Hur lägger ni upp ert hästliv?

Bukefalos 30 år!

Med max tre timmar i stallet får du nog fokusera på att aktivera en häst per dag.

Jag har 20 min i bil till stallet. Har en renlig lättmockad häst. Tar ca 45 minuter att mocka, byta vatten, väga upp höpåsar, väga upp halm, blanda hö och halm och fylla slowfeedern samt blanda och blöta krubbmat. Om man förbereder påsar och krubbmat kan man spara ca 15 min per dag där.

Byter vatten i hagen samt mockar hagen, tar ca 15 min. Tar in, visiterar, borstar och så promenerar vi 30 minuter. Ibland tömkör jag istället för promenad och då tillkommer klä på grejerna. Efter promenaden rödljusterapi och övningar på stallgången samt mer borstning.

Sopa stallgången, plocka undan mm

Jag är oftast i stallet ca 17.15 och jag är sällan därifrån före ca 19.30. Dvs jag åker strax innan 17 och är hemma igen strax innan 20. Senare om jag tömkört. Och då är det alltså en häst och bara 30 min aktivering och oftast utan tid för påklädning.

När jag hade två hästar som inack var hela förutsättningen att den ena inte motionerades. Skulle inte fixa mer än en häst inackorderad. Med eget stall har jag däremot haft upp till 3 igång samtidigt. Men då var förutsättningarna likt andra beskriver. Kunna mocka när man ändå släppte ut, rida på lunchen osv. Och så gick hästarna varannan dag. Dvs dag ett rida häst 1 och 2, dag två rida häst 3, dag tre rida häst 1 och 2 osv.

2 russ och 2 varmblodstravare, har gård med lantbruk, jobbar 1-3 dagar utanför gården. Hästarna för tillfället uppstallade, behöver deras lösdrift till lamm…
Dagarna jag är hemma sköts allt stallarbete under dagen, jobbar jag borta görs en del på morgonen vid utsläpp, oftast mocking och kraftfoder, resten när jag kommer hem och övriga djur är fodrade.
De har fri tillgång med nät i hagen, halm till russen och hö till varmbloden inne på natten, så ställer ut en bal i hagen och en bal på loftet i veckan ungefär och packar så många påsar/nät jag orkar på en gång, ibland orkar jag fixa en veckas tillgång, ibland bara en dags…

Brukar försöka jobba dem varannan dag, russen ena dagen, antingen tillsammans i par framför vagnen eller arbete vid hand/ tömkörning enskilt.
Varmbloden går inte att köra i par än, så oftast rids den äldre med den yngre som handhäst eller så jobbas de vid hand på något sätt.
Har jag mer tid dvs. jobbar hemma, kan jag jobba dem lite mer enskilt, typ dressyrpass i enbet, tömkörning i par för varmbloden eller liknande men det blir tyvärr inte så ofta just nu pga min ork.

Vi har två ponnyer på lösdrift hemma på gården. Ungponnyn tränas 3 dgr/vecka från marken och barnet rider den andra 4ggr/vecka och jag kör/tömkör den 2ggr/vecka. Jobbar som tur är hemifrån ca 2 dagar i veckan och tränar då en av de på lunchen de dagarna och båda tränas lördag/söndag (så ungponnyn är vi inte ut med vardagskvällar). Vardagkvällar blir direkt efter middagen som vi äter fort direkt vi är hemma (😅) och så gör jag häst/djursysslorna när barnen somnat.

Blir rätt intensivt och längtar tills jag rider in ungponnyn och vi kan rida ut tillsammans för mer effektivitet.

Försökt hitta medryttare till shettisen någon vardag i veckan för att frigöra tid men det var då lönlöst att hitta någon vettig (de vuxna alltså, barnen är söta allihopa) så lägger hellre tid att motionera henne själv utöver dotterns ridning.

Jag har lyckats hamna i situationen att jag har två hästar i olika lösdrifter. Inte att rekommendera… Nu har jag haft semester större delen av tiden jag haft två, men framöver blir det fyra dagar/vecka till ponnyn och tre dagar/vecka till hästen. Det är 25 min bilresa mellan dem.

Jag jobbar mestadels hemifrån och två dagar/vecka tar jag långlunch och åker ut till stallet. Det tar 17 min till ponnyn och 23 min till hästen.

Försöker jobba dem när jag är där, men ibland går tiden åt till andra göromål. Hos ponnyn behöver jag mocka lösdrift och packa påsar, hos hästen mocka ligghall och fodra kraftfoder + visitera alla hästarna.

Jag kommer dock ta det lugnare under vintern, då mina lungor inte mår bra i minusgrader, ska bara bekämpa det dåliga samvetet. :(

Under sommaren har det varit körning med ponnyn två pass/vecka, markarbete för hand ett pass/vecka och promenad/longering/belöningsbaserat ett pass/vecka.

Hästen har precis börjat skolas in i belöningsbaserat, så där är det två pass/vecka vi tränar.

När jag jobbade på vanligt jobb så mockade jag och gjorde klart stallet på morgonen. Skitjobbigt att gå upp tidigare (fick gå upp vid 5), men SÅ värt det för att känna att jag hann med mig på kvällen att rida. Då hade jag två hästar igång och det funkade bra. Hade aldrig fixat det idag 😅.

Har två ponnyer som är ena dotterns. Vi delar stall med en annan person, så har 1-2 pass per dag, oktober till april.
Antingen morgon eller kväll, plus delar på luncher.
Vid morgon tar vi utsläpp och passar då på att göra stallet innan jag kör till skolan. Vid insläpp har ofta jag åkt ut på morgonen efter skolan för att göra stallet, så vi bara kan ta in när vi ändå ska ut med hundarna. Båda ponnyerna är dock unga, 4 resp 5 år, så rids inte alla dagar i veckan, plus att jag jobbar de lite från marken.
Inga problem att hinna med, men ofta tidiga mornar. Rider ofta fre, lör och sön samt nån gång i veckan utöver helgerna, jag jobbar de från marken nån dag och ett par vilodagar. Plus helvila hela vintern.
Brukar köra ner intensivt på sommaren, lov osv.

Jag har två hästar som rids men ingen som går full tid. Jobbar varannan helg vilket innebär att jag vissa veckor jobbar 6 dagar och andra 3. (Eller 5 eller 2 och allt däremellan.) Hade aldrig velat ha två hästar med ett 8-17 jobb. Jag känner knappt för att rida två stycken efter jobbet när jag slutar 16 på sommaren 🤣
Nu rider jag två när jag är ledig om jag behöver helt enkelt.
Men jobbdagarna snurrar på. Jobbar dag eller kväll och är alltid borta hela dagarna.
Har lättskött lösdrift som mockas morgon och kväll men vi hjälps åt.

Jag har en bunke nordsvenskar på egen gård. Några unghästar och tre vuxna rid/körbara.Jobbar 45 -60 min bort (det längre om jag tar buss) Har som du ca 3h över på vardagar. Jag kommer hem och äter ngt snabbt (Försöker att inte bli sittande framför datorn). 1 dag i veckan jobbar jag hemifrån och då blir det oftast mer tid över. Byter tjänst nu och kan förlägga ytterligare en jobbdag hemma sen. Det kommer att underlätta mkt.
Vill att alla åtminstone ska vara "igång" så att man direkt kan rida en hyfsat krävande tur i skogen utan att behöva tänka på ev igångsättning. Det klarar jag väl inte i dagsläget. Så behöver också strukturera upp vardagen. har ändå lösdrifter och lättskött stall och foderhantering.
Två är dräktiga så ska försöka göra så mkt jag kan med dem innan de blir för tunga.

Har kommit fram till två saker. Dels att jag bestämmer mig för fokusperioder för att få hästarna vidare i utbildningstrappan. Häst 1 är alltid i fokus och sen växlar mellan 2 och 3. Där den som är minst i fokus får ett motionspass på helgen bara. De andra två varannan dag. Unghästar får punktinsatser. (De har inte så stora behov och får alltid beröm om hur välhanterade mina unghästar är av ngn anledning)
Den andra saken är att jag tränar först och gör stallsysslorna efteråt. Har märkt att jag annars lätt fastnar i att mocka, fodra, städa, pysslar med annat och sen får prioritera bort träningen för att det blir för sent om jag börjar med mockning. Eftersom träning inte är livsnödvändigt för hästarna men foder och hygien är det så kommer jag med denna ordning alltid göra allt.
Jag sover nog lite för få timmar i veckorna men sover oftast igen på helgerna. .
En dag i veckan så simmar jag direkt efter jobbet då jag behöver det för att hålla axelsmärta borta.
Sambo kan stötta med fodring/vattning/mockning men är inte hästintresserad i övrigt.
Hemmet ser ut som en ungkarlslya och vi har inga barn.

1 häst just nu uppstallad med full skötsel, men har tidigare mockat själv. Jobbar 4 dagar i veckan, två mindre barn hemma.

Jobbar till ca 16, hemma ca 16.30.
Kör/cyklar till stallet (5-10 min bort) vid 19 tiden och är hemma igen vid 21-21.30.
Rider sen kväll måndag och tisdag, jag är ledig torsdagar så då jag kör till träning ca var annan vecka, rider lördag och min medryttare har henne söndagar. Hästen vilar onsdag och fredag (som minimum).
Men barnen får också fler och fler aktiviteter så det är tufft att få ihop allt emellanåt.

Har gård och hästarna bor hemma, tre egna och en helinackorderad.

Stallsäsong mockar och fodrar jag morgon och kväll. Tar 10-15 min på morgonen och mer på kvällen (30 min kanske) då jag även packar höpåsar, fyller vatten och fodrar kraftfoder.

Rider/tränar ett par gånger i veckan med min stora häst (lösgalopperar på ridbanan/rundcorallen, har en bomserie framme jag kan leda över, balansplattor, tömkör och liknande). Försöker lunchträna när jag jobbar hemma om det finns möjlighet.
Klickertränar unghästen (mest vardagsgrejer) några dagar/vecka och sen är den sista mest en sällskapsponny som har medryttare en gång i veckan.

Försöker preppa extra höpåsar när jag har tid över och ströar med rundbal som en granne kör in.

Har familj med två barn så ridning blir när det passar, hade inte fixat att ha en häst i tävlingsform just nu utan går det en vecka utan träning så dör ingen av det.

Fem hästar varav två oinridna unghästar. Arbetar flexibla kontorstider (dock ej hemifrån), bor på gård där de går på bete så länge det går men sen på box på natten. Vi ska stänga betet i helgen.
Höst/vinter och senvår släpper jag ut mellan 6-7. Jag kommer ofta hem runt 16, mockar alla boxar och förbereder mat, vatten mm, tar ofta runt en timme. Går in och äter middag och beroende på dag så får de ändra gå kvar ute till ca 19-20, eller så får de komma in ca 17.30 och ungdomarna hjälper mig motionera dem. Har tre medryttare som har huvudansvaret för en häst var. Ibland håller jag träning för någon av tjejerna.
Hästarna har bale i hagen, de körs in med kompaktlastare eller hjullastare ca en gång i veckan. Vatten fyller jag på med slang i hagarna ca varje eller varannan dag. Mockar hagen på helgen, oftast med hjälp av kompaktlastaren. Höpåsar packas manuellt när de står inne (mitt hatjobb).

2 hästar, varav V rids 5-6 dagar i veckan och M 4 dagar (har varit skadad och jag tänker mig att hon är uppe i 5 dagar igen snart). Har en medryttare två dagar i veckan till V och en dag i veckan till M. Jag försöker maxa helgerna så mycket som möjligt. Hästarnas vilodagar försöker jag få till på vardagarna nu på vintern. Sammanfaller Ms vilodag med att Vs medryttare rider fixar hon även Ms box den dagen, och jag kan få en hästledig dag. Vs medryttare fixar även båda hästarna om jag är bortrest i jobbet om det funkar för henne. Annars får jag byta med någon annan i stallet.
Vs medryttare rider ofta på dagen så då tar hon ut lunchpåsen tex, så behöver inte jag gå fram och tillbaka till hagen när hästarna har kommit in. Med Vs medryttare så bestämmer vi veckovis hur det blir. Funkar det så rider vi ihop, annars rider hon själv. Ms medryttare är minderårig och har en fast dag då vi rider tillsammans.

Bytte stall i augusti och nu äntligen, har det nygamla (stod där för 15 år sedan) stallet blivit vardag både för mig och hästarna. MEN allt tar längre tid i det nya. Hade inte riktigt räknat med att det skulle vara så stor skillnad även om jag visste att det var längre avstånd. Stalltiden blir lätt en timme längre än förut.
Det är ett större stall med längre till hagen, får räkna med 5-10 min för att hämta hästen, lååång stallgång där mina hästar står i ena änden och foderkammaren är i den andra och mina höpåsar är i den delen M&V står och det är långt till gödselstacken. I förra stallet, som hade hälften så många hästar, var hagingångarna max 50 m från stalldörren och gödselstacken låg i direkt anslutning till stallet.
Fler hästar innebär också fler trevliga människor att prata med så ibland flyger tiden iväg utan att man vet vad man gjort :)
Lite andra rutiner i det nya stallet och fler hästar gör att vissa pass tar lite längre tid, andra är det ingen skillnad på.
Men det nya stallet har ett litet ridhus, så helt plötsligt blir de mörka kvällarna mer lätthanterliga (de kan vara lite spooky på den belysta ridbanan om de är själva) och hästarna kan hållas igång regelbundet även när det är fruset och det inte finns någon snö.

Tack alla för svar! Jag behöver fundera, jag måste jobba 100 % för att ha kunna ha häst. Annars hade jag ju kunnat gå ner i tid. Eller sluta på extrajobb. Men måste byta extrajobb så kanske jag kan göra något åt det. Och jag har ingen möjlighet att få hjälp eller kunna åka t stallet tidigare på dagen. Och jag har bara 3 timmar för det är så livet är. Måste ju hinna med allt annat också :D

Jag skulle aldrig hinna med om hästarna stod på box så jag behövde mocka, ta in, osv. När jag bodde i Norge hade jag 7 hästar på det mesta (med en medryttare + en hästskötare som kom några dagar i veckan), men där jobbade jag 37,5 timmar i veckan (inkl lunch), och det är verkligen en jätteskilnad! Har litegrann längre väg till jobbet också nu, men slipper iaf åka för att komma till stallet iom det är rätt utanför huset.

Nu funkar det tack vara att jag mockar på lösdriften i helgarna (och ibland 10-15 min någon veckodag), inackorderingarna packar höpåsar, så jag behöver i princip bara fodra och rida när jag kommer hem från jobbet. Har kommit fram till att jag pallar hålla i gång två hästar i taget, då får de gå typ varannan dag. Evt kan jag hinna med två på en dag om jag gör korta effektiva pass, eller har en som handhäst eller får hjälp av grannen som rider en häst. Och på helgerna hinner man ju oftast med två ordentliga pass på en dag.

Men ibland kan jag längta efter att bara ha en häst, så man hade kunnat lägga ordentligt med tid på den varje dag.... Mitt long-term-goal är nog att ha max två iaf.... :angel:

Jag skulle aldrig hinna med om hästarna stod på box så jag behövde mocka, ta in, osv. När jag bodde i Norge hade jag 7 hästar på det mesta (med en medryttare + en hästskötare som kom några dagar i veckan), men där jobbade jag 37,5 timmar i veckan (inkl lunch), och det är verkligen en jätteskilnad! Har litegrann längre väg till jobbet också nu, men slipper iaf åka för att komma till stallet iom det är rätt utanför huset.

Nu funkar det tack vara att jag mockar på lösdriften i helgarna (och ibland 10-15 min någon veckodag), inackorderingarna packar höpåsar, så jag behöver i princip bara fodra och rida när jag kommer hem från jobbet. Har kommit fram till att jag pallar hålla i gång två hästar i taget, då får de gå typ varannan dag. Evt kan jag hinna med två på en dag om jag gör korta effektiva pass, eller har en som handhäst eller får hjälp av grannen som rider en häst. Och på helgerna hinner man ju oftast med två ordentliga pass på en dag.

Men ibland kan jag längta efter att bara ha en häst, så man hade kunnat lägga ordentligt med tid på den varje dag.... Mitt long-term-goal är nog att ha max två iaf.... :angel:
Ja säkert…. Du kommer aldrig bara ha 2 :rofl:
Det skulle ju funka om man ha renliga hästar, då kan det ju mockas snabbt. Stallägaren har väldigt lätt, det kanske tar 10-15 min sammanlagt att mocka deras 3 boxar. En kissar inte inomhus och bajsar i ett hörn, en bajsar och kissar i samma hörn och en bajsar i ett hörn och kissar i det andra. Jag har ju två vildsvin som bökar i boxarna och en som anser sig att allt måste vara nedkissat. Och så måste man springa en runda också i det fallifall det blir för rent…

Tack alla för svar! Jag behöver fundera, jag måste jobba 100 % för att ha kunna ha häst. Annars hade jag ju kunnat gå ner i tid. Eller sluta på extrajobb. Men måste byta extrajobb så kanske jag kan göra något åt det. Och jag har ingen möjlighet att få hjälp eller kunna åka t stallet tidigare på dagen. Och jag har bara 3 timmar för det är så livet är. Måste ju hinna med allt annat också :D
Enklaste låter ju som att minska ner antalet. Ha en ridhäst?

Med tre hästar, varav f n två unga friska och ridbara, har jag inte så mycket lösningar mer än stenhårda prioriteringar där hästarna går framför nästan allt. Alla helger maxade för att lägga tid på alla lördag - söndag. Någon kväll går jag ut och promenerar med alla, ett par vardagskvällar försöker jag få in två korta ridpass men de dagarna får resten av sysslorna gå på trekvart. Och någon dag i veckan kan jag oftast jobba hemifrån och kapar lite restid till och från jobb. Men hade jag inte känt mig så orimligt motiverad och ständigt sugen på nästa rid-/träningspass så hade jag nog inte orkat hålla ihop det. Men det finns ju så jäkla mycket kvar som jag vill lära mig och göra tillsammans med hästarna!

I teorin tänker jag ibland att så praktiskt (och jämförelsevis "billigt") det hade varit att ha en häst, och så bra jag skulle hinna med den då. Men efter eget stall hela livet skulle jag nog inte nu kunna ställa om till att vara inhyrd och ännu mindre hitta något som passade alla mina krav.

Senast (och hittills enda gången) jag haft två ridbara, friska och mer eller mindre lovande ridhästar var för ca femton år sedan. Korta perioder hade jag då strikta träningsscheman som jag tror innebar fyra eller fem dagars ridning per häst och vecka. Men så sammanföll det både med sjuka föräldrar som gick bort med ett par års mellanrum, olika renoveringar på gården, att jag hade inackorderade ponnyer utöver mina egna och ett mindre lyckat förhållande som tillsammans dränerade mig helt på tid och energi och då rasade min egen ridning ihop helt.

Så nu när resten av livet är betydligt enklare så är jag också beredd att prioritera bort typ allt annat på fritiden (hade jag inte behövt jobba hade jag lätt kunnat ägna åtta timmar om dagen åt nuvarande tre hästar).

Och ok jag missbedömde det nog lite när jag köpte ett nordsvenskföl som kompis till halvblodet och tänkte att ja jag får väl rida honom i mån av tid och ork lite då och då, och så får han vara hagprydnad resten av tiden. Men dels är han också så jäkla rolig att träna och rida och dels så kan man inte motstå hans förväntansfulla blick och gnäggande när jag varit ute med Dominus typ "Det är min tur nu! Du ser och hör mig väl? Glöm inte bort att jag också ska visa hur bra jag är på allt!"

(Än värre att den ännu oridbara övervuxna ponnyn har en nästan lika förväntansfull min när jag är klar med Darwin framåt tiotiden på kvällen. Då går vi ut och promenerar tio femton minuter så han får beta lite gräs i alla fall.)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat