Hur lång tid brukar rekrytering ta?

Men varför ens intervjua? Din utgångspunkt är ju att alla bara ljuger?
Öh nej?

Det är en grym skillnad mellan arbetsplatser. Vi har extremt få sökande eftersom det är ett skit jobb, och dessutom har min arbetsplats skiftesarbete till skillnad mot alla (!) andra motsvarande arbetsplatser inom. 10 mils radie. De har ett starkt kollektivavtal som gör att det är svårt att avskeda personal som är dåliga. Det krävs väldigt mycket innan man kan säga upp någon. Bra personal lyfter arbetsplatsen och gör att arbetstagarna trivs. Får vi in nån som är oflexibel, inte kan samarbeta, inte vill jobba i dom jobbiga skiften o.s.v. så drar det ner motivationen för alla andra. Jag vill skydda den personal vi redan har.

Att påstå att ansökandd ljuger är väl att ta i. Jag tror att många tror att de har varit ganska bra på sina andra arbetsplatser.
 
Jag ringer gärna referens först om det finns nåt i ansökan/cv jag vill veta mer om. Nån gång har det lett till att jag inte kallar den sökande. Ibland har ansökan och cv sett för bra ut (varför har nån som är så bra bara haft korta snuttar på många olika ställen).

Jag lämnar aldrig mina referenser före jag gått på en arbetsintervju. Det är lika mycket Du som ska sälja arbetet till mig som jag till arbetsgivaren. Sådana som kräver referens innan jag ens kommit till intervjun sållar jag bort, så ditt "sparande" av tid kan leda till att du missar bra arbetstagare.
 
Jag lämnar aldrig mina referenser före jag gått på en arbetsintervju. Det är lika mycket Du som ska sälja arbetet till mig som jag till arbetsgivaren. Sådana som kräver referens innan jag ens kommit till intervjun sållar jag bort, så ditt "sparande" av tid kan leda till att du missar bra arbetstagare.
Nej det tror jag inte att jag gör. Har de inga referenser så ringer jag ju ingen?
 
Så då kallar du dem till intervju oavsett? Hur mycket spelar referenser in i de fallen?
Ja men självklart? Finns det inga referenser så låter jag det vara. Då får man utgå enbart från intervju. Är det rekrytering inför fast tjänster ser det dock lite annorlunda ut. Jag rekryterar främst halvårs eller årsvikariat.
 
Ja men självklart? Finns det inga referenser så låter jag det vara. Då får man utgå enbart från intervju. Är det rekrytering inför fast tjänster ser det dock lite annorlunda ut. Jag rekryterar främst halvårs eller årsvikariat.

Fast det finns referens, men de lämnas inte ut innan intervju.
 
En gång var jag med om att de ringde företaget jag jobbade för och frågade efter min chef och bad om referens. Detta var innan jag hade varit på intervju och innan jag hade lämnat referenser. Rekryterande företag kontaktade inte mig innan de ringde företaget jag jobbade för. Riktigt fult gjort tycker jag min chef visste att jag hade sökte nytt tack och lov men tycker det verkligen är att gå över alla gränser som företag. Jag tackade nej till intervjun efter det för jag kände inte att jag ville jobba för ett sådant företag.
Jag har råkat ut för liknande. De kontaktade inte de som jag uppgett som referenser, istället ringde dom till en person i min styrelse som inte var informerade om att jag sökte nytt jobb. Jag ringde o skällde ut dom samt tackade nej till tjänsten.
 
Då är det självklart intervju. Men om den skriver referens självklart ringa referensen först. Kan inte riktigt förstå, men är i så fall ännu en anledning att så långt det går hålla på sina referenser
Söker jag jobb får de mer än gärna ringa mina referenser innan eller efter intervju. Det är ju därför jag bett mina referenser ställa upp. Jag brukar be min chef eller en tidigare chef.
 
Söker jag jobb får de mer än gärna ringa mina referenser innan eller efter intervju. Det är ju därför jag bett mina referenser ställa upp. Jag brukar be min chef eller en tidigare chef.
Menar Du att om du söker nytt jobb lämnar du din nuvarande chef som referens innan du ens varit på intervju och vet om att du vill ha just det jobbet till 110%?

Jag hade defenitivt inte velat stressa min chef i "onödan" på det sättet. Min chef vill ju ha mig kvar. Jag skulle se det som rätt oproffsigt om jag var rekryterare.

I ett fall har jag inte gjort någon hemlighet av att jag aktivt sökt annat jobb - Men det berodde på att både chefen och jag ogillade varandra, och jag hade aldrig uppgett den personen som referens.
 
Menar Du att om du söker nytt jobb lämnar du din nuvarande chef som referens innan du ens varit på intervju och vet om att du vill ha just det jobbet till 110%?

Jag hade defenitivt inte velat stressa min chef i "onödan" på det sättet. Min chef vill ju ha mig kvar. Jag skulle se det som rätt oproffsigt om jag var rekryterare.

I ett fall har jag inte gjort någon hemlighet av att jag aktivt sökt annat jobb - Men det berodde på att både chefen och jag ogillade varandra, och jag hade aldrig uppgett den personen som referens.
Ja? Jag gillar min chef och hon gillar mig. Jag är ärlig och vill att hon ska veta var jag står. Hon vill mitt bästa, men samtidigt vill hon ju självklart ha mig kvar. Senast sa hon "herregud vilken tur att du inte fick Det där jobbet även om du verkligen hade förtjänat det"

Då jag bytte jobb senast lämnade jag inte min chef som referens utan meddelade i efterhand att jag säger upp mig. Jag gillade inte den chefen.
 
Ja? Jag gillar min chef och hon gillar mig. Jag är ärlig och vill att hon ska veta var jag står. Hon vill mitt bästa, men samtidigt vill hon ju självklart ha mig kvar. Senast sa hon "herregud vilken tur att du inte fick Det där jobbet även om du verkligen hade förtjänat det"

Då jag bytte jobb senast lämnade jag inte min chef som referens utan meddelade i efterhand att jag säger upp mig. Jag gillade inte den chefen.
Jag har testat vara ärlig mot chef. Oj vad det inte var bra eller uppskattades. Numera går jag ’’bakom ryggen’’ och fixar nytt, berättar när jag fått det och slutar sen.
 
Ja? Jag gillar min chef och hon gillar mig. Jag är ärlig och vill att hon ska veta var jag står. Hon vill mitt bästa, men samtidigt vill hon ju självklart ha mig kvar. Senast sa hon "herregud vilken tur att du inte fick Det där jobbet även om du verkligen hade förtjänat det"

Då jag bytte jobb senast lämnade jag inte min chef som referens utan meddelade i efterhand att jag säger upp mig. Jag gillade inte den chefen.
Alltså, jag har ju haft en chef som fixade mig ett nytt jobb när jag blev över/felkvalificerad för det jag hade, så visst kan det i enstaka fall vara rimligt. Men varför oro en chef INNAN du vet att du garanterat vill ha jobbet om du får det?
Jag lär ju inte vara den enda som gått på intervju och sedan kommit fram till att jag inte velat ha det erbjudna jobbet. I alla fall inte på den arbetsplatsen...

Då vill jag inte ha oroat min chef i onödan.
 
Alltså, jag har ju haft en chef som fixade mig ett nytt jobb när jag blev över/felkvalificerad för det jag hade, så visst kan det i enstaka fall vara rimligt. Men varför oro en chef INNAN du vet att du garanterat vill ha jobbet om du får det?
Jag lär ju inte vara den enda som gått på intervju och sedan kommit fram till att jag inte velat ha det erbjudna jobbet. I alla fall inte på den arbetsplatsen...

Då vill jag inte ha oroat min chef i onödan.
Min chef är inte så lätt att stressa.
 
Jag har testat vara ärlig mot chef. Oj vad det inte var bra eller uppskattades. Numera går jag ’’bakom ryggen’’ och fixar nytt, berättar när jag fått det och slutar sen.
Alltså det beror ju helt och fullt på chef och arbetsplats? Ibland går det och ibland inte. Om man känner att det är en dålig idé så lämnar man helt enkelt inte referens i förhand eller alls.
 
Alltså det beror ju helt och fullt på chef och arbetsplats? Ibland går det och ibland inte. Om man känner att det är en dålig idé så lämnar man helt enkelt inte referens i förhand eller alls.
Jag förstår hur du menar även om jag tycker metoden inte är optimal. Många i Sverige lever i en värld där man faktiskt inte kan missköta sitt jobb och ändå får stanna kvar. Men jag har varit på arbetsplatser där de mest hopplösa individer fått stanna fast de borde sparkats för länge sedan för arbetsgivaren är maktlös.
 
Jag förstår hur du menar även om jag tycker metoden inte är optimal. Många i Sverige lever i en värld där man faktiskt inte kan missköta sitt jobb och ändå får stanna kvar. Men jag har varit på arbetsplatser där de mest hopplösa individer fått stanna fast de borde sparkats för länge sedan för arbetsgivaren är maktlös.
Precis sån är. Min arbetsplats tyvärr. Och varken jag eller min chef eller hennes chef kan påverka.
 
Precis sån är. Min arbetsplats tyvärr. Och varken jag eller min chef eller hennes chef kan påverka.
Min morbror hade en kille som var ständigt sjukskriven för skador han fick i sitt semiprofessionella idrottsutövande. Kom tillbaka, blev sjukskriven, kom tillbaka, blev sjukskriven.
Jättekul verkligen. Sluta idrotta? Nä, varför det?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 227
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 078
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
833
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 549
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp