Hur länge VILL era hästar vara ute egentligen.

S

Sudd

Många har ju sina hästar ute länge på dagarna, ok ni som har stora hagar och många hästar i varje hage så dom har något att göra och kompisar att busa med.
Men ni som har hästarna i rasthager en och en, när VILL hästarna komma in på dagarna egentligen.
Våra står och trampar vid 14:30 senast och vill in..nu på vintern. Tar man inte in dom då springer dom hysteriskt och det kan vara nog så struligt att få in dom sen för dom lever rövare...Dom har mat och vatten i hage så dom klarar sig och vi slänger in lite granris och annat smått och gott för att dom ska ha något att pula med.
Men vill dom in så tycker jag gott dom kan få komma in vid 14:30..eller..??? Dom går ut rätt tidigt iof vid 0620 på vardagarna och kanske vid 0800 på helgerna eller så fort det blivit lite ljust ute.
 
När det mörknar så har min ena lust att komma in. Han står alltid vid grinden och väntar när man kommer. Andra hästen måste man kalla på, och han vill inte in med en gång, han vill gå promenad runt stallplan ngr gångar!! :D

Ger ni hö i hagarna? Hästarna kanske är hungriga eller fryser?
 
En vill gärna gå in redan vid kl. 13 om hon får. För de andra två verkar det kvitta... (de går i samma hage). Det är lustiga djur. En av mina gamla tävligsponnyer (död nu :cry:) hade väldigt bråttom ut på morgonen, men kunde börja tjata om att få gå in redan efter en timme. En mycket aktiv häst som trots det gillade stallet. Hon hatade dessutom att gå på bete och vara tvungen att sova ute.
 
Nu har jag stora hagar, MEN..

Om de har fri tillgång i hagen så ser jag knappt skymten av dem förrän vid 20. Då vet de att det är dags att komma in, och vad viktigare är - att det väntar KRAFTFODER i krubborna.

Om de inte fick nåt kraftfoder alls, eller fick sitt kraftfoder ute skulle de vara HELT ointresserade av att komma in.

Och att stå i en hage, om än liten, och äta eller att stå i en ännu mindre box och äta - så är jag rätt säger på att hästarna skulle välja hagen. Så attd e vill in redan vid 14.30 (förutsatt att det inte är busväder) tror jag har att göra med att de vet att MATEN finns inne, inte att det är så att det är roligare inne!

På samma sätt, i början av betessäsongen står hästarna vid grinden vid normal intagstid och trååånar. Inte för att de på något vis är missnöjda med att gå ute och äta gräs under bar himmel, utan för de vill in och ha sitt KRAFTFODER.

Jag testade det där en gång, jag tog in hästarna och lämnade boxarna öppna (stängslat ut till hagen). De åt upp sitt kraftfoder och valde sedan bort höet inne för att gå ut i hagen i mörkret och äta höet där. Så, det är maten som lockar..
 
Mina pållar fodras med kraft kl 05,30 äter på ca 15 min sen ut i hagen och får hö då ca 05,45, sen hö kl 10,00, 14,00, 17,00 sen tar vi in dom kl 18-19 så gör vi varje dag i veckan och eftersom dom är vana vid det så när vi kommer och ska ta in och rida någon då kommer dom inte så vi måste luras lite. Mina pållar har inget emot att vara ute när det är mörkt. Självklart om det är riktigt grisväder kan dom komma in tidigare.
 
Våra går tillsammans i stor hage och får hö ute fast nu vill dom in vid skymningsdax. Brukar ha dom ute från 7.30 till 16.00-1700
 
jag tar in mina vid 14-14:30 beroende på väder!!
är det välldigt kallt eller dåligt väder och dom vill in så tar jag in dom men dom får ju gå ut vid 07:00..
:rofl:
 
Vi har en otroligt stor hage! Är hästen längst bort tar det nästan en halvtimme att hämta den! Oftast brukar dom komma när det börjar bli mörkt. Oftast vet dom ju när det är dags. Nu på jullovet har de gått in lite tidigare och då kommer dom tidigare till grinden också.

När det var som mest ovädrigt för ett par veckor sen, när det snöade och blåste, ville de inte alls gå in. Trots att klockan var mycket stod de längst bort och ville INTE gå in!!
 
Min häst skulle gärna gå ute dygnet runt om han fick bestämma. Han går i en halvstor hage med en hästkompis.
Dom kommer ut kl.6.00 på morgonen men på kvällen kl,19,00 så måste vi ända gå o hämta dom för dom VILL inte in! :D
Skulle vilja bygga en lösdrift så dom kunde gå ute dygnet runt men det kostar för mycket.. :(
 
Men springer de hysteriskt i flera timmar då om man inte tar in dem? Är det inte så att de lugnar sig efter ett tag? Och det är inte av rutin de vill gå in tidigt?

Hästarna i stallet jag är tycker att det är konstigt om de ska in tidigare än vanligt ( är ute ca 12 timmar) och är inte särskilt sugna på det. DE är ju vana vid att vara ute så länge.

Om man börjar ta in hästarna tidigare och tidigare för att de ser ut som att de vill komma in så lär sig ju hästarna det och att det "lönar sig" att stå vid grinden.

Nej, mycket bättre för hästar att vara ute med frisk luft och större ytor!
 
Min häst vill komma in när det vankas mat. Hon vet när det är dags att äta =)
Är hon på bete bryr hon sig inte.
 
Har aldrig träffat en häst som inte vill vara ute(förutom de dagar då det är snöstorm och 20 minusgrader efter som att de inte har något vindskydd i hagen heller). Enda anledningen till att de vill in är för att då väntas mat.
 
Mina vill sällan in, jag får oftast gå och hämta dom eller ropa så kanske dom kommer. ;)
Om dom inte är extremt hungriga eller vid dåligt väder, då vill dom in. :)
 
min kommer runt 15.30 (han går själv i sin hage)

Han hade säkert gärna stannat ute längre,men de två i den andra hagen vill in och jag tror INTE han hade uppskattat att bli lämnad ensam..

Sen så har vi inget ljus alls där vi tar in hästarna,därför får dom komma in när de börjar bli märkt
 
Jo, det kan ju vara så att det blir en vanesak att dom är van att komma in den tiden. På somrarna när det är varmt och skönt ute då har dom inte alls bråttom in. Är det svala sommarkvällar så får dom vara ute så länge dom vill, dom som inte är på bete förstås.
Dom har både mycket hö och fräscht vatten i hagen så det är inte maten som drar tror jag för dom får aldrig mat direkt när dom kommer in. Dom får eftermiddagsmat vid 16-tiden ungefär. Men alla ställer sig och sover i hörnen av boxarna och verkar väldigt till freds med att komma in.
Ibland har det ju blivit så att dom får vara ute längre om man är sen hem o så...men då är dom alldeles crazy när man kommer, springer som idioter och peppar varann så man knappt får in dom från hagen. Dom har inte speciellt bråttom ut på morron heller, oftast ligger dom och vilar lite på kraftfodret dom fått så man får nästan väcka dom.
Då väntar ändå höt ute i hagen...
Ja, ibland förstår man sig inte på djuren..
Kan ju tillägga att 2 av dom tränar väldigt hårt varannan dag så dom tycker kanske det är skönt att stå inne o vil..vad vet jag. !
 
När min häst stod själv i en rasthage utan mat ville hon vara ute kanske 3-4 timmar. La man ut mat ville hon in när maten var slut.
Har hon däremot mat, vatten, torr plats att ligga på och kompis är hon gärna ute dygnet runt.
 
Mina vill alltid in när det börjar mörkna...inne får dom bara hö när dom kommer och det har dom i hagarna oxå, så jag tror inte det har med maten att göra.....nu på vintern vill dom in vi halv 4 -4...sen ju längre det är ljust ute...ju längre vill dom vara ute...dom följer årstiderna mina iallafall......sen är det ju en vanesak...dom är vana att komma in vid mörkrets inbrott...och är man sen nån dag så är det lögn i h-e att få dom lugna....då blir alla så upprörda så det kan vara rena rama cirkusen vid ledena.
 
Jeg tar inn mine tidligst kl 20. De vil som oftest ikke inn da, enda de vet at høy og kraftfor venter når de kommer inn.
Er det riktig dårlig vær tar jeg inn før (tidligst 16-17 uansett), men det er sjelden de vil inn da heller. Mine står 2 i hagen da, men stoet mitt ville ikke inn da hun sto alene heller (enda de andre gikk inn). De andre på stallen går inn senest kl 16. De har ikke ly i hagen, men har gode täcken og får høy kl 12.30-13. Skulle gitt de et måltid til men har pdd ikke mulighet.
 
Det är ju 2 trådar med i stort sett samma innehåll igång här, så jag petar in samma inlägg i båda.

Gammelhästarna, 2 ston, går ute dygnet runt (i vinter för första gången) med tillgång till stor innebox, vilken mest bara används som toa. Hösilage läggs ut i fri tillgång. Samma gäller vatten.
Unghästarna, också 2 ston, är omväxlande ute med dom äldre, omväxlande inne över natten. Beror på väder mm. Dom går ut runt 08.00 och tas in runt 20.00. Även dom har fri tillgång på hösilage både i box och ute (går ibland i egen hage).

Kraftfoder, skötsel etc inträffar dagligen på varierande tider och längd.

Erfarenheten är, att ingen av hästarna är intresserad av att vara i stallet. Undantag på sommaren, då de ibland står inne pg av insekterna.
Dom mumsar hösilage ungefär motsvarande betesgång och pysslar med annat i övrigt. Sent på kvällen käkar dom sig mätta och knallar iväg till lämplig ”sovplats”. Hur länge dom står där, vet jag faktiskt inte, men det rör sig om timmar. Mängden hösilage som går åt, håller vi som bäst på att mäta.
När vädret så tillåter, använder vi dom stora beteshagarna på tillsammans runt 6 ha. Under dom geggigaste perioderna höst och vår, måste vi spara på dom och använder dom mindre hagarna istället. Tyvärr! Då ser man ett helt annat beteende hos hästarna. Fr a hänger dom gärna vid ingången och ber om att få komma ut, oavsett klockslag. Vi försöker då i möjligaste mån att ge dom ombyte och släpper dom i trädgården, hälsar på hos grannarna etc. Vara i stallet är inget alternativ. Dom kan knalla in och kolla läget, pinka av sig och går sedan ut igen.
I övrigt är dom sociala och trevliga som vanligt.

Slutsats: Hästarna går inte in i stall för att stå i box över natten, om dom själva får bestämma och har tillgång till mat och vatten ute.

LIA
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 305
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 918
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 058
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp