och ledsen svor jag en lång ramsa igår när sonen, drygt 3 år, fortfarande inte sov kl 22. Jag måste gå upp senast kl 5 på morgonen och det FUNKAR inte att sova mindre än 6 timmar varje natt, särskilt inte när jag redan i förväg sover dåligt ibland. Jag har ordnat det rätt bra med att mina föräldrar kommer hem till mig och är där till dagis öppnar, så sonen sover vidare till runt 7, och somnar han i rimlig tid på kvällen (vilket han gör när han inte har varit på dagis) så anser jag att han faktiskt klarar en hel dag utan att sova middag. Nu är ju rytmen helt förstörd för resten av den här veckan också, för naturligtvis kommer han vara jättetrött idag och behöva sova på förskolan.

Jag har nämnt det för personalen men inte fått gehör. Jag förstår såklart att det blir lite jobbigt för dem, och att de måste lösa det så någon i personalen tar hand om honom om de andra ska sova, men nog är det ett rimligt önskemål att de håller honom vaken? Eller? Hur gör ni?

Båda våra stora har slutat sova dagtid i 2,5-årsåldern. Då blev de hopplösa att lägga på kvällen om de hade sovit. Någon gång sov sonen en liten stund för att han typ somnade på golvet bland leksakerna :angel: men annars funkade det bra. Det var aldrig något snack på förskolan utan de gjorde som vi ville så att nattningar och nattsömn skulle funka.
 
Våran tjej blir 3 i sommar och har än så länge sovit så mkt som hon vill på dagtid, både hemma och på förskolan. Blir oftast 1,5 timme. Har dock börjat fundera på att ta bort vilan då det är rätt struligt att få henne att somna och vi ska ha lillebror i oktober så vi behöver börja träna på att somna själv på kvällen 😶😰
 
Båda mina har slutat vid ca 2,5 år. De har varit odrägliga på kvällen att få att sova annars. Den yngre förresten sov ett tag på förskolan när han bytte till stor-barnsavdelning när han precis fyllt 3 år. Det var mest femåringar på avdelningen och ett helt annat tempo än vad han var van vid från småbarn - där han inte sovit senaste halvåret, men han behövde en hjärnpaus mitt på dagen då för att orka. :)
 
Hålögd och ledsen svor jag en lång ramsa igår när sonen, drygt 3 år, fortfarande inte sov kl 22. Jag måste gå upp senast kl 5 på morgonen och det FUNKAR inte att sova mindre än 6 timmar varje natt, särskilt inte när jag redan i förväg sover dåligt ibland. Jag har ordnat det rätt bra med att mina föräldrar kommer hem till mig och är där till dagis öppnar, så sonen sover vidare till runt 7, och somnar han i rimlig tid på kvällen (vilket han gör när han inte har varit på dagis) så anser jag att han faktiskt klarar en hel dag utan att sova middag. Nu är ju rytmen helt förstörd för resten av den här veckan också, för naturligtvis kommer han vara jättetrött idag och behöva sova på förskolan.

Jag har nämnt det för personalen men inte fått gehör. Jag förstår såklart att det blir lite jobbigt för dem, och att de måste lösa det så någon i personalen tar hand om honom om de andra ska sova, men nog är det ett rimligt önskemål att de håller honom vaken? Eller? Hur gör ni?

Det är väldigt olika, men generellt brukar de ha fri sömn som 1-åringar, 2-åringarna brukar ha en maxtid (väckning efter 1 timme tex) och så brukar de sluta sova på förskolan nån gång mellan 2,5-4 år.

Så har han ingen maxtid så börja där, (men undvik att hamna ner mot en halvtimme), annars kanske det är dags att fasa ut sovandet. (Och nej, såklart ska sovandets vara eller icke vara INTE handla om personalresurser!)

Ett supertips som jag själv använt på egna ungar när man ska fasa ut är att de kanske sover varannan dag, eller kanske bara de dagar de kommit tidigt. Fredagar är också en bra dag att sova på, så orkar de med fredagsmyset och sover förhoppningsvis lite längre på lördagen. :idea:

//Fsk-lärare på småbarnsavdelning
 
Vår dotter, 3 år i aug sover typ 30 min på förskolan. Ibland vaknar hon tidigare av sig själv annars väcks hon och 1-2 gånger/v somnar hon inte alls vid lunch.
Att sova max 30 min började vi med när hon var ungefär 2,5 år och kvällsläggningarna kunde ta 1-1,5 timme. Innan dess sov hon ca 1 timme på dagtid. Är hon hemma sover hon inte lunch annat än om hon är sjuk.
Hennes jämnåriga kamrater gör lite olika, en sover inte alls och andra sover upp till 2 timmar.
Kan tillägga att hon går halva dagar.
 
Våra har skolats in rätt sent (2.5 år, 3 år och 2 år o 4 mån) och har aldrig sovit på fsk. Nånstans mellan 1.5 - 2 har de fått sluta sova regelbundet på dagarna annars har kvällarna blivit hopplösa med evighetsläggningar och barn vakna till 22-23.
 
Det ska självklart vara upp till föräldrarna om och hur länge barnet ska sova på förskolan.

När vi flyttade tilbaka till Lund för 2 år sen så började min son på en riktig skitförskola med sjukt oengagerad personal. Där skulle ALLA barn på avdelningen, även de som fyllt sex år, ha vila med ljudbok. Somnade de så gjorde de de typ. Vi bytte förskola (detta var såklart inte enda anledningen).

Tre kan absolut vara en lämplig ålder att sluta sova på dagen Säg till personalen att det är slut med vilan nu, och stå på dig. Prata med chefen om du inte får gehör.
 
Vid 2,5 var dottern hopplös att lägga om kvällarna, och lika hopplös att få upp på morgonen. Så då begränsade vi dagsömnen till 30-45 minuter på förskolan. Vid 3 bytte hon avdelning, där har de vila en stund mitt på dagen istället. Det hade aldrig funkat att lägga henne om hon sov på dagarna!
 
Först, det har hetat förskola sen 1998!

Sen, det är du/ni som bestämmer över sovtider för ert barn! Ta upp det igen med pedagogerna, de kanske anser att han inte alls klarar dagen hos dem utan sömn? han kanske ska få vara med och ligga på madrass, men när alla andra somnat får han gå upp med pedagogen? (Då kanske han också hunnit somna men gissningsvis inte sovit mer än kanske tio min?) :)
OM det funkar på dagen också att han är vaken, så var "hård", han får inte sova på dagen!
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
5 886
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Ja enligt denna artikel alltså. http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article12899981.ab Vad säger ni om det? Isak sover inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 106
Senast: taccotad
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 775
Senast: Lupin
·
F
Övr. Barn Jag har väl dåliga stamina eller nåt, men det är bara så jobbigt att ha småbarn. Nu har jag bara ett, men sambon gnäller så förbålt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 489
Senast: Britta68
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp