Hur lång tid tar det för er ungefär en vanlig dag i stallet (hur blir man mer effektiv?)

Står dom inne, 5 hästar, tar det mig ungefär 2,5-3h i bara stallarbete som mockning, fylla på hösilage och vatten i alla boxarna. Jag har tyvärr problem med kroppen vilket gör att jag inte kan vara ens i närheten av särskilt effektiv (i mina egna ögon, jämfört med när jag jobbade i stall för ex antal år sen). In och utsläpp är ytterligare 1h vardera eftersom jag ryktar alla hästar vid in och uttag också, byter täcken mm.
Brukar räkna att det tar mig 6h om dagen, har då eget stall på gården alltså. Ska jag träna hästarna också så springer tiden iväg rätt rejält.. jobbar heltid då och då, men de dagarna får hästarna vila, får aldrig ihop det annars.
Står pållarna ute så blir det ca 1,5h på att fylla mat och vatten i hagarna. Sen är jag en dagdrömmare och stallet är min fristad, så jag tummar gladeligen på sömnen för att kunna lalla runt i stallet några timmar extra på kvällen.
 
Jag tycker du verkar hinna med mycket. Själv går jag ofta och såser i stallet för att jag tycker det är mysigt. Men jag är snabb vissa dagar när jag behöver det. Med en häst att fixa med och rida så tar stallet oftast 2-3 h ca men kan gå betydligt fortare när jag måste eller ta längre tid om jag har mycket tid och lust att pyssla.

Hade jag varit du och ville spara tid hade jag bara ryktad den jag ska rida och nöjt mig med att visitera de andra.

Så här har jag gjort för att spara tid när jag behövt:

Rykt och utrustning
* Genom att rida efter insläppet ena dagen och innan utsläpp dagen efter så slipper man rykta på morgonen dag 2. Bara sopa av ev. strö och slänga på utrustningen. Värt under lerperiod om man har ett träsktroll:D
* Om hästen inte behöver benskydd brukar jag ibland skippa att borsta benen innan ridning när jag ska rida ut. Borstar efter istället när leran kanske har torkat.
* Lyfta alla ben från samma sida när jag kratsar hovar - spar 30 sek iaf;)
* Förut när jag hade en stabil häst så brukade jag rida barbacka flera dagar i veckan vintertid. Mest för att det var varmt men det var sparde tid också. Är man van så går det nästan lika bra att jobba hästen så som med sadel om ryggen är någorlunda bekväm. Så varje gång jag skulle rida ett lättare joggingpass på vintern så var det barbackaridning. Hade jag ont om tid på sommaren hände det att jag tog med tränset, en hovkrats och en hjälm till hagen så slapp jag ta in hästen i stallet mellan hage och ritt. Sparde mycket tid.
* Inte vara så petnoga. Första åren jag hade häst var jag alltid superpetig med att hästen skulle vara skinande blank varje dag. Sedan bestämde jag mig för att det är ok att den får vara skitig ibland så länge jag kan se att det inte finns sår el liknande samt att hästen inte riskerar skav vid ridning.

Mockning
* Permanentbädd. Gick från 15-20 min per dag till 5-7 min på stoet jag hade. Jobbigt att ta ut men spar mycket tid i vardagen. Vallacken var så lättmockad så där körde jag som vanligt.
* Rejäl men smidig skottkärra så man slipper tömma flera gånger.
* Torv eller torv/spån mix som strö går snabbast att mocka för mig.

Packa hö
* Stora påsar underlättar samt att packa för 2-3 dagar när man väl är igång. Jag lägger hellre mycket tid vissa dagar för att spara tid andra dagar.
 
Flytta gärna tråden om jag lagt den fel

Hej!

Jag jobbar heltid, och är i stallet på kvällarna. Tar ca 4 timmar, ibland något mer, men jag tycker inte jag hinner med så som jag vill. Hinner rida en häst en halvtimme ca. Känns som om jag är ovanligt slö :o

Jag har 3 hästar, på 2 olika ställen. Är dock inte så långt mellan stallen, 5 min bilväg eller 10 min cykelväg.
Häst 1 står på lösdrift, de andra två på box i stall 2.

Det jag gör en vanlig kväll är att rykta alla 3, packa hö, fixa vatten, förbereda maten, mocka 2 boxar, sopa och dona - ja helt vanliga sysslor. Det borde väl inte ta så lång tid? Promenerar med en häst, ca en halvtimme, och rider en. Varvar mellan hästarna, även om en av dem rids något mer. Torkar av utrustningen efter ridningen.

Alla 3 går mindre än vad jag vill egentligen.

På helgerna försöker jag i alla fall rida 2 av dem, men då är det så mycket annat med som jag inte hinner med på vardagarna. Handla, tvätta, dammsuga, fixa hos vattensköldpaddorna mm.
Försöker även att mocka i hagen en gång/v, men känns som om jag ligger lite efter där nu.

Hur gör ni? Har ni något bra tips på hur man blir mer effektiv?

Jag la allt mer tidskrävande till helg eller andra lediga dagar, slutade tex smörja träns ofta utan kanske månadsvis om ens det då det tar onödigt mycket tid som inte måste göras jämt nödvändigtvis (jag valde bort det i alla fall).

Skaffade också bädd i boxen och tog bara ut bajset dagligen, kisskakan en gång i månaden eller två. Vid riktig tidsnöd kan man med bädd strö över också bara och ta igen mockningen en dag med mer tid..

Packade många höpåsar på lördagen eller söndagen för alla vardagar.

Pälsglans i mängder på hästen för att dra ner på rykttiden.

Inte så krävande ridpass? - barbacka. Vintertid fanns dagar jag inte ens tog av täcket utan satte mig bara rätt på det och borstade efteråt i boxen i stället

Utfodrade med betfor och sätte den på svällning dagen före så att den alltid var färdigsvälld

Körde på stilen "göra mycket men sällan" i stället för lite och ofta, för mig sparade det enormt med tid som jag la på att umgås eller rida hästen i stället.

Sen att lägga upp ett system som passar bra..För mig passade ordningen att göra stall och foder först bäst och ridning sist.
 
Senast ändrad:
Oj, det låter tufft med hästar på två ställen! Och tre hästar! Jag tycker det låter som att du är väldigt effektiv ändå. Idag var jag i stallet 3,5 timmar..... och då rider jag bara en häst. ;) Tog extra tid till att pyssla å mysa, red en uteritt på 1 tim, pyssel igen, mockning och lite städning i stallet. Kan tillägga att jag "bara" är medryttare och rider 2 ggr i veckan, så är i princip alltid i stallet ca 3-4 timmar för att verkligen njuta av mina rid/hästdagar. Men jag är väldigt seg också i vanliga fall. :p
 
Jag hade två ridhästar inackorderade i 6 år (de stod i box). Red båda minst 5 dagar per v. Kom ut vid 17.45 och var hemma runt 21.30-21.45 om jag red båda ca 1 tim/per häst. De var två skitgrisar till valacker så oftast tog det lite tid att få dem rena :crazy: Men du låter rätt effektiv med så pass många hästar. Njuter idag av att "bara" ha 1 häst, det känns lyxigt och mycket mindre stressande! :):bow:
 
Jag har nyligen flyttat från installat stall till.. Lösdrift.. och herreguud vad mkt mer tid jag har fått.
Från minst 3 timmar i stallet till 1½-2 timmar.

Det var mitt tips:D

Men andra tips är fixa höpåsar för hela veckan på helgen, samt alla matburkar för hela veckan så slipper man hålla på med de i veckan. Prata inte så mkt i stallet och pratar man så stanna inte upp och prata utan prata OCH mocka samtidigt=)
 
Tack alla så jättemycket för svaren! Jag ska läsa igenom de mer noggrant men såg många bra tips här!
 
Mockning och packning av hö för 2 hästar tar ca 30min om jag inte stressar.

Rykt och sadling tar en 20 min per häst.
Packa tillbaka och tvätta allt tar en kvart.
Rider ca 40 min.

Så en häst tar ca 1,5h typ 2 hästar tar 2h. Typ.
 
Ska jag bara göra sysslorna så fixar jag det på 20 min.

Då mockning, fixa 3 höpåsar, byta vattnet i hinken i boxen, fixa kraftfoder för morgon och kväll.

Ska jag rida så tar det väl runt två timmar max. Rider runt 40 min varje gång vid ett normalt pass.

Tror inte jag kan bli mer effektiv.
 
Idag tog det 2 timmar för mig,varav ridningen 40 min. Har lösdrift,men fyllde på hö,vatten,gjorde i ordning kraftfodret,tog in,av med täcken,borsta,sadla,på med reflexer,red,av med allt,på med täcken och ut i hagen.
 
Jag har helklippt häst på lösdrift, båda sparar tid. Med klippt och täckad häst är är den alltid ren och torr. Stallet tar mig max två timmar om jag rider ca 45 - och då lökar jag. Har ca 12 min till stallet i bil.
 
Det snabbaste jag kan fixa stallet på (1 häst, mockning + packa 4 höpåsar och 2 hinkar kraftfoder) är ca 20-30 minuter. En vanlig dag med ridning ca 3 timmar utan att varken stressa eller söla, idag longerade jag bara och var där 2 timmar. Plockar bara skitar och strör i veckorna och mockar ut på helgen, så det tar ju en halvtimme extra då ca.
 
Jag har mina på lösdrift. Vi i stallet delar ansvar, så 3 dagar i veckan har jag skötsel av lösdriften (mocka ligghallar, fylla på mat och vatten, packa frukosthö) vilket tar ungefär en timme. Ska jag rida tar det mig max 10 minuter att ta in hästen, rykta och klä på den.

Så vissa dagar behöver jag inte ens vara i stallet om jag inte vill, andra dagar är jag där måååånga timmar. Men jag rider fixar hästen enkelt på 60-80 minuter om jag har tidsbrist. Skulle jag då ha skötseldag blir det kanske 2 timmar totalt.

Lösdrift är min lösning. Och att man inte behöver ha glänsande hästar varje dag.
 
Det tycker jag låter ganska effektivt. Du skulle dock kunna optimera träningen och rida 20-25 min på 2 hästar/dag lite oftare.

Jag har en häst som jag är hos 5 dagar/vecka. Först byter jag om på runt 5 min. Därefter tar det kring 20 min att mocka, fixa mat och vatten. Cirka 20 min att hämta häst, kratsa hovar, borsta och på med utrustning. Ridpass oftast på 40 min-1 h. Tillbaka och av med utrustning och fixa runt cirka 15 min. Brukar vara i stallet runt 2-2,5 h/dag. Ibland blir det extrafix och kanske stannar i 3 h, rider jag inte tar det max en halvtimme.
 
Flytta gärna tråden om jag lagt den fel

Hej!

Jag jobbar heltid, och är i stallet på kvällarna. Tar ca 4 timmar, ibland något mer, men jag tycker inte jag hinner med så som jag vill. Hinner rida en häst en halvtimme ca. Känns som om jag är ovanligt slö :o

Jag har 3 hästar, på 2 olika ställen. Är dock inte så långt mellan stallen, 5 min bilväg eller 10 min cykelväg.
Häst 1 står på lösdrift, de andra två på box i stall 2.

Det jag gör en vanlig kväll är att rykta alla 3, packa hö, fixa vatten, förbereda maten, mocka 2 boxar, sopa och dona - ja helt vanliga sysslor. Det borde väl inte ta så lång tid? Promenerar med en häst, ca en halvtimme, och rider en. Varvar mellan hästarna, även om en av dem rids något mer. Torkar av utrustningen efter ridningen.

Alla 3 går mindre än vad jag vill egentligen.

På helgerna försöker jag i alla fall rida 2 av dem, men då är det så mycket annat med som jag inte hinner med på vardagarna. Handla, tvätta, dammsuga, fixa hos vattensköldpaddorna mm.
Försöker även att mocka i hagen en gång/v, men känns som om jag ligger lite efter där nu.

Hur gör ni? Har ni något bra tips på hur man blir mer effektiv?
Har du bädd eller mockar du ut varje dag? jag har bädd till mina, mockar 4 boxar varje morgon på 10 minuter. Lägger in kvällshö och byter vatten och sopar stallgången på ca 10 min. De äter bara ett par dl kraftfoder var på morgonen så medan jag lägger ut morgonhö så äter de upp.
På kvällen är jag borta ca 1 1/2 timme och då hinner jag rida en eller två, beror på hur jag lägger upp det. Idag red jag en häst i 30 min, en i 15 min.
Det som kan ta lite tid för mig är att ta in hösilage till stallet från rundbalen därute. Det gör jag aldrig samma dag jag ska rida.
Rykta lite mer noga gör jag bara på helgen.. tar bara de värsta på vardagarna. Smörjer ingen utrustning vardagar. Promenad med en häst varför gör du det? är det inte effektivare att rida den? :)
 
Jag tycker det låter så trist att försöka effektivisera tiden så mycket som möjligt, att dra in på borstning, ridning, säkerhet och gos bara för att vara så snabb det bara går.

Varför har man häst då? :) När jag hade häst var det den absolut bästa tiden på dagen och jag såg till att ta mig tid för att slippa stressa där. Man lägger ju så hemskt mycket pengar på sina fyrbenta vänner, då vill man väl ha ut det mesta av det? :)
Sen förstår jag absolut att man har barn, man, hus och annat som tar tid.

OBS att detta inte är något anklagande utan en uppriktig fråga!
 
Har du bädd eller mockar du ut varje dag? jag har bädd till mina, mockar 4 boxar varje morgon på 10 minuter. Lägger in kvällshö och byter vatten och sopar stallgången på ca 10 min. De äter bara ett par dl kraftfoder var på morgonen så medan jag lägger ut morgonhö så äter de upp.
På kvällen är jag borta ca 1 1/2 timme och då hinner jag rida en eller två, beror på hur jag lägger upp det. Idag red jag en häst i 30 min, en i 15 min.
Det som kan ta lite tid för mig är att ta in hösilage till stallet från rundbalen därute. Det gör jag aldrig samma dag jag ska rida.
Rykta lite mer noga gör jag bara på helgen.. tar bara de värsta på vardagarna. Smörjer ingen utrustning vardagar. Promenad med en häst varför gör du det? är det inte effektivare att rida den? :)
Men hur effektivt är det att rida 15 min? Unghäst?
 
Tillägg : jag tar min unghäst som handhäst när jag rider. Inte för att spara tid egentligen, men det gör jag ju ändå.
 
Men hur effektivt är det att rida 15 min? Unghäst?
Nej det är inte optimalt håller med dig, hade gärna spenderat mer tid i stallet om kvällarna. Nu hade jag inte tänkt rida den hästen alls egentligen, men insåg att jag skulle hinna med ett kort pass så då gjorde jag det :)

Det är tråkigt att hela tiden effektivisera, men pyssel och längre uteritter mm förlägger jag på helgen, eller andra dagar jag är ledig. Jobbar också heltid och har små barn så ibland har man inget val :)
 
Att effektivisera rutinjobben är väl inte fel, det ger ju mer tid att ägna till hästarna? Generellt sett upplever jag att stall där det finns i princip en ägare per häst oftast är mycket mer långsamarbetade än stall där samma person sköter alla (eller iaf fler) hästar. Och det är kanske så, att har man en häst tycker man inte att det spelar så stor roll om det tar uppåt en timme att sköta rutinjobben, men så fort samma person ska göra det för fler hästar drar tiden iväg. Sen handlar det dessutom om vem som har möjlighet att påverka hur lättarbetat stallet är kontra vem som har incitament att göra det. Jag tycker dessutom att det är där största tidsvinsten ligger (och den tidsvinst man kan göra som inte påverkar kvaliteten av hästskötseln). Bra logistik, bra verktyg, bra rutiner. Höpåsar har säkert sina fördelar, men med fyra hästar blir det 16 påsar om dagen om alla mål ska påsas- snacka om tidstjuv!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 172
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 657
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp