Hur lång tid tar det för er ungefär en vanlig dag i stallet (hur blir man mer effektiv?)

Jag är sjukt effektiv.;)

Jag har en häst och är borta i 3 h från att jag åker. Restiden inräknad. Jag har 25 min bilväg enkel resa. Så resan tar 50 min fram och tillbaks. Det är nåt man kan spara tid på, att ha hästen närmare men det är värt den restiden för det är inget kollektivstall. Jag har fått nog av kollektivstall.

Det jag gör i stallet är att mocka, ströa, fylla 4 höpåsar och sopa. Det tar max 20 min.
Sen ta in hästen (hagen är utanför stallet men ibland är dom längst bort och då kan det ta typ 10 min), borsta, sela eller sadla, ut och rida/köra 45 min-1 h. In och av med grejer, borsta och gosa, släppa ut eller ställa in i boxen beroende på tid.
Åker jag på kvällen så är hon inne och då spar jag lite tid på att slippa hämta i hagen men då måste alla reflexer på.

Nu har jag nyligen fått barn och står i ett stall där man kan köpa mockning så det gör jag mån-fre.

Ett tips är att packa höpåsar för nån dag framåt. Lägg in strö den dag din häst ska vila/ta det lugnt så kan du rida en längre tur nästa dag.
 
Stallet tar för mig ca 1½ timme. Mockning växelströbädd till 2 hästar, packa 4 höpåsar, diska vattenhinkar och fylla på vatten samt sopa stallgången. Då hinner jag med ca 30 minuter borstning/mys med en häst samt visitering av båda. Har en konvalescent och en unghäst som f.n. har vintervila så ingen ridning just nu. Med ridning så behövde jag ca 1½ timme till halvblodet och ca 1 timme till unghästen. Så ca 4-4½ timme per dag när båda reds, om jag är effektiv :)

Ska utrustningen smörjas, svansarna tvättas eller hösilage in i stallet så tar det såklart längre tid, tidspress fungerar inte riktigt då :p
 
Jag har mina hemma så ingen restid. De går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder, ligghallen är halmad och jag kör djupströbädd som maskinmockas Max en gång om året. Kollar att de har fräsch halm att ligga på varje dag. Hagen mockas med maskin (skrapas) på vintern och för hand resten av året.

De får nytt vatten och kraftfoder en gång om dagen, tar totalt 10min med kontroll av bädden och visitering av ffa ben på de som inte ska motioneras.

När jag hade häst uppstallad så packade jag påsar för hela veckan när jag gav hö och hela balen (liten) när jag gav silage, samma sak med kraftfoder.

Står inte och gnider päls på vardagar.
 
Jag går i skolan från 8-16 varje dag, kommer hem runt 17.00 då är det bara att dra sig ut i stallet och rida 2 ponnyer och fixa allt själv. En vanlig dag utan träning så är jag i stallet från cirka 17-22. Då fixar jag mat, mockar, rider, sköter, stretchar mm. Har stall hemma på gården så ingen restid utom den till och från skolan.
En dag när vi åker och tränar så är jag inne från stallet vid 23-24 tiden och då har jag även åkt till och från träning.
Jag är 14 år fyller 15 den 24 December. Fixar allt själv och det enda mamma och pappa gör är att ställa upp med att skjutsa samt fixa och hjälpa till på tävlingsdagarna :D.
 
Stallet tar för mig ca 1½ timme. Mockning växelströbädd till 2 hästar, packa 4 höpåsar, diska vattenhinkar och fylla på vatten samt sopa stallgången. Då hinner jag med ca 30 minuter borstning/mys med en häst samt visitering av båda. Har en konvalescent och en unghäst som f.n. har vintervila så ingen ridning just nu. Med ridning så behövde jag ca 1½ timme till halvblodet och ca 1 timme till unghästen. Så ca 4-4½ timme per dag när båda reds, om jag är effektiv :)

Ska utrustningen smörjas, svansarna tvättas eller hösilage in i stallet så tar det såklart längre tid, tidspress fungerar inte riktigt då :p

Tog faktiskt tid idag, på 34 minuter hann jag:
Slänga ut hö + 2 omgångar vatten i hagen.
Diska och fylla två vattenhinkar
Mocka två boxar, helt rent, och ha in två spånbalar i varje box.
Sopa stallgången.
Packa 4 höpåsar.
Lägga in mineraler i krubborna.
Kolla igenom hästarna snabbt i hagen. Helt ok tid, om jag inte går och drar benen efter mig. Sedan tillkommer ju ridning, men detta är kortast möjliga tiden alltså :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 172
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp