Hur lastar ni? (Utbruten ur Dressyrsnackis)

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Elo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 655

Bukefalos 30 år!

Jag hade ett sto jag åkte en hel del ensam till stationen med när hon hade föl vid sidan. De på stationen var lite imponerande när jag ledde fram dem, en i varje hand, lade grimskaften om halsarna och skickade in båda samtidigt:) . Men det byggde ju på att jag åkt mycket med stoet innan.

Det är så mycket värt att lägga tid på lastningen och få rn lugn och trygg häst. Blir en tydligt kvitto på hur relationen mellan häst och människa också.
Min var inte lättlastad när jag köpte henne, gick upp i stress så fort hon såg transporten 😅
Nu är hon helt chill och trivs väldigt bra i sin "lilla låda"

Sist vi tävlade höll transportgrannen på att lasta när vi kom tillbaka från vår ritt.
Det var smått kaos med linor och upprörd häst.
Jag plockade av våra grejer, gav lite godis och skickade in precis som vanligt. Helt oberörd av att en häst sprang på bakbenen precis bredvid henne.
Hon ställde sig och år sitt hö, sneglade lite genom fönstret på den andra hästen och sen var det inget mer med det.

Jag har rivit ut mellanväggen och har två långbommar så blir som en liten box. Jag gör alltid iordning i transporten så Mysen är van att jag är runt omkring honom och flyttar på honom inne i transporten. När jag lastar går jag med honom in, lägger longerlinan runt frambommen så jag kan styra huvudet så han inte vänder runt, går bak inne i släpet och lägger på bakbommen som jag brukar ha liggande på sidan inne i transporten lutad mot frambommen. Mysen är cool och åker alltid bra. När jag lastar ur sätter jag på longerlinan, tar av transportgrimskaftet och lägger longerlinan runt bommen igen innan jag går vid sidan av Mysen bak och tar av bakbommen. Mysen är alltid lugn och väntar tills jag är klar och ber honom lugnt backa ut.😁

Jag går in med Elsa, släpper grimskaftet framför bommen som en slags ground tie signal, går tillbaka och stänger dörren via andra spiltan. Skulle något hända som gör att hon backar ut så följer grimskaftet bara med.

Med en häst som följer med tillbaka hade jag nog tränat in stanna/stå kommando a la körhäst. Börjat på plan mark, uppe på lämmen, sedan inne i transporten. Då kan man placera, gå bak, koppla loss ev dragdon, rätta till något, öppna grind etc.

Hur lär man de det? Du får komma och lära oss :D
Ja precis som Bison skriver.
Sen ser man till att de följer med in och ut ur transporten och är nöjda med det.
Sen tar jag linan runt bommen som stöd och gör precis lika som när jag träna med stalldörren. Går fram och ger godis. När det funkar så brukar det bara vara att skicka in och hålla kvar i grimskaftet. Sen kan man börja stänga bakom och göra klart allting. Viktigt att dom är bekväma hela tiden.
Kanske tog det 3/4 träningstillfällen med tvååringen (när hon var ett år då) sen kunde jag lasta själv. Så blir det såklart svårare när man åker och ska lasta på annan plats, men med tålamod och göra lika varje gång så brukar det gå bra, men det alltid till att nån kan hjälpa mig då för vill inte att det ska bli en stressig situation.

https://www.instagram.com/s/aGlnaGx...3776683966850682237&igsh=MTlwYm82cjV0Z2w1MA==

Min förra kunde jag skicka, men Fumo stannar bredvid mig och tittar på mig med en min av ”Nejmen du före, jag kommer efter!” 😂

Ja så är E i vanliga fall, de som är skönt är att hon alltid står stilla när hon är helt på. Så jag kan lixom gå bak, flytta på henne om de behövs och sen sätta på bakbomen. Hon älskar sin lilla transport nu och så var de inte förr, så mkt är väl på grund av att jag köpte ny transport också 🤗

Men de flesta hästar vill nog känna att människan går först, de känns ändå naturligt att man visar vägen 😄

Alex skickar jag in, och Mirre försöker jag skicka in men han går inte in själv. Ibland vill han inte (han är ganska tydlig) så då sätter jag kedjan under hakan men fäster inte grimskaftet i den. Eller så sätter jag fast grimskaft i både kedja och grimma så trycket bara blir i grimman. Då går han in ändå. Han gillar inte kedjan alls. Känner mig dum eftersom han verkligen inte gillar den, men han kan stå i timmar och tjura. Fast han står bra, inte är det minsta svettig eller trött/stel efter att vi har åkt.

Jag har aldrig lyckats med att skicka in utan mina står bara som fån och undrar var jag vill att dom ska gå och ibland så börjar dom gå runt mig istället.
Jag går in i transporten och lägger linan runt bommen och går ut (håller fortfarande i linan) och skickar in hästen som säger typ att kunder inte matte sagt det innan att det var ditt jag skulle.

Följa snöre tycks jag lättare lära in än skicka framför mig.

Skicka kan vara väldigt bra även i andra situationer. Som när det regnar/blåser/kallt och vi har stalldörren stängd, då kan jag öppna dörren och istället för att ställa upp den kan jag bara hålla i den, skicka in Ärtan och be henne stanna i gången och sen gå in efter och stänga efter oss.

Eller om vi går en promenad och möter något stort fordon som tar upp hela vägen. Då kan jag skicka ut henne på åkern eller vad som är bredvid, be henne vända runt och själv stå kvar på kanten. Skönt att slippa snubbla runt genom diken och sly.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka