Hur länge hade ni väntat?

Masse

Trådstartare
Jag har en vad jag hoppas god vän som haft sin häst här och är skyldig mig en del för det.
Jag aviserade redan vid nyår att jag behövde ha betalt och undrade hur min vän ville betala allt eller upp delat. Fick inget svar på vilket, men jag visste att min vän hade fått lite oväntade problem så jag lågt. Lite kände jag att jag var skuld till det själv för jag hade haft en förhoppning om att kunna köpa loss hästen och därför inte skickat faktura. Plus att det hade varit meningen att hästen skulle åkt på utbildning tidigare men blev dålig och fick stå kvar nästan ett halvår längre.
Hästen åkte här ifrån för utbildning i våras (jag körde den) och jag skickade då en slutfaktura på uppstallning, körning m m. Jag tar inga direkt överpriser utan det är nog mer så att jag själv sätter till pengar. Hästen stod på total boxvila några veckor och jag skötte den helt även med veterinärbesök m m. Den faktura såg jag idag i bokföringen att det är 149 dagar sedan jag skickade den.

Jag fattar att min vän har det svårt men jag hör inget om jag inte själv tar kontakt och det har sagts att "bara" det eller det händer så ska det betala. Nu har ett "det" hänt men jag har inte sett några pengar.
Det som väl gör mig mest ont är att jag på sociala media kan se om betäckningar, visningar, att hästen är på utbildningsstall m m. Själv är jag i den sitsen att jag fick gå till banken och låna för att kunna köpa det i år så dyra fodret. Kan väl säga att det som min vän är skyldig hade gjort att jag inte hade behövt göra det.

Så till frågan hur länge hade ni väntat med att sätta hårt mot hårt, lägga på ränta och ev skicka till Kronofogden eller inkasso och riskera vänskapen?
 
Jag tycker att du har haft väldigt långt tålamod.
En kontakt med din vän och påminna om att du inte fått betalt för fakturan, i vänlig ton.
Berätta att du tyvärr måste få in pengarna nu eftersom du dessvärre behövt ta lån för att betala fodret.
Vänta ett par veckor efter den vänliga påminnelsen ange hur fort (en vecka räcker ju i det här fallet när du haft så långt tålamod redan) betalningen behöver komma.
Om betalningen inte kommit när du sagt, och du kanske haft tålamod i ytterligare en vecka, så ny kontakt med vännen och påtala att du inte fått betalt trots påminnelse och dessvärre behöver du lämna över ärendet till Kronofogde/inkasso.

Skriftlig kommunikation behöver ske här, så du i efterhand kan visa för kronofogde/inkasso att du gjort påminnelse.
 
Jag tycker att du har haft väldigt långt tålamod.
En kontakt med din vän och påminna om att du inte fått betalt för fakturan, i vänlig ton.
Berätta att du tyvärr måste få in pengarna nu eftersom du dessvärre behövt ta lån för att betala fodret.
Vänta ett par veckor efter den vänliga påminnelsen ange hur fort (en vecka räcker ju i det här fallet när du haft så långt tålamod redan) betalningen behöver komma.
Om betalningen inte kommit när du sagt, och du kanske haft tålamod i ytterligare en vecka, så ny kontakt med vännen och påtala att du inte fått betalt trots påminnelse och dessvärre behöver du lämna över ärendet till Kronofogde/inkasso.

Skriftlig kommunikation behöver ske här, så du i efterhand kan visa för kronofogde/inkasso att du gjort påminnelse.

What kryddelydd said
 
Jag hade aldrig väntat så länge. Dock undrar jag vrf den stått hos dig? Vanlig inackordering? Skulle du utbilda den? Eller har du haft den på foder? Lite luddigt.
 
Instämmer med Kryddelydd

Kan säga som så att det känns som att din vän redan riskerar din vänskap. Så du ska inte vara rädd för att riskera något från ditt håll, då personen redan gjort ganska klart att denne inte prioriterar er vänskap någe vidare högt....
 
Jag håller med @kryddelydd förutom på en punkt. Det finns enligt mig ingen anledning att nämna att du fått ta lån för att betala fodret. Det har faktiskt inte din fd(?) vän med att göra. Man betalar sina skulder oavsett vad den man är skyldig pengar ska använda dem till.
 
Jag anser att du haft ett otroligt tålamod! Utöver vad som är rimligt. Svårt med ekonomi och vänner men jag tycker inte att en vän sätter en annan vän i en sådan här situation som du hamnat i. Juridiskt har jag ingen kunskap.

Är du intresserad av att ta över hästen? Misstolkade jag dig? Kanske det kan vara en del av betalningen om det inte finns pengar, vet inte vilka summor vi pratar om.
 
Jag håller med @kryddelydd förutom på en punkt. Det finns enligt mig ingen anledning att nämna att du fått ta lån för att betala fodret. Det har faktiskt inte din fd(?) vän med att göra. Man betalar sina skulder oavsett vad den man är skyldig pengar ska använda dem till.

Så sant.
Skälet till att jag föreslog det är ju att TS varit väldigt snäll mot vännen som tycks ha kommit med diverse förklaringar till varför fakturan inte kunnat betalas. Då tänker jag att ett förtydligande av att TS pga förseningen drabbats extra ekonomiskt.
 
Håller med i vad dom andra sagt. Vi hade en bekant som var skyldiga företaget pengar, hon sa sig också har det lite tajt pga olika saker och vi ville vara justa och ge henne mer tid. Där lades de också upp om semesterresors och annat på sociala medier, men vi såg inga pengar. När vi tillslut ledsnade på att hon kom med nya undanflykter så hävdade hon att det gått så lång tid att hon inte behövde betala..
 
Du riskerar inte vänskapen din så kallade vän riskerar vänskapen.
Hade ringt å sagt idag: du det har gått 149 dagar sedan jag fakturerade dig för mitt utförda jobb. Antingen betalar du idag eller då skickar jag en påminnelse med påminelseavgift och ränta från det datumet den skulle ha varit betald.
Möjligtvis klämt in att du väntat med att kräva in pengarna iochmed att ni var vänner men inte fått samma respekt tillbaka. Vänner sätter inte varandra i skiten somh*n har gjort mot dig.
 
Håller med i vad dom andra sagt. Vi hade en bekant som var skyldiga företaget pengar, hon sa sig också har det lite tajt pga olika saker och vi ville vara justa och ge henne mer tid. Där lades de också upp om semesterresors och annat på sociala medier, men vi såg inga pengar. När vi tillslut ledsnade på att hon kom med nya undanflykter så hävdade hon att det gått så lång tid att hon inte behövde betala..
Det är väldigt lång tid innan en faktura kan makuleras å det förutsätter att man inte har skickat påminnelser å på så sätt hållit fakturan ”levande”.
 
Tack för input.
Jag vet att jag har väldigt svårt att stå upp för mig själv. Jag är väldigt bra på att göra det för andra men som sagt inte när det mig.
Jag är alldeles för snäll och blir ofta lidande av det själv, det var därför jag ställde frågan. Jag behöver höra att det är dags.
 
Du kan alltid skicka någon att ringa samtalet och påminna.

Jag har varit ombud för en del när jag ringt och meddelat "Hejsan, jag sitter här med Masses bokföring och ser att du har en obetald faktura som är på väg till Kronofogden. Ville höra om det hänt något som gjort att den är obetald".
 

Liknande trådar

Äldre Jag är medveten att det är tillåtet att vänta flera år att skicka faktura, om man vill. Men nu undrar jag vad som faktiskt känns bra för...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 820
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
1 923
Senast: Gnist
·
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 227
Senast: moiran
·
Äldre Okej. Jag beställde tre plagg från en butik vi kan kalla Chong av skandinavien (en underklädesbutik)... Jag valde faktura som betalsätt...
Svar
3
· Visningar
1 265
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp