Hur leriga får hagarna vara?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare benjamin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 9 775
Sv: Hur leriga får hagarna vara?

Så du menar att dina hästar går på ett ställe där en bandgrävare kör fast. Då hoppas jag verkligen att någon sätter dit dig som fan!!
Om du har lite koll så vet du att det tar ett tag för en ny rasthage att sätta sig. Skulle man göra en ny hage nu skulle den inte bli användbar denna vintern i alla fall.

Tack, jag har ju bokat de här balarna så jag hoppas vi kan få tag på dem. Men kniper det så hör jag av mig.

Håller med.Det har ingen som helst verklighetsförankring att vi vanliga ska ha resurser att åtgärda sådana här extrema situationer till fulländning.Det är bara att hoppas att eländet tar slut snart.Själv har jag för första gången någonsin blivit tvungen att ta till en sommarhage som nödlösning.Har haft häst i 32 år och aldrig upplevt en värre "vinter".Har svårt att förstå hur högre instanser och politiker ska kunna kräva lerfria hagar vid sådan här väderlek när hela samhället gömmer sig bakom indragningar och dålig ekonomi så fort något inte är bra.Men vi hårt prövade hästägare ska ha råd att fixa det vädermakterna ställer till...

Varsågod och sätt dit mig med isåfall. När vi skulle dränera ena hagen så fastnade bandgrävaren. Den fick gräva sig ut ur hagen. Hästarna däremot har inga problem med leran.
Tvärtom så har hästarna väldigt fina "torra" ben eftersom de går med "svensk" kyllera på benen på dagarna.

Bor man på mark som är gammal havsbotten och det regnar hela tiden/havet kommer in så är det svårt att inte ha leriga hagar så här års. Alla har vi olika förutsättningar med våra marker men jag har svårt att tro att någon skulle bry sig mer om sina hästar än andra här på Buke.

hm.. låter som våra hagar. Det är sjukt lerigt. Jag själv fastnar när jag ska ut och hämta min häst. leran går nästan upp över stövelkanten, och hästarna står ner till hasorna nästan. Det är riktigt äckligt, och jag är rädd varje gång jag ska hämta honom att jag ska fastna och han gå över mig, eftersom det är kolsvart ute. Försökt få ägaren att byta till hösthagen (som de inte gått i nu i höst :crazy: ) men hon vägrar. Hon låter de gå i den skitiga leran, när det finns någolunda torra hagar (tre stycken) som de har gått i innan. Ibland är jag hemsk och hoppas att höbalen har tagit slut i hagen, så min häst är hungrig och vill in. Då brukar han komma när jag ropar på honom. men det är hemskt att det ska vara så.
Förra året fick hon en pik av djurskyddsinspektören att hagarna var lite väl leriga. Tycker hon borde ha lyssnat till det.

*kl'
Jag börjar allvarligt överväga att stalla in flickorna nu istället för att hoppas på att det ska vända nån gång. Den här förbannade leran håller på att göra mig vansinnig! :devil: Visst, det finns delar av hagen som inte är söndertrampad, men vi går dagligen och fyller på foderhäcken och vatten för hand då det är för löst för att kunna köra ut ngt med traktorn. I vindskyddet finns det kvar en del av rundbalen som jag fick inkörd sist det frös tillfälligt, men den räcker inte hur länge som helst och nu är det så blött vid grinden och framför vindskyddet och vatten + höhäck att vi snart behöver simfötter. Jag har ramlat en gång då leran sugit fast och min sambo har varit på väg flera ggr, inte kul i vanliga fall heller men nu har dessutom tvättmaskinen lagt av och väntar på delar. :mad:

Men herregud människa! :mad:
Marken ser ju olika ut på olika ställen. Lerjord, sandjord, stenigt, mycket / lite träd, kuperat, vattendrag, bebyggelse, vägar osv. Allt sådant påverkar hur blött det är.

Världen är större än din gårdsplan.:smirk:

Håller med! Så vi hästägare ska klara allt, för "har man inte råd ska man inte ha häst" (vet inte hur många gånger jag har hört det?), men de stora kraftbolagen kan inte bygga ett hyffsat elnät som fungerar för våra nya "stormar":crazy: . DE har ju resurser både vad gäller pengar och personal, men ändå fungerar det inte. Så fort det blåser lite så står många människor utan el i flera dagar eller veckor. Vi har haft en Gudrun, och nu hade vi en Per, men inte sjutton verkar det som om elbolagen lärt sig något från den första omgången. Den enda anledningen att det inte blev en ny Gudrun-situation är ju att det blåste mindre den här gången. Annars hade vi stått där igen med precis samma problem, för det har inte hänt mycket med upprustning och förberedelser på det området:mad: .

SJÄLVKLART ska man göra vad man rimligen kan för sina hästar, alltid, men det får ju finnas någon sorts måtta på vad man kan förväntas göra också.

Ja, man får helt enkelt planera för sina djur. Det gäller alla.

Håller med om att man måste planera för sina djur, men jag menar att ibland är saker och ting inte praktiskt möjligt.
Sedan vet jag inte hur din ekoniomi ser ut, det samma gäller ju att du inte vet hur min situation ser ut.
För jag lovar dig att om jag var ekonomiskt oberoend så vore nog min gård perfekt välplanerat + att jag skulle ha mycket mer mark än vad jag har. Men nu är inte min verklighet sådan så jag får helt enkelt göra det bästa av situationen och ignorera ogrundade utalanden från människor som inte är i mina skor.

Lovar dig att jag gör allt i min makt för att mina djur ska ha det så bra som möjligt och jag tror nog att alla andra här också gör det. Ingen är perfekt men alla jobbar nog på det.

Måste också tillägga att det är onödigt att hoppas på att någon blir "ditsatt som fan", helt onödigt och jag kan inte tänka mig att du har varit hos denna person och sett hur dennes verklighet är.

Men lycka till med din gård.

Jamen det är sjukt. Detta vädret som är nu gör att hagarna blir såna. De blir ju såna bara på några veckor. Däremot tycker jag att man de fina torra dagarna kan låta hästarna gå i en annan hage, så de leriga eventuellt hinner torka upp lite. Ååh, jag blir så trött. intekonstigt att hästarna blir sjuka.
Det kan ju vara bra att låta de stå i det hela dagarna?! Måste ju tära hårt på benen?! konstigt att han inte har fått mugg än i år, inte heller har han tappat några skor :eek: Duktig hovslagare.
Jag fastnade en gång och kom inte upp med foten, min häst fortsatte gå och gick på mig, varav jag var tvungen att gå och trampade rakt i leran med mina bara fötter. Riktigt äckligt att stoppa tillbaka den i stöveln igen. Det hade kunna gå mer illa än vad det gjorde :mad: morr på vädret
När kommer snön?!

Måste också tillägga att det är onödigt att hoppas på att någon blir "ditsatt som fan", helt onödigt och jag kan inte tänka mig att du har varit hos denna person och sett hur dennes verklighet är.

Nej, Åke har definitivt inte varit och sett min gård, och hon lär knappast vara välkommen efter detta heller.:mad:

Som jag skrev så håller våra hagar också - men de ligger på en sandås!!! Det gör kanske dina också? Grannstallet ligger lägre och har leriga hagar, det skiljer ca 200 meter mellan dessa hagar. Det kan alltså se väldigt olika ut inom korta avstånd.

2 km bort har jag mitt hus och mark, hade det gått hästar där så hade det varit mycket lerigt, det är väldigt svampigt i marken.

Ett annat stall i närheten har sina hästar i en gruspaddock, men det är ju inte alla som har möjlighet till det. Att anlägga en grushage nu för att ha hästarna i är ju inget man gör i en handvändning, det måste ju till bra dränering och annat.

Jag vet hur den skånska leran är så jag förstår definititv Snuffsan när hon säger att det går inte att göra något och att i år är det extremt. Det står ju vatten överallt!! Byggandet av nya väg 17 blir försenat pga vattenmängder och att maskinerna inte kan komma ut på åkrarna.

Har man aldrig råkat ut för den här regnmängden och brukar ha bra hagar utan lera så är det klart att man inte har lagt tid/pengar på en dränerad hage.

Nu vet jag att det blir svampigt hos oss så ett av de första projekten när vi skall ha hästar hemma är att göra en bra dränerad paddock som kan användas som hage i sådana här fall. Men hade jag inte vetat om att det blir så här blött så hade paddocken fått vänta.

jaaa du..inte bara i skåne som det varit blött i år...bor myyycket längre upp..halvvägs till nordpolen nästan :).. i trakterna av mellersta norrland ...
o tom här uppe har det varit EXTREMT i år! Nu äntligen (ja för några veckor sen :smirk: ) har kylan o snön kommit så nu har vi det torrt här. Kanooon. Å ute snöar det :bow:

Men ni skulle ha sett när det var som värst - huuuuu
Körde sand o grus i hagen..inte hjälpte det helt men liite bättre blev det ... men skulle en kinkig inspektör kommit..tjaa då hade jag suttit löst (eller stadigt djuup nere i leran :cool: )

Så du menar att dina hästar går på ett ställe där en bandgrävare kör fast. Då hoppas jag verkligen att någon sätter dit dig som fan!!

Vem har sagt att grävaren kör fast i hagen där hästarna går? Det kan lika gärna vara på vägen dit eller utanför hagen.

Mina hagar är omgärdade av sådda fält där vattnet står högt. Om jag skulle ta in en schaktmaskin el dyl där skulle nog markägaren se ut så här :eek:

Menar du att vi alla med leriga hagar ska gå ut och snabbt köpa in mer mark?

Häromkring finns ingen till salu. I stället konkurrerar lantbrukarna om varje markbit som blir till salu. De köper in hela fastigheten för att komma åt marken och styckar sen av och säljer huset.

Men då kanske du menar att man ska flytta....

Du verkar (som Snuffsan sade innan), inte ha varit utanför din egen gårdsplan.

Mvh QP

Märkligt att våra hagar håller..

Men snälla rara.
Detta är ett extremt år.
Man kan inte kräva att hästägare skall planera för syndafloden när de anlägger sina hagar.
Hur menar du att man skall dränera mot en översvämning?

Jag har vissa hagar som håller och andra som inte håller.
Jag har nogsamt köpt en gård som ligger uppe i skogen.
Men jag planerade för det extremaste av all hästhållning, Islandshästar på lösdrift.
De kan trampa söder allt.

En vanlig normal hästgård behöver inte ligga på en stor stenhög så som min gör.
Bara några 100-tal meter härifrån så är går den historiska Långhundraleden som nu är gammal havsbotten.
Och där så blir det lerigt, alldeles fruktansvärt lerigt.
Uppsalalera är inte att busa med.
Men andra år så har det hållit ändå.
Och med andra år så menar jag de senaste 13 åren som jag har varit granne med dessa gårdar.

I år så har t.o.m. jag fått ta till metoden grävare och grus på några av de mest utsatta ställena.
Det var väldigt skönt.
Tyvärr så kommer man inte fram med grävaren till vissa av ställena utan att riskera att köra sönder alldeles för mycket.
Det rinner vatten överallt och på några ställen till.

Knapp lån:

Vädret eller rättar sagt regnet är det stora samtalsämnet inom våran klubb när man träffar de andra på tärningarna. Folk vet knapp längre vad de ska göra då allt bara är dynga.

Själv har vi grusmark och bor i en backe, vilket gör att vi sällan har några problem med "leriga" hagar, och skulle det bli kletigt så torkar det upp ganska så kvickt. Men nu är marken mer än mättad, och så fort man ser att det börjar torka upp lite, lite, så vips så regnar det igen.....
Ska regna i helgen med sägs det *suck*

Just nu är det minusgrader; hagarna fryser och snö är på väg...
Må det hålla i sig. En av mina hästar sa till mig idag; "nu har jag fått nog" och ville inte gå ut i hagen, då släppte jag dem på ridvolten istället. Och där får de gå tills vädret tillåter hagvistelse igen. Det här är det värsta jag varit med om när det gäller vinterhagar. Nu blir det omplanering av en hage i vår/sommar så att jag står beredd när nästa vinter av denna karaktär slår till.

Hur fungerar det för er som har grus eller Paddexförsedda hagar?

Liknande trådar

Anläggning Får hagar se ut såhär? Hela hagen är tyvärr upptrampad och hästarna kommer in med lera upp till knäna så man är tvungen att spola för...
Svar
3
· Visningar
804
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 828
Senast: EZMK
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 297
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka