Hur lång tid brukar rekrytering ta?

Tips. Ta reda på om dina referenser är villiga att ställa upp. Ta reda på hur de ser på er jobbprestation.

Det leder inte till jobb om referenten är oinformerad och tycker att ni typ varit sämst av alla de nånsin träffat.

True story.

Mina referenser förvarnar jag alltid, och de har bara bra att säga om mig. Fått många av mina jobb genom mina referenser.
 
Mina referenser förvarnar jag alltid, och de har bara bra att säga om mig. Fått många av mina jobb genom mina referenser.

Jo, det måste man göra. Men du kan aldrig veta riktigt vad rekryteraren ställer för frågor och vad som är ”bra” svar. Jag brukar vara lite klurig och tänka ut bra frågor som inte bara kan besvaras med duktig/bra etc.

Som referens själv fick jag en gång frågan om jag skulle kunna tänka mig att anställa X igen. Svarade direkt, högst tveksamt, eftersom jag har erfarenheten att gå tillbaka sällan fungerar. Har X och jag en gång beslutat att gå skilda vägar, så måste ju förutsättningarna ändras ganska mycket för att det ska fungera för X att satsa långsiktigt på den gamla ag igen. Förmodligen är det vanliga svaret ”javisst, X skulle jag anställa direkt igen om chansen fanns”.

X fick jobbet och jag fick tack från rekryteraren som sade att jag varit en av de mest givande referenterna på länge. Stackars X fick säkert starta jobbet med mina fördomar hängandes över hen länge.....
 
De frågade dock min referens om jag brukar dricka mycket alkohol eller om jag tar droger? Väldigt konstig fråga tycker jag.
 
Nu ringde jag de igår och fråga hur de gick. De sa som väntat att rekryteringsprocessen är försenad men att jag fortfarande är med i processen men att de vill ha fler referenser ifrån mig då de inte fick en tydlig bild av mig med de jag lämnat. Lämnade dock 4 och de hade ringt 2 av de. Han sa att hans kollega inte gillade att prata engelska (en av mina referenser är från utlandet) men sa han känner mig bäst så ni borde ringa honom, så dem ska ta tag i de. Men de ville ha en till chef att ringa. Så jag fick leta fram min fd chef på ett bemanningsföretag och fråga om hon kunde ställa upp.

Har aldrig behövt lämna såhär mycket referenser, är de osäkra på mig?
 
Nu ringde jag de igår och fråga hur de gick. De sa som väntat att rekryteringsprocessen är försenad men att jag fortfarande är med i processen men att de vill ha fler referenser ifrån mig då de inte fick en tydlig bild av mig med de jag lämnat. Lämnade dock 4 och de hade ringt 2 av de. Han sa att hans kollega inte gillade att prata engelska (en av mina referenser är från utlandet) men sa han känner mig bäst så ni borde ringa honom, så dem ska ta tag i de. Men de ville ha en till chef att ringa. Så jag fick leta fram min fd chef på ett bemanningsföretag och fråga om hon kunde ställa upp.

Har aldrig behövt lämna såhär mycket referenser, är de osäkra på mig?

Jag tolkar det som att du är intressant. Såpass intressant att när två referenter gav en splittrad bild tar de in mer information istället för att gå vidare med någon annan.

Så skulle jag tolka det
 
Varför ringer man referenser innan man ens träffat den ansökande? Då har man ju inte fått en aning om vilka frågor det är man vill få svar på av referenterna?

För mig som rekryterar låter det helt omvänt.
Jag ringer gärna referens först om det finns nåt i ansökan/cv jag vill veta mer om. Nån gång har det lett till att jag inte kallar den sökande. Ibland har ansökan och cv sett för bra ut (varför har nån som är så bra bara haft korta snuttar på många olika ställen).
 
Jag ringer gärna referens först om det finns nåt i ansökan/cv jag vill veta mer om. Nån gång har det lett till att jag inte kallar den sökande. Ibland har ansökan och cv sett för bra ut (varför har nån som är så bra bara haft korta snuttar på många olika ställen).

Är det inte bättre fråga personen det? Det kan ju göras med ett telefonsamtal till sökanden? Om man sen anar ugglor kan man strunta i att kalla eller kolla med referens.
 
Varför ringer man referenser innan man ens träffat den ansökande? Då har man ju inte fått en aning om vilka frågor det är man vill få svar på av referenterna?

För mig som rekryterar låter det helt omvänt.

Det beror kanske på hur man rekryterar? Vi rekryterar just nu (min efterträdare, faktiskt), och vi gör det denna gång genom ett rekryteringsbolag som ska vaska fram två lämpliga kandidater att presentera för oss. Rekryteringsbolaget ringer upp referenser till de kandidater som ses som möjliga för att snäva in urvalet innan vi gör slutintervjuerna. Vi har en del kärnfrågor utöver grundkompetens som vi vill ha svar på, och det är ju inte säkert att detta framgår av ansökningshandlingarna.
 
Jag ringer gärna referens först om det finns nåt i ansökan/cv jag vill veta mer om. Nån gång har det lett till att jag inte kallar den sökande. Ibland har ansökan och cv sett för bra ut (varför har nån som är så bra bara haft korta snuttar på många olika ställen).
Oj vad förbannad jag hade blivit av det, snacka om att tära på mina referenter i onödan.

Det är bland annat för undvika det som du gör som jag aldrig någonsin lämnar referensers kontaktuppgifter innan jag vet om jag vill ha jobbet.
 
Oj vad förbannad jag hade blivit av det, snacka om att tära på mina referenter i onödan.

Det är bland annat för undvika det som du gör som jag aldrig någonsin lämnar referensers kontaktuppgifter innan jag vet om jag vill ha jobbet.

Jag håller med. Referenser använder jag som ett sent steg när mycket annat är på plats. En referenstagning är inte något som går på 30 sekunder heller, utan helst vill man ju att referenten kan avsätta en stund - och att göra det när man inte ens ids gjort andra typer av kvalificeringar först. Nej, tycker inte att det är rätt.

Det är dessutom nästan oförskämt om referenten är den förste som får reda på att man är aktuell för ett jobb man sökt.
 
Oj vad förbannad jag hade blivit av det, snacka om att tära på mina referenter i onödan.

Det är bland annat för undvika det som du gör som jag aldrig någonsin lämnar referensers kontaktuppgifter innan jag vet om jag vill ha jobbet.
Jag vill inte slösa min tid på en person som verkar bra på pappret och intervjun, då jag genast kan fråga den förra arbetsgivaren om det löns att anställa personen. Ibland har den arbetsgivaren sagt att det inte löns. Varför den sökande satt den personen som referens fattar jag inte.

Om den sökande blir förbannad är inte mitt problem. Jag vill bara ha bra folk på jobb.
 
Är det inte bättre fråga personen det? Det kan ju göras med ett telefonsamtal till sökanden? Om man sen anar ugglor kan man strunta i att kalla eller kolla med referens.
Och då säger personen en massa strunt. Den säger ju inte att den har varit en dålig arbetare som ingen vill ha kvar.
 
Och då säger personen en massa strunt. Den säger ju inte att den har varit en dålig arbetare som ingen vill ha kvar.

Så referenten talar alltid sanning?

Jag skulle hellre velat fråga den sökande. Sen utefter dennes svar jämföra med vad referenten säger.

Om du utgår från att sökanden svarar strunt - varför sorterar du inte bara bort en sökande med t ex många korta anställningar? *nyfiken*
 
Så referenten talar alltid sanning?

Jag skulle hellre velat fråga den sökande. Sen utefter dennes svar jämföra med vad referenten säger.

Om du utgår från att sökanden svarar strunt - varför sorterar du inte bara bort en sökande med t ex många korta anställningar? *nyfiken*
För att vi har extremt få sökanden och extremt lite tid. Vi har blivit räddade från att få dålig personal tack vare att vi gjort såhär.

Jag ser inte problemet. Vill man inte så måste man inte lämna referens på förhand.
 
För att vi har extremt få sökanden och extremt lite tid. Vi har blivit räddade från att få dålig personal tack vare att vi gjort såhär.

Jag ser inte problemet. Vill man inte så måste man inte lämna referens på förhand.

Vad gör du om referens inte finns och personens CV är som du beskrev innan? Papperskorgen eller intervju?
 
Jag skulle aldrig någonsin vilja arbeta hos någon med den attityden du visar här. Urk.

Min förra chef hade lite den attityden. Drog ner hela avdelningen så att det gick så långt att det stod i vårt veckobrev att personal inte vill gå till jobbet och heller inte kände någon livslust. Jag som bara jobbade lite extra kände inte av just det men tyckte så synd om mina kollegor som jag vet planerar/planerade stanna länge.

Kommer aldrig jobba åt en ’’sån’’ igen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
20 910
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
810
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 395
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp