Hur länge hade ni haft hovomslag?

Bukefalos 30 år!

Glömde tyvärr fota hålet idag. Tycker det ser bra ut.
Svårt att känna om det börjar bli hårt horn i det eftersom det är så litet.
Skulle vilja säga att det definitivt är lite horn i nu då jag kände väldigt försiktigt med den lilla skruvmejseln.

Tyvärr fick hon på promenaden idag in en sten när jag inte hade de boots som satt som ett smäck in en sten jäkel som la sig precis under kanten i karleden som skavde så det blev ett litet sår.
Fattar inte varför stenar plötsligt bara jäklas med ossm
Varför jag inte hade de bästa bootsen på promenaden? För jag ville att de skulle torka lite den stund de var inne.

Nu går omslaget med bomull upp till kotan. Och hon har de bästa bootsen. Får hoppas det räcker.

Kommer ha boots så länge det går utan att hon lider av dem. Håll tummarna för att vi slipper fler problem.

Hål idag.
Men olika vinklar, ljus, fuktighet efter urspolning osv luras hit och dit.

Men det känns som det sakta täcks över underifrån i alla fall .

Det är fint idag trots att fröken hade lyckats knäppa upp booten och knatat runt på omslaget okänt antal timmar igår kväll. Kom galopperande så helt obekymrat 🤪.

Bifogade filer

• PXL_20260523_062214777.MP.webp
    PXL_20260523_062214777.MP.webp
    119 KB · Visningar: 1 089
Önskar att hovarna växte snabbare.
Så tjatigt med boots. Finns lite sula inne i hålet och det har smalnat av med hårt horn ända ut till kanterna av hålet.
Men det kan fortfarande fastna smuts och säkert sten igen om hon går utan.
Undrar hur många veckor till det tar.

Så tjatigt med boots. Finns lite sula inne i hålet och det har smalnat av med hårt horn ända ut till kanterna av hålet.
Det går inte att verka ner sulan till ”hålets nivå” om det nu har fyllt igen och är hårt då?

Är det tillräckligt stort så du får in lite tjärdrev så fall räcker det säkert att fylla hålet med det

I och med att det är en unghäst och sommar nu så borde det inte dröja flera veckor tills du kan skippa bootsen.
En äldre häst på vintern då är det desto segare tillväxt 😅

Är det tillräckligt stort så du får in lite tjärdrev så fall räcker det säkert att fylla hålet med det
Tveksamt, det är ju väldigt litet. Men bra idé.
Har solepack hemma, övervägde att prova trycka in det men är osäker på om det stannar kvar tillräckligt eller blir hårt nog att hålla bra nog för att förhindra nytt skit att komma in.

Senast ändrad:
Det går inte att verka ner sulan till ”hålets nivå” om det nu har fyllt igen och är hårt då?
Jag tror det blir för mycket att ta bort och då lite för tunn sula (?). Hålet är nog ett par mm djupt uppskattningsvis. Jag tror inte man vill ta ned sulan så mkt. Kanske får kolla med hovis.

Helt beroende på hur hålet ser ut kan tjärdreven sitta förvånansvärt bra. Min unghäst har gått på bete barfota 1månad med tjärdrev i ett hål efter en böld (har inte behövt röra den alla)

Finns ju även Keratex Hoof Putty (vax) den fick jag byta oftare men har du hästen hemma så funkar det ju

Ja, det är tjatigt med boots. Min häst har haft barfotaboots i hagen varenda dag i - tror det blir - 3 år till hösten... Varenda dag sätta på 4 boots kl 5:30 på morgonen och plocka av sagda boots på kvällen... 🤪 Stora delar av året måste dessutom bootsen spolas och torkas i skotork - det stinker i hela huset :wtf:

Jag tror det blir för mycket att ta bort och då lite för tunn sula (?). Hålet är nog ett par mm djupt uppskattningsvis. Jag tror inte man vill ta ned sulan så mkt. Kanske får kolla med hovis.
Jag tänkte bara precis runtom för att jämna till lite, men det blir kanske för mycket som du säger.

Ja, det är tjatigt med boots. Min häst har haft barfotaboots i hagen varenda dag i - tror det blir - 3 år till hösten... Varenda dag sätta på 4 boots kl 5:30 på morgonen och plocka av sagda boots på kvällen... 🤪 Stora delar av året måste dessutom bootsen spolas och torkas i skotork - det stinker i hela huset :wtf:
Tre år!?!?
Tre år hade jag nog inte pallat att hålla på.
Finns det inga sjukbeslag eller annat som kan lösa vilket problem hästen nu än har?
Känns ju som något måste vara tvärfel om den inte kan gå utan boots alls?
Antar att det är boots vid ridning också då?

Tre år!?!?
Tre år hade jag nog inte pallat att hålla på.
Finns det inga sjukbeslag eller annat som kan lösa vilket problem hästen nu än har?
Känns ju som något måste vara tvärfel om den inte kan gå utan boots alls?
Antar att det är boots vid ridning också då?
Hästen rids inte längre och är numera 23 år. Hon har aldrig haft superbra hovar, men har i någon period klarat barfota. Annars varit skodd. Så det är väl någon typ av sko eller barfotaboots som gäller. Man vänjer sig.

Kan du inte lägga gips i hålet? Det brukar hålla bra. Annars har karetex en produkt som heter hoofputty som man kan lägga i håligheter som ligger kvar bra om man gör det rätt.

Kan du inte lägga gips i hålet? Det brukar hålla bra. Annars har karetex en produkt som heter hoofputty som man kan lägga i håligheter som ligger kvar bra om man gör det rätt.
Bra idè. Du tror alltså det fäster och stannar i det lilla hålet? Måste testa det i så fall .

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka