Bukefalos 28 år!

Hur läser man en höanalys?

G

Gibu

Har precis fått min livs första höanalys; men har lite problem med att läsa den. Vad betyder D-värde, NDF, AAT, PBV, utodringsindex, ME-index?

Eller är detta termer som endast används i Finland? (därifrån beställde jag analysen)

Tacksam för svar!
 
Sv: Hur läser man en höanalys?

Tror tyvärr att det är finska termer. Så stod det inte på min analys iaf..
 
Sv: Hur läser man en höanalys?

Höet kommer att säljas även åt kor till en liten del, därför även ko-delen av analysen. Men jag fick svar redan på annat håll så allt ok.!
 
Sv: Hur läser man en höanalys?

Skulle också säga det. Låter som en kosse-analys.

Såg nu att du fått svar, bra.
 
Sv: Hur läser man en höanalys?

Är det för kor eller för hästar? Har du några termer "srp" (smältbart råprotein) och "FE" (foder enhet)? Finland använder FE istället för MJ. När jag analyserar i Finland och säger att det är för häst får jag utöver råproteinvärdet också det smältbara råproteinet. När jag får analys för kor är det bara det smältbara råproteinet med. och alltid FE.

Läser vidare nu och ser att du fått svar redan... *heh* var lite för snabb på snabb-svar knappen här
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 559
Senast: Shixle
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 990
Senast: valy
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 132
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 613
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp