Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

rahl

Trådstartare
Mila är en omplaceringshuns på ca 3 år som inte visste vad är leksaker. Det tog för henne ca 10 månader för att börja dra när Sherry leker. Hon släpper ganska snabbt men allt flera försök är långa dra lek där de har trevligt. Men hon är aldrig intresserad av leksaker när jag har den och beter mig ungefär på samma sätt. Hon blir helt passiv och förstår inte. När vi var på hundkurs så gick det inte heller med att intressera henne för leksaker, inte heller för apportbock. Hon tittade på leksaker och tryckte sin nos mot den men inte nåt annat. Även om vi väntade ut så ville hon inte alls öppna munnen för att ta den.

Jag tänkte börja kanske träna igen för att titta på leksak osv men jag vet inte om jag lyckas. Har ni andra tips för mig? Tack.

Här är deras nyaste film där hon tar försök att dra med
http://www.youtube.com/watch?v=PuvFdTjp4GQ
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Har du provat riktig päls?

Hade en dalmatinerfröken på kurs för ett tag sedan, att slita i saker var liksom inte hennes grej, till hon fick sätta tänderna i en bitl bisam. Hon fick närmast nåt konstigt i blicken när hon fick sätta tänderna i äkta vara.

Jag sätter fast pälsbiten i ett snöre och fäster i ett ridspö, så jag får en leksak som rör sig längt golvet, som en kattleksak.

Funkar inte det så tycker inte jag att det är hela världen, då får jag ägna mig åt andra belöningsformer.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Jag har http://www.csigora.com/produkter/hundleksaker/97173__bungee_minus/

och http://animail.se/roadkill-flattie.html

men kommer också att beställa http://mincados.se/GALLERI/WEBSHOP/KANINSKINN.jpg
KANINSKINNSLEKSAK MED BUNGEEHANDTAG 200KR

Först måste jag lära Sherry att hon ska stanna kvar om jag ska leka med Mila - hon stannar kvar i bädd om det handlar om godis.

Nej klart kommer det inte fungera att leka med mig så får vi ägna oss godisbelöning men på flera kurser är det uppskattad med varierande belöning i form av bland annat en leksak
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Om hon är godismotiverad så kan du klicka in lek med leksaker.
Förhoppningsvis kan hennes leklust då öka och tillslut blir det belöning nog.
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Fast det är väl bara sista som är "real stuff"?

Jag gick till Röda Korset och köpte mig en riktig Bisam-päls, betalade 300 spänn. Sen gick jag hem och strimlade dennna välsydda skapelse. Fick många leksaker. De håller inte så länge, men jag tycker inte att det gör så mycket.
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Jag har en dummie klädd med äkta kanin, som min grabb bara ÄLSKAR. Han älskar den nästan lite väl mycket och blir lite tuggig på den, till skillnad från den vanliga dummien som inte är alls lika kul att apportera. :p

Kanske kunde vara något?

Jag har en sådan här:
http://www.pawofsweden.com/index.ph...-1-000-g-&catid=25:aktuellt&Itemid=80&lang=sv

Finns även att köpa till doftdroppar om man vill dra släpspår och förstärka lukten.
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Gillar hon godis eller något annat att belöna med?

Min var totalt ointresserad av att kampa med leksaker förut.
Körde då omvänt lockande (tror jag det är?). Höll fram leksaken och en godis i andra handen. Visade han intresse för leksaken fick han godis, sen utöka man. När han bet i den, godis etc.
Nu tycker han att det är den bästa belöningen och fick dessutom 5a på dragkampen på MH :)

Gjorde samma sak med min bolltokiga omplacering som blev helt besatt i boll när hon väl fått en. Hade då en boll och kampleksak, annars exakt samma.
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Fast det är väl bara sista som är "real stuff"?

Jag gick till Röda Korset och köpte mig en riktig Bisam-päls, betalade 300 spänn. Sen gick jag hem och strimlade dennna välsydda skapelse. Fick många leksaker. De håller inte så länge, men jag tycker inte att det gör så mycket.
Hur real stuff? :D

Om hon är godismotiverad så kan du klicka in lek med leksaker.
Förhoppningsvis kan hennes leklust då öka och tillslut blir det belöning nog.
Det är jag ute efter HUR gör man det :)

Gillar hon godis eller något annat att belöna med?

Min var totalt ointresserad av att kampa med leksaker förut.
Körde då omvänt lockande (tror jag det är?). Höll fram leksaken och en godis i andra handen. Visade han intresse för leksaken fick han godis, sen utöka man. När han bet i den, godis etc.
Nu tycker han att det är den bästa belöningen och fick dessutom 5a på dragkampen på MH :)

Gjorde samma sak med min bolltokiga omplacering som blev helt besatt i boll när hon väl fått en. Hade då en boll och kampleksak, annars exakt samma.

Ja godis gillar hon men hur lär man henne det då? hon kommer inte göra mer än att titta på leksak nosdutta den inget mer :D
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Alltså ett äkta skinn. Inte konstpäls eller syntetmaterial utan en skinn/pälsbit från ett dött djur. Brukar få igång de flesta hundar.
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Jag har också en omplacering. Han är drygt 12 år nu, var 9 mån när han kom. Han har alltid tittat på andra hållet när jag har försökt leka med leksak med honom. Och jag är nästan säker på varför. Han har fått "smaka" ihopvikt tidning när han snodde barnets leksaker. Ska jag slå ihjäl en fluga så är han borta innan jag har hunnit vika tidningen klart ens.

Nu på senare tid så har han 2 favoriter. Den ena är en bläckfiskliknande sak med pipis längst ut i armarna. Den är gjord av bävernylon. Och sen finns det en sak som han har gillat länge. Han har alltid tyckt det är roligt med viltspår och han har alltid burit klöven till bilen efteråt. Jag har helt enkelt torkat en rådjursklöv i ugnen i 50-65 grader i många timmar så att den är helt krut torr. Och så förvarar jag den i kylskåpet. Den tycker han är toppen och vi har världens dragkamp om den.
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Jag har också en omplacering. Han är drygt 12 år nu, var 9 mån när han kom. Han har alltid tittat på andra hållet när jag har försökt leka med leksak med honom. Och jag är nästan säker på varför. Han har fått "smaka" ihopvikt tidning när han snodde barnets leksaker. Ska jag slå ihjäl en fluga så är han borta innan jag har hunnit vika tidningen klart ens.

Nu på senare tid så har han 2 favoriter. Den ena är en bläckfiskliknande sak med pipis längst ut i armarna. Den är gjord av bävernylon. Och sen finns det en sak som han har gillat länge. Han har alltid tyckt det är roligt med viltspår och han har alltid burit klöven till bilen efteråt. Jag har helt enkelt torkat en rådjursklöv i ugnen i 50-65 grader i många timmar så att den är helt krut torr. Och så förvarar jag den i kylskåpet. Den tycker han är toppen och vi har världens dragkamp om den.
Vad roligt att ni hittade nåt sätt :) Mila gillar sådana grisöron och annat men det skulle nog inte fungera att dra med henne.

Jag har en dummie klädd med äkta kanin, som min grabb bara ÄLSKAR. Han älskar den nästan lite väl mycket och blir lite tuggig på den, till skillnad från den vanliga dummien som inte är alls lika kul att apportera. :p

Kanske kunde vara något?

Jag har en sådan här:
http://www.pawofsweden.com/index.ph...-1-000-g-&catid=25:aktuellt&Itemid=80&lang=sv

Finns även att köpa till doftdroppar om man vill dra släpspår och förstärka lukten.
Tack ska kolla upp det vad frakt kostar och hur man köper :)

Alltså ett äkta skinn. Inte konstpäls eller syntetmaterial utan en skinn/pälsbit från ett dött djur. Brukar få igång de flesta hundar.
Det heter
KANINSKINNSLEKSAK MED BUNGEEHANDTAG 200KR
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Det är jag ute efter HUR gör man det :)

Killikill beskriver det i sitt inlägg.
Om hunden är inklickad och är godismotiverad så är det ganska lätt att komma igång.
Har du jobbat med klicker tidigare, kan du principen?
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Billy har fått lära sig att det är roligt med leksaker, och det viktigaste då var att JAG var tvungen att tycka att det var roligt med leksaker. Jag fick liksom ladda den med värde och skapa en stämning där leksaken var så värdefull och åtråvärd och fylld med bus att den liksom var högsta vinsten.

I praktiken innebar det att jag fick omfamna min inre Gollum och bete mig som en galen människa. "It's mine!" och "My precious!" och "Nej, du får inte ta min fina, fina, fina fleecefläta..!" och leka med den själv och springa runt med den och kasta den i luften och liksom retas med hunden för att få upp intresset för den. Sedan lite jaktlek och kamplek ("Ojojoj, vad stark du är!" "Och vad tuff du är!" "Jag orkar inte hålla längre!" och låta hunden vinna) och sedan massor av bra belöningsbus.

Den ritualen gav Billy en härlig känsla av bus och lek, som sitter kvar än i dag.
Hans allra bästa är att belönas med fårskinnstrasa som han får fånga och skaka och sedan bli jagad en liten stund innan vi kampar och sedan avslutar.
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Billy har fått lära sig att det är roligt med leksaker, och det viktigaste då var att JAG var tvungen att tycka att det var roligt med leksaker. Jag fick liksom ladda den med värde och skapa en stämning där leksaken var så värdefull och åtråvärd och fylld med bus att den liksom var högsta vinsten.

I praktiken innebar det att jag fick omfamna min inre Gollum och bete mig som en galen människa. "It's mine!" och "My precious!" och "Nej, du får inte ta min fina, fina, fina fleecefläta..!" och leka med den själv och springa runt med den och kasta den i luften och liksom retas med hunden för att få upp intresset för den. Sedan lite jaktlek och kamplek ("Ojojoj, vad stark du är!" "Och vad tuff du är!" "Jag orkar inte hålla längre!" och låta hunden vinna) och sedan massor av bra belöningsbus.

Den ritualen gav Billy en härlig känsla av bus och lek, som sitter kvar än i dag.
Hans allra bästa är att belönas med fårskinnstrasa som han får fånga och skaka och sedan bli jagad en liten stund innan vi kampar och sedan avslutar.
Det med att springa iväg och leka själv kommer inte fungera för att jag har en lektokig tax :) hon kan stanna i bädd när jag försöker leka med mila eller delar godis men det kommer inte funka i full fart :P

Killikill beskriver det i sitt inlägg.
Om hunden är inklickad och är godismotiverad så är det ganska lätt att komma igång.
Har du jobbat med klicker tidigare, kan du principen?
Ja det är hon :) men som sagt hon gör inget annat än att titta på den eller nosdutta :) kommer inte greppa jag vet det för att vi har försökt en gång tidigare - några pass att vänta ut henne :)
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Ja det är hon :) men som sagt hon gör inget annat än att titta på den eller nosdutta :) kommer inte greppa jag vet det för att vi har försökt en gång tidigare - några pass att vänta ut henne :)

Kan du testa med något annat som hon tycker om "lagom" mycket?
Jag tänker typ ett ben, en av dina strumpor, kanske en strumpa med lite godis i, tom toarulle eller något annat som kan få henne att förstå principen.
När hon sen fattat att man ska ta det med munnen så kanske hon kan testa även med kamptrasan.
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Det med att springa iväg och leka själv kommer inte fungera för att jag har en lektokig tax :) hon kan stanna i bädd när jag försöker leka med mila eller delar godis men det kommer inte funka i full fart :P

Jag har också två hundar, och det är viktigt att träna dem separat även om det är skitsvårt att finna tid och utrymme ;)
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Jag har också två hundar, och det är viktigt att träna dem separat även om det är skitsvårt att finna tid och utrymme ;)
De är tränade till det :) men då är det godis som belöning eller försök till passiv lek alltså inte att jag springer iväg med nån leksak :)
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Fast det är jätteviktigt att de får leka ensam med sin förare ibland.

Jag stänger bort de andra och tar en ensam "lekpromenad" med nya hunden, för att bygga upp just leken mellan oss två, utan andra hundar. Opraktiskt under inlärningstiden, skitpraktiskt sen när det är befäst och man är en resurs även i konkurrensen av de andra hundarna.
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Ja, precis.
Här är en dagsfärsk film på hur extremt larvig jag kan (och behöver!) bli när jag och belöningsbusar med Billy, och det måste jag kunna bjussa på - för annars är det ju inge roligt att leka med mig. ;)

http://youtu.be/_AgJNeTEyNM

Just i agilityn är det guld värt att kunna belöna med lek(sak), eftersom det triggar mer än vad mat gör. Här är det också ett tydligt tecken på att "nu är du i mål", leken kommer efteråt.

Och så gäller det ju att hitta rätt leksak till rätt hund.
Ivans favorit är små gula tennisbollar med pip, Billy gillar fleeceflätor och fårskinn.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 234
Senast: nullo-modo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 063
Senast: yamyam
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 371
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp