Hur lång är en ”långpromenad”?

Bukefalos 30 år!

Hur lång är en ”långpromenad”?

• 2-5 km

Röster: 2 2,0%
  • 5-7 km

Röster: 49 48,0%
  • 7-10 km

Röster: 39 38,2%
  • 10-15 km

Röster: 10 9,8%
  • Mer än 15 km

Röster: 2 2,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    102
  • Omröstning stängd .
Ni som räknar långpromenader i tid - hur tänker ni angående motionen för hundarna?
Menar 2km är ju ingenting för en frisk hund, och går man och strosar ett par km på 1h så kan ju inte hundarna ha rört sig extremt mycket heller - ffa inte om de inte går lösa?

För mig är promenader både berikning (tid att bara vara hund) och en form av fysträning/motion, och den senare biten känns superviktig både för mig med sporthund samt med tanke på hur utbredd fetma verkar vara hos folks hundar.

Ni som räknar långpromenader i tid - hur tänker ni angående motionen för hundarna?
Menar 2km är ju ingenting för en frisk hund, och går man och strosar ett par km på 1h så kan ju inte hundarna ha rört sig extremt mycket heller - ffa inte om de inte går lösa?

För mig är promenader både berikning (tid att bara vara hund) och en form av fysträning/motion, och den senare biten känns superviktig både för mig med sporthund samt med tanke på hur utbredd fetma verkar vara hos folks hundar.
Jag tänker annorlunda med nuvarande phalene mot hur det var under min flat-tid.
Flattarna gick lösa och sprang mycket. Speciellt när de följde med när jag red ut.

Nuvarande dammvippa kan inte vara lös och går därför i långlina. Fysträning sysslar jag inte med och då gör inte hunden det heller. De vildare språngmarscherna sker i vår stora hundpark.

Jag inbillar mig att den mentala berikningen i skogen, jämfört med lång snabb promenad kan värderas ganska lika. Vi traskar ett par tre km.
Schäfer/irländsk setterblandningen hade stort behov av att springa fort. Det verkar inte Oskar ha?

När jag fystränar mäter jag först och främst ansträngning och duration, kilometer och hastighet är bara relevant om jag tränar för ett specifikt syfte där en viss sträcka eller tid måste göras på ett fixt underlag. Oftast är ju 3-4 kilometer i riktigt knepig terräng bra mycket mer ansträngande både i puls och muskelansträngning än en mil på lätt och platt underlag.

Numera har jag en mindre hund men hon är mycket lös, vi går alltid varierat stad/skog/natur, kör lite natur-agility och sök under tiden. Hon gillar variationen med att få nosa, strosa som hon vill, leka med andra hundar och springa supersnabbt. Hemma har vi inhägnat så vi är ute och apporterar och sparkar boll varje dag med. Jag ser inte att hon behöver någon specifik konditionsträning utöver det.

När jag fystränar mäter jag först och främst ansträngning och duration, kilometer och hastighet är bara relevant om jag tränar för ett specifikt syfte där en viss sträcka eller tid måste göras på ett fixt underlag. Oftast är ju 3-4 kilometer i riktigt knepig terräng bra mycket mer ansträngande både i puls och muskelansträngning än en mil på lätt och platt underlag.
För mig handlar det om att bygga grundkondition hos hundarna och det bygger man ju inte på 2 km strosande?

Riktig fysträning lägger jag såklart upp mer seriöst - men jag tycker nog att det är viktigt med vardagsträningen (dvs promenader) med om hundarna ska hålla. Tänker att 3-4km i oländig terräng ger en annan sorts träning än att gå i rask takt i 1 mil och att båda är viktiga.

Jag har liksom svårt att se hur hundarna håller sig i bra kondis och vikt utan att få röra sig ordentligt. Det betyder inte att gå och strosa inte har något värde.

Jag tänker annorlunda med nuvarande phalene mot hur det var under min flat-tid.
Flattarna gick lösa och sprang mycket. Speciellt när de följde med när jag red ut.

Nuvarande dammvippa kan inte vara lös och går därför i långlina. Fysträning sysslar jag inte med och då gör inte hunden det heller. De vildare språngmarscherna sker i vår stora hundpark.

Jag inbillar mig att den mentala berikningen i skogen, jämfört med lång snabb promenad kan värderas ganska lika. Vi traskar ett par tre km.
Schäfer/irländsk setterblandningen hade stort behov av att springa fort. Det verkar inte Oskar ha?
Jag vet inte om just springa fort är så viktigt, men att få röra sig längre sträckor, både i terräng och på plan mark. Tänker att det är en sån sak som gör att de håller för att leka vilt med andra hundar sen.

I min värld är det två helt olika saker som inte ersätter varandra. Om något ersätter det andra så upplever jag snarare att långa lösrundor kan ersätta mer mental träning än tvärt om.

För mig handlar det om att bygga grundkondition hos hundarna och det bygger man ju inte på 2 km strosande?

Riktig fysträning lägger jag såklart upp mer seriöst - men jag tycker nog att det är viktigt med vardagsträningen (dvs promenader) med om hundarna ska hålla. Tänker att 3-4km i oländig terräng ger en annan sorts träning än att gå i rask takt i 1 mil och att båda är viktiga.

Jag har liksom svårt att se hur hundarna håller sig i bra kondis och vikt utan att få röra sig ordentligt. Det betyder inte att gå och strosa inte har något värde.

Nä, men man behöver ju inte heller gå och strosa bara för att man mäter tid och inte sträcka? :confused:
Jag har förvisso ingen hund, men tränade häst för fälttävlan utan att någonsin veta hur långt vi red. Tid+ansträngning var ett bättre redskap helt enkelt. Sträcka är mest enkelt att använda om man råkar veta hur långa ens rundor är, men ger inget ytterligare i information om man inte tränar för en specifik sträcka (fast majoriteten av min löpträning för duktiga friidrottstränare har också bestått av programmering utifrån ansträngning+tid).

Blir det bättre träning för att man vet att man gått en mil än om man går 2 h i friskt tempo utan att ha mätt sträckan?

Min hund är inte pålitlig lös och det är tveksamt om han nånsin blir det, så han får på lämpliga platser gå med spårlina på så han kan röra sig mer fritt. Han springer inte mycket ändå, kan bli nån snabb sprint här och där men han verkar inte ha ett stort behov av att tokrusa nu som fullvuxen.

Vi går mycket i backar och terräng så jag tänker att det kommer en del nyttigheter med den vägen, Labradåren är rena rama bergsgeten som han går fram. Men regelrätt fysträning kan jag inte påstå att vi ägnar oss åt. Dom hundsporter vi tränar är inte typen med så hög skaderisk, hade vi kört t ex agility eller bruks så hade jag tänkt annorlunda.

Trots bristen på hård motion så har min hund en helt okej "sällskapsfysik". Normalviktig, men inte så värst deffad. Det tycker jag är acceptabelt utifrån mina förutsättningar.

Jag räknar med att om jag är ute i två timmar eller mer har jag rört mig en bra sträcka liksom, och hundarna ännu längre, jag vet bara inte alltid hur långt. Mycket beror ju på terrängen.
Jag har ett gäng rundor som räknas som långpromenader och det enda jag vet om dem är ungefär hur flåsigt det är och hur lång tid de tar (utom en som är skyltad.;) ).

Men om hunden "håller" måste ju också ha fler parametrar? Igen mindre hund = mindre belasting så tekniskt sett borde en mindre, lättare ras ha ett mindre behov av att vara stark.

Om vi tittar på oss människor så finns det ju gott om folk, majoriteten skulle jag säga, som endast vardagsmotionerar hela livet. Ingen löpträning, inget gym utan kanske bara lite promenader, klippa gräs osv. De håller sig friska och lever långa liv ändå.

Det borde ju vara liknande för hund tycker jag.

Mina galningar springer och leker troligen ett par mil varje gång vi är ute på våra skogspromenader. De rusar iväg framför mig på skogsvägen, vänder och rusar tillbaka, Jagar varandra, stannar och luktar på något, sätter iväg som galningar igen och kommer tillbaka. Tycker jag de drar för långt visslar jag på dem och de kommer rusande. När vi går över fälten så springer de i cirklar efter varandra.

Förra vintern kunde jag knappt gå korta bitar med kryckor så det blev inga långa promenade + varulven var gammal. Jag försökte ändå köra iväg så de kunde få springa lite fritt utan att jag hindrade dem i andra änden på kopplet hela tiden, så knasboll som var några år yngre än varulven fick även han dålig kondition då jag knappt kunde gå. När voffan kom in i våra liv och jag blivit rörligare så har även hans kondition men framförallt livslusten kommit tillbaka. :)

Min springer HELA tiden när hon är lös. Första hunden jag har haft som har gjort så, de andra har ju såklart lekt med varandra men också stannat och luktat då och då. Men inte denna. Hon springer full fart framåt, vänder när hon blir kallad eller när hon inser att hon är för långt ifrån (vilket är strax utanför vad jag hade önskat), sedan är det full fart tillbaka. Får en gotte, eller lite lek, och sedan iväg igen. Hon är dessutom helt galet snabb. Hon aktiveras lagom för sin ålder enligt mig och är lugn inne. Men ute har hon missförstått sitt namn (Fly kommer från fluga, inte flyga). Hon har förvisso spenderat rätt mycket tid med dobbisar som ju har lite samma beteende, men när jag tittar tillbaka på filmer från när hon var 8-10 v såg man tendenser redan då. Hundar är individer de med och kan bete sig olika även om de är av samma ras.
Jag tycker hon är helt underbar!

Jag håller ju ett visst tempo för att promenaden ska ge mig något också.
Men sen är han lös större delen av alla promenader. Tanken är att han ska hålla sig i mitt synfält framför mig när han är lös.
Sen motioneras han med mer tempo på fler sätt :)

Brukar tänka varannan dag med mer pulshöjjande motion.

Räknar inte promenader som fys träning (såvida hundarna inte är lösa men de brukar inte springa galet mycket då heller) eftersom mitt långsamma promenad tempo samt att jag inte heller går i kuperad terräng gör noll och intet för hundarnas fysik.
Rulla efter dem på cykel eller kickbiken gör ju däremot lite för konditionen.

Jag förstår inte varför tid skulle vara ett sämre sätt att mäta på ur ett motionsperspektiv?

Jag tänker tvärtom att tid är mer rättvisande. Om en chihuahua och en skotsk hjorthund är ute och travar i en halvtimme var så har de kommit väldigt olika långa sträckor, men fått lika mycket motion?

Sen är ju som du säger 2 km strosande inte mycket till motion oavsett hur lång tid det tar. Men räknar folk verkligen att de motionerar sina hundar då?

Jag förstår inte varför tid skulle vara ett sämre sätt att mäta på ur ett motionsperspektiv?

Jag tänker tvärtom att tid är mer rättvisande. Om en chihuahua och en skotsk hjorthund är ute och travar i en halvtimme var så har de kommit väldigt olika långa sträckor, men fått lika mycket motion?

Sen är ju som du säger 2 km strosande inte mycket till motion oavsett hur lång tid det tar. Men räknar folk verkligen att de motionerar sina hundar då?
Man kan uppskatta ungefärlig sträcka i huvudet med 🙈
Är inte så avancerat varken om man rider eller går.
Nej 2 km är ingen motion men går jag 2 km inne i stan och strosar med mina hundar dvs mängder intryck och lukter så blir dom lika trötta som när vi går en powerwalk i skogen på 7 km.

Tid ungefär den samma på dessa exempel.

Vad gäller storlek på hund upplever jag att det inte handlar så mycket om sträcka utan konstruktion på kroppen.
Mina pudlar blir inte alls trötta på samma vis som mina stora hundar blev.
Mina stora hundarla sig på sidan mot en vägg i timmar efter en promenad mina småpudlar lägger sig naturligtvis och vilar dom med men inte på det utslagna sättet.

Långpromenad är runt en mil i skog och mark. Det gör jag med min golden på helgmorgnar. "Långa promenaden" på vardagar är 3 till 5 km. Men det är ingen långpromenad (det hade det dock varit med mina kortbentare och äldre hundar).

Min ena vill inte ha motion. Har aldrig velat. Tycker det är DÖTRISST. Men på henne upptäckte vi artros i armbågarna redan när hon var 4 år. Och jag har sökt veterinärvård för hennes "lathet" x antal ggr utan att kunna hitta något annat än det.

Ibland får de dock springa lösa och rasa av sig. Då blir det en del spurter.

Och här inser man fort varför den andra hunden vilken behöver mer motion än henne. När jag hade häst var hon med i stallet och fick motion där. Nu är det lite knepigare.

Tror inte jag kan gå våra hundar trötta, men tycker ändå det är basic att de får ut och gå nån timme iaf. Cykling ger mer flås, likaså agilityträning. Men de verkar nöjda iaf 🥰

Vad kul med så många svar! Skriv gärna mer :)
Jag har inte hund själv så kan inte bidra med så mycket men för mig som individ känns 3 km ”långt”, p.g.a. min smärta. Var delvis därför jag startade tråden, har funderat på att bli med hund men vet inte om jag klarar av att ge den tillräckligt med motion.

(Omröstningen är öppen i 4 veckor, btw).
Många har svarat och det visar väl på att man ser olika på det, olika hundar har olika behov och även den sammantagna aktiveringen under dagen spelar roll. En hund som är hemma själv ett antal timmar men får en långpromenad vs en hund som går ett antal kortare promenader och får vara delaktig under dagen har det ju helt olika med.

Liknande trådar

• Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Vilken hundras passar mig?
  • Löpning/cykel med hund....
  • Att skaffa hund nr2

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10