Cattis_E
Trådstartare
Tack! Första bilden kanske ljög lite på grund av så pass inzoomad. Men visst är det bättre. Och det har bara gått en vecka imorgon.Det ser ju fint ut, bra jobbat![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack! Första bilden kanske ljög lite på grund av så pass inzoomad. Men visst är det bättre. Och det har bara gått en vecka imorgon.Det ser ju fint ut, bra jobbat![]()
Det går inte att verka ner sulan till ”hålets nivå” om det nu har fyllt igen och är hårt då?Önskar att hovarna växte snabbare.
Så tjatigt med boots. Finns lite sula inne i hålet och det har smalnat av med hårt horn ända ut till kanterna av hålet.
Men det kan fortfarande fastna smuts och säkert sten igen om hon går utan.
Undrar hur många veckor till det tar.
I och med att det är en unghäst och sommar nu så borde det inte dröja flera veckor tills du kan skippa bootsen.Önskar att hovarna växte snabbare.
Så tjatigt med boots. Finns lite sula inne i hålet och det har smalnat av med hårt horn ända ut till kanterna av hålet.
Tveksamt, det är ju väldigt litet. Men bra idé.Är det tillräckligt stort så du får in lite tjärdrev så fall räcker det säkert att fylla hålet med det
Jag tror det blir för mycket att ta bort och då lite för tunn sula (?). Hålet är nog ett par mm djupt uppskattningsvis. Jag tror inte man vill ta ned sulan så mkt. Kanske får kolla med hovis.Det går inte att verka ner sulan till ”hålets nivå” om det nu har fyllt igen och är hårt då?
Ja, det är tjatigt med boots. Min häst har haft barfotaboots i hagen varenda dag i - tror det blir - 3 år till hösten... Varenda dag sätta på 4 boots kl 5:30 på morgonen och plocka av sagda boots på kvällen...Önskar att hovarna växte snabbare.
Jag tänkte bara precis runtom för att jämna till lite, men det blir kanske för mycket som du säger.Jag tror det blir för mycket att ta bort och då lite för tunn sula (?). Hålet är nog ett par mm djupt uppskattningsvis. Jag tror inte man vill ta ned sulan så mkt. Kanske får kolla med hovis.
Tre år!?!?Ja, det är tjatigt med boots. Min häst har haft barfotaboots i hagen varenda dag i - tror det blir - 3 år till hösten... Varenda dag sätta på 4 boots kl 5:30 på morgonen och plocka av sagda boots på kvällen...Stora delar av året måste dessutom bootsen spolas och torkas i skotork - det stinker i hela huset
![]()
Hästen rids inte längre och är numera 23 år. Hon har aldrig haft superbra hovar, men har i någon period klarat barfota. Annars varit skodd. Så det är väl någon typ av sko eller barfotaboots som gäller. Man vänjer sig.Tre år!?!?
Tre år hade jag nog inte pallat att hålla på.
Finns det inga sjukbeslag eller annat som kan lösa vilket problem hästen nu än har?
Känns ju som något måste vara tvärfel om den inte kan gå utan boots alls?
Antar att det är boots vid ridning också då?
Hatten av till dig. Jag vande mig aldrig utan skodde iställetHästen rids inte längre och är numera 23 år. Hon har aldrig haft superbra hovar, men har i någon period klarat barfota. Annars varit skodd. Så det är väl någon typ av sko eller barfotaboots som gäller. Man vänjer sig.
När hon var skodd trampade hon rätt ofta av sig skor och det tog med sig en hel del hov. Det problemet slipper man ju med bootsen i alla fall.Hatten av till dig. Jag vande mig aldrig utan skodde istället![]()
Ja i ett sånt läge blir det ju lite pest eller koleraNär hon var skodd trampade hon rätt ofta av sig skor och det tog med sig en hel del hov. Det problemet slipper man ju med bootsen i alla fall.
Kan du inte lägga gips i hålet? Det brukar hålla bra. Annars har karetex en produkt som heter hoofputty som man kan lägga i håligheter som ligger kvar bra om man gör det rätt.Jag tror det blir för mycket att ta bort och då lite för tunn sula (?). Hålet är nog ett par mm djupt uppskattningsvis. Jag tror inte man vill ta ned sulan så mkt. Kanske får kolla med hovis.
Bra idè. Du tror alltså det fäster och stannar i det lilla hålet? Måste testa det i så fall .Kan du inte lägga gips i hålet? Det brukar hålla bra. Annars har karetex en produkt som heter hoofputty som man kan lägga i håligheter som ligger kvar bra om man gör det rätt.