hur lång tid bör medryttaren få på sig?

zalleg

Trådstartare
jag har precis skaffat min en medryttare. Det känns bra, men ändå inte.
Jag har bara sett henne rida en gång, det var när hon provred.:crazy: då gick de väl hyfsat bra, med tanke på att de va första gången och min häst är förbannat envis och provar gärna nya ryttare som inte vet vilka knappar de ska trycka på. Nån dag efter det fick hon rida henne i skogen, där det inte är lika mkt protest!;) så hon har ridit henne nån gång i veckan de senaste 6 veckorna. men! det har inte blivigt av att jag sett henne rida, mer än på bild. Och det jag ser på de bilderna... jaa.. sitsen är åt helvete , händerna framme på halsen (antar att det är för hon inte känner sig säker, hästen bockar gärna, dock snällt). så fötter hamnar långt långt bak, hästen knäpper av i nacken, men har fortfarande stjärnkikar hals..:crazy: "vet att min sits är dålig" skriver hon om bilderna. nu är jag skadad och är bara glad att min häst rids regelbundet, så vill inte vara för hård så hon inte kommer tillbaka. har förklarat att hon har haft de svårt, och det är ingen häst man lär sig rida på, då hon lätt kör över en. Ja hon är speciell, får jag till svar. Ännu ett MEN!! nu är hästen som en lammunge!! bortsett från att hon inte vill fatta galopp på banan.
Gav henne lite tips idag då jag åtminstonde va med när hon gjorde iordning hästen. Hon slängde på schabraket, gick in i sadelkammaren o hämtade sadeln. När hon kom ut sa jag, ja hon har ju förbättrats, för ett halvår sedan kunde man inte lämna henne så här med bara ett schabrak. Rörde det sig lite fick hon panik. Passade då på att kommentera hennes dubbelknutar i ändarna av grimskafften hästen satt fast i. Sa att jag alltid gör säkerhetsknutar. Och är jag ensam lämnar jag henne inte en milli sekund utan uppsikt. Blir hon rädd sliter hon loss inredningen och är en km bort innan man märkt nåt. Oj då. Får jag till svar. Inte OJ DÅ!! *gör säkerhetsknutar i ljusets hastighet*. Utan hon bara slänger på sadeln, och kastar över sadelgjorden.. Om ni bara visste vilka bilder jag fick framför mig.. Men de gick ju bra. Förklarade diverse saker jag o hästen vart med om, vilka problem vi haft. Behöver inte rabbla allt här, men hon fick ont en vår pga fällningen, jag märkte inget förens jag sätter foten i stigbygeln och hästen är 3m upp i luften och sen.. ett dammoln.. Tog över ett halvår att få bort hennes sadelskräck.
jag förstår att man inte kan tro detta om min numera kolugna, sommartrötta häst. Men till hösten, när det vänder, tänk om hon fortfarande inte har fattat? Då står jag där med en livrädd , oridbar, skräckslagen häst, kanske pga ett schabrak som slängs över ryggen lite hastigt.
HUR ska jag lägga fram de här? hur ska jag få henne att fatta?:confused:
Hon är en av de väääldigt få som vill rida min virrpanna, så... ja.. tacksam för all hjälp!!
 
Sv: hur lång tid bör medryttaren få på sig?

Rider hon hästen så dåligt att den går helt avknäppt så skulle jag tippa på att det är bättre att hon inte rider alls, alternativt
börjar rida för tränare som kan hjälpa både häst och ryttare?
 
Sv: hur lång tid bör medryttaren få på sig?

Jag håller med IronWill!
Om möjligheten med tränare inte finns så skulle jag hellre låta hästen stå tills jag var frisk, annars försöka söka ny medryttare men vara ärlig i annonsen.
Nu har jag ingen egen häst, men jag tror att jag skulle vara väldigt noga med vem som rider min häst....
Det måste ju kännas bra! :)
 
Sv: hur lång tid bör medryttaren få på sig?

Själva ridningen kan hon ju få hjälp med om hon rider för en tränare. Men jag reagerar på det andra, som att hon inte verkar lyssna på/ta till sig det du säger. Det är svårt att ändra på folk och min erfarenhet när det gäller medryttare är att det är viktigt att hitta någon som man klickar personlighetsmässigt från början. Man måste inte vara bästa kompisar, men god kommunikation är superviktigt! Det här låter lite som att det kan leda till större irritation i slutändan. De gånger jag gått vidare med en person som det inte känts helt hundra med har det aldrig slutat väl.

Sedan kan det vara värt att tänka över hur tydlig du själv har varit. Det kan vara svårt för en medryttare om ägaren kommer med små kommentarer hela tiden. Bättre då att du tänker igenom vad som är viktigt för dig, och sedan förklarar för henne i lugn och ro så att hon får chansen att göra rätt :)
 
Sv: hur lång tid bör medryttaren få på sig?

Men varför har du inte berättat allt detta (hästen verkar ju helt labil) INNAN?! Själv hade jag blivit skitförbannad om ägaren mörkat förutsättningar på det här viset - i SEX VECKOR!
 
Sv: hur lång tid bör medryttaren få på sig?

med min nuvarande medryttare var jag med de sex första gångerna (en månad) delvis för att hon själv ville det. Fick på så sätt även säga till hur jag vill att hon sköter saker och ting, men även så att hon kunde fråga. Jag såg då hur hon red, och kunde ge tips. Nu, 6 månader senare ångrar jag mig inte alls. Tillsammans har vi jobbat fram hästen till en ny nivå, vi rider olika, men kompleterar varandras dåliga sidor.

Men säger din magkänsla att det är bra, byt medryttare. Funkar det inte nu kommer det troligen inte att göra det senare. I värsta fall, släpp hästen på bete ett tag
 
Sv: hur lång tid bör medryttaren få på sig?

En så känslig häst hade jag inte vågat låta någon annan ha hand om speciellt inte om hon som du säger verkar osäker när hon rider.
Gick du igenom allt noggrant med henne innan hon fick börja vara där själv?
 
Sv: hur lång tid bör medryttaren få på sig?

Tack alla! Jag ska prata med henne om att rida för tränare. Eller åtminstone för mig som vet hur hästen fungerar. Får väl bita ihop och känna mig som en elak människa som säger gör si, gör så! Både inom ridning och hantering :crazy: Jag är nog lite för snäll ibland.:angel: men det blir ju inte bättre i stallet av att skriva av sig på buke så det är bara att samla mod :)
 
Sv: hur lång tid bör medryttaren få på sig?

Oj de trilla in kommentarer medans jag skrev! Självklart har jag berättat för henne och hon har alltid haft sällskap i stallet av en annan tjej där som känner min häst!
Och på sommarhalvåret är hon super snäll!Är rädd att hon inte förstår sen frammåt hösten då hon blir som en annan häst..
 
Senast ändrad:
Sv: hur lång tid bör medryttaren få på sig?

Varför inte förklara för henne att din häst förändras när det blir lite kallare, och att hon då måste tänka på att till exempel vara försiktig vid sadling? Så slipper du gå runt och vara orolig hela tiden. Säg det bara rakt på sak, du behöver inte vara orolig att du uppfattas som elak.

Hade jag varit medryttare hade jag bara uppskattat det.
 
Sv: hur lång tid bör medryttaren få på sig?

har du bara sett henne rida på provridningen och aldrig mer? Jag som hästägare skulle i början vara med på flera pass och kolla och se hur allt går och sedan bidra med hjälp från början. Även i stallmiljön. Jag låter inte ngn bara provrida och sedan släpper kontrollen helt. Inte förräns man vet hur personen rider/tar hand om hästen.
 
Sv: hur lång tid bör medryttaren få på sig?

Jag skulle satt upp en fin liten lista på lämplig plats (insidan av skåpsdörren tex) med saker att tänka på, typ lämna inte hästen ensam, gör säkerhetsknutar etc. Gå igenom listan med henne innan du sätter upp den och se till att hon förstår vad som står. Man kan tycka att såndant inte ska behövas men nu gör det uppenbarligen det i och med att hon inte tar till sig dina ord. Hon verkar vara van vid en helt annan typ av häst (ridskoleunge?) och då sitter (o)vanorna ibland djupt. En lista kan ge den där dagliga lilla påminnelsen om vad som gäller.

Sen skulle jag om jag var du försöka vara med vid ridning ett par gånger. Erbjud dig att ge henne lektioner. Hon har ju inte en chans att bättra sig om hon inte får reda på vad hon gör fel.
 
Sv: hur lång tid bör medryttaren få på sig?

Fast varför har du inte varit med mer när hon ridit om nu hästen är så speciell?
Och hur ska hon veta att hästen inte brukar kunna stå still på stallgången när man lagt på schabrak?
Jag har ny medryttare och jag är alltid med nu i början, antingen rider jag med eller så är jag med och gör iordning och ger förslag på var hon kan rida.
Nu står alla våra hästar stilla oavsett hur länge man lämnar dem på stallgången, men hade det inte varit så så hade jag förstås förvarnat.


Med en så labil häst hade jag inte lämnat över allt på en ny person, för att sen gnälla om det. Antingen är man med tills allt sitter, och funkar det inte då , då kan man kanske börja undra om det är rätt person
 
Sv: hur lång tid bör medryttaren få på sig?

Jag tror att du måste gå på magkänslan.
Att hon rider dåligt, är ju inte det största problemet tycker jag, så länge hon inte sliter allt för mycket på hästen.
Att hon inte tar de övriga problemen på riktigt allvar, tycker jag är ett större problem, efter som det kan påverka hästen att få sadelskräck (eller vad man ska kalla det) igen.
Jag är själv medryttare på en häst med sadeltvång, och jag är väldigt tacksam över alla tips som jag får av ägaren, och att hon är med i princip varje gång jag sitter upp, eftersom hästen lätt flyger upp i luften om något krånglar. Sen försöker jag givetvis kopiera hennes sätt att sadla, täcka av, lägga på täcke etc.
Känner du inte förtroende för medryttaren, så byt medryttare. Men kanske ge henne en chans till och var med så mycket det går, tills du känner dig trygg med att hon gör rätt.
 
Sv: hur lång tid bör medryttaren få på sig?

Nej varför ja inte vart med mer än en gång vet jag inte.. Jag har nog inte insett hur "labil" hon är. Har haft henne så länge så det har blivit som en självklarhet för mig. Hon vill så gärna rida, och jag har inte hjärta att säga nej.. Men jag får tuffa till mig. Och nej, ridningen är inget större problem. Hon kommer snart börja rida 1 gång i veckan, och hon är ju väldigt mjuk och lugn, å de räcker! :)
Tack alla! För ni fått mig att förstått att jag faktiskt måste säga ifrån, så det inte händer nåt!
 
Sv: hur lång tid bör medryttaren få på sig?

Oftast är det bäst att man redan första gången går igenom allt. Särskillt om man har en speciell häst som behöver sina rutiner. Då behöver man inte känna sig gnällig sedan. Det är inte elakt utan tvärtom.
Eftersom du inte gjorde det tycker jag att du gör det nu. Det kan lätt bli tjatigt om du tar en sak i taget vartefter hon gör fel. Ta ett helt pass med tjejen, från hon sätter foten i stallet tills hon lämnar det och gå igenom vilka rutiner du vill ha. Det är din häst och du har ansvaret. Det är ingen som tjänar på att du är för snäll och står med en förstörd häst eller både medryttare och häst skadade. Du behöver inte vara tuff bara saklig och så får ni disskutera det som det kan vara frågetecken runt.
Lycka till.
 
Sv: hur lång tid bör medryttaren få på sig?

Att du ens har FÅTT en medryttare med din hästs bakgrund måste ju betyda att du inte sagt ett ljud om hur din häst är (enligt DEJ)...

1 hästar känner av personers "kemi" så även om DU har problem med att hästen är sååååå känslig innebär inte att andra har samma problem med din häst.

2 om nu hästen är så känslig att du inte är riktigt säker på om du vill ha just denna medryttare då ska du inte ha den medryttaren.

Har stått i kollektivstall, alla sk "problemhästar" vid in och utsläpp är som fromma lamm med mej. Hästar känner av om du är "stressad/stissig/KÄNSLIG" osv... så det som du upplever som problem med hästen kan lika gärna va HÄSTEN som upplever dej som "stressad/stissig/KÄNSLIG" och då reagerar på DEJ...

Samma sak med hundar... Är man trygg är hunden trygg, är du osäker blir hunden osäker... Går jättebra att byta ut valfritt djur mot hunden exempelvis häst osv...
 
Sv: hur lång tid bör medryttaren få på sig?

Håller med. Det känns som att hästen är trygg med medryttaren.
TS ska väl vara glad att hästen blivit så stabil?

Och angående "säkerhetsknutar".

Finns det NÅGON som kan dra upp en säkerhetsknut som blivit hårt åtdragen? :confused:
 
Sv: hur lång tid bör medryttaren få på sig?

Att du ens har FÅTT en medryttare med din hästs bakgrund måste ju betyda att du inte sagt ett ljud om hur din häst är (enligt DEJ)...

1 hästar känner av personers "kemi" så även om DU har problem med att hästen är sååååå känslig innebär inte att andra har samma problem med din häst.

2 om nu hästen är så känslig att du inte är riktigt säker på om du vill ha just denna medryttare då ska du inte ha den medryttaren.

Har stått i kollektivstall, alla sk "problemhästar" vid in och utsläpp är som fromma lamm med mej. Hästar känner av om du är "stressad/stissig/KÄNSLIG" osv... så det som du upplever som problem med hästen kan lika gärna va HÄSTEN som upplever dej som "stressad/stissig/KÄNSLIG" och då reagerar på DEJ...

Samma sak med hundar... Är man trygg är hunden trygg, är du osäker blir hunden osäker... Går jättebra att byta ut valfritt djur mot hunden exempelvis häst osv...


Nja. Du har väl lite rätt. Jag var rädd ett tag ja. Kan mycke väl ha smittat av sig på hästen. Men man kan nog inte skylla allt på mig.. :confused:
Jo jag har berättat, men inget som skrämde denna tjej. Har nog inte gått igenom allt som jag behövde tydligen. Men hon är väl medveten om att hästen lätt blir rädd/stark. Och att man måste vara lugn och försiktig. 14 år är hon förresten (medryttaren). När jag var 14 trodde jag också jag var odödlig och bäst. Något som kan vara bra i en del situationer, ex när man behöver va lugn.
 
Sv: hur lång tid bör medryttaren få på sig?

När jag skaffade medryttare till mitt varmblod som var knepig både i hantering och ridning till en början så var jag med mycket framförallt första månaden, gav lite direktiv på det jag tyckte var viktigt men lät medis själv hitta lite knappar och lära känna hästen i lite lugn och ro utan att jag kom med pekpinnar precis hela tiden, men jag fanns där i närheten hela tiden, oftast så red jag med på min medryttarhäst eller på kompisens häst på det viset fanns jag i närheten men pysslade med en annan häst och jag lärde känna medis väldigt bra på köpet vilket är viktigt för mig. Efter ett tag så fick hon rida med min kompis som också kände min häst rätt bra och tillsist vara ute själv med hästen.

det slutade med att hästen avgudade medis, var lite trökigare med henne än med mig i både hantering och ridning men det hade nog släppt om de två hade fått mer tid med varandra. Men framförallt så bidrog både jag och medis till att få hästen glad, trevlig och harmonisk.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 027
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: Coras star
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 133
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp