Hur långt kan det gå innan det blir djurskyddsfall (hovar)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare plastis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 017
P

plastis

Det står en stackars häst i mitt stall som har väldigt långa hovar. Upptäckte först igår hur extremt långa dom var. Ägaren tar vanligen in den här hästen själv och tar jag in den så är det mörkt= ser inte något. För ett par veckor sedan fick jag veta att ägaren inte betalat hovslagaren som skodde hästen i slutet av september förra året och av vad jag såg igår så har nog hästen inte blivit skodd sen dess :mad:.
Igår såg jag då ägaren var ute och gick med hästen, eller gick var väl överdrivet snubblade var närmare sanningen. Kollade igår kväll då alla andra gått från stallet och hoven är 1,5-2 dm lång :eek:. Har tyckt att hästen rört sig lite konstigt och snubbligt dom gånger jag lett in henne men trodde då att det berodde på styltor eftersom det har varit styltsnö här så länge. Hur kunde jag vara så blind (skäms).
Hästen har alltså på tok för långa fötter, den kan knappt gå eftersom den snubblar på sina egna fötter och den har hovvinklar som inte är av denna världen. ÄR det djurskyddsfall eller överreagerar jag? Hur gör man? Har lite svårt att prata med ägaren eftersom vi nästan aldrig är i stallet samtidigt, men tycker att det är taskigt att anmäla utan att försöka prata med ägaren :confused:.

Som sagt,börja med att prata med ägaren,men om du inte får en omedelbar respons,ring djurskyddet.

Jag måste säga att jag har inget förtroende alls för miljö- och hälsoskyddsinspektören i min kommun. Bara runt mig finns åtminstone tre stall med undernärda hästar som dessutom har eftersatt hovvård och stall där inte ett enda mått håller för inspektion. Ändå har det inte hänt ett dugg, och jag tycker att det är kass.

För övrigt har jag konstaterat mer än en gång att det verkar som om djur nästan ska vara levande döda för att de ska omhändertas.

:( Krocket

Börja med att prata med hästägaren, om det inte hjälper tycker jag att du skall prata med stallägaren. Nu vet jag inte hur ni har det i ert stall, om ni har ngt skrivet kontrakt eller inte - men ofta kan stallägaren, om så krävs, kräva mer av sina inackorderingar än vad inackorderingarna kan göra själva.

Är det förresten inte så att stallägare som tar emot inackordering mot betalning är ansvarig för djurskyddet? Har bestämt för mig att jag läst detta någonstans.

:confused: Krocket

Jag tror du har rätt, att stallägare kan få en anmärkning om inackorderingarna inte sköter sina hästar.
Djurskyddsinspectören kan ge hästägaren ett åläggande på att hon måste ha fixat till hovarna inom en viss tid annars blir det rättsliga påföljder. Men diskutera med stallägaren först eftersom att det är han som får betala deras besök och dom kontrollerar alla hästarna i stallet och stallmiljön.

Mvh

Camilla

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 456
Senast: Edla
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20... 2
Svar
35
· Visningar
4 338
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ögonfärg
  • Sängproblem...
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka