Bukefalos 28 år!

Hur lära in att rida på kandar?

Iddefixen

Trådstartare
Har som mål att under 2008 (hösten) rida MSV:B3. Hästen är aldrig tidigare riden på kandar, jag har dock ridit på det själv med mina tidigare hästar. MEN - mina tidigare hästar har varit vana vid det redan innnan jag köpte dem.

Men den här har aldrig haft annat än vanligt tränsbett i munnen.
Så, hur går jag tillväga för att vänja henne att gå på kandar?
Jag vill att hon är van vid det innan jag börjar använda det på träning, för att förhindra problem - det är en mycket känslig häst.
 
Sv: Hur lära in att rida på kandar?

Jag har börjat vänja min så smått. Han är också väldigt känslig och väldigt kinkig med bett, ett vanligt tredelat vill han inte ta stöd på alls..

Men han har gått väldigt bra på kandaret, han tar stöd, sträcker ut halsen och känns stadig och fin. Jag joggar bara med det än så länge, och använder inte stångtygeln - det räcker att den finns där.

Tänk på att du måste hitta rätt bett för din häst! Jag har en rak stång, då min häst trivs bäst med raka bett.
Ska du ha tungfrihet så tänk på att den måste vara ganska låg och bred, annars nyper du bara tungan och bettet kommer sticka upp i gommen..
 
Sv: Hur lära in att rida på kandar?

Tur att du skriver om formen på stången - för det hade jag inte en tanke på!
Tusen tack :bow:
 
Sv: Hur lära in att rida på kandar?

Jag har inte ridit mkt på kandar, har det bara då jag rider för min tränare, då och då.
Min häst är också mkt känslig vad som stoppas i munnen på honom. Jag började med att bara promenera med kandaret på, tog en liten promenad i skogen, lr på ridbanan. Sen red jag, men använde inte stångtygeln. Första gången jag skulle använda stångtygeln, så gjorde jag det för min tränare. Gick kanonbra. Hästen tog fint stöd, och allt kändes kanon.
 
Sv: Hur lära in att rida på kandar?

Tyckte din häst att det var läskigt med allt "skrot" i munnen?
Vad använde du för stång?
 
Sv: Hur lära in att rida på kandar?

De första gångerna använde jag en "rak", ganska tunn stång.
Även den jag red på de första gångerna. Hästen min är lite knepigt skapt i munnen,väldigt liten munn, och väldigt platt gomm, så just nu letar jag efter ett kandar som passar bra, då den stången jag använt innan, bara var lånad.
Ja, hästen funderade då jag tränsade, och då han upptäckte att "hela munnen var full". Grejjade och kände på det ganska mkt på våra första promenader, men slutade efter ett tag, och då satt jag upp och red med det.
 
Sv: Hur lära in att rida på kandar?

Jag borjade med att stoppa in kandaret i munnen pa min hast efter ett ridpass pa vanligt bett, da han var lugn och nojd. Sen red jag i ungefar 10 minuter pa kandaret innan jag avslutatde passet. Jag gjorde det under en ratt sa lang period, och okade succesivt tiden med kandaret pa. Jag anvande inte stangen over huvud taget i borjan.

Jag har haft som vana, sen min hast var ett litet krak, att alltid stoppa in en liten sockerbit i munnen samtidigt som jag stoppar in bettet. Det har gjort att han bara alskar att stoppa bettet i munnen, samtidigt som det producerar lite saliv och funkar som smorjmedel sa att det ligger bekvamt dar inne.

Jag gjorde likadant med kandaret, och han bara alskar att fa tva platbitar i munnen.

Min hast har alltid funkat suverant bra pa kandaret, aldrig nagra problem.

Jag tror att tid for hasten att vanja sig ar nyckeln till en bra upplevelse med kandaret, detsamma som med allt den lar sig.

Lycka till :)
 

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 024
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 261
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har inte tidigare haft några större problem med skav vid skänkeln (lite nött kan det se ut på sommaren, men inte mer) men nu med...
Svar
14
· Visningar
1 035
Senast: fio
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 991
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp