Hur lång tid tar det för er ungefär en vanlig dag i stallet (hur blir man mer effektiv?)

Jag tycker det låter så trist att försöka effektivisera tiden så mycket som möjligt, att dra in på borstning, ridning, säkerhet och gos bara för att vara så snabb det bara går.

Varför har man häst då? :) När jag hade häst var det den absolut bästa tiden på dagen och jag såg till att ta mig tid för att slippa stressa där. Man lägger ju så hemskt mycket pengar på sina fyrbenta vänner, då vill man väl ha ut det mesta av det? :)
Sen förstår jag absolut att man har barn, man, hus och annat som tar tid.

OBS att detta inte är något anklagande utan en uppriktig fråga!
Fast jag vill slippa tråkgörat och göra det roliga. Borsta tycker jag är aptråkigt tex så helklippt häst med täcke passar mig fint. Då kan jag lägga mer tid på ridning och gos :)
 
Jag tycker det låter så trist att försöka effektivisera tiden så mycket som möjligt, att dra in på borstning, ridning, säkerhet och gos bara för att vara så snabb det bara går.

Varför har man häst då? :) När jag hade häst var det den absolut bästa tiden på dagen och jag såg till att ta mig tid för att slippa stressa där. Man lägger ju så hemskt mycket pengar på sina fyrbenta vänner, då vill man väl ha ut det mesta av det? :)
Sen förstår jag absolut att man har barn, man, hus och annat som tar tid.

OBS att detta inte är något anklagande utan en uppriktig fråga!

Hej!

Jag håller med du. Jag effektiviserade bort nästan allt det roliga ett tag för att hinna ha häst. Men hur kul blev det när det bara var mocka, fixa mat, borsta av snabbt, på med kläder och rida. Nej, just det, det slutade faktiskt vara kul för jag missade allt det mysiga med att rykta, massera, stretha, gosa, träna saker från marken etc etc. Nu är jag sjukskriven och tar mig tid och häst är helt enormt mycket roligare.

Däremot effektiviserar jag fortfarande "det tråkiga". Riktigt effektivt skulle det bli om jag bytte häst till en som inte vänder hela boxen upp och ner varje natt- en av få hästar som varken funkar på bädd eller mocka ut allt varje dag :-( .

Hur jag ska få ihop det när jag börjar jobba igen vet jag inte, köpa bil kanske så slipper jag 1 h till stallet. Problemet är bara att jag inte kan ta bilen till jobbet utan får köra förbi stallet varje morgon och lämna den där, vette 17 om jag tjänar mer än 15 min/dag i slutänden. Ska nog testa när jag kan låna bil av föräldrarna :-).

/Lavinia
 
Hej!

Jag håller med du. Jag effektiviserade bort nästan allt det roliga ett tag för att hinna ha häst. Men hur kul blev det när det bara var mocka, fixa mat, borsta av snabbt, på med kläder och rida. Nej, just det, det slutade faktiskt vara kul för jag missade allt det mysiga med att rykta, massera, stretha, gosa, träna saker från marken etc etc. Nu är jag sjukskriven och tar mig tid och häst är helt enormt mycket roligare.

Däremot effektiviserar jag fortfarande "det tråkiga". Riktigt effektivt skulle det bli om jag bytte häst till en som inte vänder hela boxen upp och ner varje natt- en av få hästar som varken funkar på bädd eller mocka ut allt varje dag :-( .

Hur jag ska få ihop det när jag börjar jobba igen vet jag inte, köpa bil kanske så slipper jag 1 h till stallet. Problemet är bara att jag inte kan ta bilen till jobbet utan får köra förbi stallet varje morgon och lämna den där, vette 17 om jag tjänar mer än 15 min/dag i slutänden. Ska nog testa när jag kan låna bil av föräldrarna :-).

/Lavinia
Det förstår jag absolut! Reagerade mest på att vissa struntade i att borsta, det känns trist! :)
 
Fast jag tycker ju att det är tråkigt att borsta, hästen tycker också det är ganska trist så det är ju olika vad man gillar.

Sant, för mig som faktiskt gillar att borsta på hästen och ser det som ett sätt att komma närmare, umgås och slappna av tillsammans (efter en dag på jobbet) är de ovärdeligt. Mocka och göra mat kan jag stressa med, men inte med häst. Hon har tom börjat gilla att bli borstad igen, nu när jag inte behöver stressa med det :-)

/Lavinia
 
Det förstår jag absolut! Reagerade mest på att vissa struntade i att borsta, det känns trist! :)
Min häst uppskattar inte heller borstning, hon är kittlig och tycker att jag kan hålla mig på avstånd med de där tortyrredskapen :D

Fast sådär vansinnigt roligt tycker jag inte att det är ändå att borsta. Jag läste nån gång på Buke att någon borstade sin häst 45 minuter/dag. Jag förstår inte hur det går till..? Använder man tandborste då:confused:
 
Det där med borstning.. Jag tänker att vad som är kvalitetstid är olika från häst till häst, på sätt och vis.
Jag tycker ju att det är mysigt att borsta och fixa lite. Men för min förra häst var det mesta som inte var ridning eller annan träning "bortkastat" - hon tyckte att det var skittråkigt att stå på gången, bli borstad och "fixad" med. Oavsett hur lugn jag var, hur mycket tid jag hade. I början, när jag köpte henne, kunde jag stå och borsta lääänge men det kändes inte som att hästen fick ut så mycket av det. Hon fann sig i det, absolut, men för henne var motionen det viktigaste och det märktes att hon kunde bli irriterad/frustrerad när det skulle borstas i en halv evighet. Så med henne hände det absolut att jag prioriterade bort det (dvs borstade av hästen raskt och sedan på med sadeln), så länge hon var ren förstås. Samma med gos; var hon på humör så kunde det bli en liten stund, men oftast var hon ingen "goshäst" liksom. Att däremot rida ut på en lång tur och kanske ta en paus mitt i för att fika och beta ihop - det märktes det att hon uppskattade.
Nuvarande hästen är nästan tvärtom - han tycker att det är mysigt att bli borstad, duschad, putsad och bara få uppmärksamhet i största allmänhet. Med honom kan jag lägga en bra stund på att gosa. Han uppskattar det och tar initiativet till att mysa själv, också. Så med honom är det en annan sak. Däremot händer det rätt ofta att jag borstar av hästen så att han är ok ren innan ridning/motion (vill självklart inte ha skav pga smuts!), och sen borstar mer efteråt. Dels för att då är det viktigaste (ja, jag prioriterar ändå motionen) klart, och hästen tycks också uppskatta just att få mer pyssel efteråt. Särskilt på sommaren, när det är varmt och hästen är svettig - då kan jag lägga en riktigt god stund efter motionen med att duscha av honom ordentligt, mysa etc.


----------

För mig tar mockningen ca 10 minuter, ibland ett par minuter mindre. Hästen är renlig av sig i boxen och jag mockar noga = det går rätt fort att gå igenom hela boxen. Jag har spån (vilket är det som gäller i stallet) och håller det fluffigt och lätt.

Höpåsar och mathinkar behöver jag egentligen inte göra. Men jag gör det för min egen skull. Det går åt en höpåse per dag (kvällsmaten), och en hink. Jag har tre påsar och tre hinkar = gör inte detta varje dag. Tar kanske 10min?
 
Är det bråttom kan jag fixa stallet på 10-15 min, 2 hästar. Men då är det bara mockning 2 boxar, lägga in hö i en box och fixa kraftfoder.

En normal dag inkl. ridning av en häst tar ganska exakt 2 h.:)
 
Tidigare medryttarhästar som stått i stall: 2-3 tim för 1 häst, mockning/höpåsar/krafthinkar/fix och ridning. Men då är jag också en sån där stalltomte som lullar runt och ryktar och putsar prylar, sopar och tar kaffe, och gosar med häst. Skulle säkerligen fixat det på 1,5 tim. Rider mellan 40-60 min.

Nuvarande: lösdrift hemma hos ägaren, så oftast är vattenkaren påfyllda och de går på fri tillgång. Mocka hage och lösdrift ca 1 gång i veckan, de dagarna tar det förstås ganska lång tid, om jag är själv (stooor hage), jag fyller vatten om det behövs när jag är där, men det tar ju inte lång tid. Annars är det bara att fixa kraft, borsta och rida. Är jag riktigt effektiv och struntar i allt fixande, donande och gosande, tar det hela mig 1 tim om jag rider en kort runda, annars kanske strax 2 timmar om det är min dag att mocka lösdriften.

Har jag en lugn och fin dag så pysslar och gosar jag länge, rider en längre runda, masserar och ryktar häst länge efteråt, pedantvårdar och putsar läderdon noga och länge, städar sadelkammare, tvättar täcken, visiterar de andra hästarna, mockar extra i lösdriften, kollar staket...
Jag kan lätt vara ute 4-5 timmar, eller hela dagen, i stallet och fixa allting tiptop, älskar sådana dagar när man har hur mycket tid som helst på sig :love:
 
Senast ändrad:
Nej det är inte optimalt håller med dig, hade gärna spenderat mer tid i stallet om kvällarna. Nu hade jag inte tänkt rida den hästen alls egentligen, men insåg att jag skulle hinna med ett kort pass så då gjorde jag det :)

Det är tråkigt att hela tiden effektivisera, men pyssel och längre uteritter mm förlägger jag på helgen, eller andra dagar jag är ledig. Jobbar också heltid och har små barn så ibland har man inget val :)
Näe så är det. Vet precis..
Har själv heltidsjobb och småbarn☺️
Som tur är bara en häst.
Man får ibland prioritera bort grejer.
Jag lägger stor vikt att försöka rida ordentligt varje dag. Min häst är lättfödd
Lägger mindre tid på rykt tyvärr.
 
Min häst uppskattar inte heller borstning, hon är kittlig och tycker att jag kan hålla mig på avstånd med de där tortyrredskapen :D

Fast sådär vansinnigt roligt tycker jag inte att det är ändå att borsta. Jag läste nån gång på Buke att någon borstade sin häst 45 minuter/dag. Jag förstår inte hur det går till..? Använder man tandborste då:confused:
Får väl tillägga att jag ju självklart borstar hästen innan ridning varje gång ändå, såklart. Att helt strunta i det är inget alternativ.
 
Och jag känner mig som om jag knappt är i stallet alls jämfört med många här :o
En vanlig dag (när jag alltså inte har stalltjänst eller liknande) kommer jag till stallet. Ta in hästen tar max 2 minuter. Drar av täcket, borstar av lite snabbt. Ryktar gör jag inte på vintern. Spånet i svansen tar jag bort det som syns, resten struntar jag oftast i :o Kratsar hovarna, känner igenom ben och rygg o.s.v. Det tar nog runt tio minuter totalt. Sedan rider jag, oftast runt en halvtimme-förtiofem minuter. Jag rider hellre korta men effektiva pass, eftersom det passar mig och min häst bäst. Tror även jag är lite störd efter att ha ridit mycket hästar - många ska hinnas med och det ska vara effektivt...
Sedan ställer jag in i boxen, klär av, borstar av, lägger ev. på täcke och ger kraftfoder. Tio minuter till, kanske. Eventuellt ska hon ut i hagen igen och då tar väl det en minut.
Så en timme ungefär, är vad jag lägger i effektiv tid i stallet om jag bara ska rida min häst.

Men då står min häst helinackorderad. Mockar inte, packar inget foder, jag gör just ingenting annat än just rider. I förra stallet mockade jag tre boxar varje dag, då tog det runt en timme att mocka, fylla vattenhinkar, packa hö och ta in hästarna från hagen som låg några minuters promenad bort. Så hur stallet fungerar, och var allt finns, är helt avgörande tycker jag.
 
Tre hästar i 2 olika stall på 4 timmar är bra gjort tycker jag. :o
Innan jag fick barn tog det mig ca 3 h i stallet för endast en häst. Då var det ingen mockning heller, men jag fodrade ibland och red oftast minst 1,5h.

Nuförtiden rider jag ca 40-60 min oftast. Men jag behöver varken mocka, fylla foder eller fodra, så jag har 100% tid till hästen. Jag kan inte stressa i stallet.

Lösdrift, medryttare och tjänster spar tid. Men det kan ju också kosta mer.
 
Just nu rider jag minimalt, men hoppas ändra på det framöver. Jag har 2 hästar, en som jag rider och en som sällskap. Har dem hemma, så ingen restid. På morgonen släpper jag ut, ger höpåsar och vatten plus mockar. Det tar ca en halvtimme. Maken fodrar under dagen. På kvällen tar jag in, ger vatten och natthö, kratsar hovar samt packar nästa dags höpåsar. Detta tar nog också ca en halvtimme. Jag känner mig rätt effektiv och tycker att jag har ett rätt bra "system" :) !
 
Har stall hemma. Att mocka, fylla på vatten och kraftfoder i boxarna, sopa, lägga in intagshö tar ca 45 min- en timme för mig på 3 stora boxar plus en shettis. Några gånger i veckan lägger jag 20-30 min extra på att göra massor av påsar hö i höladan som sen står i en box i stallet. Och ta in ett par spånbalar.

Utöver det rider jag en häst ca 3ggr i veckan då blir det 45 min-2h h extra tid beroende på hur länge jag rider förstås. Borstar oftast bara de dagar jag rider.

Sen fodrar jag dem ca 3ggr per dag, 5-30 min per gång.

Så lägger ca 2 1/2 timme de dagar jag rider en häst och sköter hela stallet själv. Andra dagar fixar mina "inhyrda" syrror allt utom fodringarna :)
 
Oj vad du är flitig måste jag ju säga. 3 hästar och dessutom på olika platser.
Jag hade aldrig klarat av det. Räcker gott och väl med en häst på fullserviceanläggning för min del.

Jobbar själv heltid vardagar, och alltid ledig på helger vilket jag uppskattar.

På vardagarna lägger jag mellan 1-2 timmar i stallet beroende på vad jag gör. Har fullservice, så inga stallpass, mockning eller foderupplägg.

Helgerna mockar jag själv, men det är också allt. Lägger 2 -3 timmar på helgdagarna.
 
Utsläpp, fodring i hagen och påfyllning av vatten, mocka två boxar, fylla hönät, vattenhinkar, blöta upp kraftfoder och strö gör jag på en halvtimme. Då inkluderar det att jag sopar och sköljer ur hinkar.
En häst tar ca 1h om jag rider och borstar etc. (har inga jätteaktiva tävlingshästar just nu, max 30min pass)
 
Jag tycker det låter så trist att försöka effektivisera tiden så mycket som möjligt, att dra in på borstning, ridning, säkerhet och gos bara för att vara så snabb det bara går.

Varför har man häst då? :) När jag hade häst var det den absolut bästa tiden på dagen och jag såg till att ta mig tid för att slippa stressa där. Man lägger ju så hemskt mycket pengar på sina fyrbenta vänner, då vill man väl ha ut det mesta av det? :)
Sen förstår jag absolut att man har barn, man, hus och annat som tar tid.

OBS att detta inte är något anklagande utan en uppriktig fråga!

Kan man kanske hålla med om, men med heltidsjobb, matlagning, städning, tvätt, osv så har jag inte hur många timmar som helst att lägga på hästarna på vardagarna. Inte om jag inte ska gå på knäna. Det tillkommer trots allt hö- och spåninköp och resor till hovslagaren också med jämna mellanrum, så den dagliga skötseln måste vara effektiv för att jag ska orka....
 
Jag lägger inte mycket tid alls i stall arbetet.

Mockar med traktor i ligghallen vilket blir max var 5 vecka vilket tar ca 1 till 1 1/2 timme, strör med halm varje till varannan dag och tar max 5 min.

Väger bara hö balarna så jag vet vad balarna ligger i vikt och sedan fodrar jag efter hela eller halva balar och ihop med krubb maten tar det inte mer än 10 min och dag.

Vatten till hagen använder jag vattenslang, max 1 min för att dra ut slangen, 1 min att ta in den och rengöring max 2 min och görs 1 gång dag och medans den fylls på görs annat.

Sedan är det att ta bort eventuella högar efter hästarna varit inne för skötsel och ridning, tiden här varierar massor.

Sedan är det bara borsta, rida och mysa kvar (nästan iallafall till kommer ju skoning och lite annat).

Detta för 3 hästar.
 
Glömde att jag hämtar halm 1 gång år med traktor vilket tar en halv dag och strö till boxarna hämtas 2 gånger år vilket tar 3 tim gång.
Höt tar längst tid då det tas på gården.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 174
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 658
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp