Hur länge VILL era hästar vara ute egentligen.

Inte alls.

Och de är väl hungriga, det är oftast därför stallade hästar vill in :) Inte på granris utan hö.
 
När det är bra väder så vill skrutten vara ute länge, men om det är riktigt kallt eller regning så vill han inte lite tidigare. =)
 
Min börjar väl bli hungrig vid 18.00 ungefär, så då vill han in och äta.
 
det är ju olika beroende på vädret. hästen min vill oftast stanna ute länge, men om det är mkt regn/snö, så vill han in tidigare och det märker man genom att han kommer fram till en nästan på en gång, annars är han tyvärr ganska svårfångad :crazy:
 
Min pålla älskar att vara ute när d e ljust vid tre tiden vill hon komma in o få sin mat hon gillar dom rutinerna vi har
 
Kan man inte erbjuda roligare hagar och mer stimulerande utevistelse än liten rastruta utan kompis tror jag att många hästar är nöjda med att komma in vid den tid du nämner, särskilt om vädret är dåligt. De kan ju varken springa för att bli varma eller söka skydd under träd eller hos varandra.

Denna typ av utevistelse är dock inget jag skulle rekommendera eller vilja ha själv, om det inte rörde sig
t ex om em sjukhäst och en kortare period.
 
I mitt förra stall fodrade vi inte ngt hö i hagen vintertid.
Hästarna gick ut runt 8.00, och trots att de gick i gräshagar, så stod de vid grinden och ville in ibland redan vid 13.00.

I nuvarande stallet får hästarna sitt frukosthö ute när de släpps ut mellan 6.00 och 7.00.
De får lunchhö vid 12.00, och då står de inte vid grinden förrän vid 17.00 snåret.
Ropar vi vid 16.00 kommer de, men de börjar inte "hänga" vid grinden förrän vid 17.00 om vi inte ropar.

Sommartid när det finns gräs i hagarna, så står inte mina hästar vid grinden förrän runt 20.30.
 
Har haft båda hästarna i mindre grushagar/rasthage tidigare och då har det varit kul i hagen 2-3 timmar. Sedan har de stått och hängt vid grinden eller gnabbats med varandra (bita dra och slita i grimmor, täcken o dyl...).

Nu går de i stora gräshagar, släpps ut 07.30 och får morgonhö i hagen (vintertid). Kommer ALLTID när man ropar på dem, men står inte vid grinden och vill in förrän det börjar skymma (ca 16.00).
 
Är det inte så då, att hästarna står vid grinden och vill in för att det vankas mat? Om ni provar att fodra i hagen ska ni nog se att hästarna inte ställer sig och väntar på att få komma in.

De flesta hästar trivs ute bäst. Det är deras naturliga tillstånd. Där kan de fly om "fara" hotar istället för att vara instängda i en liten box. Även om vi människor uppfattar rasthagen som tråkig så ser och hör hästen mycket mer. Det är tråkigare för den att stå och stirra in i väggen istället för att få vara ute så länge som möjligt och höra ljud, känna dofter och se sig omkring. Ska jag tillägga att min hästar går ute dygnet runt? ;)
 
Får min ena bestämma så vill hon ha krafft fodret på morgonen, gå ut och äta sitt hö och sedan gå in.
 
Jag tror faktiskt inte det är hela sanningen...mina får endast hösilage när dom kommer in, och det har dom i hagen också(fri tillgång till alla)
Jag har stora hagar med skog till i de flesta, men mina vill in vid vissa klockslag beroende på årstid...(dvs när det mörknar)
sen är det viktigt att ha ett harmoniskt stall, harmoniska boxgrannar och att behöva flytta om för det skall bli lugn o ro är ett måste om hästen skall trivas...mina hästar är trygga i sina boxar.-..dom behöver inte fly från nåt, utan boxen är tryggheten
..inge spring och skrik i stallet, ingen idiotmusik, utan i stallet är det lugn o ro och där ska hästen kunna slappna av
OM mina hästar skulle vägra komma in från hagen, så må det väl vara...men den dagen finns inte...när det blir mörkt vill dom in.
 
Jag tror inte heller det är hela sanningen, att bara hästarna har mat och vatten så vill dom vara ute hur länge som helst. Det vill inte våra, om jag är sen hem någon dag så slänger jag åt dom hö det första jag gör för att få dom lite lugna så jag kan mocka o dona innan jag tar in dom..Dom småplockar väl lite i maten men håller hela tiden koll på vad jag gör om jag inte kommer snart.
Så fort jag kommer emot hagarna så slutar dom äta och blir jätteivriga att få komma in. 2 av dom är rena raketerna och står mer på bakbenen och springer omkring och är väldigt uppretad över att jag är sen. Som du säger, dom har lugn och ro i stallet..dom ställer sig och sover direkt och verkar väldigt till freds.
 
oftast dyker de upp vid grinden mellan 21-22. ibland vill de inte in alls om det är någorlunda varmt ute, men de får lov att komma in på vintern..
Vår, höst, sommar går de ute dygnet runt, Vilket de bara älskar!
 
Mina går ut vid 06-07 på morgonen och in vid 22-23 om det inte blåser väldigt och är kallt..De älskar att vara ute..
Igår kväll när jag skulle ta in dom ville de inte alls utan gick bara stooora rundor för att slippa komma in så de fick minsann sova ute :confused:..Helt nöjda med det, hmm. Fast å andra sidan så har vi inte särskilt kallt just nu så det var väl ok just inatt.
 
Man får väl vara glad att hästarna våra trivs så bra i sitt stall då :) :)...trots mat och stora blanhagar så gillar dom sina boxar :D
 
våra hästar har lust att komma in när det mörknar... det blir ungefär vid halv fem varje dag nu när det är mörkt så tidigt.
 
Efter lunch står de och hänger vid grinden alltså ca 12.30 :confused:, de har en stor hage med skog, men de står och väntar på att få komma in redan då, så ha det varit sista veckan, annarw brukar de väl stå ochstampa vid 15.00... får komma in vid 16.00 på vintern.
 
När dom är vana vid att gå in. Just nu har vi nyligen fått en nyhäst som gåt in vid 14- tiden i sittförra stallså hon står vid grinden från 13.30 ungefär och de andra följer gärna hennes exempel för tillfället. Men vi tar aldrig in dom före 20.00.
Tror det är mycket inlärt. Förutom nu, så står våra hästar aldrig och trycker vid grinden.
När vi släpper domöver natt märker man det verkligen för de första veckorna stårde konstant vid grinden efter 20.00 trots mast och vatten i hagen. Men efter nån vecka har de lärt sig att de inte ska in så då slutarde.
Ofta får ju hästana mat=kraftfoder när de kommer in från hagen, nått bättre sätt att lära hästarna att stå vid grinden vid en viss tidpunkt finns inte.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 319
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 918
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 058
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp