Hur lång tid tar det för er ungefär en vanlig dag i stallet (hur blir man mer effektiv?)

Mussea

Trådstartare
Flytta gärna tråden om jag lagt den fel

Hej!

Jag jobbar heltid, och är i stallet på kvällarna. Tar ca 4 timmar, ibland något mer, men jag tycker inte jag hinner med så som jag vill. Hinner rida en häst en halvtimme ca. Känns som om jag är ovanligt slö :o

Jag har 3 hästar, på 2 olika ställen. Är dock inte så långt mellan stallen, 5 min bilväg eller 10 min cykelväg.
Häst 1 står på lösdrift, de andra två på box i stall 2.

Det jag gör en vanlig kväll är att rykta alla 3, packa hö, fixa vatten, förbereda maten, mocka 2 boxar, sopa och dona - ja helt vanliga sysslor. Det borde väl inte ta så lång tid? Promenerar med en häst, ca en halvtimme, och rider en. Varvar mellan hästarna, även om en av dem rids något mer. Torkar av utrustningen efter ridningen.

Alla 3 går mindre än vad jag vill egentligen.

På helgerna försöker jag i alla fall rida 2 av dem, men då är det så mycket annat med som jag inte hinner med på vardagarna. Handla, tvätta, dammsuga, fixa hos vattensköldpaddorna mm.
Försöker även att mocka i hagen en gång/v, men känns som om jag ligger lite efter där nu.

Hur gör ni? Har ni något bra tips på hur man blir mer effektiv?
 
Jag tycker inte det låter som så mycket tid för 3 hästar varav en står på annan plats.

Exempel: En tjej i vårt stall har 1 häst.

- Mockning + Silagegiva 15 min
- Intag och bortning, visitering, sadling 30 min
- Ridning 40-45 min
- Avsadling, utsläpp, tillbakaplockning av grejor 10 min

Hon lägger då omkring 90-100 minuter på sin häst, vilket känns helt rimligt. visst vissa dagar är det bråttom och går på 60-70 minuter men då skyndar hon verkligen och det är kanske inte så roligt att göra jämt. Plus att hästen inte får så mycket motion då.
 
Flytta gärna tråden om jag lagt den fel

Hej!

Jag jobbar heltid, och är i stallet på kvällarna. Tar ca 4 timmar, ibland något mer, men jag tycker inte jag hinner med så som jag vill. Hinner rida en häst en halvtimme ca. Känns som om jag är ovanligt slö :o

Jag har 3 hästar, på 2 olika ställen. Är dock inte så långt mellan stallen, 5 min bilväg eller 10 min cykelväg.
Häst 1 står på lösdrift, de andra två på box i stall 2.

Det jag gör en vanlig kväll är att rykta alla 3, packa hö, fixa vatten, förbereda maten, mocka 2 boxar, sopa och dona - ja helt vanliga sysslor. Det borde väl inte ta så lång tid? Promenerar med en häst, ca en halvtimme, och rider en. Varvar mellan hästarna, även om en av dem rids något mer. Torkar av utrustningen efter ridningen.

Alla 3 går mindre än vad jag vill egentligen.

På helgerna försöker jag i alla fall rida 2 av dem, men då är det så mycket annat med som jag inte hinner med på vardagarna. Handla, tvätta, dammsuga, fixa hos vattensköldpaddorna mm.
Försöker även att mocka i hagen en gång/v, men känns som om jag ligger lite efter där nu.

Hur gör ni? Har ni något bra tips på hur man blir mer effektiv?

I mina ögon är du supereffektiv. Ser inte hur du skulle kunna minska tiden. Själv lägger jag i princip aldrig under 3 timmar/dagen i stallet och då har jag ändå bara en häst O_o
 
Jag har 2 hästar i och ser mig som skapligt effektiv iaf.
Borstar gör jag långt ifrån alltid.
Väger upp höpåsar för minst 2 dagar i taget.
Förbereder så mycket jag kan på helgen så jag inte ska behöva tex ströa boxar och fixa kraftfoder lådor i veckorna.

Så de kvällarna jag rider både borstar jag inget och väger inte påsar. Kvällen efter fixar jag många påsar, rider en och rycktar en.
Sen har jag försökt att minimera all tid, behöver hästen verkligen benskydd? Enbart ett täcke så det går snabbt att byta. Försöker göra allt i den ordningen som det går snabbast, tex tar med lunchpåsarna ut när jag ändå tömmer gödselkärran då det är åt samma håll osv osv osv

Så jag inte försöker hinna allt alltid, då blir jag bara stressad.
 
Ja tycker det låter som normal tid med tanke på att du har hästarna på olika ställen - även om resvägen inte är så lång så tar det tid bara att sätta sig i bilen/cykeln.

De enda tipsen jag kan säga är att ha alla hästarna i samma stall - på det sättet kan man effektivisera genom att göra "samma" uppgifter för alla tre samtidigt - dvs mocka, fyll på vatten, fixa mat osv för alla tre samtidigt.
om möjligt flytta alla till lösdrift - är det en välplanerad lösdrift så brukar man behöva lägga mindre tid.

Jag har för tillfället två hästar på lösdrift hemma på egen gård, under de ca 3mån som vi bott på gården har jag "effektiviserat" en del rutiner för att minska tiden i stallet så man kan ägna mer tid till ridning och roliga saker ;)

Bara ridningen av båda brukar ta ca 3h. - borstning + ridning ca 1h/häst. När man inte orkar/hinner rida båda brukar jag variera dem emellan och då visiterar jag den häst som ska vila snabbt. Ibland löslongerar/löshoppar jag båda två samtidigt om jag vill motionera men inte har så mycket tid.
Lägger ca 1-1½ h på skötsel av stallet (dagliga) - mockning, fylla på vatten - fixa med mat.
 
Jag hade försökt ha alla tre på samma ställe, helst lösdriften, för att minska på tiden som går åt till det som är tråkigt. Jag hade inte heller ryktat alla tre hästar varje dag. Jag ryktar nästan aldrig mina hästar utan borstar bara av dem innan och efter ridning (inte ens alltid det, ibland tränsar jag i hagen, sitter upp och rider iväg).

Kan hästarna få fri tillgång på mat så slipper du förbereda så mycket foder? Kanske det går att ge en del halm så finns det alltid att äta? Kan du mocka en gång per vecka med hjälp av traktor? Då är det inte så tungt och tar inte så länge. Eller kan du ha flera hagar och använda vartannat år så minskar du parasittrycket på så sätt och behöver inte mocka så mycket.

Kan du rida två korta pass om ungefär tjugo minuter per häst istället för att promenera med en? Jag tycker att även korta pass kan vara rejält effektiva. För att spara tid så rid den ena barbacka.
 
Står i ett kollektivstall och har två hästar. Jag har nån fodring varje dag, så jag brukar oftast göra stallet i samband med den.
Idag t.ex. hade jag utsläpp. (Sju hästar i stallet). Såhär blir tidsschemat ungefär:
7.30 ger hästarna morgonkraftfoder
7.35 går runt och häller ut höpåsar i alla hagar. (påsarna står utanför respektive hage)
7.45 Tar ut alla hästar. alla står med samma täcke ute som inne. Så det är bara på med grimma och leda ut. Kollar samtidigt så att alla hästar har fyra ben i behåll och att boxarna ser ut som dom brukar..
8.10 mockar till mina hästar. tömmer skottkärran
8.30 packar höpåsar. åtta påsar/dag går det åt, men försöker packa för två dagar åt gången. Ställer ut höpåsarna utanför hagarna och lägger in kvällshö
9.00 gör i ordning kraftfoder och lägger in i boxarna/ställer utanför.
9.05-9.10 sopar stallgången
borstar sällan hästarna utan att jag ska göra något annat med dom också. ska jag motionera en häst så tar det 1,5 timme till i stallet
 
Jag har två hästar på samma anläggning, jag brukar försöka vara effektiv och låter tex hästarn gå i skrittmaskinen medans jag mockar, eller låter den ena gå där medans jag jobbar den andra. Ofta är jag i stallet före jobbet då jag jobbar skift så jag kan inte "slöa" hur mycket som helst utan har en tid att passa.
Men är jag ledig eller där en kväll funderar jag inte så mkt på hur lång tid det tar, det ska ju vara roligt och mysigt med.
 
Stallets logistik är en mycket viktig faktor för tidsåtgången. Hos oss tar mockning, sopning och förberedelse av foder för 4 hästar ca 30 minuter - resten av tiden kan vi lägga på att sköta och rida hästarna. Under en period då vi renoverade stallet stod vi inhyrda (hade då tre hästar). Då tog samma arbete mellan 1 tim 45 min och 2 tim. Dessutom tog utsläpp och insläpp längre tid, och därtill kom minst 15 min för att fylla vatten i hagen dagligen - det kan vi härhemma göra på ett par minuter, och i och med att vi inte behöver bära/köra vatten utan har slang kan vi göra annat samtidigt. Vi jobbar också heltid och har planerat allt så vi inte ska behöva lägga mer tid än nödvändigt på kringarbete. Torvbäddar toppade med spånpellets är t ex ett sätt att effektivisera mockningen. Bra system för foderförberedelser och utfodring kan också minska servicetiden avsevärt, liksom bra och ändamålsenliga redskap. Vi har t ex bara foderpåsar på morgonen, då vi vill kunna fodra i jobbkläder. Övriga måltider använder vi en vagn som vi drar genom stallet och fodrar från. Om jag vore du skulle jag fundera på vad som tar tid och var det går att kapa tid på sånt som känns onödigt, för att kunna lägga "kvalitetstid" tillsammans med hästarna istället. Sen är det tufft att ha tre hästar samtidigt som man jobbar heltid, särskilt om alla rids, och ännu mer då de är i olika stall.
 
Tycker 3 hästar på den tiden är väldigt effektivt. Jag hade en häst och när han stod på box så tog det runt ca 3 timmar att sköta allt. 2 timma om jag bara joggade honom. Men då red jag minst ca 1½ timma 6 dagar i veckan också. Ca 1 timma på hans vilodagar. 1½ timma tog jag till borst och rykt och mockning och fixa hö osv. Då stod han även inne när jag kom eftersom jag alltid kom och red innan han gick ut på morgonen.
 
Jag har bara en häst och jag lägger ca 2,5 tim (25 min restid t o r inräknat) dom dagarna jag rider. Mocka, fixa höpåsar + mathink och fylla på vatten tar max 30 min om jag sölar runt lite. Hämta häst i hagen och göra iordning för ridning (borsta av, kamma igenom man och svans, kratsa hovar, sadla och tränsa) tar ca 20-25 min. Rider ca 45-60 min och har sedan en liten stund efteråt där borstar av hästen igen, sköljer bett osv.

Jag kan spendera längre tid i stallet om jag väljer att stå och snacka med stallpolarna. Då kan det ta precis hur lång tid som helst. :p
 
Förutsatt att jag åker dit för att rida så tar dit och hemresa, mockning, ridning och annat pyssel cirka 2,5-3 timmar.
 
Jag tycker du låter jätteeffektiv. Det tar mig ca 2,5h-3,5 att fixa och rida en häst, resväg inkluderat.
 
Hej!

Jag har en häst, en grisig sådan, bara att fixa box och mat brukar ta ca 40 min (skitlöjligt, den förra hästen tog max 10 min för samma sak). Jag har utvecklat ett system för att slippa gå flera gånger- det gör att jag får mer tid till häst iaf.

Jag brukar ta med grep, kvast och skottkärra när jag kommer. Parkera det utanför boxen (utebox) och sen byta om och i samma vända hämta hästs utrustning. Sen mocka, fixa hö och ta med vattenhink och krubbor till stallet. Fylla hinken när jag tömmer skottkärran, fylla en vattenkanna när jag gör iordning krubbfodret. Köra ut det till boxen.

Tar med skottkärran tillbaka och fyller jag 2 vattenkannor till som hänger med upp till hagen och när jag ändå är där tar jag in hästen.

Borsta, rykta och rida tar ca 1.5 h (lite beroende på hur länge jag rider såklart). Sen lite stretching och antingen ut i hagen (tar med eventuell foderpåse och vid behov mer vatten) eller in i boxen. Sen tar jag med alla saker till sadelkammaren, byter om och är färdig!

Har testat lite olika sätt att effektivisera, men det här är det jag kommit på som tar minst tid. På 3 timmar hinner jag klart inkl ridning, de dagar jag inte rider brukar jag försöka hinna med att mocka hagen istället.

/Lavinia, som på detta har ca 50 minuters resväg till stallet.
 
Har 3 hästar och det tar ca 3-4 timmar varje dag. Alla mockas till varje dag, borstas och 2 rids(1 är unghäst och ej inriden ännu) osv. Hatar att stressa så tar alltid det lugnt oavsett vilken tid det tar.
 
Jag brukar räkna med att det tar ca. 2h i stallet för mig, med en häst!
Då är det:
Mocka
fixa foder
Ta
Borsta
Rida
Fixa klar inför natten
...

// Niikon92
 
Kunde ta evigheter för mig i stallet innan, men har blivit effektivare på senare år. Speciellt efter att jag bytte stall och slapp en massa (enligt mig) onödiga rutiner som fanns på det gamla stallet. Nu har jag bara en häst så det tar ju betydligt mindre tid i grunden än om man har flera. Åker jag bara och fixar det nödvändiga är jag klar på 20min + restid (5min per väg). Då hinner jag mocka, byta vatten inne, fylla hönätet till natten, fixa kraftfoder och titta till hästen i hagen. Ska jag rida tar det kanske 1,5-2 timmar från att jag lämnar hemmet tills jag är hemma igen, beroende på hur långt jag rider.

Restiden är det jag tycker är lättast att spara tid på, men det beror såklart jättemycket på var man bor. Sen rutinerna i stallet. Att stå kollektiv är den värsta tidsfällan, speciellt om folk kan sätta upp vilka regler som helst om hur deras häst ska hanteras.. Det gör jag aldrig igen. Dom egna rutinerna går ofta också att effektivisera på något sätt, för min del hjälpte det mycket att släppa efter på perfektionismen litegrann. :p Mockningen kan ju ta evigheter om man står och petar bort varenda liten klutt till exempel.
 
Just för tillfället mockar jag och fixar allt stallarbete åt fem hästar, men det är endast en av de hästarna som är min egen, och det är "bara" den jag rider. Har hästen vilodag tar det ungefär en och en halv timme i stallet, rider jag lägg på två timmar till. Jag har en resväg på cirka 20 minuter enkel resa, och den tiden är inte inräknad ovan. När jag senare kommer sköta stallpysslet för bara min häst kommer det ta ungefär en kvart (mocka, fixa nytt vatten och packa hö).

En sak som jag kände var till stor hjälp tidigare när jag stod i ett kollektivt stall där man även var tvungen att göra vissa pass med andras hästar var att packa mycket hö en dag när man har tiden, till exempel på helgen. Om man packar höpåsar för ett par dar på söndagen så "slipper" man den punkten mitt i veckan när det kanske är stressigare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 174
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 658
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp