Bukefalos 28 år!

Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Om hunden nosduttar - har du provat en mjuk gummiboll med pip?
Min tjej var tvungen att lära upp sig att leka som belöning då hon i samband med flytten till mig (omplacerades som 4-åring) helt tappade sugen. Det enda som dög var kampen(och då bara ibland) men framför allt (gärna andra hundars) pipbollar! De som var såpass mjuka att hon kunde få dem att pipa genom att just nosdutta blev roliga och om man sen pep med dem och studsade och kastade iväg dem blev det till slut en väldig fart!:grin:

Nu, nästan ett år senare går det att leka med det mesta, nästan överallt och bollen är till och med rolig på en åker full med sorkhål^^
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

De är tränade till det :) men då är det godis som belöning eller försök till passiv lek alltså inte att jag springer iväg med nån leksak :)

Stäng in den ena hunden i ett rum eller bakom kompostgaller så ni får vara ifred?
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Fast det är jätteviktigt att de får leka ensam med sin förare ibland.

Jag stänger bort de andra och tar en ensam "lekpromenad" med nya hunden, för att bygga upp just leken mellan oss två, utan andra hundar. Opraktiskt under inlärningstiden, skitpraktiskt sen när det är befäst och man är en resurs även i konkurrensen av de andra hundarna.
Jag har bara ett rum så stänga går det inte :) däremot sitter den passiva bakom mig när vi tränar och får godis för att sitta passiv :)

Ja, precis.
Här är en dagsfärsk film på hur extremt larvig jag kan (och behöver!) bli när jag och belöningsbusar med Billy, och det måste jag kunna bjussa på - för annars är det ju inge roligt att leka med mig. ;)

http://youtu.be/_AgJNeTEyNM

Just i agilityn är det guld värt att kunna belöna med lek(sak), eftersom det triggar mer än vad mat gör. Här är det också ett tydligt tecken på att "nu är du i mål", leken kommer efteråt.

Och så gäller det ju att hitta rätt leksak till rätt hund.
Ivans favorit är små gula tennisbollar med pip, Billy gillar fleeceflätor och fårskinn.
Tack vad roligt med filmer! ska kolla nu :)

Sherry gillar mer mjukisar Mila nog också.
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Jag har bara ett rum så stänga går det inte :) däremot sitter den passiva bakom mig när vi tränar och får godis för att sitta passiv :)


Tack vad roligt med filmer! ska kolla nu :)

Sherry gillar mer mjukisar Mila nog också.

Jag har också bara ett rum, just därför går jag ut när jag tränar in lek. Då får de andra vara kvar inne. Sen är ju lekstörning bara ett par snäpp svårare än godis.
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Jag har också bara ett rum, just därför går jag ut när jag tränar in lek. Då får de andra vara kvar inne. Sen är ju lekstörning bara ett par snäpp svårare än godis.
Då hade jag "slängt" passiv hund ute istället :) något som en hund inte kan är oftast väl svårare att lära ute än inne :)

Nej vi får testa med att klicka fram leksugen hund :)
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Jag ska lekträna nya hunden ett pass nu på morgonen, kan filma om du vill se hur jag gör?
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Kul att det är på väg åt rätt håll!

Har du testat att hålla leksaken i handen istället?
Tänkte att det blir mycket aktivitet med tassarna nu. Om du vill att hon ska börja aktivera munnen mer är det bättre att ta bort möjligheten att leka med tassarna så mycket.
 
Sv: Hur lär jag hunden att gilla leksaker?

Kul att det är på väg åt rätt håll!

Har du testat att hålla leksaken i handen istället?
Tänkte att det blir mycket aktivitet med tassarna nu. Om du vill att hon ska börja aktivera munnen mer är det bättre att ta bort möjligheten att leka med tassarna så mycket.
Ja det testade jag men det gör henne förvirrad. Hon tar inte i den. Jag har den planen att belöna bara att ta det i munnen - på den andra filmen är hon trött efter andra övningar så därför är det mindre intresse - och kasta lite och sen hålla det i min hand.

Jag har lärt mig att med henne få vi ta små steg framåt, små ändringar.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 240
Senast: nullo-modo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 063
Senast: yamyam
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 371
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp